Permalänk
Medlem

Macbook hjälp

Hej

Jag är en ovan macanvändare, Har fått en vit Macbook (vet inget mer) När jag startar upp den kommer äpplet fram sen blir det grått och inget mer händer. Har provat att vid uppstart trycka cmd + R men inget händer. Vad kan jag göra? Vill gärna få igång den.

Permalänk
Medlem

Är inte heller så van med mac men du kanske ska testa att installera om den om du fick med nån skiva med osx?

Permalänk

Om det är en "gammal" Mac i plast behöver du antagligen få tag i OS X-skivor att boota från om nåt i operativsystemet blivit korrupt.
Det är bara de nyare macarna, typ 2011 och framåt, som kan boota recovery från internet eller hårddisk.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Kolla upp vilken osx versionen datorn kom med som ny, få tag i en sådan skiva och när du bootar håll inne ALT knappen och installera om osx!

Kan öven funka med mavericks om du vill prova det körde jag på en bit macbook från typ 2008.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizkas:

Hej

Jag är en ovan macanvändare, Har fått en vit Macbook (vet inget mer) När jag startar upp den kommer äpplet fram sen blir det grått och inget mer händer. Har provat att vid uppstart trycka cmd + R men inget händer. Vad kan jag göra? Vill gärna få igång den.

Mac OS X: Grå skärmbild visas när datorn startas:
http://support.apple.com/kb/TS2570?viewlocale=sv_SE

Permalänk
Medlem

Ominstallation

Nu vet jag inget om hårdvaran. Om jag ska installera om den vad ska jag hämta då?