Borde inte nya generationens konsoler åtminstone klara 1080/60

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCouchNerd:

Shit det visste jag inte, men där ser man, om de inte äns själva kan fixa en mjukvaru emulering så är det nog inprincip omöjligt.

Omöjligt är det nog inte men det är billigare att använda PS3'or istället för att emulera.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Omöjligt är det nog inte men det är billigare att använda PS3'or istället för att emulera.

Förmodligen sant, lär nog kräva ganska kraftig hårdvara för att fixa det.

Permalänk
Avstängd

http://www.craveonline.com/gaming/articles/650465-thief-ps4s-...

intressant hur man menar på att varken ps4 eller xbox one lever upp till standarden next gen. Bara PC är next gen i detta läge.

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheCouchNerd:

Shit det visste jag inte, men där ser man, om de inte äns själva kan fixa en mjukvaru emulering så är det nog inprincip omöjligt.

Det är i princip omöjligt att koda till PS3 :P. Att skriva flertrådade program och göra intelligenta saker med cellprocessorn ger en typ hjärnblödning. Om inte det så känns allt bara krångligare än att låta en modern dator göra det både snabbare och enklare

Permalänk
Skrivet av som99:

Många pc spels grafiska gränssnitt i menyer etc är väldigt bökiga med handkontroll, sen om man pratar multiplayer spel så är nackdelen att alla andra man spelar mot sitter med mus vilket betyder att du inte har en chans i många spel. Spelar du tex BF4 på PS4 så har alla samma förutsättningar men skulle man spela det med handkontroll på PC skulle man få ordentligt med pisk då man inte har någon chans mot spelare med mus.

Så tyvärr är det i många fall fortfarande inte möjligt at bara kasta en handkontroll på en vanlig PC.

Jag tänkte ju mest om man vill sitta i soffan med polarna och spela local multiplayer spel eller ett vanligt sp. Thief tex. lär ju bara va trycka in kontrollern och köra. Halva priset, dubbelt så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pSYKED:

Next-gen betyder ju indirekt bättre prestanda, så ditt uttalande är inte riktigt korrekt, ny generation, ny hårdvara, nyare hårdvara är bättre (i regel)
Du kan ju tänka dig om din nya spelkonsol skulle ha sämre prestanda än din gamla, fast det kan man ju inte tänka sig..så det går inte..

Battlefield?

Frågan är om det stämmer nu dock. På http://bf4stats.com/ har online PC-players ofta varit mycket lägre än för exempelvis PS4. Det kan ju förstås bero på alla PC-spelare som helt enkelt inte kan spela spelet, men...

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Jag spelar på min PC med en trådlös 360 handkontroll. Problemet är att det är få spel som stödjer det ordentligt. Därför blir det itne mycket spelande på PC för min del. Går inte att sitta med ett tangentbord och mus i knät i en soffa.

Vilka spel? Nästan alla multiplatformstitlar jag spelat senaste åren stödjer 360 kontroll utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikey13:

http://www.craveonline.com/gaming/articles/650465-thief-ps4s-...

intressant hur man menar på att varken ps4 eller xbox one lever upp till standarden next gen. Bara PC är next gen i detta läge.

Intressant artikel. Sen tror jag att konsoler kan utvecklas vidare. Dock har de lite kvar idag innan prestandan känns ok för nästa gen. Ge det 1-2år så klarar nog PS4 de flesta spelen i 1080/60.

Xbox one sorry den är för dålig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spikey13:

http://www.craveonline.com/gaming/articles/650465-thief-ps4s-...

intressant hur man menar på att varken ps4 eller xbox one lever upp till standarden next gen. Bara PC är next gen i detta läge.

Jag vet inte riktigt vilka slutsatser man kan dra av Thief dock då det verkar prestera ganska kasst över alla plattformar. Kan inte utvecklarna optimera sin kod på ett hyfsat sätt så spelar det ingen roll hur kraftig hårdvaran är liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikey13:

singelplayer spel funkar utmärkt. Det är främst hardcore first person shooters och klassista mus-strategi spel som inte lämpar sig till kontroller.
sportspel, äventyrsspel, bilspel osv alla andra typer av spel är perfekt till 360 kontrollern.

