Permalänk
Medlem

Ping problem vissa stunder.

Tjenare, jag har haft ett problem ett par veckor nu som då är att pingen sticker totalt ibland, det blir så att man kan sitta och spela och helt plötsligt slutar allt svara i princip o så ser man pingen hoppa mellan 250-800 lite hit och dit och folk på skype hör mig inte längre utan det är bara oljud.

det kan hända 10 sekunder, 5 minuter, eller inte alls, i spel som leugue of legends om problemet inträffar ligger den ibland kvar tills matchen är slut och ibland en viss tid.

det jag tycker är konstigt med det här är att när problemet uppkommer kan jag alltså köra speedtest / pinga olika sidor utan några som helst problem, får ut bra hastigheter och 30 ping.

av en slump hade jag min stream igång idag och såg då när jag tabbade ut när lagget inträffade att bitraten gick från 2000-3000 ( där den skall vara ) till 0 kbit/s, så upplinan verkar dö totalt då ändå kan folk höra ljud i skype och lite kommandon kan komma igenom till spelet.

Telia adsl 30 / 5.8 i hastigheter.
TG799vn v2

har ingen aning om hur man ska kunna lösa detta, känns så konstigt att skype + spel totaltdör medans andra saker på internet samtidigt fungerar felfritt, uppskattar all hjälp om detta, spel blir verkligen ospelbara när det händer, finns det något nät diagnostic program man kan köra?

Edit:

skall testa köra ping mot routhern nästa gång det händer samt försöka ha skype + spel på separata datorer.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Drar en liten update här, jag har testat rätt mycket utan resultat nu som sagt kan göra speedtests etc under tiden utan problem.

det här kommer kanske låta konstigt med det enda sambanded jag har märkt under en tid nu är att när farsan stänger av skyrim på sin dator där uppe så dör det totalt i ~1 min, 300-1000 ping i spel och dc'ar nästan.

är det någon som har något tips om det här? känns konstigt att steams sync skulle dra hela linan (30/5.8)mbit i en minut.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Tjenare, har exakt samma problem som dig, när man sitter och surfar är det inga problem men så fort man drar igång något som kräver lite mer nätverk så börjar pingen att sticka iväg.

Testade även att brygga routern till en d-link dir 653, men kom snabbt på att denna routern hade också samma problem om inte värre.

För mig är det trådlösa som är problemet på modemet, kör med sladd så har jag inga problem alls. Har icke orkat ringa telia om detta ännu så vet ej vad de har att säga om saken.

Om du hittar någon lösningen eller ser var telia säger om saken kan du gärna få skicka mig ett pm eller två

Lycka till!

Visa signatur

Chassi: Carbide Air 540 CPU: I5 2500k @ 4.5 GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz GPU: Evga copperhead 690 Custom vatten Moderkort: P8Z68-V LX PSU: Corsair RM 1000W Lagring: Samsung EVO 250GB, Western Digital Green 2TB Ljudkort: Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danthos:

Tjenare, har exakt samma problem som dig, när man sitter och surfar är det inga problem men så fort man drar igång något som kräver lite mer nätverk så börjar pingen att sticka iväg.

Testade även att brygga routern till en d-link dir 653, men kom snabbt på att denna routern hade också samma problem om inte värre.

För mig är det trådlösa som är problemet på modemet, kör med sladd så har jag inga problem alls. Har icke orkat ringa telia om detta ännu så vet ej vad de har att säga om saken.

Om du hittar någon lösningen eller ser var telia säger om saken kan du gärna få skicka mig ett pm eller två

Lycka till!

Att "pingen" ökar när man lastar sin förbindelse är fullt naturligt.
Och det är speciellt märkbart på en halvduplex-förbindelse som wifi.

Telia kommer självklart inte göra ett dugg åt ditt problem eftersom det inte är något fel.

Permalänk
Medlem

Koppla din dator med kabel direkt till internetleverantörens. Ladda ned pingplotter och kör testet i en timme. Ladda upp bilden här.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

jag har nu bekräftat att felet uppträffar när farsan stänger av skyrim på sin dator, vilket låter konstigt kanske men ja.

då ändras ju frågan till varför sker detta samt vad kan man göra för att lösa det? har funkat fint när han spelat det tidigare bara senaste få veckorna som det strulat.

för o klargöra, när farsan stänger av skyrim totalt dör up linan (tror jag) speedtest visar normala resultat pingtest med och jag hör folk i skype och så, däremot kan inte dom höra mig samt får skyhög ping / inget svar alls i spel.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

jag har nu bekräftat att felet uppträffar när farsan stänger av skyrim på sin dator, vilket låter konstigt kanske men ja.

då ändras ju frågan till varför sker detta samt vad kan man göra för att lösa det? har funkat fint när han spelat det tidigare bara senaste få veckorna som det strulat.

för o klargöra, när farsan stänger av skyrim totalt dör up linan (tror jag) speedtest visar normala resultat pingtest med och jag hör folk i skype och så, däremot kan inte dom höra mig samt får skyhög ping / inget svar alls i spel.

Det händer för att skyrim maxar er upplänk.

Testa att slänga på t.ex http://www.netlimiter.com/ på pappas dator och begränsa skyrim till typ 30% av upplänken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Det händer för att skyrim maxar er upplänk.

Testa att slänga på t.ex http://www.netlimiter.com/ på pappas dator och begränsa skyrim till typ 30% av upplänken.

men låter det inte helt absurt att skyrim skall ladda upp i 3500kb/s i en minuts tid? ganska mycket data det. sen då också att detta problem inte alltid varit där, farsan spelade skyrim innan problemet också.

kan lägga till att problemet inte händer om jag till exempel stänger av skyrim på min dator, inte ens i närheten av gränsen vad linan klarar

för övrigt verkar linan gå i 5mbit ner just nu, trevligt brukar ligga på 30 stabilt.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

men låter det inte helt absurt att skyrim skall ladda upp i 3500kb/s i en minuts tid? ganska mycket data det. sen då också att detta problem inte alltid varit där, farsan spelade skyrim innan problemet också.

kan lägga till att problemet inte händer om jag till exempel stänger av skyrim på min dator, inte ens i närheten av gränsen vad linan klarar

för övrigt verkar linan gå i 5mbit ner just nu, trevligt brukar ligga på 30 stabilt.

Jag har faktiskt ingen aning om hur steams synkning funkar. Men är det dåligt skriven kod och det dessutom är något sync-problem så är det väl inte otänkbart att den håller på och försöker i en minut innan den ger upp.

Testa och stäng av "skyrim steam sync" på din pappas dator.