::: Radeon R9 290/290X owners club :::

Permalänk

Inga problem här heller, "trots" Elpida-minnen och OC.

Har iofs backat till 13.12-drivisar. Funkade knappt alls med CF i 14.1...

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Jag har elpida minnen på mina Gigabyte 290 kort men har inte upplevt blackscreen än hoppas jag slipper det.

Har du den senaste BIOS:en på korten då, jag har hört att ASUS och Gigabyte bägge har släppt en BIOS som fixar blackscreens med deras kort!? jag har ju sapphire med senaste BIOS.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Gigabyte x570 Gaming X | 16GB 3200MHz Crucial Ballistix | Palit Geforce RTX 3070 8GB Gamingpro | Crucial BX 480GB | WD Blue 500GB | WD 5400rpm 500GB | Acer Nitro VG240YU | Tesoro Excalibur Kailh Blue | Finalmouse

Permalänk
Skrivet av whiteface:

Har du den senaste BIOS:en på korten då, jag har hört att ASUS och Gigabyte bägge har släppt en BIOS som fixar blackscreens med deras kort!? jag har ju sapphire med senaste BIOS.

Jag har flashat in Asus bios för ett tag sen.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Man har en Arctic Accelero Xtreme III liggandes, borde jag sälja den och vänta på Arctic Accelero Xtreme IV eller kommer det inte att vara någon större skillnad?

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Jag har flashat in Asus bios för ett tag sen.

Har du en länk till den? Går det att höja volten till minnet med den biosen?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Gigabyte x570 Gaming X | 16GB 3200MHz Crucial Ballistix | Palit Geforce RTX 3070 8GB Gamingpro | Crucial BX 480GB | WD Blue 500GB | WD 5400rpm 500GB | Acer Nitro VG240YU | Tesoro Excalibur Kailh Blue | Finalmouse

Permalänk

Tog steget från två 7950 till ett ASUS 290X i förra veckan och ångrar mig inte ett dugg, trots lite oroande åsikter från vännerna.

Datorn är tyst, sval och presterar i princip likvärdigt efter lite klockning. Har inte provat fler mjukvaror än GPU-Tweak, men i spel kommer jag upp i 1100/5600 än så länge.

Spelet jag provat är Assassin's Creed IV, vilket inte är optimalt på något sätt, men jag märker att jag kan köra på bättre kantutjämning, god rays och ambient occlusion och ändå ligga jämt på 60 FPS, där låset går.

Jag är väldigt nöjd än så länge!

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Medlem

Installerade mitt andra Asus 290x ikväll. Jag har ett vattenkylt system och jag skulle vilja klocka lite.

Det kort jag hade sedan innan (Köpt i november) har jag klockat med Asus GPU Tweak.

Min fråga är hur jag gör för att klocka båda korten till samma frekvenser?
När jag väljer den profil jag vill använda i Asus GPU Tweak så appliceras bara inställningarna på det första kortet. Kort nummer två stannar kvar i stock (iaf vad jag kan avläsa av kurvorna).

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilshere:

Installerade mitt andra Asus 290x ikväll. Jag har ett vattenkylt system och jag skulle vilja klocka lite.

Det kort jag hade sedan innan (Köpt i november) har jag klockat med Asus GPU Tweak.

Min fråga är hur jag gör för att klocka båda korten till samma frekvenser?
När jag väljer den profil jag vill använda i Asus GPU Tweak så appliceras bara inställningarna på det första kortet. Kort nummer två stannar kvar i stock (iaf vad jag kan avläsa av kurvorna).

Tack på förhand!

om jag inte är helt ute och seglar så ska du i GPU tweak kunna klicka på namnet på kortet, borde stå R9290x DCII. Det ska öppna upp en meny med vilket kort du vill titta på samt alternativet att "sync all cards".