Samt många RPG spel som absolut inte är gjorda för handkontroller på PC där hela styrningen är gjord för mus/tangentbord kombo på PC. Singleplayer RPG spel är en av mina favoriter och jag har verkligen försökt mig på många med handkontroll, men inventory, combat system etc är inte skapt för handkontroll men konsol versionerna är uppenbarligen det. Samt att många så går man genom att klicka med musen, det blir inte kul på handkontroll... Konsol versionerna är dock skapta med haankontrollen i åtanke, styrning med analog styrspak, combat/spell/inventory/menyer etc löst för handkontroll.

Så även om det fungerar jätte bra för dig så är det konstigt att du inte förstår andra som det inte fungerar för då du kanske inte spelar samma typ av spel. Vädligt många RPG är direkt omöjliga att spela med handkontroller och det finns många RPG spelare ute i världen.

Skrivet av Jockedamus:

Jag tänkte ju mest om man vill sitta i soffan med polarna och spela local multiplayer spel eller ett vanligt sp. Thief tex. lär ju bara va trycka in kontrollern och köra. Halva priset, dubbelt så bra.

Då förstår jag vad du menade

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd

Masseffect och skyrim funkar med 360 kontroller vad jag vet iaf.

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikey13:

Masseffect och skyrim funkar med 360 kontroller vad jag vet iaf.

Jo samt Fallout3-nv och en drös med andra men det spelar väll ingen roll då det är många RPG (och spel i andra kattegorier) som inte fungerar. EDIT: Masseffect kan jag inte svara på då jag inte testat då jag inte tyckte om spelet.

Får se hur det bli med uppkommande spel, ta en Titt på Dragon Age origins, känns som två olika spel mellan systemen omöjligt att få att fungera med handkontroll så är lite orolig för nästkommande Dragon Age.

Så fortfarande mängder med spel som inte fungerar och kommande som inte kommer fungera med handkontroll så en handkontroll till PC på sin TV är fortfarande inte en lösning för att skippa köpa en TV-spels konsol för oss som vill spela en del på det viset.
Så börjar bli trött på att folk tjatar om att en handkontroll till PC fungerar lika bra som att köpa en dedikerad konsol när det inte gör det.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd

om vi sammanfattar det till att "flertalet AAA titlar" dvs "storspel" förutom en del spel där handkontroll naturligvis inte fungerar, så är det ändå generellt sett de flesta spel som funkar med handkontroll till pc idag via steam.

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av spikey13:

Masseffect och skyrim funkar med 360 kontroller vad jag vet iaf.

Skyrim fungerade galant för mig. Mass effect 3 också. Men stödet för handkontroll i mass effect 1 och 2 finns ej på PC. Man kan sätta sig och börja pilla med ini-filer själv där men en del funktioner går inte att ersätta. Special powers kan man glömma utan mus.

Sen beror det lite på hur spelet är utformat också. Jag vet att jag tyckte Crysis 1 var för lätt på alla svårighetsgrader när det kom men med en Xboxkontroll på PC lyckte jag det blev för svårt redan på lättaste svårighetgraden. Detta trots att styrningen fungerade prima i sig.

Magicka går ju att spela med handkontroll. Fullt stöd. Men det blir inge bra ;).
Binding of isaac fungerar inte alls med handkontroll utan extraprogram vilket är märkligt med tanke på speltypen (flashbaserat är väl förklaringen).

Summa summarum. Xboxkontroller är jättetrevligt för en handfull titlar till PCn (rätt många faktiskt), men det räcker inte med att det går att spela med handkontroll. Spelet måste vara anpassat för detta också och en stor del av spelen är inte riktigt där idag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Vilka spel? Nästan alla multiplatformstitlar jag spelat senaste åren stödjer 360 kontroll utan problem.

Prova battlefield 4 med handkontroll. Häflten av funktionerna finns inte på handkontrollen överhuvudtaget.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Skyrim fungerade galant för mig. Mass effect 3 också. Men stödet för handkontroll i mass effect 1 och 2 finns ej på PC. Man kan sätta sig och börja pilla med ini-filer själv där men en del funktioner går inte att ersätta. Special powers kan man glömma utan mus.

Sen beror det lite på hur spelet är utformat också. Jag vet att jag tyckte Crysis 1 var för lätt på alla svårighetsgrader när det kom men med en Xboxkontroll på PC lyckte jag det blev för svårt redan på lättaste svårighetgraden. Detta trots att styrningen fungerade prima i sig.

Magicka går ju att spela med handkontroll. Fullt stöd. Men det blir inge bra ;).
Binding of isaac fungerar inte alls med handkontroll utan extraprogram vilket är märkligt med tanke på speltypen (flashbaserat är väl förklaringen).

Summa summarum. Xboxkontroller är jättetrevligt för en handfull titlar till PCn (rätt många faktiskt), men det räcker inte med att det går att spela med handkontroll. Spelet måste vara anpassat för detta också och en stor del av spelen är inte riktigt där idag.

Skrivet av ozo64:

Prova battlefield 4 med handkontroll. Häflten av funktionerna finns inte på handkontrollen överhuvudtaget.

Alla spel stödjer ju inte handkontroll på PC, men hoppas ni inte dissar PC bara för det. Själv köper jag spel till PC om de stödjer gamepad, de är billigare och ser bättre ut så why not?. För spel som inte gör det samt exklusiva köps till konsol

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperFlugan:

Alla spel stödjer ju inte handkontroll på PC, men hoppas ni inte dissar PC bara för det. Själv köper jag spel till PC om de stödjer gamepad, de är billigare och ser bättre ut så why not?. För spel som inte gör det samt exklusiva köps till konsol

de flesta spel som portas från konsoll blir ofta bättre på pc och stödjer då ochså gamepad. iaf sedan något år tillbaka

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SuperFlugan:

Alla spel stödjer ju inte handkontroll på PC, men hoppas ni inte dissar PC bara för det. Själv köper jag spel till PC om de stödjer gamepad, de är billigare och ser bättre ut så why not?. För spel som inte gör det samt exklusiva köps till konsol

Nej då ;). Min senaste konsol är ett playstation 2 som står i garderoben sedan många år. Det är PCn som används för spel hemma.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av spikey13:

de flesta spel som portas från konsoll blir ofta bättre på pc och stödjer då ochså gamepad. iaf sedan något år tillbaka

Skrivet av SuperFlugan:

Vilka spel? Nästan alla multiplatformstitlar jag spelat senaste åren stödjer 360 kontroll utan problem.

Som jag sa om du läst hela tråden

Permalänk
Medlem

Som konsolnisse håller jag faktiskt med trådskaparen. Mycket av poängen med konsoler gick förlorat med 360 och PS3, nämligen enkelheten. Det var och är fortfarande mycket krångel med dessa konsoler.

Jag är konsolälskare pga just enkelheten och enhetligheten, robustheten i plattformen, "it just works". Men de två senaste generationerna (den nya och den tidigare) har detta luckrats upp alltmer, utan att någon annan "feature" kunnat väga upp. Samtidigt känner jag att PC-plattformen blivit alltmer stabil genom åren, och dessutom fått en stor spelplattform med Steam som får allt mer konsolliknande egenskaper. Jag följer utvecklingen av plattformen med ganska stort intresse.
Spela gör jag helst i vardagsrummet. Om plattformen utvecklas och ges möjlighet att bli mer uppstyrd och kunna streama spel från en kraftfull dator nånstans till en dumbox i vardagsrummet som det pratas om, och de exklusiva spelen blir än färre, då kan det bli så att jag hoppar över. Dock saknar jag flerspelarbiten i rummet. PC känns mest som FPS, statiska singelllir och online. Inget kompisröj i vardagsrummet. Alla plojgrejer med PS Move, musikspel och liknande ger också en väldigt rolig upplevelse.

Men när jag tänker på det är jag nog i minoritet ändå. Jag är teknikintresserad, och jag har ändå ett intresse av en kraftfull dator för fler ändamål än spel, såsom folding, foto och videoredigering.

De flesta mainstreamspelare vill inte lägga pengarna på en kraftdull dator, och många finner det också krångligt att spela på en dator, fastän drivrutinsstrul osv är mindre idag. En del HC-spelare är faktiskt väldigt otekniska, och de stannar på konsol ändå.

Som någon skrev så har det historiskt sett varierat om maskinen varit kraftfull för sin tid eller ej. På senare tid har det ofta varit så, men inte alltid. Men de gånger kraften inte varit starkt argument har det istället varit något annat, oftast enkelheten. Eftersom enkelheten med konsoler nu har blivit starkt decimerad, och PC har stabiliserats som sagt, samt blivit relativt billigare, så förväntar jag mig, och många andra med samma tanke, att konsolerna ska väga upp det med att vara väldigt prisvärda och (kraftigt) subventionerade av tillverkarna. Så var det med PS2, Xbox, Xbox 360 och PS3 (fast till ingen nytta där).

När vi nu är inne på 2014 och andra generationens HD-konsoler, och med resonemanget ovan i åtanke, så känns 1080p 60hz som ett fullt rimligt krav för trippel-A-spel.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Gibbe:

Som konsolnisse håller jag faktiskt med trådskaparen. Mycket av poängen med konsoler gick förlorat med 360 och PS3, nämligen enkelheten. Det var och är fortfarande mycket krångel med dessa konsoler.

Jag är konsolälskare pga just enkelheten och enhetligheten, robustheten i plattformen, "it just works". Men de två senaste generationerna (den nya och den tidigare) har detta luckrats upp alltmer, utan att någon annan "feature" kunnat väga upp.

Vad är det för krångel och enkelhet som gått förlorad menar du? att man måste installera vissa spel? Vi fick väl dessutom ganska mycket nya features med PS3 och 360, exempelvis kan man köpa spel online och man kan ha separata konton så olika familjemedlemmar enklare kan dela på samma konsoll.

Menar inte att du har fel men du har heller inga riktiga argument

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hunden:

Vad är det för krångel och enkelhet som gått förlorad menar du? att man måste installera vissa spel? Vi fick väl dessutom ganska mycket nya features med PS3 och 360, exempelvis kan man köpa spel online och man kan ha separata konton så olika familjemedlemmar enklare kan dela på samma konsoll.

Menar inte att du har fel men du har heller inga riktiga argument

Nej, jag håller med. Obligatorisk installation är visserligen lite extra krångel jämfört med hur det var på NES-tiden exempelvis men det handlar ju bara om lite väntetid första gången man spelar spelet. Det har också blivit lättare att spela på en PC i och med att Windows har blivit bättre på att hitta aktuella drivrutiner och så, men fortfarande är det ju mycket mer mek med att spela på en PC jämfört med på en konsoll.

Att konsollspel får patchar numera kan man ju se både positivt och negativt. Det är störande när man vill spela nu och det krävs en fet nedladdning från långsamma PSN eller XBL bara för att få starta spelet men konsollerna har ju funktioner som sköter detta åt en automatiskt. Min PS3:a är exempelvis inställd på att alltid ta ner alla patchar varje natt så jag slipper denna problematik. Sen att Sony kräver betalt medlemskap i PSN för att man ska få denna funktionalitet är ju ganska dumt men gillar man att spela så har man väl redan gjort det ändå (med nya spel som ingår varje månad osv.)? Fördelen med patcharna är ju att spelen faktiskt blir patchade, fanns det en bugg i ett NES-spel (eller PS, XB osv.) så fick man ju helt enkelt leva med den. Att detta innebär att spelen släpps innan de är fullständigt klara och testade är förstås en nackdel dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Vad är det för krångel och enkelhet som gått förlorad menar du? att man måste installera vissa spel? Vi fick väl dessutom ganska mycket nya features med PS3 och 360, exempelvis kan man köpa spel online och man kan ha separata konton så olika familjemedlemmar enklare kan dela på samma konsoll.

Menar inte att du har fel men du har heller inga riktiga argument

Okej. Jag kan inte tala för 360 då jag aldrig ägt en själv utan bara spelat hos kompisar, och då inte tittat så mycket av plattformen.

Visst, vi fick dessa nya features, men dessa och mycket annat kändes dåligt och ogenomtänkt.

Playstation store är nog den sämsta kundupplevelsen jag någonsin sett, åtminstone i förhållande till värdet av den för plattformen. Den nuvarande versionen som funnits i något år, har grava minnesläckor eller nåt, och har haft det sen lanseringen. Den laggar redan från uppstart, och efter att ha tittat på 3-4 spel, oavsett sökväg, börjar det bli svårt att använda. Det är som på 90-talet då jag hade Windows 95 på en maskin med 12MB RAM, fast den datorn höll sig ändå någorlunda stabil. PS store krashar ungefär 1 av 3 gånger jag använder det. Ibland startar den om sig själv, ibland måste jag stänga av maskinen med knappen på den. Hur man kan sjösätta en sådan usel tjänst är mig en gåta. Den tidigare versionen av PS store fungerade, men den var hemskt oinspirerande, och såg ut som en webbsida från 2002. Den hade dessutom egenheten att om man hade en SDTV kunde man inte läsa annat än rubriker. (bemödade man sig dock med att trycka in en RGB-kabel från sin PS1 eller 2 så gick det hjälpligt, men med tanke på att Sony bara skickar med en kompositkabel ska inte sånt behövas för att nyttja funktionerna med den.)

Maskinen känns överlag handikappad, där varje manöver ofta ta onödigt lång tid som i längden blir fruktansvärt irriterande. Trots marknadsföring om att detta skulle vara en multitaskmaskin med massvis med processorkärnor, kan den oftast inte göra mer än en sak i taget, hur obetydligt det än är.
*En del spel ska installeras, vilket ofta tar lång tid. MGS4 är ett ökänt exempel, där 10GB ska installeras, vilket tar 6-10 timmar eller vad det var. Anledningen till att installation krävs är att BD-spelaren i PS3an är väsentligt långsammare än DVDn i 360n, 9MB/s resp 22.16MB/s, så för att inte lagg ska uppstå pga långsam laddning måste en del saker installeras.
TILLÄGG: MGS4 tog 30-40 min att installera enligt mina två vänner, fick det bekräftat nyss.
*XMB-menyn är oftast seg som sirap när man ska komma åt den medan ett spel är igång. Men det är nästan helt i onödan, för de allra flesta funktioner och inställningar kräver ändå att man stänger av spelet först innan man kan ändra dem eller använda dem. Man kan inte ens titta på en inställning eller spelsparning utan att stänga av den först.
*När man ska titta på sina troféer ska den ofta synkronisera först. Detta tar relativt lång tid. Varför? Det kan inte vara många kilobyte som ska överföras.
*När man bläddrar runt i XMB:n så cashar den aldrig några ikoner. Alls. Detta känns riktigt efterblivet. Fastän man bara sekunden tidigare bläddrade förbi nånting, så måste den ladda ikonen igen. Det enda undantaget är systemikonerna. Spelikoner, troféikoner och avatarer laddas alltid om från scratch varje gång man bläddrar förbi. Det hade kanske inte varit ett problem om den laddat tillräckligt fort, men oftast kan man bläddra långt snabbare än den hinner ladda. Inte ens vänlistan kan den casha. Varje gång man loggar in på PSN ska den laddas om från början. Trofélistan måste laddas helt och hållet när man ska jämföra troféer med någon i vänlistan.
*Nerladdningar och uppdateringar, stora som små, genererar alltid 1-2 sekunders avbrott, för att maskinen ska ladda en laddningsskärm! Ibland kan detta ta ända upp till 20 sekunder av någon anledning.
*Video- och röstchattar man kan man inte ens komma åt XMB:n samtidigt! Följdaktligen går det inte att röstchatta med någon/några från grundmenyn och ta med det i ett spel. Nope. Det är spelen som sköter chatten i spel, inte XMBn. På denna punkt är 360n bättre. Misstänker det har två orsaker: 1.Man tänkte inte på det, och om man patchar för det och därmed låser RAM till det kommer man bryta några av de allra första spelen som hade större mängd RAM att röra sig med. 2.Man vill helt enkelt inte, för att spara bandbredd, då PSN är gratis.
*Att göra en backup på ca 100 GB tar en hel dag, och att sedan återställa densamma tar ca 1 dygn.
*Nerladdningar görs inte i bakgrunden som default, man måste alltid trycka på en knapp. Laddar man ner mycket kan denna lilla knapptryckning ta upp till 1 minut innan manövern är verkställd.
*Nerladdningar ska installeras. Kan de inte bara vara klara att användas direkt.
*Nerladdningar finns alltid endast i ursprungsversionen, så finns det uppdateringar/patchar, vilket det oftast gör, måste dessa laddas ner separat i efterhand, vilket endast kan göras när man startar spelet.

Jag kommer kanske på mer efterhand.

Förtydligande samt tillägg
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Nog för att Bluray spelaren är långsam i PS3'an men det tar PS3'an 30 minuter att läsa in en Bluray skiva (Dvs innebörden av 2x) ( samt en timme för dual layer ) helt och hållet till HD. Några 10 timmar handlar detta inte om, Så vidare du inte sitter med ett spel som ligger på över 200GB+

Spelet i fråga du tog upp har bland de bästa installations tiderna och system av alla Playstation spel så lite ironiskt att du tar just upp det. MGS4 installerar i ca 3-4 minuter efter varje avslutat kapitel. Total installations tid är runt 15 minuter. 6-10 timmar? Vad har du fått detta ifrån? Om din egen maskin så låter den rejält defekt.

Sedan vet jag inte vad så got som alla saker där du nämner har med att en konsol är mer komplex, vist att de är långsamma men vad har det i huvud taget att göra med komplexitet?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippaz:

Jag kommer från PC och köpte en konsol, men är förfarande besviken av att alla spel inte klarar detta om vi pratar om next gen . Annars är det last gen enligt mig

Kom med input

typ alla Wii U Exklusiva titlar kör 1080p 60 fps som har släppts hittills medans de andra kör ett grafikrace mot PC vilket de aldrig kan vinna, varför kan de inte satsa på smooth gameplay istället för fancy grafik? fancy grafik hör inte hemma på low-end PC's som konsollerna är i grund och botten

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Ryuk00:

Vad skiljer en PC från en consol idag? INGET. Det är exakt samma IO, samma hårdvara (dock låst?), låsta spel, men finns oftast till PC. Varför inte bara köra PC?!

charmen är iaf för mig co-op känslan i soffan, eller egentligen framförallt att alla lirar på "lika" vilkor.. jag älskar tex CoD osv på konsol för att de är lite laidback o ungefär samma förutsättningar.. på PC är det ju mer en materialsport

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Nog för att Bluray spelaren är långsam i PS3'an men det tar PS3'an 30 minuter att läsa in en Bluray skiva (Dvs innebörden av 2x) ( samt en timme för dual layer ) helt och hållet till HD. Några 10 timmar handlar detta inte om, Så vidare du inte sitter med ett spel som ligger på över 200GB+

Spelet i fråga du tog upp har bland de bästa installations tiderna och system av alla Playstation spel så lite ironiskt att du tar just upp det. MGS4 installerar i ca 3-4 minuter efter varje avslutat kapitel. Total installations tid är runt 15 minuter. 6-10 timmar? Vad har du fått detta ifrån? Om din egen maskin så låter den rejält defekt.

Sedan vet jag inte vad så got som alla saker där du nämner har med att en konsol är mer komplex, vist att de är långsamma men vad har det i huvud taget att göra med komplexitet?

Jag syftade på att anledningen till att installation ö.h.t. krävs är för att BD-läsaren är långsam. Menade inget med hur lång tid installationen tar pga BD-spelaren. Skrev dåligt, har ändrat min post nu. Varför det tar lång tid är mig en gåta.

Förstahandsinfo från två IRL-vänner. Men det var 2-3 år sedan. Kan höra igen för att få det verifierat.

Jag förstår inte ditt sista spörsmål. Jag fick en fråga av hunden om vad jag finner för krångel och förlorad enkelhet, och jag svarade på det. När spelet väl är igång kan det var rätt kul, men det gäller att vara målmedveten, för vägen dit är omständlig och långsam.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd

Co op i soffan och tvn på pc är grymmt!

Te

- wii emulato
- n64 em
- borderland
- rayman legend
- worms 3d samt indiespel osv. Osv

Fins mer co op spel till pc än till en enstaka sorts konsoll. Flesta moderna spel stödjer 360 controller.

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Skrivet av Gibbe:

Playstation store är nog den sämsta kundupplevelsen jag någonsin sett, åtminstone i förhållande till värdet av den för plattformen. Den nuvarande versionen som funnits i något år, har grava minnesläckor eller nåt, och har haft det sen lanseringen. Den laggar redan från uppstart, och efter att ha tittat på 3-4 spel, oavsett sökväg, börjar det bli svårt att använda. Det är som på 90-talet då jag hade Windows 95 på en maskin med 12MB RAM, fast den datorn höll sig ändå någorlunda stabil. PS store krashar ungefär 1 av 3 gånger jag använder det. Ibland startar den om sig själv, ibland måste jag stänga av maskinen med knappen på den. Hur man kan sjösätta en sådan usel tjänst är mig en gåta. Den tidigare versionen av PS store fungerade, men den var hemskt oinspirerande, och såg ut som en webbsida från 2002. Den hade dessutom egenheten att om man hade en SDTV kunde man inte läsa annat än rubriker. (bemödade man sig dock med att trycka in en RGB-kabel från sin PS1 eller 2 så gick det hjälpligt, men med tanke på att Sony bara skickar med en kompositkabel ska inte sånt behövas för att nyttja funktionerna med den.)

Vet inte vad du har för PS3 men har aldrig haft några problem med storen, den har aldrig kraschat och vitt jag vet har ingen av mina kompisar haft några problem heller.. Låter riktigt konstigt, tycker den har varit stabil, sen angående interfacet så är väll smaken som baken, jag har inga problem att orientera mig där men andra kanske tycker annorlunda och det är ju inte så konstigt.

Skrivet av Gibbe:

Maskinen känns överlag handikappad, där varje manöver ofta ta onödigt lång tid som i längden blir fruktansvärt irriterande. Trots marknadsföring om att detta skulle vara en multitaskmaskin med massvis med processorkärnor, kan den oftast inte göra mer än en sak i taget, hur obetydligt det än är.

Samma sak här, min flyter fram, är knappt seg alls. Är du säker din enhet inte är defekt på något sätt?? Kanske dålig hårddisk..

Skrivet av Gibbe:

*En del spel ska installeras, vilket ofta tar lång tid. MGS4 är ett ökänt exempel, där 10GB ska installeras, vilket tar 6-10 timmar eller vad det var. Anledningen till att installation krävs är att BD-spelaren i PS3an är väsentligt långsammare än DVDn i 360n, 9MB/s resp 22.16MB/s, så för att inte lagg ska uppstå pga långsam laddning måste en del saker installeras.

Öhh, va? 6-10 timmar, tar ju någon minut.. Börjar låta mer och mer som det är något med hårddisken, vissa har haft problem med att det gått segt men byte av hårddisk löser oftast det. Hade även gått tagit på garanti om det va så här sen början.

Skrivet av Gibbe:

*XMB-menyn är oftast seg som sirap när man ska komma åt den medan ett spel är igång. Men det är nästan helt i onödan, för de allra flesta funktioner och inställningar kräver ändå att man stänger av spelet först innan man kan ändra dem eller använda dem. Man kan inte ens titta på en inställning eller spelsparning utan att stänga av den först.

Håller med totalt här, störande att man inte kan ändra inställnignar på ljud ut o.s.v. även fast man är inne i spelet. T.ex. om man vill byta till headset för någon ska lägga sig.

Skrivet av Gibbe:

*När man ska titta på sina troféer ska den ofta synkronisera först. Detta tar relativt lång tid. Varför? Det kan inte vara många kilobyte som ska överföras.

Tar ju typ 3 sekunder att synca?? Segt internet? även det kan påverka affären.

Skrivet av Gibbe:

*När man bläddrar runt i XMB:n så cashar den aldrig några ikoner. Alls. Detta känns riktigt efterblivet. Fastän man bara sekunden tidigare bläddrade förbi nånting, så måste den ladda ikonen igen. Det enda undantaget är systemikonerna. Spelikoner, troféikoner och avatarer laddas alltid om från scratch varje gång man bläddrar förbi. Det hade kanske inte varit ett problem om den laddat tillräckligt fort, men oftast kan man bläddra långt snabbare än den hinner ladda. Inte ens vänlistan kan den casha. Varje gång man loggar in på PSN ska den laddas om från början. Trofélistan måste laddas helt och hållet när man ska jämföra troféer med någon i vänlistan.

Går relativt snabbt hos mig, som sagt, låter som hårddisk här också..

Skrivet av Gibbe:

*Nerladdningar och uppdateringar, stora som små, genererar alltid 1-2 sekunders avbrott, för att maskinen ska ladda en laddningsskärm! Ibland kan detta ta ända upp till 20 sekunder av någon anledning.

Installerar allt sånt på natten. Har dock aldrig sett att det tar så lång tid innan den börjar patcha, ett par sekunder ja, men upp mot en halv minut, nej.

Skrivet av Gibbe:

*Video- och röstchattar man kan man inte ens komma åt XMB:n samtidigt! Följdaktligen går det inte att röstchatta med någon/några från grundmenyn och ta med det i ett spel. Nope. Det är spelen som sköter chatten i spel, inte XMBn. På denna punkt är 360n bättre. Misstänker det har två orsaker: 1.Man tänkte inte på det, och om man patchar för det och därmed låser RAM till det kommer man bryta några av de allra första spelen som hade större mängd RAM att röra sig med. 2.Man vill helt enkelt inte, för att spara bandbredd, då PSN är gratis.

Håller med, störande, hade velat ha någon form av generell voice chat, nu har de väll fixat detta i PS4:a, eller ja, de ska göra det då Skype kommer.

Skrivet av Gibbe:

*Att göra en backup på ca 100 GB tar en hel dag, och att sedan återställa densamma tar ca 1 dygn.
*Nerladdningar görs inte i bakgrunden som default, man måste alltid trycka på en knapp. Laddar man ner mycket kan denna lilla knapptryckning ta upp till 1 minut innan manövern är verkställd.
*Nerladdningar ska installeras. Kan de inte bara vara klara att användas direkt.
*Nerladdningar finns alltid endast i ursprungsversionen, så finns det uppdateringar/patchar, vilket det oftast gör, måste dessa laddas ner separat i efterhand, vilket endast kan göras när man startar spelet.

Erm, tar inte ett dygn för mig att göra en backup, även om jag kör hela hårddisken, som sagt, detta låter ju även som det är något defekt med enheten.. Det med neddladdningar är lite störande, dock kan jag sköta det via mobilen istället så slipper jag äns bry mig om det. Har ställt in Playstationen så den laddar ned på natten.

Permalänk
Medlem

Ok om alla nu säger att detta är fel vilket kommer fram mer och mer så får jag backa !