Telia Sonera testar gigabithastighet genom kopparnätet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Polarn när man växte upp hade 10 meter. Det var man rätt avundsjuk på i mitten av tonåren när somliga fick mäktiga 2,5mbit från bostream medan man själv satt på en telia 0,5a som väl levererade kanske 0,1...

BoNet menar du väl

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Inaktiv

"Ge oss fiber i stället" yeah right..
För oss som bor i villa låter detta faktiskt bra. Det kostar 15 - 20 000kr att få fiber inkopplat i huset där jag bor nu, om man i stället kunde köpa nytt DSL-modem och uppgradera sitt abonnemang så kommer det nog vara intressant för många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

BoNet menar du väl

+1 gick från 56k (fick ut 3.3KB/s) till 2.5mbit bonet adsl. Känslan efter den övergången överträffas nog aldrig!

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon132576:

Teliasoneras ogenerade flörtande med diktaturstater ser inga gränser tydligen (Huawei har täta band med den kinesiska militären, bland annat.) Jag är nöjd med att jag inte längre är kund hos dem, och att inte ett rött öre går ner i deras korrupta kassa.

Dessutom - paranoidhatten av aluminiumfolie på - hur kan vi vara säkra på att denna Huawei-levererade hårdvara inte smyglyssnar på oss...?

Och det helsvenska Ericsson som står för mycket av den svenska infrastrukturen har definitivt inga militära kopplingar? Googla lite på Ericsson Microwave System.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Och det helsvenska Ericsson som står för mycket av den svenska infrastrukturen har definitivt inga militära kopplingar? Googla lite på Ericsson Microwave System.

Hade kopplingar.
Det är inte en del av LM Ericsson utan har köpts upp av SAAB år 2006 och heter numera Saab Electronic Defence Systems.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Skrivet av anon228747:

"Ge oss fiber i stället" yeah right..
För oss som bor i villa låter detta faktiskt bra. Det kostar 15 - 20 000kr att få fiber inkopplat i huset där jag bor nu, om man i stället kunde köpa nytt DSL-modem och uppgradera sitt abonnemang så kommer det nog vara intressant för många.

Inte så farligt pris ändå. Värdet på huset stiger ca med 100k (i alla fall vad mäklare påstår) och är det flera som hoppar på blir det billigare. Sen om den är grannar som vill ha det, men flera som säger nej. Så kanske inte fiber grävs ner alls.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hakan78:

Hade kopplingar.
Det är inte en del av LM Ericsson utan har köpts upp av SAAB år 2006 och heter numera Saab Electronic Defence Systems.

Jo jag. Poängen kvarstår dock.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av MhoKaY:

Skillnaden mellan fiber och Comhem's coaxiala är inte så stor, har vänner som har 250Mbit från Comhem och de fungerar stabilt, den stora skillnaden är att coaxial är dyrare och har då ett högre pris

Förutom när alla i huset ska se på netflix samtidigt, då fallerar internet totalt ...

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Inte så farligt pris ändå. Värdet på huset stiger ca med 100k (i alla fall vad mäklare påstår) och är det flera som hoppar på blir det billigare. Sen om den är grannar som vill ha det, men flera som säger nej. Så kanske inte fiber grävs ner alls.

Yes, det är relativt billigt där jag bor. Fibern finns redan i marken och vi har ett tomt plaströr indraget i huset, det ska bara blåsas in fibertråd och svetsas. Vi har det ganska bra ändå. För de flesta är det betydligt dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweLingonBerry:

Vafan! Jag som trodde kopparn var utdöd... Ge oss fiber på en gång istället! Om ni ska satsa pengar på kopparn kan ni lika gärna kasta pengarna i sjön.

ADSL över befintligt telenät är fortfarande det enda som många har att tillgå. Alternativet kan vara 3G/4G om ens det i m ånga fall, så det du vräker ur dig är rätt inskränkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cider123:

Sorry men du har tyvärr mycket fel i vad du skriver. Det är en enorm skillnad på packet loss, driftsäkerhet, utlovad hastighet samt faktisk hastighet, pris men kanske framförallt så kan man inte använda mer än kanske 30% innan latensen till omvärlden skjuter i tak...

257/13 ser jag inte som en förlust på 30% på en 250/10 uppkoppling, det var resultatet han fick när vi kollade när han skaffade det

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

"Ge oss fiber i stället" yeah right..
För oss som bor i villa låter detta faktiskt bra. Det kostar 15 - 20 000kr att få fiber inkopplat i huset där jag bor nu, om man i stället kunde köpa nytt DSL-modem och uppgradera sitt abonnemang så kommer det nog vara intressant för många.

Största grejen med fiber är den sänkta månadskostnaden.
Har man en villa och sitter med Telias bredband 8(8/1) så betalar man ca 400 kr i månaden medan man lätt kan få 10/10 för ca 150 kr i månaden. Att spara 250 kr i månaden blir ca 3000 om året. Har man tänkt bo kvar i sin villa i iaf ca 5-10 år så kommer man tjäna igen sin satsning lätt samtidigt som värdet på sin villa ökar och gör det mer attraktivt för framtida köpare.

Många äldre och casuals skaffar inte fiber för att dom känner att dom inte behöver ett bättre nät. Men vad dom inte inser är att dom kan få samma hastigheter dom har just nu fast för ett lägre pris. (Bättre stabilitet, respons tid, osv. är också en bonus) samtidigt som det är mer framtidssäkert ifall dom vill skaffa bättre hastigheter i framtiden, det har också varit många händelser där folk har blivit erbjudna fiber för ca 10-20k fast tackar nej och senare efter ett par år när dom vill skaffa det så har priset höjts till ca 50k.

Skrivet av Dunde:

ADSL över befintligt telenät är fortfarande det enda som många har att tillgå. Alternativet kan vara 3G/4G om ens det i m ånga fall, så det du vräker ur dig är rätt inskränkt.

Det finns tillgängligt men det byggs inget nytt kopparnät och flera kommuner börjar att plocka ner alla sina kopparnät. Dött är det väl inte men det är döende.

Permalänk

lol kan säga direkt att detta inte kommer funka.

Permalänk

Gulligt, jag har redan d-lan genom kopparledningar..
Sen kommentarer om fiber..
Nyheten är att använda det befintliga nätet och spara pengar..
Typ som att trimma 740in istället för att köpa Ferrari.

Ursäkta att jag skriver som en apa, Facebook skadad..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Inaktiv

Intressant, men ungefär tio år för sent.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Gulligt, jag har redan d-lan genom kopparledningar..
Sen kommentarer om fiber..
Nyheten är att använda det befintliga nätet och spara pengar..
Typ som att trimma 740in istället för att köpa Ferrari.

Ursäkta att jag skriver som en apa, Facebook skadad..

Skickades från m.sweclockers.com

Nyheten är det, men kommentarerna är skeptiska till ifall dom verkligen kommer kunna erbjuda detta till majoriteten av ADSL användare(dvs dom på landsbyggden) samt om man verkligen "sparar" pengar med tanke på hur dyrt ADSL är jämfört med fiber. Om ADSL 8/1 är 250 kr dyrare än Fiber 10/10, hur mycket dyrare kommer inte ADSL 100/100 eller mer vara jämfört med Fibrets?

Permalänk
Medlem

Det låter ju lovande, men som många har sagt tidigare, är det ens lönt att forska i denna teknik när man endast kan utnyttja den till fullo om man har telestationen i trädgården? 4G är ett skämt när det gäller allt förutom hög siffra i bredbandskollen. Riv ner alla kopparledningar och lägg fiber. Om man klarade av att sätta upp kablar kors och tvärs över Sverige för x antal år sen så lär det inte vara några problem att gräva ner lite fiber (om man bortser från den lilla detaljen att nån ska betala också).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evronius:

Gjorde snabbt en koll själv då de va väldigt länge sen jag läste om de. Verkar som att de ändrades till "delar av landet" istället för hela landet. Men en del info genom att bara söka: https://www.google.se/search?q=kopparn%C3%A4tet+avvecklas&oq=...

Ok, intressant att det såpass stor skillnad i sökresultat mellan "kopparnätet avvecklas" och "avveckling av kopparnätet" som jag tidigare sökt på (inte lika stor skillnad om man söker på det senare i skrivande stund). Googles sortering är bra konstig. Olika personer får dessutom olika sökresultat beroende på vilka hemsidor de brukar besöka osv. Men det hör inte hit...

Jag hittade i princip samma information som tidigare, något mer utförligt kanske. Men framför allt så verkar det mesta motsäga informationen från alla säljare som ringer och lovar att det inte är ett säljtrick utan verkligen sant att kopparnätet ska avvecklas där jag bor. Men det är alltså total horse shit så då vet jag vad jag ska säga nästa gång de ringer. Tänker inte ersätta mitt ADSL med "Sveriges snabbaste och bästa 4G". Får vänta på fiber till rimligare pris än hittills.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Har för mig att denna tekniken redan har använts i USA sedan ett par år tillbaka, just för att det är så kostnadseffektivt då kopparkabel redan ligger i marken. Men det vore intressantare med betydligt högre hastigheter för "vanliga" ADSL användare som har några km till telestationen, den som levererar en sådan lösning kommer garanterat attrahera många kunder!

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

*** raderat ***
Tänk er alla som bor ute på landsbyggden och kommer få fiber 2024.
Att kunna få samma hastighet som fiber? utan att byta ut någon utrustning på den befintliga kopparledningen...
Och ni överdriver något extremt att Telia investerar dessa "enorma summor" pengar att forska i gammal teknik.

*** raderat *** så är det HUAWEI som har utvecklat denna teknik.
Det enda Telia förmodligen har gjort är att skicka ut 2 tekniker en dag och se ifall denna teknik funkar i pratiken.

*** raderat ***

Onödigt och provocerande § 1.2
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

DSL är inte helt full duplex. När man övergår 67% av hastigheten i någon riktning så börjar frekvensbanden tulla på varandra, så upp till 67% är det full duplex, sedan delas bandbredden broderligt.

Vad har bandbredden med duplexen att göra? (nyfiken).

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av blame_me:

Det låter ju lovande, men som många har sagt tidigare, är det ens lönt att forska i denna teknik när man endast kan utnyttja den till fullo om man har telestationen i trädgården? 4G är ett skämt när det gäller allt förutom hög siffra i bredbandskollen. Riv ner alla kopparledningar och lägg fiber. Om man klarade av att sätta upp kablar kors och tvärs över Sverige för x antal år sen så lär det inte vara några problem att gräva ner lite fiber (om man bortser från den lilla detaljen att nån ska betala också).

Är ju lite skillnad på Sveriges ekonomi nu och för "x antal år sedan", vi är betydligt fattigare nu..

För övrigt så är detta Svinbra. Jag bor inte på landet, utan i en tätort. Det snabbaste vi har är 24 ( i verkligheten 8-12). Vi kan få fiber, men det kostar 20.000kr att koppla in det, känns sådär värt om man åtminstone kan få ut 30+ med denna tekniken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pSYKED:

Tänk er alla som bor ute på landsbyggden och kommer få fiber 2024.

De som bor på landsbygden har inte 250 meter till en telestation, de har 2500 meter om de har tur.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Är ju lite skillnad på Sveriges ekonomi nu och för "x antal år sedan", vi är betydligt fattigare nu..

På vilket sätt är vi 'betydligt fattigare nu'? o.O

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jo jag. Poängen kvarstår dock.

En liten notis
Man får också tänka på att Ericsson och Televerket byggde vårat FTN
Mvh

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem

Ni som bor på landsbygden, titta på ön i östersjön där i princip alla hushåll utanför samhällena har Fiber in i sin kåk. Mina föräldrar drog in fiber för ca 15-17k, tyvärr så hade fiberföreningen valt telia som leverantör, men det är absolut bättre än vårt adsl på 8mbit, (hade 24, fick ut 13 från början sen nedgraderade dom det pga fel i stationen). sen så får jag ibland in 4G där jag för något år sen knappt fick in 2G, så frammåt går det, bara de som bor i närheten vill vara med.

för er som är nyfiken hur långt vi kommit, http://fibernatgotland.se/karta/

själv bor jag i stockholm med comhem och har haft en dip (där comhem haft felet) de 4 senaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Varför bygga vidare på kopparnätet när fiber är mycket stabilare och inte kräver signalförstärkning lika ofta. De konsumenterna som ändå vill köpa gigabit-bredband lär nog veta att det är fiber som gäller. Jag förstår inte varför internetoperatörerna satsar på kopparnätet, vad är det jag missar? Orkar de inte byta ut all koppar till fiber eller vad är det?

Det byggs och kopplas fiber i rasande takt idag, efterfrågan ökar hela tiden. Fibern gräver inte ner sig själv i backen per automatik och att varje operatör har en "fibermagiker" som kan trolla fram fiber överallt men är för lata för det.

Fiberutbyggnaden på allvar runtom i Sverige började för ynka 10+ år sedan, kopparnäten tog betydligt längre tid men då var även arbetskraften billigare och installationen är enklare och utrustningen var betydligt mindre supportkrävande till slutkund. Idag sitter det säkerligen tusentals personer från 0700 till 2200 varje dag och bara hjälper slutanvändare att koppla in sitt bredband eller felsöka enkla problem. Vad tror du det kostar egentligen? De fjuttiga summa man betalar in varje år till sin ISP räcker inte till många meter fiber efter all overhead till löner, utrustning mm. Dessutom med så glest befolkat land som Sverige där det går åt väldigt mycket fiber per person gör inte saken bättre.

Det faller ju sig relativt naturligt att ADSL inte på länga vägar kommer täcka konsumenterna behov och krav i framtiden och fiber ligger ännu längre bort för gemene man. Så en uppgradering i *DSL systemer är bara positivt.

Fiberinfrakstruktur ger långsiktigt sett bättre avkastning då tekniken inte begränsas av infrastrukturen själv. Det är ju inte så att operatörerna vill stampa med gamla kopparnät som förövrigt är dyrare att underhålla (bara kolla på ADSL abonnemangen jämfört med fiber), konsumenterna skriker ju efter fiber. En person som hade skrattat högt om han blev tillfrågad fiberinkoppling för 20 000kr till villan för 10 år sedan har en helt annan inställning idag. Det går framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MhoKaY:

Skillnaden mellan fiber och Comhem's coaxiala är inte så stor, har vänner som har 250Mbit från Comhem och de fungerar stabilt, den stora skillnaden är att coaxial är dyrare och har då ett högre pris

Högre pris på skiten, confirmed. Stabilt? Nja, dina vänner har bara den turen antar jag. Var stabilt ett tag för mig, senaste 2 månaderna har min uppkoppling strypts riktigt rejält.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

att comhem är långsamt eller instabilt beror nog mer på att det är underdimensionerat och överbelastat.

Permalänk
Medlem

Sälj kopparnätet och dra fiber för F*N.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64