Permalänk
Medlem

Installera om pappas dator, vilket OS?

Pappas dator har segt ner sig totalt och det är väldigt mycket skit på den. Därför är en ominstallation högst nödvändigt.

Det är en Fujitsu Simens Amilio A3667G, länk: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=86970

Det är verkligen ingen monsterdator, men för min pappa är prestandan tillräcklig när den är nyinstallerad och därför är det inte heller något alternativ att köpa en ny. Han använder den ganska sällan och när han väl gör det så är det lite surf, typ kolla nyheter, och sen kolla sin mail. Ibland betala lite räkningar också. Hans tanke är dock att min syster ska få använda den lite till typ youtube, svt play och flashspel.

Jag går nu i tankarna vilket operativsystem jag ska installera på den och önskar er hjälp om vad som skulle bli bäst!

Jag har licens till win xp home, win 7 home.

Funderar kring dem;

Windows XP
Det är lättdrivet, har fungerat okej på datorn innan. Dock har det/ska snart sluta uppdateras och det är ju inte bra!

Windows 7
Hur lättdrivet är det? lika lätt som xp? Fördelar att det blir lättare i nätverkat med utdelade mappar och skrivare, och även att det uppdateras.

Ubuntu/annan linux-dist
Kom och tänka på att man kanske skulle kunna installera en lättdriven dist av linux? jag har ingen som helst erfarenhet av linux alls och det har inte pappa eller syrran heller. Hur svårt är det att lära sig använda webbläsaren i ubuntu eller någon annan simpel dist? Vad kan jag inte göra i linux som jag kan i windows? Hur blir det med nätverkskrivare? Fördelar som jag har förstått det är att det är väldigt lätt att driva runt och datorn är ju inte allt för snabb..

Så vad tycker ni?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Pappas dator har segt ner sig totalt och det är väldigt mycket skit på den. Därför är en ominstallation högst nödvändigt.

Det är en Fujitsu Simens Amilio A3667G, länk: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=86970

Det är verkligen ingen monsterdator, men för min pappa är prestandan tillräcklig när den är nyinstallerad och därför är det inte heller något alternativ att köpa en ny. Han använder den ganska sällan och när han väl gör det så är det lite surf, typ kolla nyheter, och sen kolla sin mail. Ibland betala lite räkningar också. Hans tanke är dock att min syster ska få använda den lite till typ youtube, svt play och flashspel.

Jag går nu i tankarna vilket operativsystem jag ska installera på den och önskar er hjälp om vad som skulle bli bäst!

Jag har licens till win xp home, win 7 home.

Funderar kring dem;

Windows XP
Det är lättdrivet, har fungerat okej på datorn innan. Dock har det/ska snart sluta uppdateras och det är ju inte bra!

Windows 7
Hur lättdrivet är det? lika lätt som xp? Fördelar att det blir lättare i nätverkat med utdelade mappar och skrivare, och även att det uppdateras.

Ubuntu/annan linux-dist
Kom och tänka på att man kanske skulle kunna installera en lättdriven dist av linux? jag har ingen som helst erfarenhet av linux alls och det har inte pappa eller syrran heller. Hur svårt är det att lära sig använda webbläsaren i ubuntu eller någon annan simpel dist? Vad kan jag inte göra i linux som jag kan i windows? Hur blir det med nätverkskrivare? Fördelar som jag har förstått det är att det är väldigt lätt att driva runt och datorn är ju inte allt för snabb..

Så vad tycker ni?

Jag tycker Win7, det är mer lättdrivet än xp plus att det har många förbättringar.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Linux har ju den fördelen att systemet i stort sett är fritt från Ask Toolbars och alla möjliga launchers som man brukar få då man installerar program i Windows. Så om du väljer Linux så blir inte datorn speciellt mycket segare med tiden. Dessutom så är det snabbare än Windows.

Vill du ha Windows trots allt så välj Windows 7 och använd Autoruns för att ta bort bakgrundsprogram.

Linux Mint är inte speciellt svårt att använda, rätt så likt Windows. Nätverksskrivare kan dock orsaka lite bekymmer, kolla upp det genom att googla på din skrivare + linux,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Jag tycker Win7, det är mer lättdrivet än xp plus att det har många förbättringar.

det är det alltså? Jag har för mig att jag för ganska länge körde ett program från microsoft som skannade datorn och kollade om den skulle klara win 7 och då fick den fram att den inte skulle klara av det.. men kommer inte ihåg vad programmet hette.

Skrivet av jetten:

Linux har ju den fördelen att systemet i stort sett är fritt från Ask Toolbars och alla möjliga launchers som man brukar få då man installerar program i Windows. Så om du väljer Linux så blir inte datorn speciellt mycket segare med tiden. Dessutom så är det snabbare än Windows.

Vill du ha Windows trots allt så välj Windows 7 och använd Autoruns för att ta bort bakgrundsprogram.

Linux Mint är inte speciellt svårt att använda, rätt så likt Windows. Nätverksskrivare kan dock orsaka lite bekymmer, kolla upp det genom att googla på din skrivare + linux,

Precis, lite så jag tänker.
Är det mint du rekommenderar om jag väljer linux?

hittade denna sidan:
http://hplipopensource.com/hplip-web/models/photosmart/photos...
Säger inte mig så mycket, men det verkar som det skulle fungera ganska bra?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Jag tycker Win7, det är mer lättdrivet än xp plus att det har många förbättringar.

Kan bara hålla med, mer stöd om det skulle vara nåt program som skulle bugga. kör på win7 du. Tror det blir enklare för din far än om du skulle installera Linux eller nåt annat, föräldrar brukar inte ha samma slags tålamod

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk

Med singelkärna och 1GB ram, så är det frågan om det inte är dags för en ny burk ändå...?
Har aldrig testat w7 på en "så gammal" burk. Jag gillar Linux personligen, och är mitt eget förstahandsval!
Men om du är ny på det, så är windows ett enklare väl ändå.

Fortsätt på XP, och börja titta på en ny burk inför framtiden skulle jag säga.
Har kört vista med 1GB ram, och det var inge kul! W7 är inte heller kul med taskig hårdvara (Även om den flyter bättre än vista på samma hårdvara)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Kan bara hålla med, mer stöd om det skulle vara nåt program som skulle bugga. kör på win7 du. Tror det blir enklare för din far än om du skulle installera Linux eller nåt annat, föräldrar brukar inte ha samma slags tålamod

Känns lite så, men orolig att det ska gå segt som sirap?..

Skrivet av Rallykalle:

Med singelkärna och 1GB ram, så är det frågan om det inte är dags för en ny burk ändå...?
Har aldrig testat w7 på en "så gammal" burk. Jag gillar Linux personligen, och är mitt eget förstahandsval!
Men om du är ny på det, så är windows ett enklare väl ändå.

Fortsätt på XP, och börja titta på en ny burk inför framtiden skulle jag säga.
Har kört vista med 1GB ram, och det var inge kul! W7 är inte heller kul med taskig hårdvara (Även om den flyter bättre än vista på samma hårdvara)

Absolut den är sjukt gammal, men han har en surfplatta och alla andra i familjen har var sin dator så om det promt skulle vara något kan han använda den. Han sitter YTTERST sällan vid datorn, det går ofta veckor mellan varje gång..

Nej att vista inte är något kul det vet jag, men Win 7 är la ganska mycket mindre krävande?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

det är det alltså? Jag har för mig att jag för ganska länge körde ett program från microsoft som skannade datorn och kollade om den skulle klara win 7 och då fick den fram att den inte skulle klara av det.. men kommer inte ihåg vad programmet hette.

Kolla upp vad den har drivrutinsstöd till på hemsidan, laptops är så tjuriga om det inte är rätt programvaror, det kanske bara finns till xp, men jag tror den skulle orka med win7 om det finns stöd för det, det kanske är just stöd delen som göra att du måste köra xp.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

en windows xp "performance edition" dvs en där man dragit nlite och tagit bort massor... finns att hitta om du googlar lite

körde in det på en netbook med 1gb i minne, funka hur bra som helst!

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Kolla upp vad den har drivrutinsstöd till på hemsidan, laptops är så tjuriga om det inte är rätt programvaror, det kanske bara finns till xp, men jag tror den skulle orka med win7 om det finns stöd för det, det kanske är just stöd delen som göra att du måste köra xp.

officiellt från Fujitsu finns bara till XP, min hittade denna sidan:
http://drp.su/drivers/notebooks/?v=Fujitsu%20Siemens&m=Amilo%...
Vad tror ni? Är det legit?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

XP performance funkar Ok oftast, men är ingen mirakelkur! Antar dock att det är bästa valet för den datorn just nu.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrian_cool69:

en windows xp "performance edition" dvs en där man dragit nlite och tagit bort massor... finns att hitta om du googlar lite

körde in det på en netbook med 1gb i minne, funka hur bra som helst!

Hittade, men vad jag såg så fanns det bara på Engelska och med engelskt layout på tgb.. Att själva oset är på engelska går att hantera, men inte att layouten är fel! Har du en svenska layout?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Skrivet av Sweex:

Hittade, men vad jag såg så fanns det bara på Engelska och med engelskt layout på tgb.. Att själva oset är på engelska går att hantera, men inte att layouten är fel! Har du en svenska layout?

windows kommer vara engelska ja, men tangentbordet kan du alltid ändra

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Vilken skrivare är det? HP har bra stöd för många skrivare i Linux. Kör själv med hp1510n om jag minns rätt modellbeteckning och det funkar bra. Rent allmänt så brukar skrivare med stöd för postscript funka bra. AMD open source grafiksrivrutin tror jag kan funka hyfsat också. Trådlöst nätverk kan krångla ibland också men rent allmänt så funkar det ofta bra med Linux på lite äldre hårdvara. Så jag tycker du kan testa med Linux, finns liksom inget att förlora på det. Går det inte bra så kan man ju bara byta till Windows senare i så fall.

Det går inte att tryckai lite mera RAM-minne? Då kan nog även Windows 7 funka hyfsat. En SSD-disk kan också göra underverk trots att datorn är gammal. Begagnat minne kan man hitta lite billigare än nytt. Men med SSD börjar det bli så mycket extra kostnader så man kanske hellre köper nytt. Med Linux kan det funka bra på befintlig hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Funderar kring dem;

Windows XP
Det är lättdrivet, har fungerat okej på datorn innan. Dock har det/ska snart sluta uppdateras och det är ju inte bra!

Windows 7
Hur lättdrivet är det? lika lätt som xp? Fördelar att det blir lättare i nätverkat med utdelade mappar och skrivare, och även att det uppdateras.

Ubuntu/annan linux-dist
Kom och tänka på att man kanske skulle kunna installera en lättdriven dist av linux? jag har ingen som helst erfarenhet av linux alls och det har inte pappa eller syrran heller. Hur svårt är det att lära sig använda webbläsaren i ubuntu eller någon annan simpel dist? Vad kan jag inte göra i linux som jag kan i windows? Hur blir det med nätverkskrivare? Fördelar som jag har förstått det är att det är väldigt lätt att driva runt och datorn är ju inte allt för snabb..

Så vad tycker ni?

Du ska ABSOLUT INTE installera Windows XP. "Den 8 april 2014 kommer alla leveranser av support för Windows XP Service Pack 3, inklusive alla säkerhetsuppdateringar och relaterade buggfixar att upphöra" http://sv.wikipedia.org/wiki/Windows_xp#Supportpolicy. Det kommer alltså att innebära en säkerhetsrisk att använda XP efter 8 april i år.

Om jag var i din situation skulle jag kika på Linux Mint. Det är ett användarvänligt OS med ganska låga systemkrav som är lätt att begripa för en windowsanvändare. http://linuxmint.com/

Ett annat alternativ är Lubuntu http://lubuntu.net Det har ännu lägre systemkrav.

Permalänk
Medlem

Dunka in Linux Mint och se vad han tycker om det, hatar han det så är det ju bara slänga in windows igen.

Permalänk

Av de olika windowsversionerna så är nog 7:an bästa valet om du får det att rulla tillfredsställande.

Angående Linux så är det kanske bäst att välja någon version som liknar windowsgränssnittet. Av de som är baserade på Ubuntu så är kanske Xubuntu eller Lubuntu att föredra över vanliga Ubuntu i det avseendet. Möjligtvis fungerar det även med Kubuntu men den versionen anses nog av de flesta som lite tyngre i drift men snyggare visuellt.

Problem som kan uppstå med Linux:
- Banken kan vara lite problematisk om användaren insisterar på att använda sladd till dosan. Det finns säkerhetsprogram att installera men ibland endast till 32 bitar.
- Flash kan vara lite problematiskt. Det fungerar i de flesta fall. Största problemet är väl att Adobe har valt att inte vidareutveckla det. Alternativt kan man använda Google Chrome och dess inbyggda flashfunktion. Det är tur att internet sakta men säkert går över mot html5.
- Strömmande betaltjänster (Netflix osv) som kräver kryptering kan vara lite bökigt att få igång och kan kräva lite underhåll. Problemet är att dessa tjänster kan vara beroende på microsoftbaserade silverlight. Även här går utveckling i rätt riktning mot html5 även om krypteringsbiten inte har blivit standard än.

Vad borde fungera med Linux:
- youtube, svt play och flashspel, mail, nyheter borde fungera utan några större problem.
- Nätverksskrivare borde inte vara något större problem med Linux vad jag märkt.
- Borde inte krävas några extra drivrutiner.

Det går ganska snabbt att installera Linux så för den nyfikne så är det klart värt att testa. Det större hindret kommer först efter installationen när man som ovan lätt känner sig lite vilsen.

Permalänk
Medlem

Snackade lite med fader och han är väldigt gnällig. Det måste vara på svenska, därför försvinner de flesta alternativen.
Sa även att alla säkerhetsuppdateringar kommer sluta att komma efter den 8 april och han sa "jaha vadå då" typ. Får säga till han att han helt enkelt inte få betala räkningar eller logga in någon stans på den. Då finns det ju inte så mycket att utnyttja..
Han vill kunna hjälpa min syster om det är något när hon sitter där, så då försvinner ju Linux Mint också.

tack i alla fall för hjälpen. Får ha en dialog när han kommer hem och se om jag kan få honom att testa Mint.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk

men... OS'et måste vara på svenska? det är ju bara typ startknappen (du kan fortfarande installera program på Svenska som t.ex Chrome och Firefox)

att windows slutar säkerhetsuppdatera spelar väl ingen större roll om du kör noscript+adblock och någon OK brandvägg

har varit virus fri och hackfri sen pja minst 10 år tillbaka. Gäller bara att veta vilka sidor man ska in på och inte... som du säger själv så är det ju inte mycket han ska göra vid datorn.

jag tycker: Testa xp performance edition om det inte går hem, testa ubuntu/mint eller annat.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Win 8.1 har lägre memory footprint och tar mindre resurser jämfört med Windows 7. Varför man vill installera XP är för mig obegripligt

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrian_cool69:

men... OS'et måste vara på svenska? det är ju bara typ startknappen (du kan fortfarande installera program på Svenska som t.ex Chrome och Firefox)

att windows slutar säkerhetsuppdatera spelar väl ingen större roll om du kör noscript+adblock och någon OK brandvägg

har varit virus fri och hackfri sen pja minst 10 år tillbaka. Gäller bara att veta vilka sidor man ska in på och inte... som du säger själv så är det ju inte mycket han ska göra vid datorn.

jag tycker: Testa xp performance edition om det inte går hem, testa ubuntu/mint eller annat.

Jag håller verkligen inte med. Om du ska köra Windows bär du definitivt välja Windows 7 och inte XP.
Windows 7 är mer minneskrävande än XP så jag rekommenderar att du har minst 2GB ram i datorn.
Kom ihåg att 32-bit versionen av Windows 7 behöver mindre minne än 64-bit versionen.

Permalänk
Inaktiv

w7 annars linux

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Varför man vill installera XP är för mig obegripligt

För mig är det lika obegripligt som att man vill installera 8.x
Fast det är en fråga som kan diskuteras i andra trådar på forat...

Går det att installera w7 på burken så gör det! XP är gammal skit, men med tanke på hårdvaran kanske aningens mer lämpad trots allt?
Dessutom verkar ju gubben vilja ha det... Så varför inte göra han glad?

Exprementera med olika OS gör man enklast på egna datorer! Och lämnar päronen med en gammal (stabil) windows version. Det går lära gamla hundar sitta, men fan vet om det är värt tiden det tar

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrian_cool69:

men... OS'et måste vara på svenska? det är ju bara typ startknappen (du kan fortfarande installera program på Svenska som t.ex Chrome och Firefox)

att windows slutar säkerhetsuppdatera spelar väl ingen större roll om du kör noscript+adblock och någon OK brandvägg

har varit virus fri och hackfri sen pja minst 10 år tillbaka. Gäller bara att veta vilka sidor man ska in på och inte... som du säger själv så är det ju inte mycket han ska göra vid datorn.

jag tycker: Testa xp performance edition om det inte går hem, testa ubuntu/mint eller annat.

Det jag sa också, men han vägrar se det. Självklart ska adblock och liknande köras.

Skrivet av Oneone:

Win 8.1 har lägre memory footprint och tar mindre resurser jämfört med Windows 7. Varför man vill installera XP är för mig obegripligt

Men jag/han tänker inte lägga 800kr på en win 8.1 licens, det är den datorn inte värt.

Skrivet av Tuvok:

Jag håller verkligen inte med. Om du ska köra Windows bär du definitivt välja Windows 7 och inte XP.
Windows 7 är mer minneskrävande än XP så jag rekommenderar att du har minst 2GB ram i datorn.
Kom ihåg att 32-bit versionen av Windows 7 behöver mindre minne än 64-bit versionen.

Som sagt, han vill inte lägga pengar på den. Jag installerar win XP på svenska och så får han själv se hur otroligt seg den är och så får jag förklara säkerhetsaspekten på den och se vad han säger.

Skrivet av anon186265:

w7 annars linux

Se ovan.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

w7- framförallt om farsan inte är så intresserad/kunnig- då kan Linux bli lite too much.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Det jag sa också, men han vägrar se det. Självklart ska adblock och liknande köras.

Men jag/han tänker inte lägga 800kr på en win 8.1 licens, det är den datorn inte värt.

Som sagt, han vill inte lägga pengar på den. Jag installerar win XP på svenska och så får han själv se hur otroligt seg den är och så får jag förklara säkerhetsaspekten på den och se vad han säger.

Se ovan.

Ok i see! men har du en Win 7 licens kör på det helt klart.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Känns lite så, men orolig att det ska gå segt som sirap?..

Absolut den är sjukt gammal, men han har en surfplatta och alla andra i familjen har var sin dator så om det promt skulle vara något kan han använda den. Han sitter YTTERST sällan vid datorn, det går ofta veckor mellan varje gång..

Nej att vista inte är något kul det vet jag, men Win 7 är la ganska mycket mindre krävande?

Vad är det för surfplatta? Ni kanske kan köpa till bluetooth tangentbord och mus - så kan ni köra surfplattan som en laptop, om den bygger på Android.

edit: Din far kanske vill ha sin surfplatta ifred och flashspel kan bli svårt när stödet för Flash börja dö ut!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Vad är det för surfplatta? Ni kanske kan köpa till bluetooth tangentbord och mus - så kan ni köra surfplattan som en laptop, om den bygger på Android.

edit: Din far kanske vill ha sin surfplatta ifred och flashspel kan bli svårt när stödet för Flash börja dö ut!

Det är en samsung galaxy tab 2 eller något, och ja jag vet att man kan koppla in tangentbord i den. men precis som du säger vill han ha den ifred och låta syrran ha datorn för det mesta. Annars en bra tanke!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Rekordmedlem

Installera linux för det lär fungera bättre än win på den, Mint (Mate eller Xfce versionen) innehåller i princip alla normala progam man har nytta av från start och ser ut i princp som win och är dnabbt.
Vill du ha ett riktigt snabbt system så kan du kolla på Puppylinux, det flyger fram på äldre maskiner, men den där datorn är ändå hyffsat snabb, det är bara att den är enkärnig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

linux mint xfce är inte så dum och enkel sen lik windows och är på svenska om man vill så den får min röst

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w