Visa signatur

Moderkort: Asus rampage IV B.E | Cpu: i7 4930K | Ram: Corsair Dominator Platinum 32GB | Chassi: Corsair 900D | Grafikkort: Tri-SLI EVGA GTX Titan Black SC | Nätagg: Corsair AX1500i | Lagring: 2x Samsung 850pro SSD raid-0, 3x 2TB Western Digital Red | Custom Watercooling: Dual EK D5 pumps | Dual Bitspower 250ml res | Full EK nickel + nickel acetal waterblocks | Full Bitspower Shining silver fittings | Alphacool NexXxos XT45 240+480+480 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephelim:

om jag inte är helt ute och seglar så ska du i GPU tweak kunna klicka på namnet på kortet, borde stå R9290x DCII. Det ska öppna upp en meny med vilket kort du vill titta på samt alternativet att "sync all cards".

Det fungerade. Tack ska du ha!

Permalänk

Någon som vet åt vilket håll som ger UEFI respektive BIOS, och vad blir skillnaden?

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Swedish Chef:

Någon som vet åt vilket håll som ger UEFI respektive BIOS, och vad blir skillnaden?

Båda ger väl BIOS? På 290X Tri-X växlar det mellan quiet och über mode precis som referens, vad jag vet.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Båda ger väl BIOS? På 290X Tri-X växlar det mellan quiet och über mode precis som referens, vad jag vet.

Enligt swecs senaste artikel om R9 290X tri-x sp påstår dom det. Eller är det exklusivt för OC versionen?

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Swedish Chef:

Enligt swecs senaste artikel om R9 290X tri-x sp påstår dom det. Eller är det exklusivt för OC versionen?

Ah. Jag är ledsen, måste ha missat den detaljen! Det bör vara så på alla Tri-X i så fall. Det bör inte göra någon skillnad förutom hur kompatibelt kortet är med moderkort och dylikt!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Sitter här och är inte så insatt i det här med BIOS på grafikkort, har själv GV-R929XOC-4GD-GA och har blackscreens irriterande ofta. Hittar dock ingen ny BIOS till detta kort, bara till 290 inte 290x.
Kan man som jag läst ta te.x Asus bios till ett Gigabytekort?

Ska man lämna tillbaka kortet eller finns det någon annan lösning?

Funderar starkt just nu på att lämna in och gå tillbaka till det gröna laget som jag hade innan detta kort.

Tacksam för svar. Är som sagt inte så insatt i detta.

Permalänk

Nån som testat lite olika bioser till 290X och märkt av nån skillnad på överklockning? Mitt kort klockar rent ut sagt dåligt

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Skrivet av malmlinus:

Sitter här och är inte så insatt i det här med BIOS på grafikkort, har själv GV-R929XOC-4GD-GA och har blackscreens irriterande ofta. Hittar dock ingen ny BIOS till detta kort, bara till 290 inte 290x.
Kan man som jag läst ta te.x Asus bios till ett Gigabytekort?

Ska man lämna tillbaka kortet eller finns det någon annan lösning?

Funderar starkt just nu på att lämna in och gå tillbaka till det gröna laget som jag hade innan detta kort.

Tacksam för svar. Är som sagt inte så insatt i detta.

Får du blackscreens med 13.12 drivrutinerna så kan det bero på minnesfel och då ska du skicka in kortet och få det utbytt. Med 14.2 drivarna som ju är beta kan det bero på drivrutinerna. Jag fick blackscreens med mitt ena R9 290 och fick det utbytt på garanti. Nu kör jag med ett 290X, men det har hänt att jag får blackscreens i BF4 när jag kör med Mantle, aldrig annars!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Gigabyte x570 Gaming X | 16GB 3200MHz Crucial Ballistix | Palit Geforce RTX 3070 8GB Gamingpro | Crucial BX 480GB | WD Blue 500GB | WD 5400rpm 500GB | Acer Nitro VG240YU | Tesoro Excalibur Kailh Blue | Finalmouse

Permalänk

Börjar få BSODs och dom pekar alla på atikmdag.sys, installerat om drivrutiner flera gånger men verkar inte ha fungerat. Får även lite artifcats då och då. Bör jag kolla upp något innan jag försöker skicka tillbaka det? Gått ett par månader och problemen började bara för 3 veckor sedan.

////

Citat:

On Fri 2014-02-28 14:38:27 GMT your computer crashed
This was probably caused by the following module: atikmdag.sys (atikmdag+0xC483B)
Bugcheck code: 0x7E (0xFFFFFFFFC0000005, 0xFFFFF8800F12183B, 0xFFFFF880021B2228, 0xFFFFF880021B1A80)
Error: SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED
file path: C:\Windows\system32\drivers\atikmdag.sys
product: ATI Radeon Family
company: Advanced Micro Devices, Inc.
description: ATI Radeon Kernel Mode Driver
Bug check description: This bug check indicates that a system thread generated an exception that the error handler did not catch.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: atikmdag.sys (ATI Radeon Kernel Mode Driver, Advanced Micro Devices, Inc.).
Google query: Advanced Micro Devices, Inc. SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED

On Wed 2014-02-19 21:25:59 GMT your computer crashed
This was probably caused by the following module: atikmdag.sys (atikmdag+0x2779E)
Bugcheck code: 0xA0000001 (0x5, 0x0, 0x0, 0x0)
Error: CUSTOM_ERROR
file path: C:\Windows\system32\drivers\atikmdag.sys
product: ATI Radeon Family
company: Advanced Micro Devices, Inc.
description: ATI Radeon Kernel Mode Driver
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: atikmdag.sys (ATI Radeon Kernel Mode Driver, Advanced Micro Devices, Inc.).
Google query: Advanced Micro Devices, Inc. CUSTOM_ERROR

Permalänk
Medlem

Modell: 290
Tillverkare: Sapphire
Bios: Orginal
Kylare: Aquacomputer med aktiv backplate
GPU frek: 1200Mhz
VRAM frek: Stock
GPU spänning: +100mv
Current limit: +50%
PSU: Corsair TX650
CPU: 2500K @ 4600Mhz

Aquacomputers block är helt otroligt. Ligger i 46° load på core och vrm 1, vrm 2 ligger på 37°. Är ganska överraddad med två 420 dock går fläktarna bara i 1000rpm (inte PP) så det är ingen orkan genom radiatorerna direkt. Deltat är väl på ca 22-23° för core (Jag höftar eftersom jag inte har någon termometer) så det är ju inte jättebra, men det är inte säkert lägre temperaturer hade hjälpt.

Kan lägga på +100mv till i Trixx (för totalt +200mv) men eftersom det första +100mv från Afterburner bara gav en "vinst" på 60 Mhz från vad jag kunde nå på stock spänning så tror jag inte +100mv till hade hjälp mer än att höja temperaturen nån grad. Sen att Trixx är en skräpmjukvara gör det inte bättre.

Är ganska nöjd med 253 Mhz överklock, det är verkligen inte illa, och det kanske finns lite mer att hämta.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Är det nån här som kör med en universal gpu block för att kyla sitt 290 och fungerar det dugligt? skicka gärna bild på setup också

Permalänk
Discokungen
Skrivet av nedrans:

Är det nån här som kör med en universal gpu block för att kyla sitt 290 och fungerar det dugligt? skicka gärna bild på setup också

Det går ju, men du måste slakta kylaren om du inte har ett kort som har separat VRM-kylning. För VRMerna MÅSTE kylas oberoende av lösning. Fullcover är i princip nödvändigt. För första gången så går det att motivera Aquacomputers aktiva backplate liksom, för jag har typ 50-70c på VRMerna trots fullcover och backplates från EK. Och då håller GPUerna typ 40-50c.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det går ju, men du måste slakta kylaren om du inte har ett kort som har separat VRM-kylning. För VRMerna MÅSTE kylas oberoende av lösning. Fullcover är i princip nödvändigt. För första gången så går det att motivera Aquacomputers aktiva backplate liksom, för jag har typ 50-70c på VRMerna trots fullcover och backplates från EK. Och då håller GPUerna typ 40-50c.

Jag funderar nämligen på att köpa ett referense 290 begagnat och sen fixa en billig vattenkyld lösning (av rent intresse). Bäst vore väl om man hittade ett billigt fullblock för runt 500kr men har kikat runt lite på dom som kör coreblock och kylflänsar + fläkt men har inte hittat så mkt info. Prestanda och överklockning är inte så jättevikigt utan det är mer byggandet och ljudnivå som är det intressanta.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av nedrans:

Jag funderar nämligen på att köpa ett referense 290 begagnat och sen fixa en billig vattenkyld lösning (av rent intresse). Bäst vore väl om man hittade ett billigt fullblock för runt 500kr men har kikat runt lite på dom som kör coreblock och kylflänsar + fläkt men har inte hittat så mkt info. Prestanda och överklockning är inte så jättevikigt utan det är mer byggandet och ljudnivå som är det intressanta.

Det är bara att hojta till om du bestämmer dig för att göra det! Jag har två jag kan skilja mig ifrån! Fullcover finns ju för 860kr, och det är det värt!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

FC block nu hos coolingstuff för 718kr http://coolingstuff.se/p/926/ek-fc-r9-290x---acetal

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Skrivet av ante_ante:

De blocken har jag på mina kort och de är helt underbara. ca 43 grader i load bf4 och vrm temps på ca 38-45 grader. Har Eks backplate på också ifall ni undrar.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

De blocken har jag på mina kort och de är helt underbara. ca 43 grader i load bf4 och vrm temps på ca 38-45 grader. Har Eks backplate på också ifall ni undrar.

Kör samma och de funkar klockrent.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Skrivet av muzzi:

Börjar få BSODs och dom pekar alla på atikmdag.sys, installerat om drivrutiner flera gånger men verkar inte ha fungerat. Får även lite artifcats då och då. Bör jag kolla upp något innan jag försöker skicka tillbaka det? Gått ett par månader och problemen började bara för 3 veckor sedan.

////

Hade precis samma problem me mitt referens 290. Problemet kom efter 2-3 veckors användning. Skicka tillbaka till Inet o dom hitta inget fel. Fick byta upp till ett ASUS 290X iaf. Haft kortet nån vecka eller 2 o nu fick ja precis första BSOD med dehär kortet... Antar att de blir samma skit som de andra, BSOD 1-2ggr dagen o blackscreen nån gång om dagen i spel...

Nån som haft samma problem o sitter på nån lösning (helst inte flash)? pallar inte byta kort igen...

Permalänk
Skrivet av n00bStylE:

Hade precis samma problem me mitt referens 290. Problemet kom efter 2-3 veckors användning. Skicka tillbaka till Inet o dom hitta inget fel. Fick byta upp till ett ASUS 290X iaf. Haft kortet nån vecka eller 2 o nu fick ja precis första BSOD med dehär kortet... Antar att de blir samma skit som de andra, BSOD 1-2ggr dagen o blackscreen nån gång om dagen i spel...

Nån som haft samma problem o sitter på nån lösning (helst inte flash)? pallar inte byta kort igen...

Har du fått lösning på detta?

Har f.ö samma problem som tidigare och ville RMA detta kort till komplett men försöker återskapa BSoDsen men det funkar inte. Händer i olika moment och kan ibland vara 5 gånger per dag för att sedan inte dyka upp i några dagar. Hänt när jag kollat flash, spelat spel, kollat film, suttit på imgur.com/reddit.com och läst/kollat på bilder. Hardware Acceleration är självklart avstängd och funderar nu på om det skulle kunna hjälpa att flasha kortet eller något liknande.

Permalänk
Medlem

efter många försök så har jag ett fungerande Asus 290x!

Visa signatur

Dator Z77A-GD65/Inteli5-3570K 3.40GHz/Gigabyte Radeon HD6950 OC/Corsair RM 850W 80+ Gold/

Permalänk
Medlem

Sitter på ett Sapphire Tri-X 290X OC från komplett och det rullar på fint. Fick BSODs med 14.3 och tidigare drivrutiner till och från med flash men med 14.4 funkar det klockrent än så länge. Nöjd, har inte provat klocka det ännu. Lite feg när det kommer till GFX och klockning.

Vad törs man köra för Volt utan att bli skraj? och vilket program för att klocka med? Är tomt i "Core Voltage" fältet i MSI afterburner.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Modell: 290X
Tillverkare: Sapphire
Bios: Original
Kylare: Tri-X
GPU frek: 1160Mhz
VRAM frek: 6400Mhz
GPU spänning: +100mV
Current limit: 150%
PSU: Seasonic X-1250
CPU: 4930k@stock
Poäng i Valley 1.0: 2914

Första försöket med detta kort, blir mer sen när det hamnar under vatten.