Moderaterna kopplar sjunkande skolresultat bland pojkar till datorspelande

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

På vilket sätt är det löjligt? Det behövs mer än en positiv sida i livet för att klara sig. Det är en sak att totalförbjuda något och en helt annan att inse att det krävs balans.

Exakt, balans... och det är klart att det finns en liten röd tråd i vad moderaterna säger... Men man behöver ju inte ta det till det extrema.
Behöver ju inte skylla all skit på datorer, rockmusik eller filmer på dåliga betyg.... det är bara larvigt.
Klart som tusan att föräldrarna måste ta ett ansvar. Har två grabbar som sitter många timmar framför sina burkar och spelar men det blir inget av
med det om de inte gör sina läxor först. Frihet under ansvar. Skolan som de går i lägger upp på deras hemsida vad som gäller vecka för vecka så man har koll
på vad som händer så det inte blir det snacket man själv körde med när man gick i skolan. "ja jag har gjort läxorna, nu är det nintendo time!"

don`t bullshit a bullshiter! (stavning)

Med mitt facit i hand och tipsraden till betyg jag fick, som tog lite tid att fixa (i onödan) så ställer jag lite mer krav och omtanke om mina barn.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prra:

Japp och ännu mer obildade är ännu snabbare att kasera iden och undomarna själva befrias totalt från att ta egna ansvar för sina egna jävla liv och allt är frid och fröjd i "jag ska bli rik på att spela datorspel på twitch.tv"-skogen.

Oavsett vem som bör ta ansvar för vad så bör man inte ha ett tunnelseende. Har man som lättpåverkat barn fastnat i datorspelande för att man har slappa föräldrar som hellre tittar på "mellot" och dricker lådvin än att se till att ens eget barn får en sådan uppfostran så att det lär sig balans i livet, så tycker inte jag man kan skylla på varken barnet eller datorspelande. Nyttan med måtta och konsekvensanalys är inte direkt hjärnkirurgi att lära ut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bättre käk? bättre lärare? mer lärare? bättre betalt? en vanlig klass ligger på cirka 20 elever/1lärare, 20 olika barn/människor med olika behov av hjälp.

Mer skoltid, mer läxor ska tydligen vara dem senaste rönen inom bättre utbildning.
Ta bort läxorna helt! när barnen går från skolan ska dem kunna göra vad dem vill leka/träna
Inte sitta och glo i nån jävla bok, för att nån jävla sketen pamp fick göra det när han/hon var liten.

Jag gick själv på "extra matte" med en mycket duktig lärare vi var 6-7 stycken i gruppen.
Började alltid första lektionen efter helgen med att prata om vad vi gjort osv.
Man lärde känna dem andra och läraren på ett sätt som gav en respekt och förtroende för dem, det var "okej" att göra fel.
Det gör man inte i dem större grupperna, inte när jag gick i skolan iallafall.
Körde ett kapitel i taget med "deadline" sen gick vi igenom det, körde lite olika exempel såg till så att alla fatta sen gick vi vidare till nästa.

Möjligt att det spelas mycket dator/tv-spel bland unga nu för tiden, men det är ju upp till föräldrarna att "styra" över det eller försöka hitta på någon annan aktivitet istället, tror många föräldrar är bekväma och försvarar sig med att dem är ju inte "ute och ränner" röker/snusar/alkohol/droger you name it. och så fortsätter det så.

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk

Jag instämmer delvis med detta. Visst att många lär sig bl.a. engelska från spelandet. Men jag anser att det finns många som spelar alldeles för mycket eller för sent om kvällarna. De negativa effekterna är enligt mig helt klart fler än de positiva. Skulle man som elev sluta spela och spendera de timmarna på läxläsning inom engelska, tror jag att man får en bättre grammatisk grund. Om detta inte visar sig direkt i grundskolan/gymnasiet, tror jag garanterat att det kommer göra det i universitetet.

De som spelar för avkoppling och i rätt mängd lider ju ingen fara att få sämre betyg. Men, det finns många personer som är unga och inte förstår de negativa effekterna spelandet för med sig. Eller rättare sagt, de bryr sig inte. Detta i många fall p.g.a. föräldrarna.

Det är inte spelandet som behöver fokus för att förbättra studierna, det är mycket annat. Se till lärarlönen och ökenmanen "NÖRD/STUD" som de unga idag använder som ett nedvärderande ord.

Visa signatur

Min E-penis:Chassi: Prodigy | CPU: I5-3570K | Grafikkort: Gigabyte 670 OC | MOBO: MSI Z77IA-E53 mITX | Nätagg: HX650 | Lagring:1x 840 256GB, 1x 520 120GB | RAM: G.skill 8GB 1866Mhz |Kylning: H100i, 230mm Bitfenix spectre, 1X 140 Fractal, 2x 120 Noctua |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle566:

Resurserna är större än någonsin. Ni kan inte bara kasta påståenden & sedan påstå att all annan fakta är fel. För att om man kunde det, då skall ni få höra:

Aliens utrotade sista enhörningen - Aftonbladet reportrar!

*Moderaternas fel.
*Vänstern löser allt.
*Göm människor i bra statistik på bekostnad av andra.
*Höj skatten för ökad tillväxt av enhörning.
*Skyll på moderaterna att de har fuckat hela ekonomin på ynka 8 år.
*Sug av putin på sin häzt.
*Nu har aftonbladet kommit fram till att alla uttalanden från vänstern gå ej att kontra med fakta.

It works the other way around aswell. Att kasta ut påståenden om att alla som har något att säga emot har fel utan att visa mer fakta på det än att uppfinna några påhittade tidningsrubriker hos en skvallerblaska.

Det finns inget lätt svar på hur skolan påverkas av nuvarande politiken. Det man kan säga med all säkerhet är dock att resultaten sjunker i större utsträckning än de stiger. Detta är en trend som dessutom påbörjades redan innan Moderaterna kom till makten. Så att lägga all skuld på de blåa kanske är fel. Att däremot säga att resultaten har blivit bättre med Moderaterna i makten är en lögn.

Läs själv:
Skolverkets bild av utvecklingen av kunskapsresultaten i grundskolan och av elevers studiemiljö.

För att göra det ännu tydligare så finns här också en länk till den mycket omtalade Pisa rapporten.
http://www.scribd.com/doc/188864620/Las-hela-PISA-rapporten-har

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem

Morsan är lärare och får ofta skit från föräldrar i stil med "Och vad gör skolan åt detta!?!?" Ja, om ungen gjorde ens minsta lilla i skolan så skulle det underlätta. Att din unge är ett lat jäkla as är väl inte skolans problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag har lärt mig mycket engelska och ekonomi tack vare spelandet.

Det finns mer än två ämnen i skolan, iaf då jag gick skola så var det så. Jag har själv lärt mig mycket engelska av film/tv/spel.

Jag kan säga att jag pluggade inte alls lika mycket som jag borde ha gjort. Direkt något inte var intressant så spelade jag spel istället. Blev mycket att man sköt pluggandet till sista möjliga dagen. Jag säger inte att det är så för alla men jag tror att många känner igen sig i det.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag själv tycker att engagerade, välbetalda och välutbildade lärare samt strängare (pratar inte om bältet) föräldrar kan lösa många problem här i världen.

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Det är inte datorspelen som är problemet, jag spelar lika mycket som min kompis men skillnaden i våra betyg är nästan så stora som de kan bli. Det handlar bara om disciplin, vissa veckodagar spelar kag inget, andra kanske sex timmar.
Jag känner också att skolan är för slapp, lite mer monotont arbete behöver vi nog.

Tydligen på globala mattestudier är det textuppgifter som de svenska eleverna brukar falla på.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Folk får ta och lära sig hur man är föräldrar och sätta gränser, så svårt är det inte....

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Avstängd

Moderaterna liknar mer och mer ett skrikande barn som skyller ifrån sig när dom själva gör bort sig gång på gång.
Vad ger det för signaler till samhället?
Vi lever i ett stort dagis där ingen tar ansvar för sina handlingar och försöker lägga skulden på någon/något annat.

Skrämmande.

Permalänk
Medlem

Jag hade haft bättre betyg om jag spelat mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem

Tycker skolsystemet är en enda oreda. Skulle hellre gå 1h extra varje dag och få alla läxor i skolan istället.

Tex bland vuxna så säger man ju att det är dåligt att ta med jobbet hem, men hos skolungdomar så är det ju tydligen ok, en bättre gräns mellan skola/fritid som de vuxnas jobb/fritid. Tror att hemläxor också bidrar till psykiska problem då man alltid känner att man måste göra läxor och göra det och det, och jobba på det, även när man inte är i skolan. När man är hemma så ska man få vara ledig. Kommer själv ihåg känslan när man vart klar med alla hemläxor och ledig på fritiden i en vecka, men när det är mycket så är det lätt att inget blir gjort.

Mvg i Engelska A, B, C va nog rätt stor del tack vare engelskan i spel. Logiskt tänkande lär man sig också från rätt många spel, tex Portal. Strategier, Snabba beslut, Reaktions förmåga etc, också mkt tack vare spel.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Det handlar om vilja. Inte datorn.
Höj problemet som uppstår istället för att isolera problemet till den faktorn det inte är.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Tror de syftar på CS/WoW/LoL som de sitter och spelar från 16.00 till 03.00 varje dag. Såklart det påverkar skolan negativt för dem.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alone_Predator:

Inget fel alls i att spela dator spel/Tv spel, det är snarare fel på föräldrarna som inte har pli på sina ungar så de sätter skola i första hand och sedan får man spela.
Jag har spelat en jäkla massa spel under min uppväxt, men inte missat ett enda prov och det beror på uppfostran och inget annat.
Föräldrarna måste kunna våga säga till sina ungar att nu är det nog.

Håller med helt här. Spelade också flitigt men hade föräldrar som tog mig i kragen och såg till att jag faktiskt skötte mina hemläxor.

Tror ett stort problem är att dagens föräldrar inte begränsar sina barn i den omfattning som behövs för att de ska klara av sina studier och kunna ha en hållbar fritid. Det är även en av många problem i skolan där det numera, enligt många föräldrar, är lärarnas fel att barnen får dåliga betyg och inte barnen själv som faktiskt inte ens försöker.

Permalänk
Entusiast

För den som vill veta mer om läxors nytta finns en kort sammanställning av den lilla forskning som finns här: http://www.pedagogvarmland.se/sites/default/files/media/files...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Juicis:

Exakt, balans... och det är klart att det finns en liten röd tråd i vad moderaterna säger... Men man behöver ju inte ta det till det extrema.
Behöver ju inte skylla all skit på datorer, rockmusik eller filmer på dåliga betyg.... det är bara larvigt.
Klart som tusan att föräldrarna måste ta ett ansvar. Har två grabbar som sitter många timmar framför sina burkar och spelar men det blir inget av
med det om de inte gör sina läxor först. Frihet under ansvar. Skolan som de går i lägger upp på deras hemsida vad som gäller vecka för vecka så man har koll
på vad som händer så det inte blir det snacket man själv körde med när man gick i skolan. "ja jag har gjort läxorna, nu är det nintendo time!"

don`t bullshit a bullshiter! (stavning)

Med mitt facit i hand och tipsraden till betyg jag fick, som tog lite tid att fixa (i onödan) så ställer jag lite mer krav och omtanke om mina barn.

Vi är ense. Jag reagerade mest på att sådana här nyheter, oavsett källan (och källan är för mig i det här fallet oväsentlig), bemöts av automatisk förnekelse.

Permalänk
Medlem

Kan ju börja med att säga när man väljer använda begreppet "dataspel" framför "datorspel" eller "pc-spel" så får jag de väldigt svårt att ta det partiet seriöst i framtiden i någon fråga.. ^^

Det är förmodligen som redan nämnts här antal gånger alla klarar inte av att kontrollera hur mycket dom spelar och ha en bra balans mellan det och hur mycket man pluggar, jag gick själv IT inriktning och man märkte ju där att vissa hade fokus på spelandet mer än skolan, men samtidigt får man också se till att det är deras val är det så dom vill ha det så dom vill leva får dom väll helt enkelt göra de.

Jag har aldrig sätt en dator begränsning eller internet begränsning som fungerat bra inom begreppen att individen helt plötsligt skulle göra en förändring i sitt tänkande eller liv runt hur mycket dom satt vid datorn, det ända som händer är personen börjar spendera mer tid hos vänner och mer tid på telefonen och när han väl får åtkomst till fritt internet igen så kanske han e ännu värre än han var i den åldern när dom begränsa honom bara för dom inte givit honom lite eget ansvar så han har lärt sig att ha lite självkontroll.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Det här borde inte vara så svårt att redo ut. Om datorspelandet har ökat och är betydligt vanligare hoss killar kan dom ju bara kolla på en äldre studie typ runt 2000 och jämnföra om killarnas skolresultat har sjunkigt mer än tjejernas (kanske det dom har gjort men det framgår inte i artiklen). Det räcker ju inte med att bara konstatera att killarna spelar mer.

Tycker det är larvigt att peka på TV-spel, spelar väl ingen roll vilken fritidssyssla det är så länge man prioriterar den framför studierna så blir skolresultatet lidande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phroggyy:

Kan dock inte hålla med till hundra procent om din andra punkt; självklart har föräldrarna ett stort ansvar vad gäller att indirekt påverka datorspelandet, dock är det fel att säga att det inte kan vara datorspelarens fel. Personligen tycker jag att även datorspelaren i fråga har en del eget ansvar och bör inse vad som bör prioriteras. Med det sagt är det självklart något som föräldrarna ska hjälpa till med och försöka uppmuntra barnen till andra aktiviteter, men att säga att det bara är problem hos föräldrarna tycker jag är att ta det lite för långt. Dessutom är ju det något som byggs upp med åren, så föräldrarna bör ju försöka påverka sina barn ganska tidigt för att se till att hen lär sig att prioritera rätt själv etc.

Absolut, men jag menade datorspelen's, dvs spelen i sig, inte personen som spelar dem, ett datorspel är ett objekt så det kan inte direkt föra någon talan om vad du ska eller inte ska göra med det. Är upp till användaren själv samt föräldrarna som införskaffar dem.

Sen så ja, det gäller att föräldrarna jobbar tidigt för att få in bra vanor hos sina barn, men vet inte om jag tror att någom som är runt 12 själv kommer på att de kanske ska begränsa sig från att göra något de tycker är roligt för att göra något de tycker är tråkigt, tror det är otroligt få barn som har den självkontrollen.

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Våra läxor var skittråkiga, så jag blev beroende av WoW istället, fick helt okej betyg ändå, kom in på LTH, och nu har jag ingen studieteknik här. Lol.

Jo, alla är vi olika Själv brydde jag mig knappt om skolan. Det var först när jag blivit lite äldre och mognare som jag tog tag i studierna igen, med betydligt mindre spelande, och tog en examen i matematik och datavetenskap. Så för min del så var framförallt spelandet och att man var ute och lekte en direkt bidragande orsak till mina låga betyg.

Permalänk
Medlem

En stor del av problematiken med spelandet är hur hjärnan uppfattar det. Tidigare satt vi och såg på TV på kvällarna. Nu lirar vi dataspel. Enligt undersökningar på hjärnan så är TV passivt medans dataspel är aktivt. Följden? Barnen är "uppe i varv" när de går o lägger sig och kan inte sova. Och ja, detta påverkar barns motivation och studieresultat. Fråga vilken förälder som hälst.

Vi ser två läger här, de som är emot och de som är för. Jag vågar lova att de flesta emot är yngre och de flesta för är äldre (ofta med egna barn). Har jag fel?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det är så klassiskt att skylla det på datorspel/tvspel, politiker försöker sopa undan problemen istället för att lösa det.

Skolan har alltid varit efterbliven och ointressant och inte särskilt up to date, det mesta de lär ut har ingen relevans sen för många (om man nu inte ska studera vidare på universitet kanske).

Jag kan nästan lova att resultaten skulle höjas om lärare/politiker gjorde skolan intressant och relevant för dagens och framtidens samhälle.

Sen är det väl upp till var&en hur man sköter sig i skolan.
Att sedan köra påtryckningar mot föräldrar att ungarna ska spela mindre det är som att bestraffa dom och så blir deras vardag kanske gråare och tråkigare, precis som skolan idag är.

Det känns som att de som står bakom det här är uppväxt i en annan generation som inte förstår sig på gaming kulturen för fem öre, alternativt av folk som inte spelar alls.

Visa signatur

Mac Mini: Apple M1 3.2GHz, 16GB LPDDR4X, 4.2TB SSD, MacOS12
Jobb laptop: Ryzen7 Pro 4750U 1.7GHz, 16GB DDR4, 512GB SSD, Win10 Enterprise
34"iiyama 3440x1440 + Logitech MX Keys + MX Master 3 + Logitech Z-207
65"LG NANO75P 4K | 16TB QNAP NAS
OnePlus 7T 128GB | DJi Mini2 drone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Oavsett vem som bör ta ansvar för vad så bör man inte ha ett tunnelseende. Har man som lättpåverkat barn fastnat i datorspelande för att man har slappa föräldrar som hellre tittar på "mellot" och dricker lådvin än att se till att ens eget barn får en sådan uppfostran så att det lär sig balans i livet, så tycker inte jag man kan skylla på varken barnet eller datorspelande. Nyttan med måtta och konsekvensanalys är inte direkt hjärnkirurgi att lära ut.

Föräldrar bör inte ta ansvar, föräldrar SKA ta ansvar. Utan den fundamentala grunden är det när omöjligt att komma åt problemet överhuvudtaget.
Dock på forum som detta och andra sociala medier har det blivit kutym och faktiskt tom politiskt korrekt om man ska använda ett trött uttryck att genast gasta om gamla lama politiker som inte fattar ngt. Detta ofta till glada tillrop och uppmuntran. Individens egna ansvar verkar helt ointressant.

Permalänk
Medlem

Jag hade haft bättre betyg om jag spelat mindre.
Jag hade också antagligen varit fotbollsproffs om jag spelat fotboll varje dag.
Jag hade antagligen haft bäst betyg i skolan om jag studerat varje fri timme jag fick på eftermiddagen.
Jag hade antagligen varit en kändis nu om jag ägnat varje dag som gick åt att försöka bli känd.
Vi väljer vad vi vill spendera tiden på.

Permalänk
Medlem

Jösses säger jag bara..Alltid finns det nåt att skylla på..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd

Fuck school. Jag är en envis jävel som gör precis vad jag vill, straffar någon mig för det, så straffar jag dem.

Hör dock inte till den här kategorin, spelar sällan, och har spelat sällan. Men internet finns med i bilden iaf.

Permalänk
Medlem

Tv, böcker (romaner, comics), teater, musik, konserter... medium som medium. Inget medium är bra eller dåligt, enbart dess innehåll kan kritiseras.

Nu vill politikern bara skylla ifrån sig! Enligt OECD som har utvärderat Svenska skolan efter "pisa krisen" så är det klart och tydligt att lärarlönen är en stor faktor. Ingenstans står det om tv-spel eller annat medium. Eventuellt om disciplin men dåliga löner och tunga arbetsuppgifter motiverar inte disciplin-hantering från lärarens sida. Motiverad lärare och engagerade föräldrar är vad som saknas enligt min erfarenhet som känner och har pratat med lärare och förskolelärare samt f.d. lärare pga utbränning.

Citat:

OECD:s chef för utbildningsfrågor Andreas Schleicher, som alltså har en mycket tung internationell post, har besökt Sverige och svenska skolor ett antal gånger. Att svensk skola backat, både över tid och i förhållande till andra länder, har högst konkreta förklaringar enligt honom:

– I de högpresterande länderna har lärarna högre löner men också tydliga karriärmöjligheter, vilket är väldigt viktigt.
Att lyfta lärarkåren är centralt, enligt OECD:s rapport.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/oecd-sverige-bor-hoja-lararl...

Citat:

Statistiken i ”What makes schools successful?” visar att Sverige har bland de lägsta lärarlönerna i förhållande till BNP per capita inom hela OECD.

http://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2013/12/06/pis...

Ursäkta men vilken jävla pajas som skyller på tv-spel! Lyssna på OECD, ta kritik och gör det bättre för våra lärare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Golvmopp:

De har ju en poäng med att om man spelar så mycket så att ens kost och sömn blir lidande så kommer det att påverka ens skolgång negativt. Det är ju inte spelen i sig som är det dåliga utan vanorna kring spelen. Det handlar om att hitta en balans mellan skola, nöje, kost och sömn.

Nä inte nödvändigtvist.

Jag spelade i snitt 12 timmar per dag, umgicks med flickvännen, var underviktig, åt knappt, sov knappt (ibland inte alls, ibland nån timma eller två), gick hem och spelade på håltimmarna.

Snittbetyget var fortfarande MVG för det, så det hela är ju rätt individuellt, balanserat eller inte.