Behålla I5 760@4Ghz eller uppgradera till 3570k?

Permalänk
Medlem

Behålla I5 760@4Ghz eller uppgradera till 3570k?

Tjenare allihopa!
Har en sån fördjävla ångest om jag gör rätt i att vänta eller om jag borde punga ut lite pengar och uppgradera min rigg.
Det jag kör på nu är:
CPU: i5 760@2.8ghz (Stock kylning)
MoBo: P7P55D
Grafik: HD7850
PSU: 700W
1TB HDD

Jag kör mest LoL, kollar runt på youtube och ''generall computing'' Så egentligen räcker min rigg till mer än väl för det jag håller på med, men har ändå känslan när jag får vänta den där extra sekunden när den laddar att det kunde gått snabbare...

Till frågan! Ska jag köpa en ny CPU kylare (Hittat en hyper 212 evo för 200kr, ny) och klocka upp till 3,8-4ghz? Om man gemför det med en nyare processor typ 2500k, 3570k, hur är det då i ''general computing'' biten? Så som jag har fattat det så kommer det inte bli någon direkt skillnad i spel om jag har min på 4ghz gemfört med en nyare prolle i stock speed. Men då jag alltid kör på dubbla skärmar och har jämt någon stream uppe på ena skärmen medans jag flyter omkring på blocket på den andra, så känns det som en nyare processor kanske klarar det bättre?

Om jag går på kylare samt överklocknings alternativet tänker jag även köpa till en 120GB SSD begagnad för 300-400kr. Så sammanlagt 500-600kr för en OC 760 och en SSD. Eller drygt 1500-2000kr För ny MoBo, CPU, SSD (Begagnat)

Vad tycker ni grabbar?! Ni med erfarenhet!

Permalänk

helt ute och cyklade*EDIT* köp SSD och inte CPU, om du vill att det ska ladda fortare, LoL kommer inte kräva mer än CPUn du har just nu, inte ens hälften, Köp Ny SSD och kylare om du vill, Men klocka inte CPUn helt onödigt. Du får inte bättre laddningstider eller FPS som betyder någonting i ett RTS då du antagligen redan har riktigt bra frames med ditt 7850 och CPUn, och som sagt laddningstidern kommer inte bli bättre då läsningen av data mest kommer att påverkas av hur slö disken är och inte hur snabb processorn är,

Permalänk
Avstängd

Hur mycket internminne har du i datorn?

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Tackar för era snabba svar!

Kör på 8gb 1600Mhz Corsair.

Utöver LoL, hur skulle det bli med laddtider på internet / program i allmänhet med en ny prolle? Om jag klockar upp min till 4ghz, om man gemför med 2500k/3570k?

Permalänk
Avstängd

En ny SSD kostar 3-400kr mer i butik, klart mer prisvärt då du får garanti från tillverkaren.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Komigeeeen nu grabbar! Behöver mer åsikter! fler för och nackdelar!

Permalänk
Medlem

Rent allmänt kommer du inte märka någon direkt skillnad i program och på internet med överklockning. En SDD kommer dock göra underverk för laddade, start av program, start av webbrowser osv.
Överklockning gör främst skillnad där CPUn vanligtvis belastas hårt under en längre period, exempelvis vid krävande spel, videoredigering, kompilering, encoding osv.
Om jag var du skulle jag börja med en ny SSD. Och när dina krav i övrigt på datorn höjs i och med att du gör mer krävande saker, köpa ny CPU och nytt moderkort.
Min i5 750 hänger fortfarande med i krävande spel med lite OC till exempel.
Ju längre du orkar vänta, desto större prestandaskillnad får du när du väl uppgraderar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Tackar! Precis ett sånt svar jag var ute efter!
Tack!

Permalänk
Medlem

Kör på SSD, allt annat vore idioti. Känner mer som att du vill köpa för köpandets skull.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080