Microsoft prissänker Windows 8.1 med 70 procent för OEM-tillverkare

Permalänk
Melding Plague

Microsoft prissänker Windows 8.1 med 70 procent för OEM-tillverkare

I ett försök att göra Windows 8.1-produkter mer attraktiva prissänker Microsoft licenskostnaden för OEM-tillverkare med hela 70 procent, för enheter i prisklassen 250 dollar och nedåt.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att det behövs. Nu vet jag givetvis inte vad OEM tillverknarna betalade innan, men tänk själva. Enheten kostar 2000 kr, 700 kr av det är Windows och resten är hårdvara.

Högre vinst marginaler innebär att OEM tillverkarna kommer satsa mer på Windows 8.X plattor och lågpris laptops. Överlag ett bra drag för hela marknaden tycker jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Konsumenter som vill uppgradera OS utan att skaffa en ny dator då?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Microsoft är slut.

Det är bara att acceptera. Visst växer fortfarande kassan, men det är saker som "Zeh Cloudz" och "enterprise solutions" etc. M$ får också en massa miljarder av licenskostnader av Android, ironiskt nog.

Vilken % har de av surfplattemarkanden? Smartphones?
På laptopmarkanden så växer sig Chromebooks allt mer.

Microsofts traditionella styrka, desktops, är t o m nu under hot av Chromebox(ett all-in-one för ett överkomligt pris).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Microsoft är slut.

Har svårt att tro det, Microsoft gjorde ändå en vinst på 16,978 miljarder dollar 2013. Samtidigt som det har ett kapital på 66,363 miljarder dollar och 121,271 miljarder dollar i tillgångar.

De hade även en omsättning på $ 73,723 miljarder dollar 2013.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Har svårt att tro det, Microsoft gjorde ändå en vinst på 16,978 miljarder dollar 2013.

Jag bemötte den typen av argument i resten av inlägget. De har inkomstkällor som är ett resultat av många år bak i tiden.
Microsoft kommer inte dö. De kommer bli som HP eller IBM. Sälja av det mesta, bli mycket mindre och fokusera på saker som cloud computing, b2b etc.
Men de kommer bli en spillra av sitt forna jag, precis som HP och IBM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Jag bemötte den typen av argument i resten av inlägget. De har inkomstkällor som är ett resultat av många år bak i tiden.
Microsoft kommer inte dö. De kommer bli som HP eller IBM. Sälja av det mesta, bli mycket mindre och fokusera på saker som cloud computing, b2b etc.
Men de kommer bli en spillra av sitt forna jag, precis som HP och IBM.

Som sagt, Ändrade nyss inlägget med mer siffror. Windows Vista blev ingen höjdare det heller men Windows 7 blev en succé. Vem säger inte att Windows 9 kommer bli en succé? Windows har den senaste tiden har mer eller mindre populära operativsystem vartannat.

Windows XP - Bra
Windows Vista - Mindre Bra
Windows 7 - Bra
Windows 8 - Mindre bra (Ändå ett bra operativsystem enligt mig)
Windows 9 - Bra?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av Arazand:

Kan tänka mig att det behövs. Nu vet jag givetvis inte vad OEM tillverknarna betalade innan, men tänk själva. Enheten kostar 2000 kr, 700 kr av det är Windows och resten är hårdvara.

Högre vinst marginaler innebär att OEM tillverkarna kommer satsa mer på Windows 8.X plattor och lågpris laptops. Överlag ett bra drag för hela marknaden tycker jag.

Sänks från $50 till $15 så det är inte riktigt så blodigt men den nya nivån känns rimligare för billiga devices.

Permalänk
Medlem

*host* desperation move *host*

Microsofts försäljning av surfplattor och andra mobila enheter går visst inte så bra som planerat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Som sagt, Ändrade nyss inlägget med mer siffror. Windows Vista blev ingen höjdare det heller men Windows 7 blev en succé. Vem säger inte att Windows 9 kommer bli en succé? Windows har den senaste tiden har mer eller mindre populära operativsystem vartannat.

Windows XP - Bra
Windows Vista - Mindre Bra
Windows 7 - Bra
Windows 8 - Mindre bra (Ändå ett bra operativsystem enligt mig)
Windows 9 - Bra?

Fast Windows måste bedömas på mobila enheter, desktop funkar inte längre eftersom det är en stagnerad markad i allra bästa fall eller en sjukande marknad.

Vad är Windows marknadsandel på tablets eller smartphones?

Som jag skrev tidigare så är chromeOS allt större på laptopmarknaden och de har precis börjat sälja All-In-Ones för den lilla desktopmarknaden. ChromeOS stod för 20% av alla laptops som såldes under Q4 2013 och den andelen har vuxit väldigt snabbt. Sen har också Apple en relativt hög andel av marknaden av laptops också.

Så det som har hänt är att istället för att M$ har tagit marknadsandelar av Google och deras Android så har Google börjat ta marknadsandelar av Windows på mark som länge ansågs vara "säker". Knappast ett steg i rätt riktning.

Men som tidigare nämnt; Microsoft kommer inte dö. De är mer diversifierade än Windows, men Windows är ändå deras huvudkälla av inkomster. Deras Officedivision är t.ex. väldigt knuten till Windows. Om allt färre använder Windows så kommer allt färre använda Officepaketen.

M$ är nya HP. De kommer antagligen göra bättre ifrån sig än HP, så IBM är kanske en bättre modell, men riktningen är ändå kristallklar.
Att sänka priset med 70% visar bara hur desperata de är och de vet att slutet är nära.

Windows Phone kommer vara en nischmarknad för excentriker.

Permalänk
Medlem

Ja något måste dom göra för att pusha ut detta värdelösa OS till enheter.

Permalänk

hoppas toshiba encore blir billigare

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det hjälper. Folk är ju bevisligen villiga att betala 5-6000 för en surfplatta eller laptop, bara de uppfyller konsumentens krav.

Jag tror Microsoft i princip skulle kunna ge bort en surface 2 till alla människor på joden utan att deras marknadsandel skulle öka nämnvärt. Det sitter inte i priset.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av m0rk:

*host* desperation move *host*

Microsofts försäljning av surfplattor och andra mobila enheter går visst inte så bra som planerat.

Inte direkt desperat bara deras strategi var inte så genomtänkt att börja med, Android licensen är juh öppen så några extra summor för mjukvaran blir det inte direkt. Folk jämför produkter och skådar att Android alternativet har bättre hårdvara för samma pris eller lägre pris för samma hårdvara, gissa vilket alternativ man väljer?

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Inte direkt desperat bara deras strategi var inte så genomtänkt att börja med, Android licensen är juh öppen så några extra summor för mjukvaran blir det inte direkt. Folk jämför produkter och skådar att Android alternativet har bättre hårdvara för samma pris eller lägre pris för samma hårdvara, gissa vilket alternativ man väljer?

Förmodligen det alternativet vars appstore har ett utbud värt namnet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Deras App Store är ju rena skämtet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Deras App Store är ju rena skämtet.

Tyvärr är det inget skämt. Det är ett seriöst försök, men de kan inte bättre helt enkelt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Windows 8 är ingen höjdare som mobilt os tycker jag... det passar bäst på en vanlig stationär.

Android lider av att det ska anpassas till så många olika enheter.

Själv håller jag inte med, Windows 8 funkar alldeles utmärkt till hybrider och plattor med tangentbord. Acer W510 är en fin liten Atom-platta (tyvärr förra generationen) och för min fru som inte är så tekniskt intresserad och arbetat med Windows i hela sitt liv så var den datorn perfekt. Surfplatta med bra anpassad webbläsare och med tangentbordet en fullgod anteckningsdator där hon även kan köra de program som hon är van med från desktop. Just där är Windows 8(.1) en riktigt bra produkt! Sen är app-utbudet det som sänker plattformen i mitt tycke, det och hur dåligt konfigurerbar den är för vanliga användare. Det är INTE ett surfplatte-OS, det är ett mellanting mellan desktop och platta som funkar bra när det används som det.

Så om någon frågar mig vad de ska köpa för enhet, Android, iOS eller Windows så svarar jag oftast Android eller iOS men om de har liknande behov som min fru blir det Windows. En nischad produkt som jag tror kommer växa med hybrid-marknaden, och då framförallt de billigare varianterna.

Jag hoppas själv på en billig, hyfsad atom-hybrid med lång batteritid. Varför inte göra en platta med kass batteri för att rymmas inom den billiga kostnaden och få OS-rabatt och sen ha tangentbordsdocka med mer batteri?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

För vem spelar 228kr egentligen någon större roll vid inköp av en surfplatta eller bärbar ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Tyvärr är det inget skämt. Det är ett seriöst försök, men de kan inte bättre helt enkelt.

Glömde tillägga att jag egentligen syftade jag på Windows Store men det är väl samma som Windows app store? Apple har varit smarta att särskilja iOS och OSX men Microsoft slog en riktig tvärnit att tvinga alla att köra Metro gränssnittet. Fortfarande kommer jag åt av Metro gränssnittet trots att jag stängt av allt vad Metro heter på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Metro junket är väl förmodligen ett direkt resultat av alla Apples stämningar, om man kan pressa Samsung på en miljard dollar för att göra svarta fyrkanter till mobiler så kan jag tänka mig vad resultatet hade blivit om Microsoft kommit ut med något som liknat iOS eller Android.

Det finns helt enkelt ingen annan anledning för den extremt fula designen annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Glömde tillägga att jag egentligen syftade jag på Windows Store men det är väl samma som Windows app store? Apple har varit smarta att särskilja iOS och OSX men Microsoft slog en riktig tvärnit att tvinga alla att köra Metro gränssnittet. Fortfarande kommer jag åt av Metro gränssnittet trots att jag stängt av allt vad Metro heter på skrivbordet.

Windows app store heter det inte.
Windows Store eller bara Store verkar vara det som Microsoft kallar det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cenorida:

Som sagt, Ändrade nyss inlägget med mer siffror. Windows Vista blev ingen höjdare det heller men Windows 7 blev en succé. Vem säger inte att Windows 9 kommer bli en succé? Windows har den senaste tiden har mer eller mindre populära operativsystem vartannat.

Windows XP - Bra
Windows Vista - Mindre Bra
Windows 7 - Bra
Windows 8 - Mindre bra (Ändå ett bra operativsystem enligt mig)
Windows 9 - Bra?

Den där listan är bara så löjlig och uttjatad...

Permalänk
Medlem

Ge bort det gratis så kanske nån tar emot det Jag personligen har inget emot Windows 8 efter lite moddande

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

När surfplattor ska in i företags-segmenten tror jag MS har en hel del att hämta. iPad har inte kompabiliteten och Android är lite som Linux, splittrat så långt att underhåll är svårt, man vet inte vad respektive leverantör kommer att hitta på med sin förgrenade Android.
Däremot så tror jag MS kommer att släppa fritids-sektorn då det är för lite pengar i den, samt splittrat med mycket konkurrens så det är dyrare att hänga med där.
Sedan håller dom på att omorganisera så att från Windows har stått i centrum för att sälja allt runtomkring så kommer erp stå i centrum för att komplement-sälja alla produkter runt omkring.
Office kommer bli ännu mer Enterprise med mål att slå dom stora B.I rävarna på fingrarna osv osv.
Tror MS har sett att klient-marknaden är döende, det blir mer plattforms-oberoende och oviktigt, alla saker klarar samma saker, bara olika förpackningar.
Detta bestyrks av deras kommande satsningar t.ex. inom Surface som inte är riktade mot konsument överhuvudtaget, mer shopfloor, retail osv.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Säljnissarna på MS har kommit på att de skall göra en Apple: Därför har de skapat ett OS som skall se likadant ut för användarna, oavsett om de använder PC, platta eller telefon. Detta förstås i ett försök att låsa in användarna så att vi alltid väljer en maskin från MS, oavsett plattform. Och det var därför som Win 8 släpptes helt utan att vara vad en PC-användare med mus behöver. De släppte något som de själva ville ha - inte något som deras kunder ville ha.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Skrivet av jaha23:

För vem spelar 228kr egentligen någon större roll vid inköp av en surfplatta eller bärbar ?

Enligt orginalartikeln är det för att uppmuntra tillverkarkarna att sälja fler billiga modeller, därav att rabatten bara gäller de med pris <250 USD och där gör 35 USD mindre i pris eller kostnad en rätt stor skillnad på marginalen eller på priset beroende på var det slår. Det är inte hela världen som hostar upp 6 lakan för en iPad Air.

Permalänk

vafan,atom silvermont med windows 8 i tablet borde väl vara bättre än motsvarande med ios/android?

jag säger att det är!

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Säljnissarna på MS har kommit på att de skall göra en Apple: Därför har de skapat ett OS som skall se likadant ut för användarna, oavsett om de använder PC, platta eller telefon.

Jag är helt för legitim kritik mot Apple men hela syftet med att iOS inte alls ser ut som OSX utan är ett eget OS var ju för att de inte ville ha samma användarupplevelse på dator/telefon/pads just för att det är dumt ur användarsynpunkt.

Sen har det smugit sig in delar från iOS in i OSX men de är inte alls lika intrusiva som Modern är i Windows. Tänker främst på launchpad som man aldrig någonsin behöver se/använda som OSX-användare.

Visa signatur

AMD Ryzen 2700x | 32GB RAM G.Skill Trident RGB 3200Mhz | Nvidia 2070 Founders Edition | ASUS ROG STRIX X470-I Gaming | Corsair SF600 600W | Samsung 970 EVO 1TB | Fractal Design Node 202 | Noctua NH-L9a-AM4

Permalänk

Bara jag som ställer mig positivt till det här?
Min mamma ska till exempel ha en ny dator på låg budget snart (betalar räkningar enbart) eftersom hennes gamla emachines håller på att dö.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD