Windscreen resolution problem ?

Permalänk
Medlem

Windscreen resolution problem ?

Tänkte hälpa en polare med lite streaming, men snubblade på lite problem när han streamar så streamar han i 4*3 ratio även om han har widescreen monitor.

Oki min vänn har en 16:9 skärm ( AOC e2243Fw )
Kör 1920*1080 på skrivbordet och allting ser bra ut.
När han kör SMITE så står hans inställningar på 1156*864 och "Fullscreen" och då ser allting bra ut för honom.
1156*864 = 4*3 ratio. Så antar att spelet drar ut så den fyller skärmen.

Men om man ställer in 1280*720 på spelet och fullscreen så blir det svarta kanter runt skärmen men ser bra ut på streamen.

Så frågan är hur löser man så att han spelar med 1280*720 (widescreen) inställningar och det inte får svarta kanter ?
Men när han kör 1920*1080 (widescreen) så ser allting bra ut. Så widescreen i fullscreen fungerar osv, tyvärr har han ett 550ti så det är inte möjligt för honom att streama i denna upplösningen så 1280*720 vore lämpligast.

Någon som vet vad som orsakar det hela och hur man löser det ?

Men här är problemet ska visa lite kort som är tagna med kamera på skärmen på lite olika inställningar.
Du kan se på bilderna vilka grafikinställningar som är på respektive bild.
Får be om ursäkt för bilderna, snubben som tagit dom var inte så noga med focus osv.

Denna bilden visar tydligast det svarta runt om själva spelet.
Så detta är hur det ser ut när han kör på 1280*720.

Suddiga bilder sorry. Men denna eller nästa är 1920*1080 och den som inte är det är 1156*864

Suddiga bilder sorry. Men denna eller förra är 1920*1080 och den som inte är det är 1156*864

De 2 följande bilder är bara screenresolution men inte fullscreen.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Kan man inte ändra det på själva skärmen i nån inställning så att det täcker hela skärmbilden? eller om det nu inte är nåt man kan ändra i nån ini fil för spelet

Edit:
Han verkar inte vara ensam om det problemet.
http://www.reddit.com/r/Smite/comments/13ixk5/new_patch_seems...

Testa det som står lite längre ner på sidan. Du måste tydligen skrivskydda filen efter ändringarna för att få behålla inställningen

Citat:

You can manually set your resolution in your settings files.

On your computer browse to C:\Users\Your Name\Documents\My Games\Smite\BattleGame\Config.

There will be a bunch of config files. Open the 'BattleEngine' file in notepad, and change the 'ResX' and 'ResY' values to the resolution you want. Save the file and you're good to go.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Kan man inte ändra det på själva skärmen i nån inställning så att det täcker hela skärmbilden? eller om det nu inte är nåt man kan ändra i nån ini fil för spelet

Edit:
Han verkar inte vara ensam om det problemet.
http://www.reddit.com/r/Smite/comments/13ixk5/new_patch_seems...

Testa det som står lite längre ner på sidan. Du måste tydligen skrivskydda filen efter ändringarna för att få behålla inställningen

Jag bad honom testa lite saker och bad honom byta screen resolution i windows till 1280*720 och då får han samma borders över och under. Så problemet är inte med spelet SMITE.

Vilket gör att problemet ligger på skärmen eller grafikkortet, har ingen vettig ide heller hur man kan testa det. Personen jag hjälper är tysk och inte någon som bor i närheten osv.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem

Nvidia Control Panel > Ställ in skrivbordets storlek och position > Skalning > Helskärm
Prova det

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Jag bad honom testa lite saker och bad honom byta screen resolution i windows till 1280*720 och då får han samma borders över och under. Så problemet är inte med spelet SMITE.

Vilket gör att problemet ligger på skärmen eller grafikkortet, har ingen vettig ide heller hur man kan testa det. Personen jag hjälper är tysk och inte någon som bor i närheten osv.

Ok, då vet jag inte, men det är konstigt att en widescreen upplösning inte täcker hela skärmen på en widescreen skräm. Finns det ingen autoknapp på hans skärm? den kan ju ställa in det automatiskt. Det har jag på båda mina skärmar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Ok, då vet jag inte, men det är konstigt att en widescreen upplösning inte täcker hela skärmen på en widescreen skräm. Finns det ingen autoknapp på hans skärm? den kan ju ställa in det automatiskt. Det har jag på båda mina skärmar

Alltså han kör ju 1920*1080 i windows. Så han kör widescreen och allt fungerar men verkar som på 1280*720 så blir det strul.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem

inte jätterelaterat till frågan men att han har ett 550ti bör inte påverka streamen så mycket upplösningsmässigt? är ju cpu'n som tar smällen när man streamar normalt sett.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

inte jätterelaterat till frågan men att han har ett 550ti bör inte påverka streamen så mycket upplösningsmässigt? är ju cpu'n som tar smällen när man streamar normalt sett.

Man kan göra inställningar i streaming programmen, hur mycket man vill belasta sin CPU osv. Även relaterat till vilken upplösning man streamar i. Så ang smälta CPU så är det som sagt mycket relaterat till inställningar osv.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Man kan göra inställningar i streaming programmen, hur mycket man vill belasta sin CPU osv. Även relaterat till vilken upplösning man streamar i. Så ang smälta CPU så är det som sagt mycket relaterat till inställningar osv.

ja det vet jag men du skrev att han inte kan streama i högre upplösning pga hans 550ti, vilket borde vara ganska orelevant.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F