AMD Mantle och Trueaudio i Thief försenas

Permalänk
Melding Plague

AMD Mantle och Trueaudio i Thief försenas

Stöd för grafikgränssnittet Mantle och ljudacceleration med Trueaudio kommer inte att finnas tillgängligt vid lanseringen av spelet Thief. Istället tillkommer detta i en senare uppdatering.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan ju tänka sig att de vill att AMD lanserar en drivrutin med Mantle som inte är en beta innan de släpper på. Fullt förståeligt, synd bara att AMD inte lyckats med det än:(

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Battlefield 4 använder sig av Trueaudio?

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem

AMD och förseningar...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Va så man får inte true audio om man köper r9 270x?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Umbrellas:

AMD och förseningar...

Skickades från m.sweclockers.com

Bättre det än att släppa halvfärdiga produkter..

*Host* Dice *Host*.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Hade på känn att Mantle inte skulle finnas tillgängligt vid release. Vi lär nog få se det skjutas upp ännu en gång, minst. Såg ju bara vilken resa det var för BF4, och när det väl kom så följde det med en hel hög med buggar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Bättre det än att släppa halvfärdiga produkter..

*Host* Dice *Host*.

*HOST* EA som tvingar studios att ge ut halvfärdiga spel *HOST*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Bättre det än att släppa halvfärdiga produkter..

*Host* Dice *Host*.

Du vet att EA tvingade Dice att släppa en månad tidigare än vad Dice ville va? så *Host* EA *Host*...

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Medlem
Skrivet av RX1:

Du vet att EA tvingade Dice att släppa en månad tidigare än vad Dice ville va? så *Host* EA *Host*...

Hmm, visst, men det tog definitivt längre tid än en månad att fixa felen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av VeryMadMeatball:

*HOST* EA som tvingar studios att ge ut halvfärdiga spel *HOST*

I slutändan är det ingen som bryr sig. Det är egentligen bara detaljer. Studio som inte hinner klart i tid eller ledning som har för bråttom. Som kund ska man inte behöva bekymra sig. Det som spelar roll är liret och kvalitén.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RX1:

Du vet att EA tvingade Dice att släppa en månad tidigare än vad Dice ville va? så *Host* EA *Host*...

En månad hade inte räckt för att fixa spelet haha.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zappkiller:

Va så man får inte true audio om man köper r9 270x?

270 är rebrand av 7870 så det har inte den nya kärnan

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zappkiller:

Va så man får inte true audio om man köper r9 270x?

nej, eftersom det är en gammal krets som är omdöpt. Trueaudio är bara för grafikkort med deras senaste GCN arkitektur.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Gratis prestanda via mjukvara? Varför klaga att det tar någon vecka/månad extra? Spelet kommer ju inte försvinna från marknaden precis

Jag går i funderingar av att köpa en stationer i mini/micro-atx-format. Frågan är om det blir AMD eller nvidia... jag spelar inte allt för mycket längre, det jag mest kommer spela är Skyrim, GTA V(PC om det kommer), Dayz och Star citizen.
Att låta Star citizen med en occulus låta röven växa ett par KG är planen, så det känns som mantle kan bli ett måste då jag inte är lika dedikerad till spel längre så det blir inte det bästa av det bästa vid nästa uppgradering.

Jag hoppas verkligen att fler stora titlar får stöd mantle. Jag bryr mig inte mycket av att vissa titlar får sitt stöd uppskjutet ett litet tag, speciellt då jag inte har ett kort som stödjer mantle just nu, men även om jag hade så klagar jag inte över gratis prestanda. Jag är dock lite paranoid över mantle-exklusiva titlar i framtiden, vilket får mig att känna en liten tvekan till att köpa ett nvidiakort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xobust:

Någon som vet om Battlefield 4 använder sig av Trueaudio?

Do We Really Need AMD TrueAudio?

In conclusion, even if TrueAudio made genuine improvements in the accuracy of positional audio, which they claim is backed by "25 years of brain research," there are too many factors stacked up against its successful proliferation. Want better sound? Go get a nice sound card and/or better speakers/headsets. Don't count on dinosaur DSPs anymore. There are two components to better game audio, "immersion" and "output quality." Your game developer already took care of the "immersion" part, and today's premium sound cards and speakers/headsets look after "output quality." Not much room for AMD to squeeze into this neat little arrangement.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Hmm, visst, men det tog definitivt längre tid än en månad att fixa felen

Fast när du lanserar ett spel så ligger inte längre fokus på att endast utveckla spelet. Buggar kommer alltid dyka upp efter lansering av en så pass avancerad mjukvara som ett datorspel. Om de fått tiden de önskade så hade de fel som hittades efter lanseringen snabbare blivit fixade.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av RX1:

Du vet att EA tvingade Dice att släppa en månad tidigare än vad Dice ville va? så *Host* EA *Host*...

Du vet att DICE är EA? Jag slutade se DICE som "the good guys" för länge sen. Det är bara den trångsynte svensken som fortfarande ser DICE som nånting bra och klagar över att det är EA's fel att spelen suger. Visst är det EA's fel, och i det här fallet EA DICE, deras officiella namn. Vid lanseringen av SimCity så klagade man över hur värdelös EA var, man pekade sällan ut Maxis som boven, trots att de varit en EA studio sen 90-talet.

Har man en gång sålt sig sin själ till EA så finns det ingen återvändo. BioWare, Maxis, Visceral Games och Criterion Games är några av många bevis för hur allt som EA rör vid vissnar till slut. Battlefield-serien kommer med största sannolikhet att bli sämre och sämre, och samma sak gäller deras nya satsning på att förstöra Battlefront med DLC och Premium. Skulle inte ens förvåna mig om Mirror's Edge kommer få en massa DLC.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av MhoKaY:

Do We Really Need AMD TrueAudio?

In conclusion, even if TrueAudio made genuine improvements in the accuracy of positional audio, which they claim is backed by "25 years of brain research," there are too many factors stacked up against its successful proliferation. Want better sound? Go get a nice sound card and/or better speakers/headsets. Don't count on dinosaur DSPs anymore. There are two components to better game audio, "immersion" and "output quality." Your game developer already took care of the "immersion" part, and today's premium sound cards and speakers/headsets look after "output quality." Not much room for AMD to squeeze into this neat little arrangement.

Men som jag förstått det är styrkan med True Audio att det kommer avlasta CPU som idag sköter mixning etc av ljud och möjliggöra specialskriven kod för ljudprocessning precis som shaders idag gör för grafik.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Du vet att DICE är EA? Jag slutade se DICE som "the good guys" för länge sen. Det är bara den trångsynte svensken som fortfarande ser DICE som nånting bra och klagar över att det är EA's fel att spelen suger. Visst är det EA's fel, och i det här fallet EA DICE, deras officiella namn. Vid lanseringen av SimCity så klagade man över hur värdelös EA var, man pekade sällan ut Maxis som boven, trots att de varit en EA studio sen 90-talet.

Har man en gång sålt sig sin själ till EA så finns det ingen återvändo. BioWare, Maxis, Visceral Games och Criterion Games är några av många bevis för hur allt som EA rör vid vissnar till slut. Battlefield-serien kommer med största sannolikhet att bli sämre och sämre, och samma sak gäller deras nya satsning på att förstöra Battlefront med DLC och Premium. Skulle inte ens förvåna mig om Mirror's Edge kommer få en massa DLC.

Själv bojkottade jag EA efter Battlefield 3, tyckte spelet var riktigt dåligt och banan jag väntat i evigheter på (Strike at Karkand) var ett skämt... finns ingen känsla iaf BF3, BF4 har jag testat i ca 10 min: start, krash, start, krash, start - laddar, server krash.. sen gav jag upp!

Sim city var rätt kul, visserligen så var det piratat. Killen som ägde BF4 köpte även det men det var ospelbart så han plockade ner det istället. har man köpt spelet så får man ju göra vad situationen kräver för att kunna spela det

EA var ett av min favoriter tillsammans med Blizzard förr. nu så är EA "borta" och Blizzard är rätt nära..

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Men som jag förstått det är styrkan med True Audio att det kommer avlasta CPU som idag sköter mixning etc av ljud och möjliggöra specialskriven kod för ljudprocessning precis som shaders idag gör för grafik.

