Permalänk
Medlem

Alternativ till WhatsApp

Hej!

Jaha, det var verkligen droppen som fick bägaren att rinna över när Facebook köpte WhatsApp. Har aldrig i mitt liv använt Facebook och tänker inte börja med någon av deras produkter nu heller. WhatsApp var osäkert redan som det var, men nu fick jag äntligen nog och slängde eländet i papperskorgen och gav mig ut på nätet och grävde runt efter säkra alternativ. Och jag kände nu för att dela med mig av mina fynd.

Det första jag kom att tänka på är Hemlis Messenger, som jag följt sedan Kickstaren i förra året. Utvecklat av de svenska personer som ligger bakom The Pirate Bay, Hemlis är en chattklient som siktar på maximal integritet och skydd från snokande ögon. Hemlis Messenger kommer att vara gratis för bas-funktionen medans man kan låsa upp extra-funktioner genom att betala en mindre summa pengar. Hemlis kommer att finnas för Android och Ios till att börja med.
Tyvär är dock Hemlis Messenger inte klart för att släppas än, men deras hemsida går att besöka här: www.heml.is

Så jag fortsatte gräva runt tills jag stötte på ett liknande projekt vid namn Threema. Threema satsar även dom på kryptering hos sändare och mottagare och integritet. En annan trevlig funktion är att dom tillåter dig att manuellt lägga till kontakter, istället för att synka din kontaktlista mot deras servrar.
Nackdelen här är att programmet kräver att man köper det. Summan är dock en blyga 15 Kr i vad som verkar vara en engångsbetalning. Threema kan köpas via Appstore för Ios, eller Google Play samt deras hemsida (Om du inte använder Play) till Android. Dom accepterar även Bitcoins som betalmetod.
Threema kan hittas här: https://threema.ch/en/

Det tredje och sista alternativet jag har hittat heter Telegram. Telegram liknar WhatsApp i upplägget väldigt mycket men erbjuder en hel del extra så som 'tung' kryptering, självförstörande medelanden (Valmöjlighet), och till och med skickandet av filer (mp3, rar, osv). Telegram är även till mestadels byggt av öppen källkod. Telegram bygger på någon form av moln-baserad chatt, dock så är jag själv osäker på hur detta exakt fungerar. Utvecklarna har även en 'tävling' där den som lyckas knäcka deras kryptering vinner 200 000 amerikanska dollar i Bitcoin.
Slutligen finns Telegram officiellt till Android och Ios, men på grund av sin öppna källkod finns även en webbklient och en uppsättning av klienter till Windows, Linux och Mac OSX.
Telegram hittas här: https://telegram.org/

Vilken av dessa skulle ni kunna tänka er använda, eller använder ni kanske rentav en eller flera redan? Eller kanske ni känner till ytterligare något alternativ som jag inte tagit upp?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag är grymt naiv och för det jag skickar så funkar Hangout bra.

Spelar ingen roll hur säker något är om man är ensam som har appen och inga att skicka meddelande till.

Permalänk
Medlem

Inget att dölja så jag kör KIK eller Viber.

Permalänk
Medlem

Viber fungerar asbra

Permalänk

röksignaler här, har inte heller något att dölja direkt.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

WhatsApp var/är väl i och för sig inte så säker heller?

Permalänk
Medlem

Kör med whatsapp och typ allt annat, känns lite dumt att sitta med foliehatt och försöka få mina sms eller mess till kompisar att verka hemliga.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk

Jag, flickvännen och mina närmsta vänner använder Threema. Gillar det riktigt skarpt! Har gruppchatt och allt det där, samt möjligheten att skicka video/ljud/position och bilder.
Kostar 13kr typ, men det är en engångskostnad. Appen är riktigt snygg och välbyggd.

Permalänk
Medlem

Nu vill jag inte gå så offtopic här men jag har en liten fråga till alla er här ute. Själv har jag en iPhone och använder nästan aldrig andra chattklienter än den faktiskt inbyggda sms klienten. Nu kanske jag har "tur" och har ett umgänge som använder iPhone (läs iMessage) och kan använda det istället. Om jag ska skicka sms till någon som bor te.x utomlands och inte har iPhone brukar jag faktiskt använda facebooks chatt.

Om man inte har facebook så förstår jag att det är ett riktigt bra alternativ med en app som Whatsapp, men tjänsten har 450 miljoner användare, vart kommer alla ifrån? Bara som ett exempel, jag har aldrig hittat en tjänst som kan skicka video i någorlunda kvalité, det samma gäller med bilder. Både facebook och Whatapp skalar ner väldigt mycket, trots att båda/alla parter sitter på Wifi.

Det leder egentligen in min lilla fråga på ett nytt spår, finns det en tjänst där jag kan skicka bilder/video till flera personer samtidigt i någorlunda bra kvalité, fungerar på iPhone och Android samt är gratis eller bara kostar en gång, (inte månadsavgift)?

Ontopic: Jag känner nog inte till några "säkra" eller hemliga chattappar. Hemlis såg dock riktigt bra ut!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Vad är det som folk är så rädda om med Facebook och varför måste det vara "über krypterat"?

Eller är det kanske lite Al-Qaida kopplingar jag missar? :S

Själv använder jag Viber, WatsApp eller Kik om det behövs.

Men mest fungerar "SMS" med dem flesta mobilerna

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

Jösses vad SweClockers kan vara duktiga på att gå off-topic.

Nej, man kanske inte har något att dölja. Precis som de brev du får i brevlådan är det inget 'hemligt', men tror knappast någon här hade gått med på att de öppnades och rotades igenom innan de skicades till er. Behöver NSA pch FRA läsa mina medelanden till flickvännen eller kompisar? Nej, det gör dom verkligen inte, speciellt då deras avlyssning är illegal, och därav är det av ren princip att göra det ett så rent elände som möjligt för någon annan än rätt person att läsa privata chatter.

Försök igen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Jösses vad SweClockers kan vara duktiga på att gå off-topic.

Nej, man kanske inte har något att dölja. Precis som de brev du får i brevlådan är det inget 'hemligt', men tror knappast någon här hade gått med på att de öppnades och rotades igenom innan de skicades till er. Behöver NSA pch FRA läsa mina medelanden till flickvännen eller kompisar? Nej, det gör dom verkligen inte, speciellt då deras avlyssning är illegal, och därav är det av ren princip att göra det ett så rent elände som möjligt för någon annan än rätt person att läsa privata chatter.

Försök igen!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle egentligen kunna tänka mig att använda vilken snygg och välbyggd klient som helst, kan gärna kosta ett par tjugor mer om det gör den bättre, men det stora hindret jag ser är att alla jag kommer behöva skicka meddelanden/röstchatt/vad som klienten nu klarar av måste ha samma klient (det är väl därför g+ inte blev någon direkt hit eftersom de erbjuder ungefär samma saker som Facebook, bara bättre och snyggare enligt mig och ett antal vänner, men alla har ju redan Facebook och pallar inte använda två likadana tjänster). Det, och att jag inte skickar särskilt mycket känslig information och inte bryr mig om herr Obama eller Zuckerberg läser gör att jag använder sms, facebookchatt och skype för i princip all kommunikation.

Så kort sagt: Jag kan tänka mig att gå över till vilken som helst av de tjänsterna, men det kräver att alla andra också gör det.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Viber funkar kanon, men är det säkert? ingen aning!

Vem som läser vad jag skriver till flickvän/familj/vänner kunde jag inte bry mig mindre om, tycker mer synd om den personen som finner mig intressant!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Kommer börja försöka använda Telegram eftersom det verkar ha allt som WhatsApp har och lite till. Är inte ute efter att vara anonym, gillar bara smidigheten plus att jag har många kontakter utomlands och det är ett bra sätt att kommunicera billigt.

Anledningen till att jag ska försöka byta är att jag inte gillar storhetsvansinnet bland alla dessa företag som bara köper upp allt i sin väg. Om resultatet av uppköpen blir bättre eller sämre låter jag vara osagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Jösses vad SweClockers kan vara duktiga på att gå off-topic.

Nej, man kanske inte har något att dölja. Precis som de brev du får i brevlådan är det inget 'hemligt', men tror knappast någon här hade gått med på att de öppnades och rotades igenom innan de skicades till er. Behöver NSA pch FRA läsa mina medelanden till flickvännen eller kompisar? Nej, det gör dom verkligen inte, speciellt då deras avlyssning är illegal, och därav är det av ren princip att göra det ett så rent elände som möjligt för någon annan än rätt person att läsa privata chatter.

Försök igen!

Skickades från m.sweclockers.com

Offtopic: FRA lyssnar bara av den kommunikation som lämnar landets gränser. De bryr sig inte om vad som försiggår inom landet. Det är en myndighet som har speciella uppdrag från regeringen och därför är vad de gör inte olagligt. Det som de håller på med kanske inte är ok för dig, men det betyder inte att de är olagligt. NSA däremot spionerade på egna medborgare, och sen sparade massa information bara för att. Utan att ha tillstånd från domstol eller liknande. Helt annorlunda än hur de är i Sverige.

On topic: Angående sms appar så använder jag Viber, är väldigt nöjd. Jag tror inte det finns många sms appar som verkligen kan kryptera sina meddelanden så bra att en myndighet inte kan knäcka krypteringarna. De "civila" krypteringar som finns är nog mest till för att se till att privat personer inte ska kunna kolla igenom din telefon för att hitta "hemliga" sms som du inte vill att andra ska kunna se/hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

WhatsApp var/är väl i och för sig inte så säker heller?

Polisen använder ju den
http://www.idg.se/2.1085/1.547079/polisen-beklagar-chattmiss?...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Offtopic: FRA lyssnar bara av den kommunikation som lämnar landets gränser. De bryr sig inte om vad som försiggår inom landet. Det är en myndighet som har speciella uppdrag från regeringen och därför är vad de gör inte olagligt. Det som de håller på med kanske inte är ok för dig, men det betyder inte att de är olagligt. NSA däremot spionerade på egna medborgare, och sen sparade massa information bara för att. Utan att ha tillstånd från domstol eller liknande. Helt annorlunda än hur de är i Sverige.

All trafik mellan svenskar går bara innanför sveriges gränser för det är ju så internet fungerar? Ändamålsglidning har ju och kommer ju inte att ske? Hur menar du att det är annorlunda i sverige?

OnT: Jag har aldrig riktigt förstått varför man ska använda diverse apps för att skicka sms om man huvudsakligen skickar till kompisar i sverige, har inte majoriteten fria sms i sitt abb?

Permalänk
Avstängd

Är det bara jag som fortfarande använder Skype?
Hade inte ens hört talas om Whatsapp förrän häromdagen när jag såg att Facebook köpt dem.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem

Jag ser inget skäl till att göra massa åtgärder i nuläget och då är jag ändå stor tvekare utan facebook konto.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh Daniel:

Är det bara jag som fortfarande använder Skype?
Hade inte ens hört talas om Whatsapp förrän häromdagen när jag såg att Facebook köpt dem.

Jag skulle inte ens ta i Skype med en tång och skyddshandskar. En otroligt buggig spyware, full av säkerhetshål. Windows Live Messenger fungerade i alla fall.

---

Verkar som om jag inte var den enda som fick nog av WhatsApp. Telegram har fått överladdningsproblem med cirka 100 nya registrerings-SMS skickade per sekund enligt deras Twitter. Får nog ge det en dag eller två att styra upp sig

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grapnel:

All trafik mellan svenskar går bara innanför sveriges gränser för det är ju så internet fungerar?

Skickar du något över Internet/SMS/etc kan du vara säker på att både FRA och NSA kan titta på datan om de vill Antingen genom en bakdörr i allt från programmet till telefonen till operativsystemet eller genom att helt enkelt bara ta datan som skickas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grapnel:

All trafik mellan svenskar går bara innanför sveriges gränser för det är ju så internet fungerar? Ändamålsglidning har ju och kommer ju inte att ske? Hur menar du att det är annorlunda i sverige?

Du har helt rätt att all trafik mellan svenskar inte enbart går genom sverige. Men då måste du fundera på vad myndighetens uppgift är? De är inte intresserade av vanliga svenskar och deras trafik. De spanar på andra länder och deras kommunikation med människor i Sverige. Sen har de säkert några intressanta människor som de försöker att spana på i Sverige också. Skillnaden är att NSA och FRA's olika uppdrag är helt annorlunda. NSA har som ansvar att se till att Nationen är säker, och har till och med grovt överskridit sina uppdrag för att kunna, deras tolkning, göra detta. De har till och med ljugit för domstolar för att få tillstånd att spana på folk som inte var nödvändigt, eller skulle fått tillåtelse utan att ljuga. Finns inga bevis på att FRA har gjort något liknande.

Permalänk
Medlem

Problemet med alla dessa tjänster är ju att få de man vill ha kontakt med att använda dem.
Att NSA får se "Hej, ska vi ta ett par bärs på lördag" känns som ett mindre problem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Skonky:

Du har helt rätt att all trafik mellan svenskar inte enbart går genom sverige. Men då måste du fundera på vad myndighetens uppgift är? De är inte intresserade av vanliga svenskar och deras trafik. De spanar på andra länder och deras kommunikation med människor i Sverige. Sen har de säkert några intressanta människor som de försöker att spana på i Sverige också. Skillnaden är att NSA och FRA's olika uppdrag är helt annorlunda. NSA har som ansvar att se till att Nationen är säker, och har till och med grovt överskridit sina uppdrag för att kunna, deras tolkning, göra detta. De har till och med ljugit för domstolar för att få tillstånd att spana på folk som inte var nödvändigt, eller skulle fått tillåtelse utan att ljuga. Finns inga bevis på att FRA har gjort något liknande.

Och då är det förstås så?? Vem bestämmer vad de är intresserade av idag och vad de kommer vara intresserade av imorgon? ändamålsglidningen händer alltid och uppgifter som inte ska komma ut, gör just precis det på ett eller annat sätt.

Visa signatur

//Totte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Problemet med alla dessa tjänster är ju att få de man vill ha kontakt med att använda dem.
Att NSA får se "Hej, ska vi ta ett par bärs på lördag" känns som ett mindre problem.

Problem och problem. Beror på vad man menar med problem. Innebär det en direkt konsekvens i dagsläget? Nej, i den mening är det inte ett 'problem'.

Men och andra sidan så kan det hända att man inte är bekväm vid det. Jag hade i alla fall inte uppskattat att få de brev min farmor kanske skickat med gratulationer på födelsedagen uppsprättade, läsna, avskannade och sedan stoppat tillbaka i ett identiskt kuvert. Det handlar mycket om principen, inte om du begått/planerar brott eller ej.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag använder Line. Inte för att den är säker, det är den säkert inte, utan för alla ursöta stickers

Ni som säger att ni inte har något att dölja, skickar ni aldrig saker ni inte vill att alla ska ta del av? T.ex. portkoder, kontonummer, känsliga bilder osv.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnteBellum:

Och då är det förstås så?? Vem bestämmer vad de är intresserade av idag och vad de kommer vara intresserade av imorgon? ändamålsglidningen händer alltid och uppgifter som inte ska komma ut, gör just precis det på ett eller annat sätt.

Han frågade vad som var skillnaden mellan USA och sverige alltså NSA och FRA. Jag beskrev det. Uppdragen är helt annorlunda, går inte att jämföra de två på det sättet. Ändamålsglidning? förklara närmare vad du menar med att det skulle ske inom FRA? Det är klart att det går, men inte alls på samma nivå som inom NSA. Igen för att deras verktyg och uppdrag är helt annorlunda.

Permalänk

Tror inte det finns något alls som ar 100% krypterat, eller ens i narheten. Det ar skapat så de skall ha mojlighet oavsett om du vill det eller inte.

Vi lever i ett samhalle som skall ha uppsikt om de vill... it sucks men så ar varlden.

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem

Telegram är iallafall ruskigt snabbt, går ju inte att mäta sig emot whatsapp, förutom just funktioner.
Bittorent sync blåser ju också förbi i hastigheter.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawidowski:

Tror inte det finns något alls som ar 100% krypterat, eller ens i narheten. Det ar skapat så de skall ha mojlighet oavsett om du vill det eller inte.

Vi lever i ett samhalle som skall ha uppsikt om de vill... it sucks men så ar varlden.

Nu ska vi lugna oss med konspirationsteorierna tycker jag.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841