SweClockers besöker Kompletts huvudlager och PC-produktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Gratzner Visa inlägg
Ett jävla tjöt om ESD.

Jag har byggt mina datorer i 20 år och aldrig använt ESD-armband och har fortfarande aldrig fått problem.

Lägg ner eran onödiga diskussion här innne eller kontakta komplett och säg till dom att dom gör fel!

LOOOL så jävla klockren! Snacka om att gå på tunn is...


Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra och de kloka så fulla av tvivel.
Lite jobbigt också när det blir så uppenbart. Tråkigt för vissa när mycket man gör loggas också.

Men vi får tacka för skrattet

Kanske man borde ha en svartlista vissa på marknaden...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Så som Tozzi går på om ESD måste det ju vara ett under att Kompletts samtliga byggen inte havererar inom ett år.
Eller för den delen alla mina datorbyggen under de 16 åren jag byggt datorer med tanke på att jag inte ansträngt mig alls med att ESD säkra mig. Så under de förhållanden som jag byggt skulle väl Tozzi undra varför det inte blivit total härdsmälta i landet vid det här laget med radioaktivt utfall från var och en av alla processorer jag petat på utan ESD armband på och hund/katt i hushållet med fleece liknande tröja på.

Mmmm, ett riktigt mirakel att jag och större delen av alla jag känner eller sett bygga datorer lyckats med konststycket att inte ESD skada grejorna utan att samtliga komponenter fungerat och fortfarande fungerar som dom skall utan några brister.

Du visar lite brister i din läsförståelse? Läs igen tycker jag, men denna gång använd ditt öppna öga.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Otroligt professionellt presenterat jonas! Även Emil har säkert sin del i detta Grymt jobbat SweC!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tozzi:

Jag vet att jag har rätt till 99%, jobbar som sagt i mer kritiska miljöer än detta, jag måste veta min sak. Vissa kort tillverkas bara i ett ex på mitt jobb (kundkort), och kan kosta någon miljon. Inte kul om något sådant skulle gå sönder pga ESD.

Vilken ESD klädsel då? Om du läst mina inlägg så skrev jag att den enda gången man inte behöver ESD armband är om man har en hel ESD utstyrsel på sig, rock, mask, handskar, skor you name it. Du har inte full kontakt med en ESD källa om du sitter på en stol, tyvärr. Du har viss kontakt, men inte tillräcklig för att vara godkänd helt och hållet.

Dessutom, den miljön du verkar beskriva är så långt ifrån kompletts miljö ändå, de har inga ESD fläktar som avjoniserar, inga fuktmaskiner till synes, inga lösa prylar som är ESD godkända etc etc, listan kan göras Väldigt lång, tyvärr.

Jag kan däremot ta upp en "rolig" grej, varje år så uppdateras reglerna över vad som är ESD godkänt, finns klassificeringar inom detta, och för varje år krymper tillverkningen och elektroniken (vilken går hand i hand med att det blir känsligare då det kan hoppa mellan mycket mer och det är tynnre "trådar"), det man dock inte tar hänsyn till är att det tar ett år att framställa dessa nya regler varje år, det är en jäkla process och det ska upp till EU organet innan det blir officiellt. Så vad betyder det? Jo, att varje gång en uppdaterad klassificering kommer så är den redan fel och omodern, just av anledningen att det tar tid att få fram det. Detta är information jag fått från folk som är med och bestämmer/sätter dessa regler. Det som är problemet är att de kan bara utföra sina tester på elektronik som finns idag, men standarden sätts för imorgon (eftersom det tar ett år innan den blir officiell), och då har redan ny elektronik som är känsligare kommit och där är karusellen igång med uppdaterad klassificering, som redan är är gammal pga gammal data.

vad menar du med "Hela miljön är ESD källan"? Alla lösa komponenter som inte är ESD godkända utgör en risk, man drar inte en summering på allt och därmed räknar ut ESD risken, man räknar från varje enskild sak som finns i rummet, lådor, kartong, pennor etc etc.

Jo, de verkar inte vara jätteförsiktiga, mer kvantitet än kvalitet, det är ju det som alltid lönar sig kortsiktigt för företag?

Gummikallsonger ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazig:

Kan verkligen inte förstå hur folk kan se det som ett drömjobb att montera datorer på detta sätt. Det kanske är kul den första månaden, om ens det.
Extremt repetativt arbete och dessutom inte värst ergonomiskt. Kan tänka mig att många som jobbar som montörer får problem med rygg och axlar.
Jag har monterat en del datorer och jag skulle i vilket fall vantrivas

MEN, smaken är som baken

Vill ni jobba inom detta så söks det säkert arbetskraft till detta i det bortskämda Norge!

Måste hålla med, måste vara dundertråkigt att sitta och montera datorer dag ut och dag in.

Mycket intressant reportage för övrigt. Förstår ändå poängen med lagerrobotarna -- arbetskraft i Norge är ju inte direkt billigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av imortalse:

Gummikallsonger ?

Snarare folie + högohmigt motstånd och kopplade till jord
Btw Cudos till Sweclockers för en bra video.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Reklam film

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Angående ESD-armband;
Aldrig använt ett, aldrig ens kännt att det är nödvändigt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Andreas D:

Haha, vi slog precis vad om när den kommentaren skulle dyka upp. Jag satsade på inlägg nummer sex.

Faktum är att hela rummet är ESD-säkrat och därför behöver inte montörerna sitta med sladdar eller liknande anordningar.

Vem gissade rätt och vad vann personen i fråga?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Mycket bra swec. Speciellt Jonas, proffsigt!

Permalänk
Medlem

Robotar dödar arbetsmarknaden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Haha, vi slog precis vad om när den kommentaren skulle dyka upp. Jag satsade på inlägg nummer sex.

Faktum är att hela rummet är ESD-säkrat och därför behöver inte montörerna sitta med sladdar eller liknande anordningar.

Dessutom har chassin vanligen fötter med gummisula som ändå isolerar dem, så då gör det varken från eller till.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt inslag, kom gärna med fler

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Jösses vilken massa struntsnack det var i tråden.

Häftigt lager dock! Och bra jobbat med 'nyheten'!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Ech , spillde en cola över mitt gammla 8800 kort , monterade bort kylaren o körde det i diskmaskinen lät det torka 3-4 dagar , funkade kanon till jag skrotade datorn

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk

Mycket intressant, ser gärna mer "How it's made"-klipp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kass_best:

Visserligen inte sett klippet ännu (så det är kanske omdömeslös montering), men spontant känns det som att en som bygger ett flertal datorer om dagen bör få in ett hyfsat högt tempo i kroppen. Man vänjer sig helt enkelt vid ett högt tempo.

Eftersom dom testkör datorerna så är det ingen risk att dom skeppar iväg en skadad ändå så det är ointressant för kunden Skulle dom ha sönder något byter dom bara ut komponenten.Skulle också tro att om någon anställd har sönder för mycket blir han troligen kortvarig på sin post.

Annars så! Super roligt och intressant artikel! 10 av 10 poäng!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Riktigt trevlig video, mer sånt här tack.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Stämmer det att tomteverkstaden i Kalle på julen ska ersättas med detta?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Det är godkänt, det är ESD säkert. Det du inte verkar förstå är att Hela miljön är ESD källan och alla som vistas i den med ESD klädsel/skor är alltid i kontakt med ESD källan.

Det jag reagerar lite mer på i videon är att dem som monterar datorerna inte är.. försiktiga, en av dem slår kortet mot distanserna etc när han försöker montera det. Snabbt in med skruvdragare och riskerar att missa hållet / skada moderkortet etc. Monterar ram som en idiot etc.

Såg lite ut som att de försökte stylea för kameran genom att visa hur snabba de är när de bygger. Såg inte särskilt försiktigt ut direkt.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

(text)

Faktum kvarstår, jag har inte upplevt några som helst problem med mina komponenter eller andras komponenter som jag hanterat. Inte vid installation, inte en vecka senare och inte heller 2 år senare när det varit dags att byta på grund av att produkten inte längre uppfyller prestandakraven (på grund av högre prestanda krav än enheten kan leverera) eller önskat stöd.

(text)

Jag har aldrig krockat, ska jag då börja köra bil utan bälte?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Så som Tozzi går på om ESD måste det ju vara ett under att Kompletts samtliga byggen inte havererar inom ett år.
Eller för den delen alla mina datorbyggen under de 16 åren jag byggt datorer med tanke på att jag inte ansträngt mig alls med att ESD säkra mig. Så under de förhållanden som jag byggt skulle väl Tozzi undra varför det inte blivit total härdsmälta i landet vid det här laget med radioaktivt utfall från var och en av alla processorer jag petat på utan ESD armband på och hund/katt i hushållet med fleece liknande tröja på.

Mmmm, ett riktigt mirakel att jag och större delen av alla jag känner eller sett bygga datorer lyckats med konststycket att inte ESD skada grejorna utan att samtliga komponenter fungerat och fortfarande fungerar som dom skall utan några brister.

Skrivet av Slabb^:

Angående ESD-armband;
Aldrig använt ett, aldrig ens kännt att det är nödvändigt.

Bra du kan köra utan bälte också om du vill. Förespråkar du dina familjemedlemmar att köra utan bälte också? Chansen att de krockar är endå så liten ju, hur ofta har det hänt...

Hell, varför skall döttrarna ha bilbälten, bara jobbigt för dom när man åker.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Du skojar? Så därför sitter bland annat Saab och bygger system för stridsflygplan med ESD armband för det är kul? Läs mitt inlägg ovan, denna chef ni pratat med verkar inte gått en vettig ESD kurs tyvärr.

Nästan ALLT löst de har i rummet ger upphov till ESD. All kartong, all plast som inte är ESD (Man gör lådorna svarta som är ESD godkända, dels för det ledande ESD materialet är svart, dock ska man inte räkna med att alla svarta lådor är ESD godkända, det finns stämplar på dessa som talar om vilken ESD klass de har osv.), kläderna de har på sig osv osv.

Visst kan man göra rum säkrare för ESD, ökar du luftfuktigheten så minskar risken för ESD-skador.
Sen är det en viss skillnad på en hemdator och ett stridsflygplan, ett flygplan kostar miljarder, en dator några tusenlappar.
Man kan inte betala för en volvo och tro att man får en Ferrari. Jag är helt övertygad om att det blir mindre ESD-skador hos komplett än hemma hos många sweclockare som sitter hemma på sin ryamatta med ett ESD-band och tror att de är skitduktiga.

Vad komplett har för golv vet ingen här, vad de har för stolar, färg på borden, vilken typ av svarta lådor - är bara spekulationer. Det är fräsigt hur man kan veta allt bara för att man har gått en ESD-kurs, man kan tydligen se om golv leder och vilken typ av färg ett bord är målat med.
Ska tillägga att jag tycker att alla som har ett konto på Sweclockers borde vara kapabla till att bygga sina egen datorer, så varför diskutera?
Väldigt intressant artikel och video! Tackar för den!

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orgondor:

Rätt mycket How Things Work - vibbar, skönt att slippa alla deras värdelösa ordvitsar som dom tvunget ska ha med i översättningen
Riktigt grymt reportage! Ser gärna fler om ni kommer på andra coola ställen att besöka.

Haha ja! har du sett amerikanska versionen? den är nästan värre..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Vore inte dumt att sommarjobba där

Vänta va? Spendera den härliga svenska sommaren inne på ett lager med maskiner? Nejdu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Bra du kan köra utan bälte också om du vill. Förespråkar du dina familjemedlemmar att köra utan bälte också? Chansen att de krockar är endå så liten ju, hur ofta har det hänt...

Hell, varför skall döttrarna ha bilbälten, bara jobbigt för dom när man åker.

En bilkrock utan bälte ger ju rätt digra konsekvenser. Hade Komplett ansett att bristen på ESD skydd vore ett problem hade de rimligen gjort något åt det, nu verkar det ju dock funka rätt bra iaf i dagsläget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Då tittar vi på några av dina skapade trådar då:
En USB-Enhet känns inte igen ? - Möjligt symptom vid ESD-skada.
G19 setup fungerar inte efter byte av moderkort (ASUS P8P67 Deluxe) - Möjligt symptom vid ESD-skada.
Tar lång tid att ladda en ny bild - Möjligt symptom vid ESD-skada.
Tappar bild på ena skärmen - Möjligt symptom vid ESD-skada.

Skrivet av elajt_1:

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Gratzner Visa inlägg
Ett jävla tjöt om ESD.

Jag har byggt mina datorer i 20 år och aldrig använt ESD-armband och har fortfarande aldrig fått problem.

Lägg ner eran onödiga diskussion här innne eller kontakta komplett och säg till dom att dom gör fel!

LOOOL så jävla klockren! Snacka om att gå på tunn is...

Haha, tack för ni bevisar min poäng!

Nå, hur problemfritt var det nu, Gratzner? Hur vore det om du ändå höll dig till sanningen i diskussioner?

Skrivet av imortalse:

Gummikallsonger ?

Skulle nog förvärra då gummi är mer isolerande än bomull!

Skrivet av TheCadde:

Tror nog du missar poängen... Jag är mycket väl medveten om att ESD inte alltid skadar komponenten i fråga, jag är väl medveten om att fel inte alltid visar sig direkt vid tillfället då skadan uppstått.
Men det verkar som att du (och många andra ESD skydds förespråkare) vill få det till att inte ha fullt ESD skydd är detsamma som att dunka moderkortet i diskvatten utan att torka av det innan man installerar det i lådan.

Ja, ESD är en risk. Komplett är uppenbarligen medvetna om riskerna och har valt att göra vad dom kan utifrån deras riskanalyser utan att för den saken skull kosta på sig mer skydd än eventuell skada som kan uppstå utan detsamma.
Faktum kvarstår, jag har inte upplevt några som helst problem med mina komponenter eller andras komponenter som jag hanterat. Inte vid installation, inte en vecka senare och inte heller 2 år senare när det varit dags att byta på grund av att produkten inte längre uppfyller prestandakraven (på grund av högre prestanda krav än enheten kan leverera) eller önskat stöd.

Spelar alltså ingen roll om det var 16 år sedan med komponenter som man säkerligen kunde köra i mikron utan problem och komponenter som kom ut idag om dom fungerar över 2 år.

Jag är inne i min dator och rotar ungefär en gång varannan månad, ibland i bara boxers och ibland med vilka kläder jag än har på mig. Detta bygget har jag varit och petat i minst 20 gånger under 3 års tid och jag har inte upplevt prestanda/funktionsproblem under hela den perioden.
Kan tillägga att jag har hund med mycket fluffig päls som gärna vill stryka runt mig när jag mekar... Jag ber honom dra åt fanders för att han är ivägen, inte för att han ökar risken för ESD skador.

Vissa kanske tycker att ett ESD armband inte är en stor grej men jag föredrar att vara fri från det och kunna röra mig utan "koppel".

Vissa andra är så klumpiga med ESD armbandet att saker går sönder bara för att dom har det på sig. Som t.ex den gången en medarbetare inte var uppmärksam och bandet fastnade det chassi han byggde på och trots snabbfäste som skall släppa om han råkar dra för hårt ändå lyckades dra med hela bygget i golvet när han skulle gå och hämta något.
...
Total kostnad för misstaget? 7-8000 kr...
Total kostnad utan ESD armband på under alla mina år? 0 kr.

Samt kan tilläggas att med krav på ESD armband tar allt arbete extra tid att utföra. Tid är pengar i branschen.

Men med tanke på dina tidigare utlägg är det nog meningslöst att framföra motargument... I ditt fall verkar det som att ESD är viktigare än fungerande bromsar på bilen.

Tror du ska läsa det jag skrivit mer grundligt innan du dömmer av vad du "tror jag menar". Alla datorverkstäder är skyldiga att ha de saker jag nämnt för att uppfylla ESD kraven för sådan verksamhet och kunna klassificeras som det med ISO standard. Tyvärr är det inte många alls som uppfyller dessa krav, men det betyder ju inte att bara för majoriteten gör fel har dem rätt helt plötsligt?

Fast tyvärr är det sällan Komplett som får stå för den risken, det är ju kunden som får lida för problem samt tillverkaren får ta tillbaks returer på kort som hanterats felaktigt = dyrare priser för oss konsumenter! ESD är ingen enkel sak, självklart kostar det, mer än vad många företag är beredda att betala för.
Då kan jag ju fråga, hur upptcäker du prestanda som gradvis försämras med tiden? Det gör du inte, men hade du haft samma system som inte tagit skada av ESD hade du nog märkt skillnader. Även när datorn blåskärmar kan det vara en ESD skada, men det är inget man tänker på precis när det väl händer. En ESD skada kan komma fram då och då och mönstret kan vara random, med andra ord kan det vara svårt att misstänka en ESD skada i vissa fall.

Är du tokig? En mikro grillar all elektronik hur gammal den än är! Haha, alltså, är du ens seriös, inge kul att försöka föra en vettig diskussion med någon som tror något så dumt.

Ett tips med ESD armband är att sätta det högre upp på armen, typ vid biceps, det blir mindre i vägen då.

Om han nu är så klumpig med ESD armband kanske denne inte ska hålla på med detta? Eller så kanske det är dags att lära sig att man inte kan dra ett snöre runt komponenter man jobbar med, alternativt lägga ner grejer som lätt vickar omkull.

Nej, det tar inte extra tid och itföra ett arbete med band, jag jobbar själv med band, gör du det?

ESD är en risk man ska till akt på, det är kanske inte alltid något händer, men betyder det att jag åker bil utan bälte, att jag åker motorcykel utan hjälm? Men du kanske är sådan som gör det, inte jag iaf.

Jag rek. att kontakta valfritt företag som jobbar med utbildningar inom ESD med dina frågor, eftersom du inte verkar lita på mig som blivit utbildad av detta så är det väl ett vettigt förslag från min del att faktiskt försöka lära dig att ESD är en större risk än vad man själv tror!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant! Mer av dessa tack

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warheart:

Visst kan man göra rum säkrare för ESD, ökar du luftfuktigheten så minskar risken för ESD-skador.
Sen är det en viss skillnad på en hemdator och ett stridsflygplan, ett flygplan kostar miljarder, en dator några tusenlappar.
Man kan inte betala för en volvo och tro att man får en Ferrari. Jag är helt övertygad om att det blir mindre ESD-skador hos komplett än hemma hos många sweclockare som sitter hemma på sin ryamatta med ett ESD-band och tror att de är skitduktiga.

Vad komplett har för golv vet ingen här, vad de har för stolar, färg på borden, vilken typ av svarta lådor - är bara spekulationer. Det är fräsigt hur man kan veta allt bara för att man har gått en ESD-kurs, man kan tydligen se om golv leder och vilken typ av färg ett bord är målat med.
Ska tillägga att jag tycker att alla som har ett konto på Sweclockers borde vara kapabla till att bygga sina egen datorer, så varför diskutera?
Väldigt intressant artikel och video! Tackar för den!

Absolut finns det mycket saker man kan göra för att minska riskerna!

Om du läst konversationen så var mitt inlägg ett svar till en annan som påstod att "Man inte alls behöver ESD band ALLS".

Däremot är ESD band ett sådant grundläggande ESD skydd att det spelar ingen roll vilken typ av elektronik man hanterar, ett ESD band ska man ha! Jag har vid två tillfällen listat upp vad man MINST behöver vid hantering av alla sorters elektronik, vare sig det är datorer är elektronik för flygplan.

Vad för golv de har syns väl i videon om du tittar. De lådorna på borden är vanliga blåa lådor, återigen syns på videon, samt vissa kartonger används som lådor för diverse saker. Stolarna är jag dock osäker på, men det ser ut som vanliga kontorsstolar för mig, någon som orkar kan säkert hitta modellen genom hur de ser ut på bild och bevisa det. Bordet är ett metallbord, och jag är ytterst tveksamt till att det är ett ESD godkänt sådant. Ytan ska inte vara gjord i metall, detta gör att en ESD urladdning blir för snabb och därmed skadar komponenter! Det behövs vara av ett material som tillåter en kontrollerad urladdning, en tunn färg (som dessutom är bortsliten) räcker inte alls. Även fötterna på bordet ska ha ett material som agerar ohm motstånd så det ej blir okontrollerad urladdning, ESD bord kan vara av metallben, men har en skiva ovanpå som inte är av metall. Kolla på ESD mattor på baksidan, det är inte precis någon metall i dem inte. Detta är sådant man bland annat får lära sig på en ESD kurs. Återigen, om du läst allt jag skrivit så går jag regelbundet på ESD kurs, har nära kontakt med kursledare som utför utbildningen också för den delen. Så ja, visst kan jag en del om ESD, jag dessutom måste det för mitt jobb (som jag skrivit en gång redan, LÄS tack).

Och sen när blev det förbjudet att diskutera något på Swec som rör datorer eller ESD för den delen? Vi diskuterar inte hur pass användarna på Swec bygger sina datorer, utan hur Komplett, som företag, bygger datorer och säljer åt kunder. Jag som kund förväntas mig att det byggs KORREKT och även i en KORREKT ESD miljö. Hur kan det vara något dåligt i era ögon?! Och så sitter ni sen utan kunskaper, inte gått några kurser, ingen utbildning inom ESD och ska försöka motbevisa mig? Larvigt, skrattretande...

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Absolut finns det mycket saker man kan göra för att minska riskerna!

Om du läst konversationen så var mitt inlägg ett svar till en annan som påstod att "Man inte alls behöver ESD band ALLS".

Däremot är ESD band ett sådant grundläggande ESD skydd att det spelar ingen roll vilken typ av elektronik man hanterar, ett ESD band ska man ha! Jag har vid två tillfällen listat upp vad man MINST behöver vid hantering av alla sorters elektronik, vare sig det är datorer är elektronik för flygplan.

Vad för golv de har syns väl i videon om du tittar. De lådorna på borden är vanliga blåa lådor, återigen syns på videon, samt vissa kartonger används som lådor för diverse saker. Stolarna är jag dock osäker på, men det ser ut som vanliga kontorsstolar för mig, någon som orkar kan säkert hitta modellen genom hur de ser ut på bild och bevisa det. Bordet är ett metallbord, så även om färgen skulle vara av ESD typ, så är inte resten av bordet det, då det INTE ska vara metall, då sker det en för snabb urladdning och komponenter skadas! Om du kollar baksidan på en ESD matta så ser du att den inte är av metall precis. Detta är sådant man bland annat får lära sig på en ESD kurs. Återigen, om du läst allt jag skrivit så går jag regelbundet på ESD kurs, har nära kontakt med kursledare som utför utbildningen också för den delen. Så ja, visst kan jag en del om ESD, jag dessutom måste det för mitt jobb (som jag skrivit en gång redan, LÄS tack).

Och sen när blev det förbjudet att diskutera något på Swec som rör datorer eller ESD för den delen? Vi diskuterar inte hur pass användarna på Swec bygger sina datorer, utan hur Komplett, som företag, bygger datorer och säljer åt kunder. Jag som kund förväntas mig att det byggs KORREKT och även i en KORREKT ESD miljö. Hur kan det vara något dåligt i era ögon?! Och så sitter ni sen utan kunskaper, inte gått några kurser, ingen utbildning inom ESD och ska försöka motbevisa mig? Larvigt, skrattretande...

Jag tror inte att något företag som säljer skitburkar till människor som inte bryr sig om datorer lägger ner någon större möda med ESD därför att det helt enkelt inte är lönsamt. Jag jobbar på ett företag som är en av världens största tillverkare av tåg, och i tåg finns det massor med elektronik, och ja - vi använder ESD-band för de dyrare komponenterna, men i övrigt har vi nada. Inget ESD-golv, inga speciella verktyg, inga ESD-plastbyttor, inga ESD-stolar, inga ESD-skor. Vi har en garanti på 25 år, och kunderna har otroligt sällan problem med elektroniken. Dessa produkter kostar miljoner varje minut de står still, ett tåg som stannar mitt i londons tunnelbana är katastrof. Detta är produkter som kostar åtskilliga miljarder i inköp, och trots detta så klarar vi oss med nåt ESD-band ibland (vilket inte ens alla orkar använda).

Så vad du än säger så är det alltid kostnaden som styr, du kan inte förvänta dig att din dator för 2100kr ska byggas i ett superlabb med folk i vita dräkter och skyddsmask. - Och i många fall finns det inte någon anledning till att göra det heller!

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::