Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Däremot så tycker jag att det är skoj när folk gör egna byggen och sätter sin personliga prägel på det som ett uttryck för konstnärlig design oavsett om det är avskalat och custombyggt eller om det är blingigt med färdiga delar så länge någon faktiskt har försökt få det personligt eller har velat uttrycka en egen designidé.

Håller med,

Om man nu gör ett bygge med "dödskalle tema" är det en helt annan femma. För då är ju hela meningen med bygget att det ska vara det. Men att ha det från fabrik?

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av MhoKaY:

Men bilden Intel använder har ju tänder

Jo det har den men killen du citerade skrev ju så här "döskallen såg ändå helt okej ut, men dom där tänderna förstör allt"

Jag kanske skulle ha citerat honom istället

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Samma sak med MSI entusiast serie. En drake på? Va fan. Bort med skiten. Dock bättre än döskallar, det känns oroligt fjortis.

Drakar betyder ju tur enligt Asiatisk kultur... medans andra kulturer kanske ser draken mer som ett monster.
Förövrigt kan drakmotiv vara riktigt snygga, men det beror ju helt på

Permalänk
Medlem

Borstad aluminium på allt!!

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Hedersmedlem

Funktion före form för min del.

Av ren nostalginördighet så kan jag nästan tänka mig att betala mer för ett moderkort med grön pcb, standardfärg på alla socklar och svarta/grå kylflänsar.

Ärligt talat, skulle jag hitta såna delar som matchar varandra och ser bra ut skulle jag tillochmed tänka mig att ha både fönster och belysning i datorn

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av MhoKaY:

Inte för att jag gillar idén med döskallar på allt, men på vilket sätt är tänderna fel? En skalle ser ut sådär när underkäken inte är med

haha kanske fel att syfta på tänderna, snarare mer att det ser konstigt ut utan underbettet.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Funktion före form för min del.

Av ren nostalginördighet så kan jag nästan tänka mig att betala mer för ett moderkort med grön pcb, standardfärg på alla socklar och svarta/grå kylflänsar.

Ärligt talat, skulle jag hitta såna delar som matchar varandra och ser bra ut skulle jag tillochmed tänka mig att ha både fönster och belysning i datorn

Supermicro-moderkort nästa för dig med ! (Blir hemmaserver för min del)

Sen tycker jag många av de dyrare Z87-moderkorten ser riktigt rena och fina ut, till exempelvis EVGA's modell nedan.
De flesta tillverkarna har kanske gjort marknadsundersökningar på vilka som lägger mest pengar ?

Sen snubblade jag över http://www.asrock.com/mb/Intel/Z87%20Extreme11ac/, "22 x SATA3 (16 x SAS-3 12.0 Gb/s + 6 x SATA3 6.0 Gb/s) from LSI SAS 3008 Controller+ 3X24R Expander". Den som kan ansluta 22 diskar i en dator och hålla kabeldragningen snygg är en ninja !

Visa signatur
Permalänk

Själv tycker jag som många andra, att det ska vara stilrent och inte för mycket ljus, färger, döskallar osv.
Föll dock både för haf-x chassit från CM men även asus sabertooth mobon med "Thermal armor" (ni får googla bilder själva då jag sitter på mobilen)
Tycker det gör att kortet ser stilrent och städat ut! Förutom dom små skit fläktarna som man fick med, dessa rykte på en gång!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tangentbord:

Supermicro-moderkort nästa för dig med ! (Blir hemmaserver för min del)
http://www.supermicro.nl/a_images/products/X10/C220/X10SLM_-L...

Det där är moderkort helt i min smak

Nu räknar jag dock med att det är några år kvar till nästa datorbygge. Nuvarande server är dock riktigt snygg invändigt med grönt moderkort och i övrigt väldigt avskalad design. Risken att nån ska se den är dock minimal eftersom den står placerade långt in i en garderob bakom ett skrivbord och en arbetsbänk

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Nej jag tycker inte att deras nya branding är snygg, har dock gillat stilen på deras ssd förut men inte nu.

Jag har en tendens att köpa datorkomponenter som har mina favoritfärger, så jag är väldigt säker på att utseendet avgör när jag ska köpa något nytt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Onyx:

Nej jag tycker inte att deras nya branding är snygg, har dock gillat stilen på deras ssd förut men inte nu.

Jag har en tendens att köpa datorkomponenter som har mina favoritfärger, så jag är väldigt säker på att utseendet avgör när jag ska köpa något nytt.

Fast hur kan man göra en så stor sak om en sådan liten bagatell som inte påverkar funktionen av sakerna ett dugg? Jag tycker personligen inte om att tillverkarna "smyckar" sina produkter med diverse saker, men denna är ju ganska tam jämfört med MSI, Gigabyte & ASUS utsmyckningar som endast kan tilltala folk i nedre tonåren

Permalänk
Medlem
Skrivet av MhoKaY:

Fast hur kan man göra en så stor sak om en sådan liten bagatell som inte påverkar funktionen av sakerna ett dugg? Jag tycker personligen inte om att tillverkarna "smyckar" sina produkter med diverse saker, men denna är ju ganska tam jämfört med MSI, Gigabyte & ASUS utsmyckningar som endast kan tilltala folk i nedre tonåren

Nja jag tycker inte loggan är en liten bagatell. Jag tyckte att deras ssd var väldigt stilrena och snygga förut, nu tycker jag att loggan på ssdn förstör det stilrena utseendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MhoKaY:

Fast hur kan man göra en så stor sak om en sådan liten bagatell som inte påverkar funktionen av sakerna ett dugg? Jag tycker personligen inte om att tillverkarna "smyckar" sina produkter med diverse saker, men denna är ju ganska tam jämfört med MSI, Gigabyte & ASUS utsmyckningar som endast kan tilltala folk i nedre tonåren

Hmm, man kan nog vända på argumentet och säga såhär;
Tror du att lika många skulle köpa iPhone om inte Apples logga fanns på telefonen?

Mest troligt inte. Grejen med Intels döskalleprylar är att man gjort tvärtom istället, man har satt dit något som folk generellt nog inte vill ha. Folk tänker oftast inte bara på prestanda eller funktion, utan tankegången går istället utefter att man upplever sig själv vara en vuxen människa och inte vill köpa produkter som ser ut att vara ämnade för barn/tonåringar. Det finns ju knappast många som skulle köpa t.ex. en Volvo med en sån där döskalle på, fast det påverkar funktionen lika lite som på en hårddisk.

Det är klart att utsidan på en Volvo kan synas mer än en hårddisk, men gå då steget vidare och säg att Volvo istället skulle sätta döskallar innanför motorhuven och i bakluckan på en bil. Det skulle ge ett väldigt omoget och oseriöst intryck, precis som Intel gör nu.

Permalänk
Rekordmedlem

Det handlar mycket om hur utsmyckningen ser ut, en relativt ful dödskalle är värre än ett äpple, dessutom så har dödskallen använts som symbol för mycket negativt inom politik och ockultism.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Oh den blinkar också.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Jag har alltid gillat utseendet med "fins" på moderkort. Känns som en sådan lösning borde kyla bättre och ger ett mer prestandaprioriterat utseende, vilket jag gillar. Gigabyte hade på sitt z77x UP7 enligt mig en väldigt stilfull lösning, sedan kanske jag hade sett en annan färg än orange tillsammans med det svarta, men, men...

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Onyx:

Nja jag tycker inte loggan är en liten bagatell. Jag tyckte att deras ssd var väldigt stilrena och snygga förut, nu tycker jag att loggan på ssdn förstör det stilrena utseendet.

Hur ofta ser du din SSD så att utseendet på den har denna stora betydelse? Man ser den när man packar upp den och installerar den, resten av tiden är den (oftast) osynlig

Skrivet av Tommy:

Hmm, man kan nog vända på argumentet och säga såhär;
Tror du att lika många skulle köpa iPhone om inte Apples logga fanns på telefonen?

Inte riktigt samma sak då det är en företags logo, något som precis alla andra företag också har, vilket denna skalle (eller något av de andra exemplen jag tog upp) INTE är, men det tror jag att folk skulle då folk oftast vet vad de vill ha och de är kapabla till att välja efter sina behov

Permalänk
Medlem

Alltså dödskallen är väl snygg på sitt sätt.
Det finns bara en sak som Intel borde ta bort på den, och det är som många andra nämner, dess tänder.
Annars får den väl sitta där, mig kvittar det.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av SweLingonBerry:

Jag har alltid gillat utseendet med "fins" på moderkort. Känns som en sådan lösning borde kyla bättre och ger ett mer prestandaprioriterat utseende, vilket jag gillar. Gigabyte hade på sitt z77x UP7 enligt mig en väldigt stilfull lösning, sedan kanske jag hade sett en annan färg än orange tillsammans med det svarta, men, men...
http://pctuning.tyden.cz/ilustrace3/froxic/UP7/gb/17.jpg

http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2012/07/323937_499...

Jag gillar det orangea! Tyvärr kommer det ju inga andra komponenter i det färgscheamat så att få det att matcha måste man modda själv...

Men jag vill ha ett stilrent mobo som kan prestera så målet ligger på MSI Mpower just nu tillsammans med ett lightning-kort kommer bli en bra grund i ett FDr4 https://www.inet.se/produkt/1902499/msi-z87-mpower-max-atx-keps-pa-kopet

Permalänk
Avstängd

För att vara helt uppriktig så gillar jag mitt också (har dock en annan modell med mer metall på, valde det dock främst för dess tekniska egenskaper, inte för utseende då det är ett ganska avskalat och tråkigt kort med i mitt personliga tycke rätt ful färgskala (Det är annat (mer funktionellt betonat) färgtema på mitt än det på bilden)) för att det är mycket metall och hög finish på detaljer på det.
(Mitt är Taiwantillverkat, inte legotillverkat i PRC)

Men vad viktigare är är att byggkvaliteten verkar mycket bättre, man har valt bättre komponenter och bättre material, lagt litet mer tid på finish osv. Det är däremot grejer jag faller för och uppenbarligen även gav några hundralappar mer för (men enbart den bättre kvaliteten på kondensatorerna ansåg jag vara värt mellanskillnaden då om man lägger korten brevid varandra).

Kanske inte just utseendet i sig men känslan man får när man håller det i handen betyder nog mer än lågpristillverkarna insett tror jag.

.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av MhoKaY:

Hur ofta ser du din SSD så att utseendet på den har denna stora betydelse? Man ser den när man packar upp den och installerar den, resten av tiden är den (oftast) osynlig

Jag skrev i mitt tidigare inlägg att jag ofta väljer datorkomponenter efter min favoritfärg så svaret på din fråga är att ja det har betydelse. Jag vet ju alltid om hur mitt grafikkort ser ut exempelvis.