Moderaterna kopplar sjunkande skolresultat bland pojkar till datorspelande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Golvmopp:

Då har du väl fortfarande balanserat ditt liv så att det fungerar för dig?
Killarna (och tjejerna) som spelar (eller utför annan hobby) på nätterna istället för att sova så att de blir trötta och inte klarar skolan balanserar ju helt klart inte rätt efter sina förutsättningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Trött var man ju i vilket fall.
Handlade om att få tummen ur röven

Så nej, det var inte balanserat. Man får sluta vara en sån casual helt enkelt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KalBumling:

Jag läste böcker istället för att göra min läxor på mellanstadiet, ska vi börja bränna bibliotek också kanske? Tänkte att det var bäst att vara på den säkra sidan, får ju inte finnas distraktioner när barnen ska göra läxor!

Du är ett föredöme! alla borde skita i läxorna upp till år 7 iallafall och lägga tiden på något bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Jag tror det handlar mer om att få mängden tid att minska istället för att sluta helt, mycket av det ansvaret ligger idag oss föräldrarna och hur stränga de är, jag gissar på att det gäller en mer intensiv dialog mellan skolan och föräldrarna.

Dock är det inte datorspelandet som är orsaken till det dåliga resultatet i pisa.

Men det är väl lättare att skylla på individen istället för att skylla på hur samhället ser ut idag. Det är ett ständigt krav att ha höga resultat i skolan för att kunna studera vidare, det som ofta glöms bort är att alla ungdomar vill inte studera vidare och därmed blir inte deras skolresultat bättre om föräldrarna säljer/skänker/kastar bort deras dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Inte visste jag att det endast är datorspelandet som gör så att det går dåligt för killar i skolan....

Moderaterna måste hitta någon "typ" av syndabock till varför det går så dåligt för många unga personer i skolan efter att de privata verksamheter fick ta över.

*

alternativt måste de hitta en syndabock för deras egna politik, som tyvärr fungerar sisådär....

sen har vi deras nya system som gör att allt ser skit ut, t.ex:
du har A i fem av sex av kunskapskraven, men är riktigt riktigt oförmögen att skriva källor och Får ett E.
Ditt slutbetyg kan då endast bli D eller E.

Så: AAAAA+E = D ? finner inte logiken, eleven har presterat maximalt på topp överalt, men klarar inte av att nå upp till kraven på ett mål.
Detta system har gjort att topppresterande elever med små små fel i sina uppgifter och stavnigsfel(ex.) smälter in i skaran med underpresterande....

Detta gör att skolan ser dålig ut medans den egentligen fungerar prima!
jag tror på en förändring av hur bedömningen sker, inte en förändring på hur skolan är utformad.
många skolor har redan en reception och rektor som drar det tunga administrativa lasset. men å andra sidan kanske båda dessa räknas som lärare?

lärarna i sig behöver inte göra så stora bitar administration, de behöver endast se till att närvaron blir korrekt och att uppgifterna rättas, föräldra kontakt och liknande sköts ofta genom rektor eller reception, men lärarna skickar även de e-post och ringer.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gender Bender:

Till alla som försvarar sig genom att säga "men spel har bevisats stimulera hjärnan" eller "jag lärde mig engelska genom spel". Ja, spel har vissa positiva aspekter, men spel ska vara ett komplement för att hålla hjärnan i trim och ingen ersättare för skolan.

När du stannar hemma från skolan för att spela BF så kanske du övar din engelska och din träffsäkerhet, men du går samtidigt miste om saker som den franska revolutionen, vad som menas med neutralrött, vad en sjöpung är för nåt eller vem Sigmund Freud var.

Fortsätt spela, men tänk på hur mycket du spelar och ha absolut inte spel som högsta prioritet i ditt liv.

Fast nu är vi där igen. Hur stort är problemet och hur står sig datorspel mot andra aktiviteter som stjäl uppmärksamhet? Hade samma gäng varit i skolan om de inte spelat eller hade de hittat något annat att skolka för? Skilj på symptom och orsak.

När jag var ung kunde jag ligga och läsa böcker till klockan två på natten. Sedan när jag fick TV på rummet kunde jag ligga och titta på den tills sent på natten. Betyder det att böcker och TV ska begränsas och förbjudas? Vad är det verkliga problemet?

Tänk ett steg längre och identifiera de underliggande mekanismerna istället för att överreagera på symptom och lösa korrelationer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Inte visste jag att det endast är datorspelandet som gör så att det går dåligt för killar i skolan....

Moderaterna måste hitta någon "typ" av syndabock till varför det går så dåligt för många unga personer i skolan efter att de privata verksamheter fick ta över.

*

Tror du missade formuleringen "delvis bidragande orsak"..

För övrigt behöver 3h/dag inte vara en problematisk nivå av spelande, räknar kallt med att jag själv låg över den under stora delar av högstadie/gymnasietid (högskolan räknas inte, då satt man ju framför datorn dygnet samtliga vakna timmar oavsett om det var skoluppgifter eller spelande på agendan) och mina betyg kan ingen säga något om. Kombinerade utöver det in fysisk träning och en hel del umgänge med vänner.
Datorspelande har ingenting med unga killars prestationer i skolan att göra, mer än att det är det vissa av dem ägnar sig åt istället. Rätt väg att gå vore att göra något åt varför de lägger för mycket tid framför datorn (där för mycket inte är >3h/dag utan något som är individuellt för varje individ), mao. hitta varför motivationen saknas. När det inses har man kommit till början..

Permalänk
Medlem

Jag spelade genom hela grundskolan och gymnasiet och var bland de lite bättre eleverna. Engelska kungade man på såklart

I min erfarenhet så spelade inte de "coolare" stökigare killarna något. De drack sig fulla, skolkade och åkte moppe.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Löjligt ju, finns ju studier som visar dem positiva sidorna av datorspelande också, varför nämner dem inget om det för?

Det är den förbjudna sanningen!
Generellt sätt påverkar väl mycket datorspelandet betygen negativt i vissa ämnen. Spelar man mycket så får man mindre tid till annat, så enkelt är det. Däremot blir man ju bättre på ex. engelska, datorteknik och dyl. som är datorrelaterat

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

------------------------- Läxor är skolarbete! Skolarbete ska utföras på skoltid! ----------------------------------
Jag har barn själv och dom kommer börja skolan om några år. Inte FAN vill jag komma hem från jobbet och spendera hela kvällen med att hjälpa dom att skriva nån sketen uppsats om 1700-talets bortglömda poeter! Bara för att kärringen i skolan inte vill göra det. Det är inte för att jag skiter i mina barns utbildning utan för att skolan ska inte lasta över sina problem på föräldrarna.

Permalänk
Medlem

detta stämmer ganska bra faktiskt .. visst finns det positiva sidor med datorspel men.. av personlig erfarenhet av detta så var det så när jag gick från 7 till 9:an så gjorde jag i princip inget annat än att spela efter skolan .. ca: 5-7 timmar om dagen bara spelande och jag sket totalt i alla läxor och bara kopplade bort allt genom att spela .. detta ledde också till att jag vart riktigt osocial och jag kan gissa på att fler har dessa problem .. eller liknande ..

det är ju superlätt att bara sätta sig vid datorn hellre än att sätta igång med läxor... även om jag spelar mycket fortfarande så är det inte i närheten av lika mycket som förr .. och det har då också gått bättre i skolan med tiden där också för jag försökt lägga mer fokus på skolan och framtiden m.m ... med andra ord är det lätt att glömma läxor och allt annat när man spelar .. där också mindre fokus på livet och framtiden och man fastnar i spel världen istället för att det är så mycket enklare skulle jag tro

Permalänk
Medlem

Datorspel och konsolspel är ett fördärv, en del klarar av att hantera det men alldeles för många hamnar i träsket och förstör sin ungdom-->vuxna liv.
Spela datorspel kan man göra när man är pensionär och när kroppen är slut eller när man sitter isolerad på vårdhemmet.

Permalänk
Medlem

Nu skjuter sig moderaterna i foten när det gäller att locka unga väljare, klantigt! Speciellt under valår.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onyx:

Dock är det inte datorspelandet som är orsaken till det dåliga resultatet i pisa.

Men det är väl lättare att skylla på individen istället för att skylla på hur samhället ser ut idag. Det är ett ständigt krav att ha höga resultat i skolan för att kunna studera vidare, det som ofta glöms bort är att alla ungdomar vill inte studera vidare och därmed blir inte deras skolresultat bättre om föräldrarna säljer/skänker/kastar bort deras dator.

Har inte sagt att jag håller med om vad de påstår men ger bara ett svar på hur de kan gå till väga för att driva sådan politik rent praktiskt.

Själv spelade jag en större mängd under min skoltid och tog examen utan att ha fått ett enda underkänt någon gång på ett slutbetyg, det får mig att tro att varierar ifrån barn till barn.

Permalänk
Medlem

vet inte om det redan har sagts - det riktiga problemet är att skolorna måste sluta anställa tanter och gubbar som inte har förmågan att lära - att lära någon är att skapa ett intresse och sedan utveckla intresset.

lärarna måste börja lära sig att karisma spelar stor roll i deras uppgift, om läraren mysslickas med att visa att han/hon faktsikt vet vad han/hon pratar om så går allt käpprätt åt helvete, en lärare som jag hade inom textkommunikation bad mig sluta ställa så många frågor, min lärare i programmering A + B sket totalt i att förklara mer invecklat och specifikt, vi fick skriva av en kod som han hade tagit upp på projektorn och sedan kompilera... vi skulle sedan skapa 5 st liknande program... utan att äns veta vad som gör vad- 25 utav 37 elever fick IG eller G, de resterande fick vg eller mvg för de redan kunde java...

sluta skyll på barnens beteende och börja se på er själva, konsekvenserna är alltid studenten och problemet sitter alltid hos läraren - så är det bara men de vill ändå skylla på barnen i början och sedan går det över till föräldrarna eller deras vardagliga sysslor.

När jag gick i 7an så undrade alla lärare varför jag sov så mycket och de hade till och med haft möten och pratat om att jag kanske till och med tar och röker en viss planta... när problemet låg i att alla lärare inte äns försökte få mig att vara intresserad - de har ringt hem till mina föräldrar och frågat om jag haft adhd eller rökt på... vilket är synd... finns alltid något de vill skylla på när det är dom som är problemet och barnen i skolorna som får bli konsekvenserna.

Permalänk
Medlem

Hade inte jag spelat då hade jag aldrig kunnat Engelska lika bra.

En sån tur att man inte går i skola nå mera, då kan jag fortsätta spela det jag gjorde nyss.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Att vi ska tvingas sitta igenom 10 år grundskola, plus ca 6 år på gymnasiet och högskola/universitet för att få en vettig utbildning som ändå inte kan försäkra en till ett jobb är ju en ganska deprimerande tanke. Ungdomsarbetslösheten är stor, utbildningarna i det nya GY11 är flummiga, lärarna är disciplinlösa och lågbetalda (därav omotiverade).

Det jag skulle vilja se i skolan är att lärarna får högre lön, att det anställs fler lärare, att de får mer makt att slänga ut elever som inte gör det den ska och ta ifrån saker som mobiler o datorer. Alternativa inlärningssätt så som att lyssna på en text i stället för att läsa den är idiotiskt, jag personligen är "diagnostiserad med dyslexi" och jag anser att det skadade mig mer än vad det hjälpte mig.

Att nu föreslå en sänkning på studiebidraget med 300 kronor är ju absurt. Det är ett sätt att göra elever omotiverade inför studier.

Så tillbaka till ämnet angående datorspel, tror personligen inte att datorspelandet är den huvudsakliga orsaken till sjunkande resultat i skolan. Tror att allt beror på dåliga förhållanden i skolan med stora klasser, lite hjälp och omotiverade lärare. Skola är skola och fritid är fritid. Att man tvingar alla unga att arbeta hårt på heltid i minst 13 år för att sen komma ut till en värld där ingen erbjuder jobb gör ju så att man inte bryr sig.

Visa signatur

CPU: I7 3820 GPU: 2x XFX Radeon HD 7970 ghz RAM: 32GB Corsair Vengeance LP MAMMAKORT: MSI X79A-GD45 (8D) PSU: Silverstone 850w SKÄRM: Asus VG248QE
MUS: Steelseries Rival TANGENTBORD: CM Storm quickfire XT Blåa Brytare

Permalänk
Medlem

Slopa läxor helt under låg/mellan och högstadiet. Anpassa skoltiderna så att läxor ej ska behövas, fler skoltimmar och mer resurser.

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll om du går ut högskolan eller endast gymnasiet rent lönemässigt. Staten har i samråd med näringslivet och facken styrt löner nedåt för pöbeln (97% av Sveriges befolkning) i vilket fall som helst. Efter gymnasiet så kommer du få ett jobb som genererar mellan ~20 -40k i månaden. Gemene hen kommer aldrig upp i riksdagslön på enbart 4,5 år på högskola. Så, det känns som att det kvittar hur bra det går i skolan. Fast det är klart att styrande politiker gärna ser till att duktiga idioter pluggar skiten ur sig och skaffar sig avancerade jobb för låga löner, ju fler de duktiga idioterna är, desto lättare är det att hålla lönerna i schack med avseende på tillgång och efterfrågan. Jobba hårdare! Snabbare! För att samhället stannar om aktiemarknaden inte matas med slimmade produktionslinor och ökning på vinstökningarna. (Nej inte ökning på vinst, på vinstökning...)

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem

Ge lärarna tillbaka sin auktoritet att få bestämma i klassrummet och ge dem medel för att kunna ta i tu med stökiga elever (inte våld).
Ge lärarna bra läromedel för att kunna bedriva sitt yrke.
Ge lärarna lagom stora grupper att undervisa.
Ge skolan verktygen att berätta för vissa föräldrar att deras barn minsann inte är så underbara som de själva tycker och få dem att försöka förstå och arbete med skolan än bara skylla ifrån sig och hävda att det är skolans fel.

Finns massor med enkla medel att göra skolan till ett bättre lärosäte men politikerna tänker mest på pengar samt denna satans frihet alla elever skall ha att göra livsval när många inte ens nått den mognadsgraden.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det ligger en hel del i uttalandet. Kan bara se att min egen son sitter väldigt mycket framför datorn. Inte nog med att de sitter med datorn på lektionerna (då det inte finns mycket pappersbaserade läromedel), han sitter med datorn på rasterna och nästan varje vaken minut hemma (och är det inte datorspel så är det xbox, mobiltelefon eller netflix). Han snittar 20h i veckan enbart på Steam-spel, men sedan vet jag att han lägger rätt många timmar på det andra också, något som inte syns på Steam såklart.
Självklart är ovanstående inte spelens fel, det är inte heller skolans fel, utan detta ligger helt och hållet på föräldrarna som har ansvaret att uppfostra sina barn. Nu bor min son inte hos mig och tyvärr har jag inte nått fram till hans mor med att han sitter för mycket framför en skärm.

Förutom att föräldrarna många gånger inte tar överdrivet spelande på så stort allvar (jag vet inte hur många gånger jag har fått som svar från min sons mamma att "det kunde varit mycket värre, han hade kunnat röka och snatta på stan istället för att spela datorspel med sina kompisar"), men jag ser ju på min son hur ofta han sitter och chattar på skype när han skulle göra läxan, eller spelar spel under skoldagen. Nog för att han kan ha rast, men hur sunt är det att sitta i skolbänken med datorn framför sig och sedan på rasterna sitta med datorn framför sig och spela spel? När får hjärnan vila sig mellan lektionerna, och när får barnen lite motion mellan varven? När jag gick i skolan fick vi inte vara inne på rasterna om det inte öste ner ute, på rasten skulle man vara ute och få luft och röra sig så att man piggnade till mellan lektionerna. Idag verkar det vara ett klart underskattat sätt att hålla igång koncentrationen under skoldagarna, vilket också märks med alla elever som klagar på stress och prestationsångest (trots att kunskapskraven inte verkar ha blivit högre utan snarare tvärt om).

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarex123:

Att vi ska tvingas sitta igenom 10 år grundskola, plus ca 6 år på gymnasiet och högskola/universitet för att få en vettig utbildning som ändå inte kan försäkra en till ett jobb är ju en ganska deprimerande tanke. Ungdomsarbetslösheten är stor, utbildningarna i det nya GY11 är flummiga, lärarna är disciplinlösa och lågbetalda (därav omotiverade).

Det jag skulle vilja se i skolan är att lärarna får högre lön, att det anställs fler lärare, att de får mer makt att slänga ut elever som inte gör det den ska och ta ifrån saker som mobiler o datorer. Alternativa inlärningssätt så som att lyssna på en text i stället för att läsa den är idiotiskt, jag personligen är "diagnostiserad med dyslexi" och jag anser att det skadade mig mer än vad det hjälpte mig.

Att nu föreslå en sänkning på studiebidraget med 300 kronor är ju absurt. Det är ett sätt att göra elever omotiverade inför studier.

Så tillbaka till ämnet angående datorspel, tror personligen inte att datorspelandet är den huvudsakliga orsaken till sjunkande resultat i skolan. Tror att allt beror på dåliga förhållanden i skolan med stora klasser, lite hjälp och omotiverade lärare. Skola är skola och fritid är fritid. Att man tvingar alla unga att arbeta hårt på heltid i minst 13 år för att sen komma ut till en värld där ingen erbjuder jobb gör ju så att man inte bryr sig.

det där med heltidsarbete stämmer tyvärr för bra : /

en av baksiderna med GY11 är att sam/nat programen kräver 40 - timmars arbetsvecka...
så utöver det vill de sänka studiebidragen, så att ett arbete beghöver lägga grunden för inkomsterna, detta skulle göra att vi måste arbeta mer än fulltid för att få det att gå ihop...
vill inte vet hur det bli på universitetet senare när ännu mer avancerade studier ska kompletteras med arbete.

lite enkel matte:
40timmars skolvecka + halvtidsjobb = 60 timmars arbete per vecka.
sömn=7*7tim=49tim
övriga behov som lunch och frukost+skithuset får ta max 2tim om dagen...
så 49+60+14=123tim

en vecka består av 7*24 = 168 timmar 168-123=45timmar över.
På dessa timmar ska allt som inte har med detta hinnas med, sen vill de flesta träna, ha partner och utöver det fritid... så ja om du har ett stort intresse för spel måste man skära ned på något annat. dock så kan det bli som för mig, att du helt enkelt tvingas prioritera bort spelandet och partner, för att hinna med resten av skiten.-....

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

jag går sista året i skolan är sjukt skoltrött det har jag varit dom senaste åren. äre något kul man ska göra i skolan eller "läxa" så gör jag den men äre typ religon så skiter jag fullständigt i den läxan. tycker bara det är meningslöst jag bryr mig inte ett skit av vad islam är. och det kan jag lova det beror inte på att jag spelar för mycket dator. jag går i en praktisk skola för att jag hatar teori och vi har fan mer teori än praktiskt. kul konstigt att man är omotiverad

Permalänk
Medlem

Att säga något annat än att datorspelande går ut över skolan är bull.

Problemet ligger hos individens beslutsfattande, inte hos datorspelandet. Som säkerligen nämnts; sambandet mellan våld och datorspelande.

Jag kan säga att under mina år har jag lagt lite för mycket tid framför datorn;
Det har gett mig en hel del färdigheter som inte andra har.
Exempelvis: flytande engelska, skriver dubbelt så snabbt som mina klasskamrater, strategiskt tänkande och ett helt annan perceptionsförmåga.

Sevärd länk inom ämnet:
http://www.ted.com/talks/daphne_bavelier_your_brain_on_video_games.html

Däremot så HAR datorspelande indirekt påverkat min skolgång negativt. Jag har tagit många genvägar, pluggat för lite och slarvat en hel del. Det är dock helt mitt ansvar, inte skolans..

Jag är nu inne på mitt fjärde studieår på juridik och spelar väl mer än 5 timmar per dag.

Visa signatur

Fractal Design define C/S, 3700x, Asus 570x-p, EVGA 980ti, Corsair vengeance 32 GB 3200 MHz.

Permalänk
Medlem

Ibland undrar jag om politiker verkligen tror på all den smörja de vräker ur sig själva eller bara medvetet försöker vilseleda allmänheten från deras misslyckanden. Jag vet ärligt talat inte riktigt vilket som är mer oroande.

Permalänk
Medlem

Sånt här är ju bara larvigt, man är ju ansvarig för sina barn fram till dom är 18 år, det är mitt jobb som förälder att se till att läxorna görs och att barnen lägger sig i tid.

Fan dagens samhälle försöker alltid lägga över felet på andra när det är föräldrarnas ansvar att lära sina barn vad som ska göras.
Sluta curla ffs.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Till alla som försvarar sig genom att säga "men spel har bevisats stimulera hjärnan" eller "jag lärde mig engelska genom spel". Ja, spel har vissa positiva aspekter, men spel ska vara ett komplement för att hålla hjärnan i trim och ingen ersättare för skolan.

När du stannar hemma från skolan för att spela BF så kanske du övar din engelska och din träffsäkerhet, men du går samtidigt miste om saker som den franska revolutionen, vad som menas med neutralrött, vad en sjöpung är för nåt eller vem Sigmund Freud var.

Fortsätt spela, men tänk på hur mycket du spelar och ha absolut inte spel som högsta prioritet i ditt liv.

Dold text

Jag tycker att du beskriver ett helt annat problem... Vad är det vi faktiskt lär ut i skolan? Svaret är bara skit, med extra fokus på kunskap man aldrig har nytta av. På mina föräldrars tid kunde man enkelt få jobb som 15 åring tex. och nu är man barn tills man har gått minst en högskoleutbildning.

Skrivet av ATRmayo:

vet inte om det redan har sagts - det riktiga problemet är att skolorna måste sluta anställa tanter och gubbar som inte har förmågan att lära - att lära någon är att skapa ett intresse och sedan utveckla intresset.

lärarna måste börja lära sig att karisma spelar stor roll i deras uppgift, om läraren mysslickas med att visa att han/hon faktsikt vet vad han/hon pratar om så går allt käpprätt åt helvete, en lärare som jag hade inom textkommunikation bad mig sluta ställa så många frågor, min lärare i programmering A + B sket totalt i att förklara mer invecklat och specifikt, vi fick skriva av en kod som han hade tagit upp på projektorn och sedan kompilera... vi skulle sedan skapa 5 st liknande program... utan att äns veta vad som gör vad- 25 utav 37 elever fick IG eller G, de resterande fick vg eller mvg för de redan kunde java...

sluta skyll på barnens beteende och börja se på er själva, konsekvenserna är alltid studenten och problemet sitter alltid hos läraren - så är det bara men de vill ändå skylla på barnen i början och sedan går det över till föräldrarna eller deras vardagliga sysslor.

När jag gick i 7an så undrade alla lärare varför jag sov så mycket och de hade till och med haft möten och pratat om att jag kanske till och med tar och röker en viss planta... när problemet låg i att alla lärare inte äns försökte få mig att vara intresserad - de har ringt hem till mina föräldrar och frågat om jag haft adhd eller rökt på... vilket är synd... finns alltid något de vill skylla på när det är dom som är problemet och barnen i skolorna som får bli konsekvenserna.

Dold text

Nej. Såhär ser det ut idag

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Skrivet av WaveZtream:

Moderaterna behöver fan hjälp. Det är så lätt att skyla på andra saker en på själva kärnan på problemet. Och att säga att där finns visa personer som tar spelandet över vardagslivet och andra saker is beside the point. För att där kommer altid vara en % som fastnar i ett beroende precis som allting annat här i livet. "Men datorn är ju något negativt så". Och betyg är så jäkla overrated.

Skrivet av SueCia:

Vad skulle du hävda är anledningen till att du skriver som en treåring? Kanske har Reinfeldt rätt ändå? Du förespråkar väl dagens spelande ungar antar jag?

Haha!! Där kom dagens bästa. Jag skrattar så jag gråter... Pwnd!

Permalänk
Medlem

Kolla upp ifall alla andra intressen påverkar skolan och försök förbjuda dem med, dumma moderatjävlar.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Bara 3 timmar, när jag gick grundskolan och gymnasiet satt jag mer 10 timmar vid datorn dagligen. Största anledningen till det va att min skola inte gav mig den hjälp jag behövde så jag försökte hitta något jag tyckte va kul istället för skolan. Idag hade jag blivit väldigt arg om någon skulle få för sig att korta ner min datortid utan att jag själv har bestämt det.

Detta påhitt moderaterna försöker med är ju bara löjligt, datorspelande har bara negativ effekt om föräldrarna låter det bli en negativ effekt. Att skylla på att våra betyg är låga p.g.a datorer är ungefär som att skylla på att vi har bilkrasher för att folk kör utan körkort, visst det händer men bara om situationen runomkring personen triggar ett sådant beteende.
Men visst allt måste ju skyllas på någon, inte fan kan vi ha politiker som gör fel det vore ju katastrof..

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Skrivet av Mr.Berling:

Nu skjuter sig moderaterna i foten när det gäller att locka unga väljare, klantigt! Speciellt under valår.

De som avses, har några år kvar innan de får rösta så det är nog rätt lugnt.