AMD tappar andelar på grafikkortsmarknaden

Permalänk
Melding Plague

AMD tappar andelar på grafikkortsmarknaden

Antalet levererade grafiklösningar ökade under fjärde kvartalet 2013, men AMD:s leveranser beräknas ha sjunkit med 10,4 procent till följd av ett begränsat genomslag i bärbara datorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det finns ju inte många bärbara datorer med AMD-kretsar i heller, jämfört med intel...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Räknas XBone och PS4 med i statistiken?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Maguro:

Räknas XBone och PS4 med i statistiken?

Rapporten innefattar endast den x86-baserade persondatormarknaden med de kategorier som beskrivs längst ned i nyheten.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

förstår inte hur deras apu'er kan ha sjunkit så lågt i laptops, en amd apu bör väl vara grym i en budget gaming laptop eller?

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Rapporten innefattar endast den x86-baserade persondatormarknaden med de kategorier som beskrivs längst ned i nyheten.

Ok tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

förstår inte hur deras apu'er kan ha sjunkit så lågt i laptops, en amd apu bör väl vara grym i en budget gaming laptop eller?

Troligtvis sitter man och väntar förgäves på en 13,3" fullhd-ips, windows 8.1 platta med en vettig AMD APU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

förstår inte hur deras apu'er kan ha sjunkit så lågt i laptops, en amd apu bör väl vara grym i en budget gaming laptop eller?

Inte jag heller, det verkar som att de som tillverkar portabla datorer på något sätt vägrar använda sig av AMD. Har själv både intel och amd på portabel, jättenöjd med amd

Permalänk
Medlem

Valet blev enkelt en hasswell cpu då jag tröttnat på dålig batteritid och högljud fläkt.

Intels senaste haswell levererar ju respektibla 9 timmars batteritid med ett 4 cells batteri i en fullstor 15.6" laptop.

Med amd motsvarighet och ett större tyngre 6 cells batteri ska man vara glad om det räcker hälften så länge...

Tråkigt men sant. Siffror baserade på värden vid snål användning givetvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

förstår inte hur deras apu'er kan ha sjunkit så lågt i laptops, en amd apu bör väl vara grym i en budget gaming laptop eller?

Absolut. Men spelmarknaden och bubblan du lever i på sweclockers är knappast representativ för datoranvändarna överlag. Folk vill inte ha en stor klumpig plastig budgetspeldator utan en liten strömsnål ultraportabel med bra batteritid. Och det funkar intels grafik lika bra, samt att datorn då kan göras mindre pga lägre strömförbrukning och då det krävs ett mindre battwri trots att batteritiden blir bättre.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Laggzor:

förstår inte hur deras apu'er kan ha sjunkit så lågt i laptops, en amd apu bör väl vara grym i en budget gaming laptop eller?

Tror att problemet är att Richland-baserade APU inte hamnar i det absoluta budgetsegmentet, utan återfinns i laptops från ungefär 5k. För samma pengar får man en laptop med Intel CPU + diskret nVidia GPU vilket ger bättre CPU och GPU prestanda. Från ca 6k kan du få en laptop med nVidia 750M vilket ger 2-3 gånger snabbare GPU jämfört med en Richland-baserad APU.

Tittar man på 8650G, som är den snabbaste GPU-delen i Richland, så är den nivå med 710M/720M som är kretsar som nVidia i praktiken ger bort.

Sedan är det nog väldigt många som överhuvudtaget inte bryr sig om GPU-prestanda. För all "vanlig" användning duger Intels GPUer hur bra som helst och dessa drar mindre ström.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hur presterar Jaguar i en Tablet btw? Såg att både HP och MSI hade en sådan platta.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hymer:

Hur presterar Jaguar i en Tablet btw? Såg att både HP och MSI hade en sådan platta.

Tror att designvinsterna är problemet. Om jag inte misstar mig är Jaguar bättre än Intels Atom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har jobbat lite extra på elgiganten/mediamarkt vid datoravdelningen. Det jag har märkt är att folk utan mycket kunskap ofta redan är negativt inställda till AMD. "Intel är bättre". För dem verkar det som att Intel ger ett högre kvalitetsintryck. Sedan så är det ju så att Intel ofta ger bättre batteritid på laptops (iaf om det är den 4:e generationen). Intel har helt klart sålt bättre även om det finns lika många datorer med AMD processor tillgängliga i butiken.

Nu handlar ju nyheten dock om GPU men detta påverkar säkert AMDs försäljning av GPU till "standardanvändaren" (Den som inte nördar ner sig i datorprylar).

Visa signatur

i7-7800x | ASUS Strix GTX 1080 | 64 GB RAM (for datascience stuff)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tetratrio:

Har jobbat lite extra på elgiganten/mediamarkt vid datoravdelningen. Det jag har märkt är att folk utan mycket kunskap ofta redan är negativt inställda till AMD. "Intel är bättre". För dem verkar det som att Intel ger ett högre kvalitetsintryck. Sedan så är det ju så att Intel ofta ger bättre batteritid på laptops (iaf om det är den 4:e generationen). Intel har helt klart sålt bättre även om det finns lika många datorer med AMD processor tillgängliga i butiken.

Nu handlar ju nyheten dock om GPU men detta påverkar säkert AMDs försäljning av GPU till "standardanvändaren" (Den som inte nördar ner sig i datorprylar).

I Sverige är det generellt väldigt dåliga vibbar med AMD rent generellt tycker jag, väldigt tråkigt och omotiverat. Utomlands, södra Europa och asien så är det annat. Där är man glad för vilket som och ser oftast ingen fördel/nackdel med att välja respektive tillverkare. Man är istället ganska medveten om vad man vill göra och inte med sin maskin och väljer därefter det man blir rekommenderad.

Hoppas verkligen att Intel drar något riktigt dåligt drag snart så det blir lite mer gämnställt.

Permalänk
Avstängd

Vore kul om AMD blev någon lyckad samarbetspartner för Valves Steam machines.

Kan tänka mig att man kan få en billig Steam spelmaskin med en lösning från AMD som har deras APU med integrerad grafik.

Permalänk

Tror felet kommer ursprungligen från att AMD inte ställer några krav på tillverkarna som Intel.
Många, nästan alla APU-bärbara har rejält obalanserade specifikationer (Dual Graphics på 1366x768 gott exempel) medans Intels alternativ är mycket mer förnuftigt. När APU maskinen har bra specifikationer så går den för överpris.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon99339:

Tror att designvinsterna är problemet. Om jag inte misstar mig är Jaguar bättre än Intels Atom

Jaguar är mycket bättre än "gamla" Atom (Bonnell/Saltwell), men kolla in SweC test av Asus T100, vad det gäller CPU-delen så matchar Z3470 (använder Silvermont) AMDs A4-5000 (använder Jaguar). Det är en krets med "SDP" på 3.5W mot en krets med 25W TDP.

Sedan finns Z3770 som har 25% högre "turbo-clock" jämfört med Z3470 (2.4GHz mot 1.8GHz) med samma SDP. Men spelar det någon roll eller "throttlar" bara Z3770? Har en 10" pekplatta med Z3770 och efter att kört alla kärnor på 100% ett par minuter så rapporterade Windows fortfarande en frekvens runt 2.2-2.3GHz och enheten var inte ens speciellt varm.

Där är problemet med Jaguar idag, det är en CPU med riktigt bra pris/prestanda men den drar alldeles för mycket ström jämfört med Silvermont (som också är extremt billig). Visst har de Jaguar baserade APUerna en bättre GPU än BayTrail-T, men ingen av plattformarna fixar "vanliga" PC-spel och båda fixar utan problem de spel du hittar för för Modern UI i Windows marketplace.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är en krets med "SDP" på 3.5W mot en krets med 25W TDP.

Det är lägre än så, SDP är endast 2W för Z3740 om jag inte missar något. http://ark.intel.com/products/76759/Intel-Atom-Processor-Z3740-2M-Cache-up-to-1_86-GHz

Visa signatur

Asus X99-A, Intel i7 5820K, 16GB DDR4, GTX 980 SLI, Asus PG278QR + Asus VG274H

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sime:

Det är lägre än så, SDP är endast 2W för Z3740 om jag inte missar något. http://ark.intel.com/products/76759/Intel-Atom-Processor-Z3740-2M-Cache-up-to-1_86-GHz

Är tydligen SDP på 2W för Z3770 också. Har uppenbarligen blandat ihop Z3xxx med något annat.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Detta var inte bra alls. Hoppas och tror att AMD kommer tillbaka snart igen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Snusfri

Inte direkt oväntat.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Roligt att det går så bra!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd

jag kollade på grafikkort nyligen och lärt mig Geforce varianterna.
GT multimedia, GTX spel, har en viss koll på skillnaden mellan GT x10, GT x40 och GTX x60 osv.

AMD Radeon motsvarigheter känns som en galen samling nummerexercis som inte säger mig något.
Vilka AMD Radeon kort motsvarar ett GT 740 respektive ett GTX 760 kretsar?

Red: Ändrade från Radion till AMD Radeon

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

jag kollade på grafikkort nyligen och lärt mig Geforce varianterna.
GT multimedia, GTX spel, har en viss koll på skillnaden mellan GT x10, GT x40 och GTX x60 osv.

AMD Radeon motsvarigheter känns som en galen samling nummerexercis som inte säger mig något.
Vilka AMD Radeon kort motsvarar ett GT 740 respektive ett GTX 760 kretsar?

Red: Ändrade från Radion till AMD Radeon

Det är verkligen inte det lättaste, det kan jag hålla med om. Vill du ha en liten hjälp kan du kolla på listan här: http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-graphics-card-revi...

Även om den inte är speciellt superexakt, så är det iaf en bra utgångspunkt. Du kan således kolla vilket kort från amd som motsvarar på ett ungefär ett kort från nvidia. Dessutom ser du ju vilket kort från samma tillverkare men olika serier som är bäst. Exempelvis kanske 5450 låter bättre än 4870 för att det börjar på 5000 istället för 4000 men så är inte alls fallet. Orkar man inte sätta sig in helt i vad varje siffra står för är därför listan rätt bra.

Permalänk
Medlem

AMD verkar inte göra något rätt längre…
Produkterna de har fyller inte behoven som finns just nu och trillar liksom mellan marknadssegmenten.

Och apropå deras dåliga rykte

Försökte för några år sedan övertala en teknikinsatt att en AMD var bästa valet för hans behov, vilket det var. Men det blev en Intel ändå, för han hade alltid haft det, han visste att det funkade och han ville inte klydda med "drivrutinsproblem" (detta var innan varumärket Ati försvann). Suck. När det finns såna skygglappar önskar jag nästan att Intel får monopol, så kan alla PC master race-nötter betala Intelskatten medan jag söker mig till andra plattformar.

De borde inte slopat varumärket Ati, för nu ger AMD dålig klang hos många, och de väljer väl då bort grafikkort från AMD. De trode Atis possitiva rykte skulle spilla över på processorerna, men det blev väl tvärtom...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian