Hjälp mig i mobildjungeln!

Permalänk
Medlem

Hjälp mig i mobildjungeln!

Är i behov utav en ny telefon och mina kunskaper om telefoner är väldigt begränsade då jag knappt gör något annat än att ringa/smsa på telefonen, har ett par appar installerade och så kommer det förmodligen fortsätta vara.

Vill inte ha någon budgetlur men inte heller top of the line om det inte går att få tag på beg inom budget och om den uppfyller mina krav som är:
Skärm på runt 4" absolut max 4.5"
Batteritiden måste vara bättre än okej.
och det är väll ungefär så lång min kravlista är, den får som sagt vara begagnad och jag kan tänka mig att lägga 2500 kanske 3000kr lite beroende på vad det är.
Har en vän som sitter på en Iphone 4S 8gb, går ej att uppgradera minnet men 8gb räcker troligtvis till mig, han hade tänkt sig 2000kr och den är ny i kartong. värt?
Har spanat på Samsung S4 mini som känns väldigt smidig men ack så plastig, är det en vettig telefon?

Jag hoppas att det finns kunskap här som kan hjälpa mig hitta vad jag söker!

Mvh fesen

Permalänk
Medlem

Z1 Compact = Win
Köpte precis den själv och är väldigt nöjd.
Kanske lite för dyr enligt din budget, men kan verkligen rekommendera att iallafall fundera på den. Lägg in Googles egna luncher och den är bäst(mitt tycke). Den har också en väldigt bra kamera.
Alternativt Nexus 4, vilket säkert går att hitta billigt nu, lite för stor kanske... Och ingen bra kamera.
Nexus 5 är också stor. Men är en extremt bra telefon.
Ingen av dessa känns plastiga.
Har haft alla dessa tre och varit nöjd med alla. Undantaget kameran på N4(använde inte kameran i större utsträckning då jag köpte den, men med nytillskott i familjen blev den ett måste)
S4 mini ska du inte välja. Det är en budgetlur hårdvarumässigt och delar endast namn med sin storebror/syster.

EDIT: Redigerade en del från min första post.

EDIT2: Z1 Compact har en väldigt bra batteritid. Jag är väl en "heavy user" och den räcker för mig i två dagar. Och då har jag inte använt en funktion som heter "stamina mode" som ska ge ännu bättre batteritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Z1 Compact = Win
Köpte precis den själv och är väldigt nöjd.
Alternativt Nexus 4, vilket säkert går att hitta billigt nu, lite för stor kanske...
Samma för Nexus 5. Men också väldigt bra telefon.
Ingen av dessa känns plastiga.
S4 mini ska du inte välja. Det är en budgetlur hårdvarumässigt och delar endast namn med sin storebror/syster.

Agrred, Z1C låter helt klart rätt, MEN den är lite dyr... :/ mitt nästa inköp lär bli en sådan tho fullfart men utan segel

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Avstängd

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2300392&o=inkmoms
vet inte hur dom är i verkligheten men tycker en g3500 känns väldigt bang for the buck

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2300392&o=inkmoms
vet inte hur dom är i verkligheten men tycker en g3500 känns väldigt bang for the buck

Tror den är prisvärd, men har inte alls samma "stöd" som mer påkostade telefoner. Med "stöd" menar jag att hitta tillbehör, systemuppdateringar, hållbarhet över tid(nya appar som kräver mer prestanda) och massa avskalade funktioner som bra nätverk, NFC och andra grejer som man kan tycka är standard idag.
Därför rekommenderar jag en "påkostad" telefon, behöver inte vara senaste modellen, men man får mer ut av dem.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att inte titta på mobiler för runt 3000 som är släppta nyligen. Titta istället på flaggskeppsmobilerna från 12/13. De är totalt överlägsna dagens mellansegmentsmobiler. Kan dock inte uttrycka mig om Nokia då jag inte har särskilt mycket erfarenhet av dem.

Titta på Nexus 4. Den kostar 2700 kr och är riktigt bra för det priset.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1484309

Den största bristen i den mobilen är att baksidan är av glas, så man bör ha ett skal på (fast det har Iphone också).
Skillnaden mellan den och dagens flaggskeppsmobiler är inte särskilt stor. Den har allt du behöver och lite till.
Mobilen är 4.7 tum stor, har en Grym processor, 2 GB Ram och STOCK ANDROID!!!
Att mobilen är 4.7 tum hoppas jag inte är ett för stort hinder. Jag gick själv från en 3.5 tumsmobil till en 4.7 tum stor mobil och vande mig på drygt en vecka. Nu kör jag på en Galaxy Note 3 som är nästa 6 tum och den får fortfarande plats i fickan utan problem!

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Moto g från amazon? ~14-1500:- ny.

Visserligen egentligen budgetlur. Men helt ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Z1 Compact = Win
Köpte precis den själv och är väldigt nöjd.
Kanske lite för dyr enligt din budget, men kan verkligen rekommendera att iallafall fundera på den. Lägg in Googles egna luncher och den är bäst(mitt tycke). Den har också en väldigt bra kamera.
Alternativt Nexus 4, vilket säkert går att hitta billigt nu, lite för stor kanske... Och ingen bra kamera.
Nexus 5 är också stor. Men är en extremt bra telefon.
Ingen av dessa känns plastiga.
Har haft alla dessa tre och varit nöjd med alla. Undantaget kameran på N4(använde inte kameran i större utsträckning då jag köpte den, men med nytillskott i familjen blev den ett måste)
S4 mini ska du inte välja. Det är en budgetlur hårdvarumässigt och delar endast namn med sin storebror/syster.

EDIT: Redigerade en del från min första post.

EDIT2: Z1 Compact har en väldigt bra batteritid. Jag är väl en "heavy user" och den räcker för mig i två dagar. Och då har jag inte använt en funktion som heter "stamina mode" som ska ge ännu bättre batteritid.

Har faktiskt tänkt på den men kostar ju 4500kr, begagnat är den för ny för att priserna ska vara bra.

Vart faktiskt lite sugen på den där, har allt jag söker och ett bra pris för att vara ny. Bäst hitintills om jag inte kommer över en billig Z1C eller Nexus 4.

Skrivet av morotis:

Ett tips är att inte titta på mobiler för runt 3000 som är släppta nyligen. Titta istället på flaggskeppsmobilerna från 12/13. De är totalt överlägsna dagens mellansegmentsmobiler. Kan dock inte uttrycka mig om Nokia då jag inte har särskilt mycket erfarenhet av dem.

Titta på Nexus 4. Den kostar 2700 kr och är riktigt bra för det priset.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1484309

Den största bristen i den mobilen är att baksidan är av glas, så man bör ha ett skal på (fast det har Iphone också).
Skillnaden mellan den och dagens flaggskeppsmobiler är inte särskilt stor. Den har allt du behöver och lite till.
Mobilen är 4.7 tum stor, har en Grym processor, 2 GB Ram och STOCK ANDROID!!!
Att mobilen är 4.7 tum hoppas jag inte är ett för stort hinder. Jag gick själv från en 3.5 tumsmobil till en 4.7 tum stor mobil och vande mig på drygt en vecka. Nu kör jag på en Galaxy Note 3 som är nästa 6 tum och den får fortfarande plats i fickan utan problem!

Ska kolla begmarknaden på Nexus synd bara att den är så stor trots att jag själv är stor och har stora händer.

Tack för hjälpen så länge, är absolut inte brådis att köpa något.

Permalänk

iPhone 4S är definitivt värt alla dagar i veckan enligt mig!

Permalänk
Medlem

Har du haft någon fundering på Windows Phone? Lumia 620, 720, 820 är alla bra budget mobiler som flyter på. Skulle alla fall rekommendera att gå till en butik och pilla på en, känna på UIt osv

Permalänk
Medlem

Lumia 920 hadde jag sagt men den är svår att få tag på, batterit håller 17-21 timmar vid surfning fotande och lite youtube + ringande
så kolla gärna på Nokia lumia 925 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1886650 2969kr
Nokia lumia 625 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2078006 1789kr
om du kan krossa 4,5 tum ta nya Nokia Lumia 1320 http://www.expansys.se/nokia-lumia-1320-white-258393/ för 2750
bra skärmar som även funkar om du har hanskar på dig, bra batteritid , bra GPS(gratis karter och updateringar), super enkel att använda, inte så processor beronde som android är så även de billiga känns rappa.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Har du haft någon fundering på Windows Phone? Lumia 620, 720, 820 är alla bra budget mobiler som flyter på. Skulle alla fall rekommendera att gå till en butik och pilla på en, känna på UIt osv

Har klämt lite men Nokias modeller ser bra ut men det finns alltid en dealbreaker, 920 är på tok för tung, dom billigare har för låg upplösning på 4.3" skärm däremot finns HTX 8x, den är inte för tung, bra storlek på skärm med bra upplösning, prismässigt perfekt och enda problemet är egentligen att minnet inte är uppgraderbart men 16gb men det känns inte som en dealbreaker då det är fullt tillräckligt för några mp3låtar, foton/videos och ett par appar.
EDIT såg nu att Nokia 925 uppfyllde mina krav men 1000kr över HTC X8an lär den inte vara värd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Har klämt lite men Nokias modeller ser bra ut men det finns alltid en dealbreaker, 920 är på tok för tung, dom billigare har för låg upplösning på 4.3" skärm däremot finns HTX 8x, den är inte för tung, bra storlek på skärm med bra upplösning, prismässigt perfekt och enda problemet är egentligen att minnet inte är uppgraderbart men 16gb men det känns inte som en dealbreaker då det är fullt tillräckligt för några mp3låtar, foton/videos och ett par appar.
EDIT såg nu att Nokia 925 uppfyllde mina krav men 1000kr över HTC X8an lär den inte vara värd.

jag hadde en HTC one x innan och lyckades komma över en 920 nyligen och trodde inte jag skulle uppleva sån wow effekt som den har get mig. nokia har ju gratis mixradio och lite annat smått och gott som ingår gratis så jag tycker nog att telefonen bara hade vart halvdan annars. kollade förövrigt på lg g2 och lumia 1520 som var mina andra alternativ om jag inte hadde fyndat lumia 920. blev som sagt väldigt förvånad över att batteritiden var så bra, har inte haft en android lur innan som inte ligger mycket lågt i batteri efter en natt och en dag på jobbet. känner ingen panik över att jag måste vara sparsamm för att batteriet inte skulle räcka. sen alla plus på det som kameran, mixradio, GPSen mm.
ja 920 va lite tung men inget jag reagerar över längre nu efter 2 veckors användning. men 925 är ju smidigare.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Har faktiskt tänkt på den men kostar ju 4500kr, begagnat är den för ny för att priserna ska vara bra.

Vart faktiskt lite sugen på den där, har allt jag söker och ett bra pris för att vara ny. Bäst hitintills om jag inte kommer över en billig Z1C eller Nexus 4.

Ska kolla begmarknaden på Nexus synd bara att den är så stor trots att jag själv är stor och har stora händer.

Tack för hjälpen så länge, är absolut inte brådis att köpa något.

Om du inte har jättebrottom så kanske det kan vara bra att vänta ett par dagar då de ska lansera nya flaggskeppsmobiler nästa vecka. Då blir ju många mobiler "utdaterade" vilket kanske sänker priset på dem lite till Då kanske man kan skara en slant!

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk

Då han skrev att han ville ha bra batteritid så kan väl inte Nexus vara sånt bra val?
Men om du inte använder telefonen så mycket så rekommenderar jag även iPhonen, speciellt skulle inte jag tvekat en sekund om jag vore dig om jag kunde pruta ner iPhonen lite grann...
Då även en kompis till mig sålde sin iPhone 4s 32Gb för 900 med trasigt wifi, då du kanske ändå inte använder wifi? Annars är det hur lätt som helst att fixa det

Mvh Juniorjesper som inte är junior längre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Köp en Sony Z1 Compact från Sony Xperia Store i Lund för ynka 3521 kr. Läs mer här: http://www.xperiablog.net/2014/02/10/calling-all-swedish-read...

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpppa:

Köp en Sony Z1 Compact från Sony Xperia Store i Lund för ynka 3521 kr. Läs mer här: http://www.xperiablog.net/2014/02/10/calling-all-swedish-read...

Fan att jag är så passiv då mitt intresse gått upp för Compacten men ska höra av mig dit imorgon. ~~

Annars står valet mellan Sony Xperia V, Samsung S4 mini, HTC One Mini och ev HTC X8 om man ens kan få tag på skiten.

Vad tycker ni om valen?

//fesen