Borde inte nya generationens konsoler åtminstone klara 1080/60

Permalänk
Medlem

Borde inte nya generationens konsoler åtminstone klara 1080/60

Jag kommer från PC och köpte en konsol, men är förfarande besviken av att alla spel inte klarar detta om vi pratar om next gen . Annars är det last gen enligt mig

Kom med input

Permalänk
Medlem

De klarar 1080/120 om de så nu ville göra ett spel som skulle köra i denna upplösning.

Problemet är att de flesta spelutvecklarna vill kräma ut så mycket grafik som möjligt och inte bryr sig om framerate så mycket mer än 30.

Det är i slut och botten en helt och hållen bit som utvecklarna själva avgör.

Förövrigt, Next gen betyder inte "bättre prestanda" det betyder ny generation av konsoler, det har aldrig någonsin haft med prestanda att göra, det har fortfarande inget med prestanda att göra. Så ja, de nya konsolerna var "Next gen" nu är de Current gen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Jag köper mest konsoler för de exklusiva spelen. Bryr mig inte så mycket om hur spelet spelar, bara det är bra

Permalänk
Medlem

Tror man får ge det lite tid också. Minns när Playstation 3 var ny. Det hände rätt sjukt mkt på grafikfronten om man jämför spelen inom ett halvår - år efter releasen med de som kom lite senare.

Sen är det också ett "problem" att en hel del spel utvecklas fortfarande för "last gen" konsolerna och pimpas bara lite extra för "next gen" konsolerna.

Kikar man på Killzone Shadow Fall på Ps4 och Ryse på XB One så tycker jag att man får en liten hint om vilken kapacitet de har. Så det blir nog bra tror jag.

Vad gäller konsoler i allmänhet så spelar jag på dem mest för att det är roligt att spela co-op spel på en sådan. Sen är det ju lite fetare känsla också att köra racing spel på en 55" tv istället för en liten datorskärm.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Sant som ni skriver , allt kan inte fungera direkt och det köper jag. Men mitt mål är att en ny generation konsoler måste minst vara 1080/ 60 annars har jag min gamla vic 20 , så kan vi strunta i upplösning ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippaz:

Sant som ni skriver , allt kan inte fungera direkt och det köper jag. Men mitt mål är att en ny generation konsoler måste minst vara 1080/ 60 annars har jag min gamla vic 20 , så kan vi strunta i upplösning ?

Jag har inte en aning om vad min Wii U pumpar ut för upplösning/fps. Men jag är nöjd för det. Men känner du att din Vic 20 fyller dina behov så kanske det räcker med en sådan för dig..

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Avstängd

Vad skiljer en PC från en consol idag? INGET. Det är exakt samma IO, samma hårdvara (dock låst?), låsta spel, men finns oftast till PC. Varför inte bara köra PC?!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Precis som redan nämnts så klarar konsollerna att mata ut 1080p 60fps utan problem om man så skulle vilja det. De skulle nog vara möjligt att mata ut 4k material om man så vill.

Grejen är den att istället för att lägga alla resurser på att rendera spelet i en hög upplösning vill man snarare att spelet ska se bra ut. Då sänker man upplösningen och höjer inställningarna, det ser oftast bättre ut då, även om bilden istället kanske inte blir lika skarp, något som främst är ett problem på sämre lcd tv apparater där nativ upplösning är viktig.

TV spels tillverkarna är inte ensamma om detta. Tar du ex pc spel och sätter inställningarna på auto på en dator med medelmåttig prestanda är det vanligt att inställningen går ner på ex 720p och medel istället för 1080p och low.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Vad skiljer en PC från en consol idag? INGET. Det är exakt samma IO, samma hårdvara (dock låst?), låsta spel, men finns oftast till PC. Varför inte bara köra PC?!

Vaför? Jo för att många spel inte släpps till PC och är exklusiva till en viss konsoll. Det är den enda anledningen till att köpa en konsoll.

Permalänk
Medlem

Säger som jag alltid gjort, sitter man ett gäng polare och dricker bärs en fredag/lördag kväll är det soft med konsoll så man kan lira lite fifa eller nhl. annars är det PC som gäller (forever alone á PC), t.ex fps spel å i princip allt annat. Visst, schyst å kunna lira me stor fet skärm som någon där uppe sa, men en datorskärm som t.ex min har en 144hz. så det blir ju mer flyt då förvisso på den imo.

är man ute efter prestanda och sånt kan man ju hooka upp en HTPC istället. Då får du ju samma prestanda som en PC, fast på en tv åsså kirrar man lite handkontroller om man nu känner för det. Såg att komplett kommer börja få in den här också https://www.komplett.se/couchmaster-pro/805532. såg fläskig ut =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Vaför? Jo för att många spel inte släpps till PC och är exklusiva till en viss konsoll. Det är den enda anledningen till att köpa en konsoll.

Och för att motverka att teknologin fortsätter framåt i en hög hastighet.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Skrivet av Ryuk00:

Vad skiljer en PC från en consol idag? INGET. Det är exakt samma IO, samma hårdvara (dock låst?), låsta spel, men finns oftast till PC. Varför inte bara köra PC?!

Ja varför har vi alla inte tänkt på det. Slänger in The Last of Us i min PC nu och lirar tack för att du öppnade mina ögon...

Edit: Asså jag får det inte att fungera, du verkar ju kunnig kan du hjälpa mig? Det händer inget alls då jag sätter in skivan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Vad skiljer en PC från en consol idag? INGET. Det är exakt samma IO, samma hårdvara (dock låst?), låsta spel, men finns oftast till PC. Varför inte bara köra PC?!

Jag gillar enkelheten. Inga drivers, inga grafiksettings, inga förväntningar på att behöva uppgradera hårdvaran. Spel som utvecklas optimeras (förhoppningsvis) för att maximalt kräma ur hårdvaran samtidigt som det ska ge en bra upplevelse. I med skivan och spela!
Då är jag beredd att veta att jag antagligen gör avkall på grafikkvalitet gentemot senaste generationens pc.

Sen 1080/60, det är ju som jag varit inne på i andra trådar kanske inte rimligt när en hel maskin med kontroll kostar ungefär samma som ett high-end grafikkort.
Det intressanta är ju istället varför folk förväntar sig att en konsol i dessa prisklasser ska kunna prestera likvärdig grafik mot en pc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Och för att motverka att teknologin fortsätter framåt i en hög hastighet.

Uan konsoller skulle speltillverkare inte få in nog med pengar för att producera AAA-titlar. Den enda som räddar PC-marknaden är DRM så att de kan få sina pengar från spelen de tillverkar, dock så vet ju alla att multiplattformsspel där PC är inkluderade aldrig säljer bättre än konsollversionerna

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Vad skiljer en PC från en consol idag? INGET. Det är exakt samma IO, samma hårdvara (dock låst?), låsta spel, men finns oftast till PC. Varför inte bara köra PC?!

Priset skiljer är lågt för okej prestanda.

Jag hade spelat konsol till 100% om det inte var för att jag avskyr att vara utan tangentbord och mus. Annars är det grymt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Uan konsoller skulle speltillverkare inte få in nog med pengar för att producera AAA-titlar. Den enda som räddar PC-marknaden är DRM så att de kan få sina pengar från spelen de tillverkar, dock så vet ju alla att multiplattformsspel där PC är inkluderade aldrig säljer bättre än konsollversionerna

Ändå finns det så få AAA-titlar på alla plattformar och även om det finns DRM så tankar ju folk ändå eftersom att spel är ruskigt dyra med tanke på hur korta och oftast dåliga dom är och många titlar saknar online-funktioner vilket är big no-no. Anledningen till att konsollversioner säljer bättre är väl just för att alla kanske inte har råd med datorer eller inte har lusten att hålla dom fräscha.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Avstängd

vid alla andra generationsskiften med nya konsoller har konsoller varit on par med affordable high budget PCs.
Så är inte fallet denna generation. för första gången har man på förväg valt rejält lägre prestanda i boxarna än affordable pc maskiner.

MS och Sony brukar ju gå back per maskin men denna gången around gör de vinst per såld maskin.

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Medlem

microsoft pratade väl om att molnet skulle hjälpa till att beräkna spel? har detta införts än?

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikey13:

vid alla andra generationsskiften med nya konsoller har konsoller varit on par med affordable high budget PCs.
Så är inte fallet denna generation. för första gången har man på förväg valt rejält lägre prestanda i boxarna än affordable pc maskiner.

MS och Sony brukar ju gå back per maskin men denna gången around gör de vinst per såld maskin.

Nu kanske minnet sviker mig, men vad jag kommer ihåg så var en XBOX 360 inget annat än en medium budget PC när det släpptes.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Krippaz:

Sant som ni skriver , allt kan inte fungera direkt och det köper jag. Men mitt mål är att en ny generation konsoler måste minst vara 1080/ 60 annars har jag min gamla vic 20 , så kan vi strunta i upplösning ?

Det är väl snarare speltillverkarna än konsoltillverkarna du bör vara missnöjd med. Eller konsumentgruppen kanske. Konsolerna kan spotta ur sig 60fps utan problem. Är väl så att en stor del av kunderna inte köper spel för att det står 60fps på framsidan av spelet utan spelen säljer på grund av grafiken. Svarar marknaden positivt med köpkraft på snygga spel med lägre FPS så är det dessa som kommer produceras.

Skrivet av Knuckles:

Uan konsoller skulle speltillverkare inte få in nog med pengar för att producera AAA-titlar. Den enda som räddar PC-marknaden är DRM så att de kan få sina pengar från spelen de tillverkar, dock så vet ju alla att multiplattformsspel där PC är inkluderade aldrig säljer bättre än konsollversionerna

Mjaa. Spelbranchen är väl knappast i kris. Den växer så det knakar och flera spelstudios klarar sig fint utan konsolerna (blizzard exempelvis även om de nu släppt diablo III på konsol). Låter som att du säger att spelindustrin går ihop för att det säljs konsolspel och PC är förlustmarknaden och så ser jag det inte riktigt. Men det är klart att spelbranchen hade sett annorlunda ut utan konsolerna. Frågan är om de skulle omsatt mindre pengar bara. Det är möjligt men jag tror absolut att vi fortfarande hade haft AAA-titlar.

Skrivet av spikey13:

vid alla andra generationsskiften med nya konsoller har konsoller varit on par med affordable high budget PCs.
Så är inte fallet denna generation. för första gången har man på förväg valt rejält lägre prestanda i boxarna än affordable pc maskiner.

MS och Sony brukar ju gå back per maskin men denna gången around gör de vinst per såld maskin.

Har väl varit lite spridda skurar på det här området. Tittar man på alla konsoler som släppts de senaste 15 åren så hittar man många exempel på båda sidor.
Men om nu konsolerna går med vinst direkt så kanske konsoltillverkarna inte blir så rädda för att släppa nya konsoler inom 6 år då ;). Lite kortare cykler har ingen dött av.

Skrivet av CusmaR:

microsoft pratade väl om att molnet skulle hjälpa till att beräkna spel? har detta införts än?

KAnske är det framtiden. Jag har inte hört något fantastiskt härifrån ännu mer än säljsnack. Själv tror jag det är lika värdefullt som EAs serverkraftsstöd som de gav till sim city där det "inte skulle gå att spela utan extra serverkapacitet". Massa snack bara ;). Men jag kan vara ute på hal is här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

microsoft pratade väl om att molnet skulle hjälpa till att beräkna spel? har detta införts än?

Det där vara bara skitsnack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

KAnske är det framtiden. Jag har inte hört något fantastiskt härifrån ännu mer än säljsnack. Själv tror jag det är lika värdefullt som EAs serverkraftsstöd som de gav till sim city där det "inte skulle gå att spela utan extra serverkapacitet". Massa snack bara ;). Men jag kan vara ute på hal is här.

Inte bara snack. Forza 5 kör AI-beräkningar i molnet, Arstechnica skrev en artikel om det i höstas. Väldigt intressant läsning faktiskt.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

microsoft pratade väl om att molnet skulle hjälpa till att beräkna spel? har detta införts än?

Det finns ju redan och är sjukt bra! Alla har väl spelat SimCity? WHAT A SODDING POWER HORSE THAT IS!

OT: 60fps kommer enbart att bli till PS4-exklusiva titlar när det handlar om moderna spel. Why? Well, åtminstone nu i början så klarar uppenbarligen inte XBONE av 60fps och dessutom släpps 9/10 AAA-tilar multiplatform där vi också har med current gen. När de finslipat på mjukvara och tweakat vad det kan få ut av hårdvaran så kommer nog next-gen ligga på 60fps, men som sagt så verkar ingen bry sig om 30fps eftersom det varit standard så länge.

Då kan man pressa ut mer och få ett ännu snyggare spel. Undantaget har väl varit COD-serien om jag inte minns fel som alltid kört 60fps? Vet dock inte hur det är med nya Ghost.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Nu kanske minnet sviker mig, men vad jag kommer ihåg så var en XBOX 360 inget annat än en medium budget PC när det släpptes.

bara ett likvärdigt graffekort 1900gtx eller vad det nu hette kostade lika mycket som hela xboxen 2005 när xbox360 släpptes.
Call of duty (första spelet hade i princip samma grafik som pc maxat på max ultra).

xbox360 körd dx10 (modifierad version) medans pc gaming fortfarande var kvar på dx9 år (2005). Men å andra sidan gick MS back 100dollar per såld enhet när det drog igång.

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det vore intressant att se hur spel på en monsterdator skulle se ut ifall utvecklarna satte ribban vid 480p eller 720p istället och satsade på att göra resten av grafiken så bra som möjligt. Typ ha som mål att försöka uppnå DVD-kvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Jag tycker att det vore intressant att se hur spel på en monsterdator skulle se ut ifall utvecklarna satte ribban vid 480p eller 720p istället och satsade på att göra resten av grafiken så bra som möjligt. Typ ha som mål att försöka uppnå DVD-kvalité.

...va? varför då?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Inte bara snack. Forza 5 kör AI-beräkningar i molnet, Arstechnica skrev en artikel om det i höstas. Väldigt intressant läsning faktiskt.

Mjaeo, de dataminar hur alla kör och utvecklar AIns körstil därefter, med hjälp av beräkningskraften i sina jättedatacenter.
Det är ju inte så att resultatet streamas i realtid ner xboxen vilket uttalandet ger sken av, snarare så att det kommer i form av en uppdatering som vilken annan utveckling som helst.

Men väldigt stor beräkningskraft öppnar helt klart för intressanta sätt att arbeta/utveckla.

Statistiken i battlelog för Battlefield är ju även en form av "moln beräkning" som rimligtvis kräver en hel del beräkningskraft för att uppdateras näst intill i realtid.

Jag tycker dock att det är lite inflation på användandet av uttrycket "moln" och stör mig en hel del på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

...va? varför då?

För att oavsett vilket modernt högupplöst spel du väljer tror jag inte att någon skulle säga att det ser bättre ut än en disneyfilm på DVD. Jag vet att det är en enorm skillnad mellan förutsättningarna för en DVD och ett spel, men DVD-filmer körs i en mycket lägre upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikey13:

bara ett likvärdigt graffekort 1900gtx eller vad det nu hette kostade lika mycket som hela xboxen 2005 när xbox360 släpptes.
Call of duty (första spelet hade i princip samma grafik som pc maxat på max ultra).

xbox360 körd dx10 (modifierad version) medans pc gaming fortfarande var kvar på dx9 år (2005). Men å andra sidan gick MS back 100dollar per såld enhet när det drog igång.

Har sjukt svårt att svälja din "fakta"...

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Avstängd

7800gtx vs 360 förra generationen november 2005 så vann 360

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb