Asus moderkort i Intel 8-serien klarar nya Haswell Refresh

Permalänk
Melding Plague

Asus moderkort i Intel 8-serien klarar nya Haswell Refresh

Framåt vårkanten släpper Intel uppdaterade processorer med arkitekturen Haswell. Nu tillkännager Asus att samtliga moderkort med styrkretsar ur 8-serien är redo inför lanseringen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig hört talas om USB BIOS Flashback. Vad är det?

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning att uppgradera från 4670K?

Permalänk
Skrivet av Tuvok:

Jag har aldrig hört talas om USB BIOS Flashback. Vad är det?

Om du har en bootbar usb sticka/cd med BIOS/UEFI så hittar moderkortet den automatiskt och kan flasha om det är corrupt etc utan att först gå in i BIOS/UEFI

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Tuvok:

Jag har aldrig hört talas om USB BIOS Flashback. Vad är det?

Finns beskrivet här: http://event.asus.com/2012/mb/usb_bios_flashback_guide/

För Z87 så har ej samtliga modeller denna funktion, eftersom det ökar på produktens budget en hel del (eprom-skrivare måste integreras på moderkortet). Så tänk på att kontrollera om moderkortet har funktionen innan ni inhandlar. Om ni köper för att kunna flasha utan tidigare CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuvok:

Jag har aldrig hört talas om USB BIOS Flashback. Vad är det?

Det innebär att du kan uppdatera datorn med hjälp av en USB-sticka även när datorn är avstängd.

Användbart om man t. ex råkat överklocka lite väl hårt och inte kommer in i UEFI. Dock bör man ha i åtanke att alla inställningar nollställs.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FiftyFifty:

Finns det någon anledning att uppgradera från 4670K?

Nej.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Snusfri

Väntar tills i höst/vinter till att uppgradera om Broadwell core i7 K kommer då.
Min 2600K får duga tills dess.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv

Kan vara värt att byta om dom klockar lika bra som 2500k/2600k utan värme problem.

Permalänk
Medlem

Kul att man kan, om man vill. Stor tumme upp till Asus. Men jag stannar nog på 4670k.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Bra nyheter för många haswell-ägare, även om det måste till något spektakulärt för att få dem flesta att byta upp sig till refresh-processor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Väntar tills i höst/vinter till att uppgradera om Broadwell core i7 K kommer då.
Min 2600K får duga tills dess.

Broadwell kommer inte förens 2015 tyvärr..

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Tummen upp för USB BIOS Flashback, det är så jobbigt när man måste använda en äldre processor bara för att uppdatera BIOS.

Permalänk
Medlem

Vars köper man ett sånt usbminne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Finns beskrivet här: http://event.asus.com/2012/mb/usb_bios_flashback_guide/

För Z87 så har ej samtliga modeller denna funktion, eftersom det ökar på produktens budget en hel del (eprom-skrivare måste integreras på moderkortet). Så tänk på att kontrollera om moderkortet har funktionen innan ni inhandlar. Om ni köper för att kunna flasha utan tidigare CPU.

Jojo, det där låter bra alltihop. Men vart köper vi det fina USB-minnet?!! Det är den vi vill ha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jojo, det där låter bra alltihop. Men vart köper vi det fina USB-minnet?!! Det är den vi vill ha!

[x]=0&f[0][y]=81&f[0][w]=1127&f[0][h]=755&f[0][_f]=crop&t=pan...

Har du ens kollat och läst länken han postade?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av daempull:

Har du ens kollat och läst länken han postade?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ser ingenstans i hans länk vart man kan köpa ett ROG USB-minne... :/

Permalänk

Hoppas dom satsar på lite bättre thermal compound nu då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag ser ingenstans i hans länk vart man kan köpa ett ROG USB-minne... :/

ah my bad. Jag trodde inte du förstod att det går med vilket som.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av daempull:

ah my bad. Jag trodde inte du förstod att det går med vilket som.

Skickades från m.sweclockers.com

Klart de gör, Men detta minne är ju Badass!

Permalänk
Inaktiv

Betala stora slantar och riskera att något fuckar ur för att..? Behöver man lite extra juice är det väl bara o klocka upp CPUn några 100mhz istället? Eller har jag missat något?

Permalänk
Skrivet av #enbom:

Broadwell kommer inte förens 2015 tyvärr..

Förvisso men duger inte en 2600K? det är ju ingen dålig processor! Tror inte den sätter stopp i första taget heller, speciellt om man klockar den lite!

en 4.8-5.0GHz Sandybridge står ju sig helt okey mot en 4.4GHz hasswell!

Skrivet av H_Bozz:

Betala stora slantar och riskera att något fuckar ur för att..? Behöver man lite extra juice är det väl bara o klocka upp CPUn några 100mhz istället? Eller har jag missat något?

Hur menar du med att man riskerar att "fucka upp" något?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon56869:

Betala stora slantar och riskera att något fuckar ur för att..? Behöver man lite extra juice är det väl bara o klocka upp CPUn några 100mhz istället? Eller har jag missat något?

Ja du har missat något.Om du köper en nyare haswell senare och ditt moderkort inte har stöd för den så det inte går starta datorn och du inte har kvar den gamla så du kan flasha först,vad gör du då?Då är usb biosflashback guld:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Väntar tills i höst/vinter till att uppgradera om Broadwell core i7 K kommer då.
Min 2600K får duga tills dess.

Känns som en uppgradering om man vill göra av med pengar. Annars känns det nästan omotiverat

Permalänk
Medlem

Hur är IHS på haswell refresh? Är den limmad den med? Sitter på ett asus Z87, och skulle kunna tänka mig ett Nyköp ifall IHSen är lödd och inte limmad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Skrivet av Carlj:

Hur är IHS på haswell refresh? Är den limmad den med? Sitter på ett asus Z87, och skulle kunna tänka mig ett Nyköp ifall IHSen är lödd och inte limmad.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nog en fråga som hamnar under bordet för Intel

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|