DirectX får Mantle-liknande lågnivålager

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Fel, Mantle är AMD exklusivt.

I nuläget ja. Men Mantle är helt öppet och Nvidia kan släppa kort som stödjer mantle om de så vill, till skillnad mot funktioner som physx.

Permalänk
Medlem

Så då har mantle gjort sitt ,sen bara & lägga ner det & fixa bättre drivrutiner för dom aktuella grafikkorten istället. Förhoppningsvis händer det också. Så att vi kan ha en gemensam bas för PC Dx & open GL.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Fel, Mantle är AMD exklusivt.

Med tanke på att Mantle skulle kanske gå till Khronos Group och att AMD inte sagt att detta är bara för AMD kort så har jag svårt att få det som det är AMD exklusivt

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Fö börjar det kännas som under 3dfx/glide tiden. XD

Permalänk
Medlem

Tack AMD ni lyckades med iaf med något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Det är jävligt lustig att folk opponerat sig så mycket MOT Mantle när det enda spel man kan köra det i var trasigt till o börja med.
Slänger man i en Lamborghini motor i en 240 är det fortfarande en skitbil.

Det kan ju vara bra o vänta tills mantle finns på 4-5 tiottlar innan man börjar skrika "Flopp!!"..

Överlag tror jag att Mantle äger sålänge det implementeras rätt från grunden och inte stressas in som det känns att det gjorts på BF4..

http://wp.patheos.com.s3.amazonaws.com/blogs/rockbeyondbelief...

Mantle är Öppet, Nvidia är välkomna att använda det om dom vill, sen att dom inte kommer göra det är en annan sak.

Thats just BS

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Mantle är öppet att använda men är för tillfället (och förmodligen för alltid) endast tillgängligt för AMD-kort då Nvidia aldrig lär hoppa på tåget. Men som sagt.. Nvidia får om de vill.

Mantle är optimerat/fungerar endast med AMD kort så det är AMD exklusivt.

nVIDIA såg nog att Microsoft skulle göra detta och valde att inte hoppa på ett sjunkande skepp.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Tror Orici syftar på olika tillverkare av grafikkort inte olika operativsystem.

Precis

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Behöver man väl köpa nytt windows för att få tillgång till ny DX version med..

Skrivet av Orici:

Fel, Mantle är AMD exklusivt.

Nej? Sen när?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Behöver man väl köpa nytt windows för att få tillgång till ny DX version med..

Nej? Sen när?

Mantle är AMD exklusivt sen det lanserades funkar bara NGC dessutom.

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Microsoft kan slänga sig i väggen. Sedan om det är OpenGL eller Mantle som fortsätter bryr jag mig inte så mycket.

du behöver inte kommentera om du ska sprida hat som inte spelar någon roll /peace

Skrivet av AMD-FX:

Det är bullshit. Mantle är för multiplattformar medan DX enbart kommer till MS OS

är inte mantle amd kort exclusive då det inte fungerar med hur nvidia har byggt sina kort? sen är det ju om amd/nvidia får rättigheterna till konsoler osv och om spelföretagen vill lägga om till mantle osv?

Skrivet av MrNeikter:

Mantle är öppet att använda men är för tillfället (och förmodligen för alltid) endast tillgängligt för AMD-kort då Nvidia aldrig lär hoppa på tåget. Men som sagt.. Nvidia får om de vill.

precis!

Skrivet av klk:

Tänk vad konkurrens kan göra

alltid bra med konkurrens!

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Om Mantle är är AMD exlusivt eller inte spelar ingen roll ,förhoppningsvis läggs det ner& AMD & Nvidia sätter lite mer press på MS istället.
I dagsläget är Mantle AMD exlusivt att dom sen öppnat upp för att släppa det till andra senare gör det fortfarande till AMD exlusivt i dagsläget.
Skulle behöva ställas högre krav på MS att släppa sin dj...a X box satsning & komma tillbaks till oss pc spelare igen det är nog där största bekymmret är.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xealo:

I nuläget ja. Men Mantle är helt öppet och Nvidia kan släppa kort som stödjer mantle om de så vill, till skillnad mot funktioner som physx.

Vad hjälper det om det är öppet eller stängt när det inte stödjer NVidia-korten?
AMD gjorde Mantle till AMD-kort enbart, dom gjorde det inte så det funkar med NVidia-kort utan då måste NVidia själva lägga ner tid på att koda in det.
Därför är DirectX ett bättre val då det fungerar på alla korten, och av den anledningen gör NVidia rätt i att inte hoppa på något tåg som inte lämnar stationen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrNeikter:

Och MS korståg för att tvinga alla (gamers) till DirectX (dvs Windows) bara fortsätter.

Mina favoritspel körs med lätthet i OS X. Med detta facit i hand vet jag vilka utvecklare som dedikerat kraft och engagemang utanför DirectX.

Men är man en tvättäkta 'gamer' så är man ju påtvingad skiten som Microsoft fortsätter att spotta ut, utan att lyssna på konsumenten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mantle, tack så jävla mycket. Vare sig Mantle sjunker eller inte är inget jag bryr mig om. Men det gjorde det som alla hoppades på, stoppade Microsoft's monopol på API marknaden.

Dock hoppas jag att OpenGL tar över eftersom DirectX generellt sagt verkar vara väldigt ineffektivt både från utvecklarnas och spelarnas sida.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

du behöver inte kommentera om du ska sprida hat som inte spelar någon roll /peace

Det rör sig inte om något hat. Jag starkt stödjer öppna lösningar helt enkelt. Där är så klart OpenGL kanske bäst lämpat, men även AMDs Mantle är ju öppet i den mening att andra tillverkare skulle kunna använda det. Sedan Microsofts uppförande den senaste tiden eldar bara på mitt intresse att se datorspelsmarknaden befriad från att vara låst till ett enda operativsystem.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

NOOooooo. .... jag hade hoppats på revolution. Död åt DirectX och nytt liv för nya APIer som stödjer mer än en plattform! Hoppas Microsoft uppdaterar DirectX på samma sätt som de hanterat sin mobilmarknad så blir det kanske som jag önskar (DirectX<3% av marknaden)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Alla som gnäller så på dx sitter ni med Linux som speldatorer ? open gl har halkat efter dom sista åren direct x inte kommit med samma uppdateringar som förr, men ändå ser inte någon större användning av Linux eller andra os direkt.
Steam OS kanske kan ändra lite på det men positivt att DX & open gl blir närmare knutet till hårdvaran

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Det var ju ganska väntat att detta skulle ske, Dock inte väntat att det skulle gå så pass snabbt att dra igång det. Det kommer ju iofs dröja ett år eller så innan det blir något användbart, så vi får väl se hur det går för mantle tills dess.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrNeikter:

Och MS korståg för att tvinga alla (gamers) till DirectX (dvs Windows) bara fortsätter.

Är det bättre att AMD tvingar alla att köpa deras grafikkort än att Microsoft gör något som gynnar alla med samma förutsättningar oavsett tillverkare?

Skrivet av Laggzor:

så nu efter mantle fick MS tummen ur röven o börja göra något, dom har väl hållt på det så länge för att locka folk åt xbox antar jag.

Jag tror mer på att det hållit på det för att se vad Mantle hade att komma med (i dags läget inte mycket)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Skuggan74:

Vad hjälper det om det är öppet eller stängt när det inte stödjer NVidia-korten?
AMD gjorde Mantle till AMD-kort enbart, dom gjorde det inte så det funkar med NVidia-kort utan då måste NVidia själva lägga ner tid på att koda in det.
Därför är DirectX ett bättre val då det fungerar på alla korten, och av den anledningen gör NVidia rätt i att inte hoppa på något tåg som inte lämnar stationen.

Principiell skillnad och det är skillnad på vem man kan gnälla på. Vi kan gnälla på Nvidia för att AMD inte har stöd för GPU-accelererad fysik med PhysX. Nvidia låste det så hårt att man inte ens får ha ett AMD-kort i datorn. Vänder vi på det så kommer det vara Nvidias fel om de inte stödjer Mantle i framtiden då valet att implementera det är deras.

Sen verkar det råda viss förvirring om hur och när det ska släppas fritt samt hur hårt bundet det faktiskt är till GCN i praktiken. Det har dykt upp uttalanden som säger att det skulle gå att köra på Nvidia rakt av, andra har sagt att det krävs små ändringar.

I grund och botten är det alltså en fråga om semantik, alltså hur man definierar ordet exklusivt, och en fråga om principiella skillnader i öppenhet.

I bemärkelsen "fungerar bara på AMD-kort idag" så är Mantle exklusivt för AMD. I bemärkelsen "kommer fortsätta vara låst till AMD-kort i framtiden" så är det inte exklusivt för AMD.

Tänk vad mycket lättare det vore om alla pratade om samma sak.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

fan va nice mer prestanda för alla

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MhoKaY:

Är det bättre att AMD tvingar alla att köpa deras grafikkort än att Microsoft gör något som gynnar alla med samma förutsättningar oavsett tillverkare?

Jag tror mer på att det hållit på det för att se vad Mantle hade att komma med (i dags läget inte mycket)

Det kommer aldrig hända så du behöver inte oroa dig över det. Jag hade absolut helst sett att en organisation där både MS, Apple, Linux, spelutvecklarna samt hårdvaruutvecklarna kunde skapa en helt ny API som kunde bli en ny standarn.

Permalänk
Skrivet av Orici:

Mantle är optimerat/fungerar endast med AMD kort så det är AMD exklusivt.

nVIDIA såg nog att Microsoft skulle göra detta och valde att inte hoppa på ett sjunkande skepp.

Mantle och openGL är bättre än directx.

Varför för det inte är bundet till ett OS. Dessutom måste man byta OS om man vill ha ny directx version.

Kostar ju mer än att få en uppdatering på openGL till valfritt os.

Det som hindrar mig att gå över till linux är spelutbudet. Färg på grafikkortet spelar mig ingen roll.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Oavsett om Direct X är knutet till nyaste Windows så uppgraderar man väl alltid när ett ny version släpps. Det gör i alla fall jag!

Vem kör Windows XP 32Bit med 3GB Ram SLI/Crossifre 780/R9 290?

Att uppgradera OS är väl inget att bråka om. Har man en gång köpt en äkta version windows kostar det inte speciellt mycket att uppgradera precis.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Oavsett om Direct X är knutet till nyaste Windows så uppgraderar man väl alltid när ett ny version släpps. Det gör i alla fall jag!

Vem kör Windows XP 32Bit med 3GB Ram SLI/Crossifre 780/R9 290?

Att uppgradera OS är väl inget att bråka om. Har man en gång köpt en äkta version windows kostar det inte speciellt mycket att uppgradera precis.

Vist, men sen får man också installera om spel och ha tur med att moderkortstillverkare fixat drivers. Sen var den senaste win inte något lyft från förra gen, och dessutom gav nya drectx inte så mycket nytt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det gör mantle ointressant, men mantle kanske var den triggande faktorn för att påverka directx och opengl's framtid.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Fan vad bra kapitalism och konkurrens är ibland.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Oavsett om Direct X är knutet till nyaste Windows så uppgraderar man väl alltid när ett ny version släpps. Det gör i alla fall jag!

Vem kör Windows XP 32Bit med 3GB Ram SLI/Crossifre 780/R9 290?

Att uppgradera OS är väl inget att bråka om. Har man en gång köpt en äkta version windows kostar det inte speciellt mycket att uppgradera precis.

Varför ska jag uppgradera OS varje tredje år? Uppgraderade inte till W8 för att det bara är slöseri med ca 1000kr,
kommer knappast vara värt för den lilla skillnaden. Väntar jag dock 3 år till är det värt en uppgradering,
om jag har ny hårdvara dvs.

Permalänk
Medlem

Tror jag läst någonstans att det fanns begränsningar i DX (bla förmågan att rita upp ett stort antal objekt) som artikelförfattaren hävdade var medvetna för att inte Xbox 360 skulle bli allt för akterseglad. Kan vara svammel - men nu verkar det i alla fall som om det arbetas på att förbättra prestandan. Tror inte att det är en slump att denna diskussion och Mantle kommer i samma veva som Xbox One och PS4 dyker upp.

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover