Moderaterna kopplar sjunkande skolresultat bland pojkar till datorspelande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast finns det något som tyder på att det faktiskt är ett problem? Det cirkulerar mycket myter och nidbilder kring datorspelare att de är ensamma, överviktiga och inte gör annat än att spela. Fast verkligheten är något helt annat.

http://www.dataspelsbranschen.se/nyheter/2007/12/13/unga-som-...
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artik...

Så frågan är om de baserar uttalandet på faktiska studier eller om de slänger sig med populistiskt trams.

Förvisso! Men det betyder inte att de inte spelar när de borde göra skolarbete.
Jag kan ju bara tala av egen erfarenhet, då jag inte gjort vidare studier, och det var för 5-10 år sedan, där jag känner att äldre årgångar kanske inte var lika indoktrinerade av datorspelande.

Själv hade jag inte prövat alkohol, var underviktig med diagnostiserade ätstörningar och började precis få vänner när jag spelade istället för skolarbete, och jag kände lika många som var åt andra hållet som åt samma.

Notera att jag inte argumenterar emot i sak eller faktiska poänger, snarare att jag försöker belysa aspekter. Jag vet inte vad jag har för åsikt, bara att jag är av uppfattningen att det troligen förekommer.

Permalänk
Medlem

Politiker är väl beviset vad du blir om du inte suttit inne och spelat. De verkar ju komma på väldigt bra idéer... Pinsamt!

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Löjligt ju, finns ju studier som visar dem positiva sidorna av datorspelande också, varför nämner dem inget om det för?

Varför löjligt? När jag gick i skolan (grundskola, gymnasiet) var det många som prioriterade spelande före studier.

Permalänk
Medlem

Haha jädrar va den artikeln tog skruv i popularitet fort ...

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Vad blir nästa drag för moderaterna för att förbättra skolan?
-Någon typ av åldersgärns för köp av datorspel?
-Förbjuda helt?
- Tokhöja skatten för konsoler/spel.

Borg har tydligen insett att efter alla skattesänkningar att stålarna inte räcker till att förbättra skolan.

Visa signatur

Moderkort: Asus H87M-PRO Cpu: i5 4670 @ 3,4 Ghz (3,8 Ghz) Ram: Corsiar Vengeance Pro 8GB 1600Mhz Kylare: C/M Hyper 212 Evo Gpu: Nvidia Geforce 750Ti Chassi: Silverstone SG10B SSD: Samsung 840 250gb PSU: Be-Quiet Straight Power E9 400W Flås: 3x Be-Quiet Silent Wings 2 (120mm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

I Sydkorea finns det unga som spelar 8+ timmar per dag och har generellt högre betyg(VG+/B+). Varför kan dem men inte vi?

Har flera finska vänner som lirade CS från stunden de kom hem från skolan tills de gick o lade sig, varje dag. De har högre betyg än mig som kanske lirade 3 timmar i veckan på den tiden.

Tror felet ligger mer hos skolplanen och lärarna än eleverna, bristande motivation när skolämnen blir ointressanta och lärarna slutar ta sina yrken på allvar.

Fast där har de också skola mellan klockan 08 och 20.00 på kvällarna (Jag har bott där ett tag). de har också den högsta andelen självmord per capita.
Spel är en STOR del i sydkorea, fast fler tittat på det än spelar det och de som spelar går ofta inte i skolan längre.

när man går i motsvarande gymnasie där så har man INGEN ledig tid, allt handlar om skolan, den sömn du får består av några minuter här och där på raster samt 4 timmar på nätterna... MÅNGA blir utbrända där och det bör inte vara något vi eftersträvar.
I Sydkorea så planerar de också att införa spelförbud efter klockan 23.00 på skoldagar.

vad vi dock bör lära oss från sydkorea är att lärarna har MYCKET större respekt från eleverna, de är otroligt viktiga för elevernas framtid, och det inser de sydkoreanska ungdomarna! En lärarlön är också sedd som väldigt bra.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Till alla som försvarar sig genom att säga "men spel har bevisats stimulera hjärnan" eller "jag lärde mig engelska genom spel". Ja, spel har vissa positiva aspekter, men spel ska vara ett komplement för att hålla hjärnan i trim och ingen ersättare för skolan.

När du stannar hemma från skolan för att spela BF så kanske du övar din engelska och din träffsäkerhet, men du går samtidigt miste om saker som den franska revolutionen, vad som menas med neutralrött, vad en sjöpung är för nåt eller vem Sigmund Freud var.

Fortsätt spela, men tänk på hur mycket du spelar och ha absolut inte spel som högsta prioritet i ditt liv.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Jag tror det hela handlar om föräldrar som inte tar sitt ansvar.
Inte datorspelande i sig.

En unge kan få dåliga skolresultat pga vad som helst där föräldrern inte tar sitt ansvar och låter ungen göra som den vill. Knarka, sno cyklar! You name it.. Damn kidz

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Fullständigt idiotiskt. Sverige är inte och kommer aldrig att bli som Kina när det gäller skolsystemet. Att gå i skola på heltid och sedan få läxor som ofta kräver timmar med arbete är inte hållbart.

Bättre är att de skiter i vad ungdomar gör på sin fritid och istället lägger sin a resurser på att engagera barn och unga när de väl är i skolan.

Det är inte tv-spel som dödar utbildningen bland unga. Det är det underbetalda, oengagerade lärare, dåligt undervisningsunderlag och överdrivna läxor som gör.

Visa signatur

Razer Book 13 - i7/16gb | Xiaomi Pad 5 | PS5 | Xbox Series X | Steam Deck 256gb | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Kanske dags att ge lärarna lite mer befogenhet om hur man disciplinerar dagens skit ungar. Hårdare krav på hur man ska bete sig kommer ju säkert ge bättre betyg i skolan. Jämför Svensk skola idag mot för 30-50år sen. Idag är det chaos, Folk gör som dom vill och lärarna vågar inte säga till för dom är rädda om jobbet.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd

Ja något måste man skylla på när verkligheten inte passar in

Sedan har vi enorma kostnader i samhället som ökar hela tiden så mer skatt på spel och datorer kanske inte heller är helt oväntat .

Permalänk
Medlem

Undrar vad de har för planer för att få eleverna att sluta spela datorspel... Nej detta var nog det konstigaste jag har läst på länge, ska de förbjuda fritidsintressen också?

Permalänk
Avstängd

Dom borde göra skolgången mera intressant. Var många år som kändes väldigt meningslösa. Kanske dags att lära eleverna mindre värdelösa saker och mer saker som man faktiskt har användning för och är intressant? Samt acceptera att alla elever inte är lika och vill inte vara lika?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Fast där har de också skola mellan klockan 08 och 20.00 på kvällarna (Jag har bott där ett tag). de har också den högsta andelen självmord per capita.
Spel är en STOR del i sydkorea, fast fler tittat på det än spelar det och de som spelar går ofta inte i skolan längre.

när man går i motsvarande gymnasie där så har man INGEN ledig tid, allt handlar om skolan, den sömn du får består av några minuter här och där på raster samt 4 timmar på nätterna... MÅNGA blir utbrända där och det bör inte vara något vi eftersträvar.
I Sydkorea så planerar de också att införa spelförbud efter klockan 23.00 på skoldagar.

vad vi dock bör lära oss från sydkorea är att lärarna har MYCKET större respekt från eleverna, de är otroligt viktiga för elevernas framtid, och det inser de sydkoreanska ungdomarna! En lärarlön är också sedd som väldigt bra.

Enligt en väninna från Sydkorea var inte skolan så illa som folk säger(Hon kanske var lyckligt lottad, vem vet), det var 8 timmars skola varje dag och aldrig vart det håltimmar eller lediga klämdagar. Skulle hela lärartruppen ha blivit mördade i sömnen skulle det fortfarande inte bli någon ledighet utan det finns alltid vikarier redo. Till skillnad från oss så var grundskolan öppen till kl 21-22 med alternativa lärare på plats motsvarande våra skolor alltid stänger kl16:30 eller 17:00.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onyx:

Undrar vad de har för planer för att få eleverna att sluta spela datorspel... Nej detta var nog det konstigaste jag har läst på länge, ska de förbjuda fritidsintressen också?

Jag tror det handlar mer om att få mängden tid att minska istället för att sluta helt, mycket av det ansvaret ligger idag oss föräldrarna och hur stränga de är, jag gissar på att det gäller en mer intensiv dialog mellan skolan och föräldrarna.

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför dom går så hårt på just dataspel, när det i grund och botten helt enkelt handlar om att unga prioriterar fritidsintressen framför läxor. Om dom spelar, sparkar boll eller vad nu det kan vara så har det ingen betydelse. Alla har olika intressen.

Permalänk
Medlem

ett tecken på att även politikerna inte vill acceptera att det är samhället och dess uppbygnad som det är fel på! liksom vi lever i ett samhälle där alla ska anpassa sig efter samhället när det är samhället som ska anpassa sig efter individen!

liksom dagens skola är ett skämt! och skulle förmodligen behövas göras om från grunden då det förmodligen bara kommer att fortsätta neråt om dom inte gör något åt saken istället för att skylla på massa andra saker så som datorspel!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Personligen så höll dator-spelandet mig borta från att bli alkoholist i tonåren Än idag när jag och brorsan och polarna bestämmer oss för en vit helg så kör vi LAN-party från fredag till lördag istället.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Tror de själva är lite avundsjuka på att vi har så mycket nöje vid fingerspetsarna framför datorn...
men detta ska absolut inte va en ursäkt för att inte studera och inte göra sina läxor!

Nä ska nog ta och räkna lite fysik nu gubbar

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Är det inte just det de yrkesförberedande programmen som el och energi och bygg/transport är till för?

Jo, men det är i gymnasiet som tidigast.
Det borde finnas möjlighet att börja med praktik tidigare.
Snickare till exempel, behöver inte kunna all teori som finns i skolan.
Fysik vore dock bra om de kan...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Skriver vad jag skrev på FZ.

Bra, skolan har blivit katastrof senare åren. Var inte bra på min tid heller. Och jag var för den delen inte bättre själv. Skolkade för att spela gjorde jag många gånger. Och det var ett antal dagar i veckan. Fick jag höra nått innan det var försent? Nej. Det fick jag åtgärda med dyra CSN lån när jag vuxit upp och lärt mig av misstaget.

Jag skulle vilja att lärare får mer makt och säga ifrån där föräldrarna inte vågar eller förstår. Typ att ringa och säga till föräldrar om de inte är på plats. Sedan är det ju också föräldrarnas ansvar att barnen gör det de ska. Men det är inte alltid lätt när föräldrar jobbar och barnen är hemma utan deras vetskap.

Och ungdomar förstår inte eller vill inte förstå att de själva blir de som kommer lida i slutändan.

Mer makt åt lärarna och skolan.

Det är väl ändå rätt naturligt att unga, speciellt under rebelliska pubertala åren, inte är så himla intresserade utav skolan. Speciellt i grundskolan när man är så illa tvungen att vela runt på skolan som man själv inte haft något riktig makt att välja var. Sedan tror jag inte det är spelen som drar eleverna från skolan, det är väl snarare att spelen är en ganska given sysselsättning för åldern nu för tiden genom alla åldrar.

Jag skolkade emellanåt under grundskolan. Det var inte så många år sedan, men då blev vi ett par killar som mest bara undvek att gå på lektionen och istället var ute och gick, köpte godis eller vad som nu spontant kändes som en rolig grej. Det handlade mer om att känna sig herren över sin egen tid än att det utanför skolan var så otroligt spännande eller dragande.

Eftersom jag svarar på ditt inlägg med mina egna tarvliga anekdoter så ges det lätt intryck att jag vill motsätta mig det du skrivit, men jag tänkte bara fylla på med mina egna uppfattningar.

Däremot det du skriver om lärarnas makt, där håller jag inte med i exemplet du förmedlar. Det finns ju ingenting som hindrar lärare att kontakta föräldrar. För mina mentorer genom grundskolan så var det hur naturligt som helst att det skedde kommunikation mellan mentor/huvudlärare och mina föräldrar, över både telefon och e-post. Det är säkert något som inte är så mäkta vanligt, men det handlar nog om arbetsbördan som lärare står inför - där kvalitetskontroll genom kommunikation faller undan att sköta alla andra tunga administrativa uppgifter som ligger på en lärares axlar.

Jag tror snarare på att skolan skulle må dramatiskt mycket bättre om vi gav lärare en human lön och avlastade deras arbetsbörda så det finns utrymme för lärare att lägga mer energi på en kvalitativ utbildning. Hellre än att skrämma bort lärare från yrket genom asdåliga villkor, löner och stor arbetsbörda. Att lärare kommunicerar med föräldrar borde vara givet, men det måste finnas tid för det. Något lärare idag inte har.

Permalänk
Medlem

Ligger väl något i det men jag anser inte att regeringen ska uppfostra våra barn på ett sådant direkt sätt. Är det inte bättre att man utbildar skolpersonal till att undervisa föräldrarna i ämnet istället?

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Inaktiv

Inte visste jag att det endast är datorspelandet som gör så att det går dåligt för killar i skolan....

Moderaterna måste hitta någon "typ" av syndabock till varför det går så dåligt för många unga personer i skolan efter att de privata verksamheter fick ta över.

*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wazzbi:

Nä inte nödvändigtvist.

Jag spelade i snitt 12 timmar per dag, umgicks med flickvännen, var underviktig, åt knappt, sov knappt (ibland inte alls, ibland nån timma eller två), gick hem och spelade på håltimmarna.

Snittbetyget var fortfarande MVG för det, så det hela är ju rätt individuellt, balanserat eller inte.

Då har du väl fortfarande balanserat ditt liv så att det fungerar för dig?
Killarna (och tjejerna) som spelar (eller utför annan hobby) på nätterna istället för att sova så att de blir trötta och inte klarar skolan balanserar ju helt klart inte rätt efter sina förutsättningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Mindre barn per klass och mer lärare är det som behövs. Det blir lite mer personligt i klassrummet. Barnen vågar be om hjälp. Läraren hinner med att hjälpa alla under lektionstiden. Barnen blir inte lika högljudda (finns ju självklart undantag med en del barn).

Jag tror det hade varit bättre att ha mindre ämnen samtidigt. Ungefär som det är på universitet där man oftast läser 2 ämnen per läsperiod. Men att man har lektioner kl 8-15 eller vad det nu brukar vara på högstadiet / gymnasiet. Så man pluggar med en lärare närvarande så man kan fråga direkt man inte förstår något. Ena lektionen är där läraren går igenom det nya och senare under dagen så är det en lektion där man pluggar om det.

Jag måste bara säga att det är framförallt bättre lärare som behövs inte mindre klasser. Det spelar ingen roll om vi har dubbelt så många om dom är urkassa

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk
Medlem

Samtidigt i USA så visar ett flertal undersökningar att datorspelande gynnar den kognitiva förmågan liksom koncentrationsförmågan med mera. Flera företag, framförallt i Silicon Valley ser datorspelande som en merit när de anställer medarbetare och särskilt i spel som WoW där spelarna ofta utvecklar ledaregenskaper som raidledare, guildledare osv.

Men i Sverige så låter man som vanligt inte vetenskapliga undersökningar ligga som grund för politikernas impulsbeslut. Det säger mer om hur desperata Moderaterna är och det faktum att det är valår som ligger bakom det oerhört korkade utfallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Inte visste jag att det endast är datorspelandet som gör så att det går dåligt för killar i skolan....

Moderaterna måste hitta någon "typ" av syndabock till varför det går så dåligt för många unga personer i skolan efter att de privata verksamheter fick ta över.

Dom nämner aldrig att det är enbart datorspelandet som är problemet.

Permalänk
Medlem

3h? O.o Jag snitta nog minst 7h datortid per dag utöver min gymnasietid, och gick ut med 16.5 snitt betyg (om man räknar G = 10, VG = 15, MVG = 20) vilket kanske inte är wow - men det har räckt för att få ett decent jobb nästan direkt efter studierna. Gick teknik och läste MaE på extra tid. Fattar inte hur folk fördelar sin dag om jag ska vara ärlig. Förvisso så var det inte endast gaming, jag satt mycket med photoshop/sony vegas/programmering på fritiden, säkert 2-3h per dag.

Och då har jag skippat många timmar som borde varit pluggande för att raida (spela WoW) och dylikt, tror inte jag tog en enda seriös anteckning under hela gymnasiet när jag tänker efter. Visserligen så har dom gjort om skolsystemet för 94orna och yngre (är 93a) så kanske är lite seriösare nu. Min gymnasie tid kändes väldigt lullig.

För o stanna mer On Topic:
Hur kan dom säga att 3h dagligen är för mycket? Man har ca 7-9h hemma efter skolan och även om man inte har lika lätt för studierna så behövs de inte snittas mer än 1h plugg per dag för att få bra betyg , vissa kanske ska va sociala me familjen osv.. men då har man minst 5h av gaming kvar?

Förstår ej hur folk kan säga att dom ångrar sig att dom "slösa" så mycket tid vid datorn. All min tid vid datorn har nog lärt mig mycket mer och värdefulla saker än skolan. Min karriär och framtid ser ljus ut tack var det alla timmar vid datorn.

Permalänk
Medlem

Kan ju säga att det defenitivt inte är korrekt i mitt fall iaf. Snarare på senare år när jag spelat mindre som jag presterat sämre studieresultat, nu kommer jag dock snart vara klar med 5årig civiling. utbildning snart i vilket fall. Men kan säga att andra aktiviteter än datorspelande i mitt fall påverkar studierna klart mer, typ sportande och festande.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tigerhamster:

Förvisso! Men det betyder inte att de inte spelar när de borde göra skolarbete.
Jag kan ju bara tala av egen erfarenhet, då jag inte gjort vidare studier, och det var för 5-10 år sedan, där jag känner att äldre årgångar kanske inte var lika indoktrinerade av datorspelande.

Själv hade jag inte prövat alkohol, var underviktig med diagnostiserade ätstörningar och började precis få vänner när jag spelade istället för skolarbete, och jag kände lika många som var åt andra hållet som åt samma.

Notera att jag inte argumenterar emot i sak eller faktiska poänger, snarare att jag försöker belysa aspekter. Jag vet inte vad jag har för åsikt, bara att jag är av uppfattningen att det troligen förekommer.

Och av egen erfarenhet kan jag avslöja att det inte är några som helst problem att fylla all fritid med annat än plugg även om man tar bort datorspel ur ekvationen. Så återigen, finns det några indikationer på att det är just spelandet som är ett problem? För mig var det TVn som tog massa tid och innan dess kunde jag ligga till sent på natten och läsa böcker.

Bara för att det går att hitta fall av att unga killar spelar för mycket så är det inte rätt att slänga sig med den här typen av uttalanden. Det går att hitta massa exempel på annat som tar mycket tid och fokus från skolan och läxorna. Varför valde de att attackera just dataspel den här gången? Antagligen för att det ligger närmast då det råkar vara den här generationens påstådda förfall precis som våldsam film och läskiga långhåriga Beatlesfans var generationerna innan. Notera att många av dem som klagar på att spel är farliga var samma som hade långt hår och lyssnade på Beatles i sin ungdom.

Så det jag vill ha av Moderaterna är någon sorts bevis på att det faktiskt finns en sådan koppling för allt de sa nu går tvärt emot tidigare forskning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24