Gabe Newell bemöter anklagelser om att VAC snappar upp surfhistorik

Permalänk
Proffsmoddare

Har blandat förtroende mot VAC och Valves hanterande i frågor tillhörande detta. Jag blev VAC bannad i COD MW2 utan att ha fuskat (Har aldrig fuskat då jag anser att det bara förstör spel och vem är det man egentligen lurar?)

MEN blev senare unbannad pga jag var felaktigt bannad tillsammans med 12000 andra (konstigt då VAC "aldrig" gör fel)

Long story:
I vilket fall så skrev jag till Valve och sa att de måste ha begått ett misstag. Fick det tvära svaret, du har blivit bannad av VAC.
"VAC gör inga misstag" du har fuskat eller så har någon fuskat från någon annan dator på ditt konto. Väldigt irriterad och besviken försökte jag få fram vad jag i mitt fall hade blivit bannad av (funderade om mitt konto blev hackat eller något) men det var tydligen inte möjligt att få fram det?!. De vägrade att säga vad jag blivit bannad för. Men jag fortsatte att skriva. Fick aldrig något svar.

Ca 5 dagar senare så kommer det fram att Valve har bannat 12 000 pers felaktigt i MW2. Fick kopia av L4D2 som plåster på såren... Kan bara säga att när man har ett system där man vägrar lämna ut varför man blivit bannad och hävdar att den aldrig gör fel då blir jag väldigt tveksam.

Citat:

Hello,
Recently, your Steam account was erroneously banned from Call of Duty: Modern Warfare 2.

This was our mistake, and I apologize for any frustration or angst it may have caused you.

The problem was that Steam would fail a signature check between the disk version of a DLL and a latent memory version. This was caused by a combination of conditions occurring while Steam was updating the disk image of a game. This wasn't a game-specific mistake. Steam allows us to manage and reverse these erroneous bans (about 12,000 erroneous bans over two weeks).

We have reversed the ban, restoring your access to the game. In addition, we have given you a free copy of Left 4 Dead 2 to give as a gift on Steam, plus a free copy for yourself if you didn't already own the game.

To share your extra copy of Left 4 Dead 2 with a friend, you can 'Manage Gifts and Guest Passes' from the 'Games' Menu in Steam, or visit this article on the Steam Support site for detailed instructions: https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=4502-TPJL....

To access your own copy of Left 4 Dead 2, visit your library of games in Steam. If you didn't already own the game, it will now be listed among your others there, and is available for download immediately.

Regards,
Gabe Newell
President, Valve

Här är min tråd på sweclockers jag gjorde (var inte många som trodde på mig vill jag lova...)

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av tallk0tte:

Detta anser jag är rätt sätt att bemöta kritik och sina kunders oro. Mycket professionellt må jag anse. Valve och Gabe gör rätt i detta fall, många företag skulle lika gärna kunna skita i detta och sopa det under mattan. Är ganska säker om att de vill värna om vårt förtroende, och detta används som positivt PR. Bra respons av Valve, hade gärna sett att fler agerar på detta sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

De har fattat att förtroende = pengar och de fatta detta tidigare än någon annan. Vilket i dagens kommunikationssamhälle är extremt viktigt. De flesta storbolag vi har att göra med idag ser bara inkomst per produkt såld, vilket fortfarande har en vis vikt men är extremt kortsiktigt. Vill minnas någon intervju med Gabe för länge sedan då han pratade om spel som en tjänst och det är nog hur de fortfarande ser på allt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag skulle rösta fram Gabe som stadsminister.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk

De som gör dessa fusk har lite blandade åtgärder för sådant här. Om det är ett gratis fusk så säljer man versionen som kan kringå sådana här skydd för att uppmuntra spelare att betala för att kunna fuska samtidigt som man är skyddad.

Det Valve definitivt bör göra är att titta väldigt nära på alla fusk program för att kunna använda diverse metoder för att upptäcka när dessa program används, man får helt enkelt infiltrera dessa interna forum och/eller skaffa information från de som redan är medlemmar. En insider helt enkelt .. Detta tycker och tror jag helt klart Valve kan finansiera att göra.

Visst kan mer avancerade användare själva göra så att program körs utan att VAC ens kan upptäcka eller hitta någonting alls, men då kanske man bör titta närmare på om det finns något man kan göra för att ändra hur Steam/CS:GO kör sina processer för att göra de helt skyddade på något vis.

Skrivet av CreX:

Jag skulle rösta fram Gabe som stadsminister.

Ja, vi förstår - Alla älskar Gabe och han är jätte bra.
Men om du på riktigt skulle rösta honom till stadsminister så känns det lite politiskt blint...
Kanske IT minister om han ville bli det

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Steam är en gudagåva.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Entusiast
Skrivet av superdupernemo:

Denna "fuskmarknad", har någon nån aning om hur mycket den faktiskt omsätter? Eller är den i princip försumbar?

Svårt att säga men problemet är som tidigare nämnt inte hur mycket pengar de som tillverkar fusk drar in utan hur stor skada de gör genom att sprida fusk. Om ett spel blir känt för att ha mycket fuskare så är det en ekonomisk katastrof för utvecklaren.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av superdupernemo:

Jo, fast licenstexten är oftast helt absurd för den vanliga användaren. Den:

Saknar en sammanfattning över det viktigaste i texten.
Är oftast otroligt komplex - För de flesta så är texten oläsbar.
Kan accepteras alldeles för lätt.

Licenstexter är helt förstörda och värdelösa om du kollar från konsumentens sida.

Där håller jag med dig. Lägg till att många licenstexter efter vad jag har förstått ändå inte går ihop med svensk lag, och man kan förstå folks ovilja att läsa dem. Men sanningen är att iaf i USA (och det är nog utifrån USAs regler som såna här företag agerar oavsett) så får programtillverkare göra rätt mycket med ens dator.

Permalänk
Medlem

Redan nu vill jag särskilja på webbhistorik och DNS uppslag.

Det VAC gör är att kolla dina DNS uppslag, de ser alltså INTE vart du surfat, däremot vilka domäner du besökt, de ser alltså inte vad du gjort på sidorna. DNS uppslag är endast en tabell som översätter namnen till en ip-adress. Det kan alltså gälla andra klienter än din webbläsare, det gäller alla program som behöver access mot internet och gör ett DNS uppslag.

Ni behöver alltså INTE oroa er för att någon historik på vad ni gör på webben sparas, det är fel ordval från media, det är INGEN surfhistorik. Det är ENDAST en historik på vilka namnuppslag (DNS) man gjort för att få fram ip-adressen.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Har blandat förtroende mot VAC och Valves hanterande i frågor tillhörande detta. Jag blev VAC bannad i COD MW2 utan att ha fuskat (Har aldrig fuskat då jag anser att det bara förstör spel och vem är det man egentligen lurar?)

MEN blev senare unbannad pga jag var felaktigt bannad tillsammans med 12000 andra (konstigt då VAC "aldrig" gör fel)

Long story:
I vilket fall så skrev jag till Valve och sa att de måste ha begått ett misstag. Fick det tvära svaret, du har blivit bannad av VAC.
"VAC gör inga misstag" du har fuskat eller så har någon fuskat från någon annan dator på ditt konto. Väldigt irriterad och besviken försökte jag få fram vad jag i mitt fall hade blivit bannad av (funderade om mitt konto blev hackat eller något) men det var tydligen inte möjligt att få fram det?!. De vägrade att säga vad jag blivit bannad för. Men jag fortsatte att skriva. Fick aldrig något svar.

Ca 5 dagar senare så kommer det fram att Valve har bannat 12 000 pers felaktigt i MW2. Fick kopia av L4D2 som plåster på såren... Kan bara säga att när man har ett system där man vägrar lämna ut varför man blivit bannad och hävdar att den aldrig gör fel då blir jag väldigt tveksam.

Här är min tråd på sweclockers jag gjorde (var inte många som trodde på mig vill jag lova...)

Han sa själv i vad du nyss läste att det är dumt att ge någon info om VAC någonsin. Det ska vara så diskret som möjligt och så få som möjligt ska veta hur det opererar för att det ska vara effektivt.

Och alla andra i den här tråden behöver ta det lite lugnt med att lite på allting de hör och ser. Någon sa att de aldrig har haft någon anledning till att inte lita på Valve/VAC. Faktum är att här har ni massa fina exempel ju, ni har nu en anledning att tvivla.

Visa signatur

Fractal Design R3, MSI P67A-G45 B3, SB i5 2500k @ 3.8 (bluescreen i idle! Hjälp!!!), 4 GB RAM @ 1600 MHz // ASUS DCII 570 // 1 TB @ 7200RPM, 500 GB @ 7200 RPM // Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Läs detta mina herrar: http://www.reddit.com/r/gaming/comments/1y70ej/valve_vac_and_... (skickat för 10 timmar sen av GabeNewellBellevue)

Permalänk
Medlem

Fusk = incitament till att samla information om användarna?

Permalänk

Meh

Jag bryr mig mindre, valve gör för mycket rätt för att jag skall lägga energi på detta. dock om EA hadde gjort samma och om jag ägt något på origin så hade man lagt ner tid på det. jag har förtroende över att valve vill förbättra och säkra onlige game play. EA däremot har jag samma förtroende som en lönnmördare på droger.

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara detta med fusk för mig? Säg hypotetiskt jag spelar ett single player game och det är för svårt för mig och jag vill köra en "trainer" för ta mig förbi den banan jag är på, är jag i farozonen då? Jag fattar att multiplayer är oetiskt men om man fuskar i ett single player game så är det ju bara för en själv man förstör, eller?

Sedan tycker jag de är skit om de bannar hela kontot. Man har ju plöjt ner rätt mycket kosing i steam över åren. Då hade de varit mer rimligt med att man blir blockerad på just de spel där man fuskat eller i den genre där man fuskat och inte förlora hela sitt bibliotek.

Med detta sagt så fuskar jag inte själv de är bara tankar som jag gärna ville bolla med er andra.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Tozzi:

Redan nu vill jag särskilja på webbhistorik och DNS uppslag.

Det VAC gör är att kolla dina DNS uppslag, de ser alltså INTE vart du surfat, däremot vilka domäner du besökt, de ser alltså inte vad du gjort på sidorna. DNS uppslag är endast en tabell som översätter namnen till en ip-adress. Det kan alltså gälla andra klienter än din webbläsare, det gäller alla program som behöver access mot internet och gör ett DNS uppslag.

Ni behöver alltså INTE oroa er för att någon historik på vad ni gör på webben sparas, det är fel ordval från media, det är INGEN surfhistorik. Det är ENDAST en historik på vilka namnuppslag (DNS) man gjort för att få fram ip-adressen.

Fast nu är det du som definierar surfhistorik = exakt URL/adress. Att gå igenom kontaktade domännamn och tillhörande ip-adresser är fortfarande väldigt känsligt. Jämför NSA och insamlandet av metadata.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Kan någon förklara detta med fusk för mig? Säg hypotetiskt jag spelar ett single player game och det är för svårt för mig och jag vill köra en "trainer" för ta mig förbi den banan jag är på, är jag i farozonen då? Jag fattar att multiplayer är oetiskt men om man fuskar i ett single player game så är det ju bara för en själv man förstör, eller?

Sedan tycker jag de är skit om de bannar hela kontot. Man har ju plöjt ner rätt mycket kosing i steam över åren. Då hade de varit mer rimligt med att man blir blockerad på just de spel där man fuskat eller i den genre där man fuskat och inte förlora hela sitt bibliotek.

Med detta sagt så fuskar jag inte själv de är bara tankar som jag gärna ville bolla med er andra.

Ska inte säga att jag vet, men vore konstigt om det gällde annat än multiplayer.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av the-adde:

Jag ser detta possetivt, då det inte sänds till Valve. Kanske ni kan sluta jämföra Valve med NSA.

Tyvärr inte, då Valve har utan godkännande ifrån sina kunder/användare infört ett system som övervakar deras internet-kommunikation.
Kvittar var eller vem som ser det, fortfarande ett brytande mot kundens tilltro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Ja, vi förstår - Alla älskar Gabe och han är jätte bra.
Men om du på riktigt skulle rösta honom till stadsminister så känns det lite politiskt blint...
Kanske IT minister om han ville bli det

Skulle gärna se en stadsminister/politiker som inte hela tiden försöker se till sitt eget bästa -utan sina 'prenumeranter'
Känns som att många verkar glömt vad de har där att göra med sina styrelseposter, egetföretagande och skyhöga inkomster.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Nu dröjer det väl ca. 2 månader innan det framkommer att Valve gett NSA full access till vartenda loggat DNS-uppslag i sina enorma databaser, och att VAC endast är en frontend-klient för Echelon
NSA kommer då copy-pasta Gabe's lilla historia, dock med nya budskapet att "terroristerna försöker misskreditera NSA"......

Det riktigt sorgliga med massövervakning av den här typen är att den är så jäkla ineffektiv, vare sig det rör sig om FRA/NSA etc. övervakning, eller i det här fallet Valve. De som vill hålla sin identitet och kommunikation på nätet hemlig kan lätt göra det med diverse krypteringar, VPN-tunnlar, proxies etc.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av p0ff3:

Han sa själv i vad du nyss läste att det är dumt att ge någon info om VAC någonsin. Det ska vara så diskret som möjligt och så få som möjligt ska veta hur det opererar för att det ska vara effektivt.

Och alla andra i den här tråden behöver ta det lite lugnt med att lite på allting de hör och ser. Någon sa att de aldrig har haft någon anledning till att inte lita på Valve/VAC. Faktum är att här har ni massa fina exempel ju, ni har nu en anledning att tvivla.

Självkart. Och jag förstår att man inte vill varför man säga hur det fungerar. Men man kan dock säga kortfattat varför man blivit bannad. Och från vilken IP detta skedde. Alltså så man kan kolla vilken dator som gjort "övergreppet".

Skulle kunna vara så simpelt som:
VAC upptäckte ett program som anses som fusk den 18 feb 2014 kl 1200 från IP-adressen.
VAC upptäckte modifiering av filer till spelet den 18 feb 2014 kl 1200 från IP-adressen.

Man blir kopiöst irriterad när man blir bannad för något man inte gjort. Sen när de erkänner att de gjort fel så känns det ju jävligt bra. Men det ligger fortfarande som ett surt minne. Hade enkelt kunnat acceptera det om jag såg att det var från en annan dator som inte var min så att säga. Sen attityden var ju inte så bra direkt. Och när man säger att "din ban är verifierad av VAC " och att den aldrig gör fel. Sen när man frågar VAD de har verifierat så vägrar de bara säga för vad man blivit bannad. Sådant gör mig som betalande kund kopiöst irriterad.

Valve är bra, men får ibland oförskämt bra rykte och försvaras ofta av fanboyism. Jag gillar valve och använder steam dagligen. Men det betyder inte att jag håller med i alla deras beslut.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Jag ser inte varför man liknar det här med NSA? VAC kollar bara DNS after DRM server till fusk när den redan fastställt att fusk har använts och först då så skickar den tillbaka en hash av denna DRM server till VAC servers:

Citat:

VAC checked for the presence of these cheats. If they were detected VAC then checked to see which cheat DRM server was being contacted. This second check was done by looking for a partial match to those (non-web) cheat DRM servers in the DNS cache. If found, then hashes of the matching DNS entries were sent to the VAC servers.

Det NSA håller (höll? antagligen håller..) på med är massövervakning där allting de samlar samlas in och sparas utan misstanke om brott, dvs en rätt stor skillnad.

Permalänk
Inaktiv

Tycker det är bra att det tar reda på lite av varje för att kunna stoppa så många fuskare som möjligt. Stötte på en igår te.x. i Day od defeat soruce....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cooling23:

Jag har inget att dölja. Ni får gärna kolla på vad jag kollar. Bara ni inte ser mitt lösenord så är det okej

Då skadar det inte om herr Reinfeldts språkpoliser väljer att redigera alla dina inlägg — för säkerhetens skull?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PirateKensai:

Nu dröjer det väl ca. 2 månader innan det framkommer att Valve gett NSA full access till vartenda loggat DNS-uppslag i sina enorma databaser, och att VAC endast är en frontend-klient för Echelon

Eftersom Valve är amerikanskt, har inte NSA redan koll på allting som går in och ut genom landet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Fast nu är det du som definierar surfhistorik = exakt URL/adress. Att gå igenom kontaktade domännamn och tillhörande ip-adresser är fortfarande väldigt känsligt. Jämför NSA och insamlandet av metadata.

Jag definerar surfhistorik som historik från ens webbläsare (för man surfar ju på webbsidor), alltså så är det historik över URL man besökt och inte bara domännamnen.

Ja absolut, denne får ju fortf veta vilken hemsida du besökt, eller vilken adress du kontaktat igenom rättare sagt, för allt behöver inte vara via port 80/443 som http och https går igenom (om vi följer standarden och inte specialfall). Det kan vara att du pingat ett domännamn och därmed gjort ett DNS uppslag för att få reda på ip-adressen.

Det jag däremot ville poängtera var att folk trodde att de skulle veta vad de exakt gjorde på hemsidorna de besökt, vilket inte är korrekt. Den enda slutsatsen man kan dra från DNS är att jag på något sätt försökt kontaktat denna domän, sen om det är via en enkel ping, via webbläsare eller något annat framkommer inte av ett DNS uppslag.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Avstängd

Det har bekräftats att det endast är en byte information som skickas till valve gällande surfhistoriken, dvs ett ja/nej till huruvida man har något som skickar information till en fuskmakares drm-server.

Inte särskilt oroväckande vill säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Självkart. Och jag förstår att man inte vill varför man säga hur det fungerar. Men man kan dock säga kortfattat varför man blivit bannad. Och från vilken IP detta skedde. Alltså så man kan kolla vilken dator som gjort "övergreppet".

Skulle kunna vara så simpelt som:
VAC upptäckte ett program som anses som fusk den 18 feb 2014 kl 1200 från IP-adressen.
VAC upptäckte modifiering av filer till spelet den 18 feb 2014 kl 1200 från IP-adressen.

Man blir kopiöst irriterad när man blir bannad för något man inte gjort. Sen när de erkänner att de gjort fel så känns det ju jävligt bra. Men det ligger fortfarande som ett surt minne. Hade enkelt kunnat acceptera det om jag såg att det var från en annan dator som inte var min så att säga. Sen attityden var ju inte så bra direkt. Och när man säger att "din ban är verifierad av VAC " och att den aldrig gör fel. Sen när man frågar VAD de har verifierat så vägrar de bara säga för vad man blivit bannad. Sådant gör mig som betalande kund kopiöst irriterad.

Valve är bra, men får ibland oförskämt bra rykte och försvaras ofta av fanboyism. Jag gillar valve och använder steam dagligen. Men det betyder inte att jag håller med i alla deras beslut.

Ditt eget ansvar att se till att du inte delar med dig utav ditt lösenord. Så jag ser inte vad IP adress har för relevans. Ska inte kunna bli unbannad bara för att man friskt delar med sig av sitt konto. Ser inte hur det skulle kunna befria en från allt ansvar. Lika mycke ens eget ansvar att se till att man har ett uppdaterat Anti-Virus och inte sitter och laddar ner och startar massor utav keyloggers.

Förstår inte vad dina inlägg bär för relevans till nyhetsartikeln förutom att båda rör VAC. Varför kommer du hit och grinar över att ha blivit felaktigt bannad på COD? Get over it.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Brillmongot:

Det har bekräftats att den endast är en byte information som skickas till valve gällande surfhistoriken, dvs ett ja/nej till huruvida man har något som skickar information till en fuskmakares drm-server.

Inte särskilt oroväckande vill säga.

Låter logiskt. Det är så jag hade designat systemet. Låter ju omotiverat krångligt att skicka allas kompletta listor och jämföra på egna servrar när man istället kan skicka ut en lista över DNSer som är svartlistade och låta klienten kolla lokalt. Blir ju mindre jobb för Valves servrar och mindre data att skicka totalt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Är det bara jag som tycker att själva formulering "Valve inte är intresserade av användarnas surfhistorik" har hörts förrut?
Så säger alla pressmeddelandena etc från underrättelsetjänsterna världen över...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Wow, vad många här som verkar helt hjärntvättade av Valve. Men det kanske är populärt att inte tänka så långt nu för tiden.

Visst, Valve kanske inte är det värsta företaget, men det betyder inte att information de samlar in aldrig kommer missbrukas eller hamna i fel händer. Det betyder heller inte att deras system ens fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Wow, vad många här som verkar helt hjärntvättade av Valve. Men det kanske är populärt att inte tänka så långt nu för tiden.

Visst, Valve kanske inte är det värsta företaget, men det betyder inte att information de samlar in aldrig kommer missbrukas eller hamna i fel händer. Det betyder heller inte att deras system ens fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"