Vilken processor hinner inte med att sköta ljudet idag.
Känns ganska meningslöst med moderna processorer.
har inte varit ett bekymmer sen tidigt 90 tal när sound blaster korten gjorde stor skillnad,
men idag så funkar dom inbyggda ljudkorten på moderkortet utmärkt.
Direct sound har möjilighet att fixa ljudet men visst ja AMD har ju hittat på eget va bra(ursäkta ironin)
kan vara bra om det blir öppen standard nu är direct x standard. Så länge det inte är oberoende standard för alla så splittrar det bara. kan dock vara bra för steam eller så men fixa bra drivrutiner & verktyg till Linux istället.

Hm lite väl negativt kanske kan bli nåt för väldigt processorsvaga system & om det får en bred uppslutning av aktörer på marknaden

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av inquam:

Men som jag förstått det är styrkan med True Audio att det kommer avlasta CPU som idag sköter mixning etc av ljud och möjliggöra specialskriven kod för ljudprocessning precis som shaders idag gör för grafik.

Allt avlastar CPU idag, så vad ska man göra av all CPU kraft om den ändå inte ska användas?

Permalänk
Medlem

Säger samma sak som alltid. Detta med "when it's done" är nått gammalt fint tänk. På tiden när studios var 5 pers och det mer eller mindre var startups som försöke, startups som lyckades, som hade tiden på sin sida.

Nuförtiden så tillverkas (oftast) inte spel för att utvecklarna tycker det är så kul bara för att göra spelarna glada. Det har blivit en massiv industri där mängder av folk ska ha lön. Och (tyvärr) där företag som EA köper upp rättigheter och sitter på aktieägare som vill ha utdelning.

Ingen missade väl detta? Nu blev dom förvisso stämda över problemen, men hade dom istället släppt det senare så hade dom väl blivit ännu mer stämda pga förseningen & ökade kostnader:
http://www.digitaltrends.com/gaming/shareholders-sue-ea-probl...

Och just på tal om ökade kostnader, eligt denna är BF4 teamet 350 pers:
http://bf4central.com/2013/11/dice-working-stabilize-battlefi...

Så, inte fan vet jag, säg att snittlönen är 30 000:- (antagligen lågt räknat), däng in arbetsgivaravgifter, pension etc + kostnad för lokaler och diverse skit så är nog kostnaden utan problem 60 000:- per utvecklare och månad.
350 * 60k = 21 millar, per månad, för att hålla BF-teamet i drift, så nej, det är nog inte så enkelt att "bara skjuta på det några månader och laga det som inte funkar".

Edit: läste fel, totala teamet är 350 pers. INte vet jag hur många som då i snitt köttar för BF4, men det är iaf många miljoner per månad ett utvecklingsteam för ett spel i storlek BF4 kostar i drift nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Säger samma sak som alltid. Detta med "when it's done" är nått gammalt fint tänk. På tiden när studios var 5 pers och det mer eller mindre var startups som försöke, startups som lyckades, som hade tiden på sin sida.

Nuförtiden så tillverkas (oftast) inte spel för att utvecklarna tycker det är så kul bara för att göra spelarna glada. Det har blivit en massiv industri där mängder av folk ska ha lön. Och (tyvärr) där företag som EA köper upp rättigheter och sitter på aktieägare som vill ha utdelning.

Ingen missade väl detta? Nu blev dom förvisso stämda över problemen, men hade dom istället släppt det senare så hade dom väl blivit ännu mer stämda pga förseningen & ökade kostnader:
http://www.digitaltrends.com/gaming/shareholders-sue-ea-probl...

Och just på tal om ökade kostnader, eligt denna är BF4 teamet 350 pers:
http://bf4central.com/2013/11/dice-working-stabilize-battlefi...

Så, inte fan vet jag, säg att snittlönen är 30 000:- (antagligen lågt räknat), däng in arbetsgivaravgifter, pension etc + kostnad för lokaler och diverse skit så är nog kostnaden utan problem 60 000:- per utvecklare och månad.
350 * 60k = 21 millar, per månad, för att hålla BF-teamet i drift, så nej, det är nog inte så enkelt att "bara skjuta på det några månader och laga det som inte funkar".

Edit: läste fel, totala teamet är 350 pers. INte vet jag hur många som då i snitt köttar för BF4, men det är iaf många miljoner per månad ett utvecklingsteam för ett spel i storlek BF4 kostar i drift nuförtiden.

Men det rullar ju även in lite kulor.

Några uppskattningar:
http://bf4central.com/2014/02/battlefield-4-premium-sales/ 1.6mil sålda "premium"
http://www.vgchartz.com/gamedb/?name=battlefield+4 8.44 mil sålda ex av BF4

Om man räknar på $50 per sålt ex landar det på nästan 3.5 miljarder.
Även om bara $10 per ex hamnar i fickan på DICE/EA så är det ändå 700miljoner.

edit: Ontopic så blir jag väldigt sugen på att skaffa thief efter trailern

Permalänk
Medlem

Helvete. Det var ju en av anledningarna till att jag förbokade spelet.

Aja, fick det iaf till bra pris. .

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Så, inte fan vet jag, säg att snittlönen är 30 000:- (antagligen lågt räknat), däng in arbetsgivaravgifter, pension etc + kostnad för lokaler och diverse skit så är nog kostnaden utan problem 60 000:- per utvecklare och månad.
350 * 60k = 21 millar, per månad, för att hålla BF-teamet i drift, så nej, det är nog inte så enkelt att "bara skjuta på det några månader och laga det som inte funkar".

Normalt sett räknar man med 1,53 * anställdes bruttolön, så har den anställde en lön på 30k kr så kostar det företaget 46k kr. Nu är dock medel t.ex. för programmerare i Stockholm runt 42k kr, dvs 64k kr bara i bas kostnader utöver allt annat. Nu har jag ingen aning om vad medel lönen är på dice samt alla lär inte vara programmerare.

Billigt är det i alla fall inte.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Visste inte om detta spela innan GMG skickade en rabatt kod. Men eftersom detta spel kommer att bli så AMD exklusivt så blir det inget köp även om det såg väldigt intressant ut.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Normalt sett räknar man med 1,53 * anställdes bruttolön, så har den anställde en lön på 30k kr så kostar det företaget 46k kr. Nu är dock medel t.ex. för programmerare i Stockholm runt 42k kr, dvs 64k kr bara i bas kostnader utöver allt annat. Nu har jag ingen aning om vad medel lönen är på dice samt alla lär inte vara programmerare.

Billigt är det i alla fall inte.

Normalt sätt är att jobba med datorspel en passion, precis som musiker som ej slått igneom så accepterar man 12 timmars dagar och skitlön för att jobba med det man älskar.

Hos många spelföretag så tjänar anställda under medellön (27k) och har ingen OB trotts många jobbar 60 timmars veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MhoKaY:

Do We Really Need AMD TrueAudio?

In conclusion, even if TrueAudio made genuine improvements in the accuracy of positional audio, which they claim is backed by "25 years of brain research," there are too many factors stacked up against its successful proliferation. Want better sound? Go get a nice sound card and/or better speakers/headsets. Don't count on dinosaur DSPs anymore. There are two components to better game audio, "immersion" and "output quality." Your game developer already took care of the "immersion" part, and today's premium sound cards and speakers/headsets look after "output quality." Not much room for AMD to squeeze into this neat little arrangement.

Jag frågade inte om True audio behövs eller inte.
Jag frågar om det används. Jag har redan ett par bra hörlurar och ljudkortets
inbyggda 3d dsp effekter är oftast skräp. Alla ljudkort med 3d effekter använder dsp effekter inte hårdvaru effekter som det var
förr i tiden. Det man kan göra är att köpa en bra dac+ amp som ger ett transparent ljud då är det upp till källan att
göra 3d effekter.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MugiMugi:

Normalt sett räknar man med 1,53 * anställdes bruttolön, så har den anställde en lön på 30k kr så kostar det företaget 46k kr. Nu är dock medel t.ex. för programmerare i Stockholm runt 42k kr, dvs 64k kr bara i bas kostnader utöver allt annat. Nu har jag ingen aning om vad medel lönen är på dice samt alla lär inte vara programmerare.

Billigt är det i alla fall inte.

Tänk även på att reklamkostnaderna är fantastiskt stora, det var en av de större kostnaderna med Battlefield 3. De nämnde på SGA att de förbrukade ungefär 40 miljoner dollars bara på det (vilket skulle motsvara ett års utvecklingstid om man tittar på andras inlägg)