Flytta sida från wordpress.com till egen domän

Permalänk

Flytta sida från wordpress.com till egen domän

Hej på er där ute!

Sedan en tid tillbaka har jag haft en sida på wordpress.com, dvs att jag haft "mitt namn".wordpress.com
Nu när sidan har tagit fart, så vill jag flytta ut den till en egen domän, dvs "mitt namn".com

Att göra detta via wordpress skulle kosta mig $99 per år, en summa som inte är allt för farlig när man slår ut det per månad, dock är jag begränsad till 13Gb utrymme, som jag nog hade klarat mig på utan större problem iofs, men det finns säkert fler dolda begränsningar i detta...

Men vad har jag fler för alternativ? Att hosta en egen webbserver hemma är inte aktuellt av olika anledningar, så någon form av hostingservice lär ju behövas.
Jag vill helst fortsätta bygga den på wordpress, kunna ändra teman, modifiera teman osv, då mina kunskaper inom webbdesign sträcker sig lika långt som mitt hår (2mm).

Att tilläggas skall att jag inte är helt ute på djupt vatten när det kommer till IT, dock har jag aldrig satt mig in i hosting eller dylikt när det gäller webbsidor!

Mvh
En vilsen jäkel

Permalänk
Medlem

HostGator har bra och billig hosting tycker jag, http://www.hostgator.com/
Har använt dessa i flera år utan några som helst problem.

Permalänk

När det endast gäller domännamn, så funkar det enligt följande: Du har din sida "dinsida.wordpress.com". Denna binder du sedan till vald domän "dinsida.com". Därefter, så kommer folk kunna skriva in "dinsida.com" i sina webbläsare och landa på din wordpress-sida. Det är faktiskt relativt enkelt. Dock, som jag förstår det skulle du vilja ha mer utrymme för filer? Då handlar det istället om att flytta hela hemsidan till ett annat ställe, vilket är lite knepigare.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Skrivet av Finlandssvensken:

När det endast gäller domännamn, så funkar det enligt följande: Du har din sida "dinsida.wordpress.com". Denna binder du sedan till vald domän "dinsida.com". Därefter, så kommer folk kunna skriva in "dinsida.com" i sina webbläsare och landa på din wordpress-sida. Det är faktiskt relativt enkelt. Dock, som jag förstår det skulle du vilja ha mer utrymme för filer? Då handlar det istället om att flytta hela hemsidan till ett annat ställe, vilket är lite knepigare.

Okej, det skulle helt klart kunna vara ett alternativ för tillfället då den är relativt enkel, men inom ett år skulle jag behöva nyttja mer än de 3Gb man får hos dem.

Var precis inne på https://www.citynetwork.se/webbhotell/ och måste säga att deras deal med 10 kr/mån är riktigt härligt. Tillräckligt med utrymme och 5Tb i trafik varje månad kommer jag nog inte komma upp i på ett bra tag ^^

Såg att man kunde köpa en .com adress för 74 kr/år också via dem, så det är ju helt okej det också.
Dock har jag läst lite blandat om citynetwork, men hur är det i verkligheten? Någon som har erfarenhet av dem?

Låt oss säga att jag köper både deras webbhotell och en domän hos dem på samma gång så att jag har allt för att få upp en sida direkt;
Hur gör jag lättast för att flytta min befintliga sida från wordpress till min nya sida?

Statistik och hela den biten är skit samma, den lär ju inte gå att flytta ändå, men det sista jag vill göra är att behöva skriva om alla poster på nytt igen, ladda upp alla bilder en gång till, anpassa temat jag använder osv...

//Andreas

Permalänk
Medlem

Finns många guider på nätet hur man kan flytta sin site. Bara att googla

Men tänk också på hur mycket du tror sidan kommer att växa. Jag körde med Binero för en sidan som också tog fart, och till slut blev sidan så seg så man knappt kunde använda den. Har flyttat över till en VPS på DigitalOcean som funkar grymt mycket bättre och är billigt. Men då krävs det ju lite Linux-kunskaper.

Men om du tror att sidan kommer fortsätta att växa kanske det kan vara värt att hyra in någon som kan sätta upp det åt dig?

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk

Here you go! http://www.wpbeginner.com/wp-tutorials/how-to-properly-move-y...
Har själv använt mig av citynetwork, du behöver dock installera worpress klienten från "mina sidor" (osäkert vad det heter) vilket är löjligt enkelt och sen är det bara att knappa in dinsida.com/wp-admin/

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |