Skrivet av Knugen1:
Gällande dina prestandaexempel så ska de självklart vara relativa. Du förstår väl att prestandan i olika spel bör jämföras i likvärdiga situationer i relation till varandra.
Det är väl självklart att man inte jämför en liten karta i BF4 med Arma 3 på 3 skärmar i 5760x1080 med view distance på max. Med dåligt optimerat menas inte att spelet hanterar mer data som presenteras på skärmen i form och 3d-objekt vilket sänker prestandan, utan att spelet relativt sätt presterar mycket dåligt, även under jämförbara scenarion i andra spel. Jag har som sagt labbat med Arma1-3 på påkostade riggar ett flertal gånger, begränsat "view distance" och andra processorkrävande features på ganska i princip tomma landskap, många, många gånger. Även då presterar det väldigt dåligt.
Det är svårt att förstå vad du gör för jämförelser, som t.ex "man enkelt har över 60 FPS utanför alla städer". Vad är enkelt för dig? Jag har dator i sign och kör mellan/höga inställningar för texturer och objektkvalité, 2000m draw distance och har aldrig det "enkelt över 60 FPS", även utanför städer i öde mark. Faktum är att jag kan inte minnas någon gång då jag nått 60 FPS, utan att skriva ner det mesta till lågt/mellan, även utanför städer.
Ja precis, det som inte går då spelen är helt olika. Du nämnde att du spelat majoriteten av shooters och anser att dom har fungerat ofantligt bättre, något du aldrig lyckats med ArmA spelen. Men som du själv säger går det inte att jämföra på något vis då det är olika spel.
Det är precis det den gör, i jämförbara scenarion så är det inga som helst problem att driva ArmA 3, dra ner Object Detail Distance och ta dig ut på en åker, består scenen då av 500 träd, ett par byggnader, så kommer den uppnå 100 FPS. Precis som Battlefield 3, inga konstigheter.
Sen kan du inte jämföra ArmA 1-2 med ArmA 3, då sistnämnda är kraftigt uppdaterad, presterar enormt mycket bättre.
Att du har haft svårt att få det att flyta i de första två spelen kan jag tänka mig, men inte i ArmA 3, jag har inte haft några som helst problem, benchmarkat spelet på 3 olika riggar, under alpha, beta och release. Vet precis vad varje inställning gör, vad den belastar och hur den påverkar, ändrar även runt i configs. Det presterar absolut inte dåligt som du säger, det stämmer helt enkelt inte, har du inte lyckats så är det du som inte har lyckats, inte spelet.
Såhär fungerar mitt spel i skrivande stund, återigen allt på högsta, 1500 View Distance och 1060 Object Distance, samma som DayZ Alpha Mod.
Åkrar, många hundra träd och buskar, 85 FPS inga som helst problem, flyter på kanon verkligen, då har jag fortfarande möjlighet att skruva ner Object och Terrain Quality från Ultra, dessa 2 inställningar är väldigt CPU krävande, vi snackar 40 FPS mer om dom skruvas ner från Ultra till Low, så behöver man FPS så är det bara ett knapptryck bort, men då jag har 85 FPS i den där scenen så är det långt över 60, alltså perfekt flyt.
Länk: http://i.imgur.com/GOl2UAg.png
Andra bilden, över en mindre stad, samma inställningar, lyckas hålla 65 FPS, sålänge det är över 60 så är jag mer än nöjd, notera alla små buskar långt borta i bilden, dom är gissningsvis ungefär 800 meter bort, ser riktigt snyggt ut, som synes inga problem att driva det, skulle den sjunka under 60 så har jag flera inställningar att skruva ner, att gå från Ultra till High på Object och Terrain Quality ger mig ungefär 10 FPS, men scenen ändras knappt, men eftersom jag klarar det fint som det är så behöver jag inte skruva ner även om det knappt gör märkbar skillnad.
Länk: http://i.imgur.com/XJ6fw5J.png
Alltså, att det inte vill fungera på din dator som du vill betyder inte att spelet är uselt och inte fungerar för någon annan.
Skrivet av MagnusL:
Skillnaden mellan DICE och Bohemia Interactive är att DICE faktiskt har viljan och kompetensen att förbättra sin motor, vilket Bohemia Interactive inte har.
Bohemia Interactive vågar inte att ändra något i sin motor då den verkar bestå av odokumenterad spagettikod.
Är ju bara att kolla på AI:n, som är lika dålig nu som den var för 13 år sen.
Anledningen till att just städer är så otroligt prestanda krävande i ArmA beror på att motorn har värdelös occlusion culling. Istället för att culla bort saker tidigt i pipelinen så verkar den istället skicka alla meshar till GPU:n och på så sätt låta GPU:n utföra traditionell hidden surface removal.
Om motorn hade varit optimerad så hade den faktiskt använt de tillgängliga resurserna, men nu sitter vi här 2014 med en 32-bitars singeltrådad motor som presterar uselt på high-end maskiner då den knappt använder några resurser alls, och Bohemia Interactive's enda kommentar på detta är att det är för svårt för dem, "engine limitation".
ArmA3 motorn med sin avancerade och optimerade motor som inte ens klarar av att man har möbler i husen.
DICE har gjort ett kanon jobb på Frostbite, nämnde det häromdagen, har DICE gjort något rätt så är det Frostbite, resten av BF4 är katastrofalt men det både flyter och ser galet bra ut, Multi-GPU går som en dröm och spelet stödjer flerkärniga processorer och Hyperthreading fullt ut, lyckas nå upp till 150 FPS med 64 Spelare, men det är inte heller allt för konstigt då dom sparar in en hel del på kartorna för att få det spelbart för massan, som jag nämnt så har dom max 500 träd på kartorna, resten du kan se är bara sprites, om jag då lyckas nå hela 150 FPS, då finns det utrymme för markant större spelplan.
Benchmarkade en dator jag sålde, drog upp Q6600 i 3.6GHz, 4GB DDR2 i 800MHz och ett GTX 580 1.5GB i 915MHz med Accelero Xtreme Plus, spelet med allt på högsta, 1920x1080, 4xMSAA och Ultra, helt spelbart utan några som helst problem, då även med 64 Spelare, sjunker till 45 FPS men ligger nästan hela tiden vid eller över 60 FPS, snacka om bra motor när en dator med dom där specsen klarar av det så bra.
Ursäkta, du säger att Bohemia inte vågar ändra något i sin motor, hur förklarar du då PhysX och DirectX 11, även stödet för flerkärniga processorer?
Att du ens säger att AI:n är densamma som för 13 år sedan, du vet att det har förbättrats under spelen, så varför säger du sådär? Den är bättre än den någonssin varit, om det är tillräckligt bra ja det kan man diskutera, men klart bättre har det blivit, speciellt i ArmA 3.
Occlusion Culling kan göras bättre, men ett sånt här spel med öppna kartor på denna skala, det lättare sagt än gjort. Hade det desperat behövts så hade det prioriterats, men så är inte fallet, bilderna jag länkade till ovan visar att det är fullt spelbart som det är, njuter av långt över 60 FPS på högsta inställningar, även fast det finns gott om plats för ytterligare förbättringar, det finns det alltid, i alla spel.
Motorn använder resuserna, utnyttjar både 6 kärnig CPU och 2400MHz minne, sedan som jag redan visat så presterar det kanon på high-end dator.
Att kartorna inte har möbler är dels för att spara på prestanda och för att det helt enkelt inte behövs, skapar du dina egna uppdrag och delar med dig av dom via Steamworks så kan du stoppa in hur mycket möbler du vill själv, men Bohemia valde att inte fylla ut varenda hus på en 270 km2 karta med onödiga möbler.
Skrivet av lutt95:
Bara för att Dean lämnar betyder det inte att DayZ "dör". Ni som kritiserar hans beslut och säger att han/de är giriga (...), har ni ens läst intervjun?
För det första så kommer han inte lämna förrens årets slut. Om Bohemia känner att dom fortfarande behöver honom, så kommer han att stanna. Han har redan varit i Tjeckien i ett och ett halvt år mer än vad han hade planerat, och om han ska fortsätta att bo i Tjeckien måste han ansöka om medborgarskap där.
För det andra så kommer inte Bohemia/DayZ utvecklarna behöva honom efter att själva grunderna är klara, spelet kommer om inte minst vinna på att Dean lämnar projektet bakom sig.
Läs artikeln och gör lite research innan ni spyr ut era kommentarer.
Har varit stor humor att läsa både här och på Reddit, folk blir hysteriska, även troll höger och vänster som bara feedar, det har varit känt sedan innan han besteg Mount Everest för snart ett år sedan, att han ska öppna egen studio och börja på nya projekt, att han nu delade med sig av ett preliminärt datum, skapade bokstavligen hysteri. Mycket på grund av alla felaktiga nyheter som sprids, varav SweClockers är en av dom, dåligt skriven nyhet, felaktig information och titeln får det att låta som att Dean lämnar utveckling omedelbart, liknande nyhetstitlar har används runt om på internet och det hjälper verkligen inte.
Dom som kritiserar detta har inte den blekaste aning om situationen, det märks att många inte ens har läst klart nyheten innan dom börjar sitt spam med meningslösa kommanterar.
*Suck*