En Raspberry PI för flera ändamål?

Permalänk
Medlem

En Raspberry PI för flera ändamål?

Hej!

Inväntar just nu min Raspberry och har kikat runt vad man kan göra med den, det verkar finnas obegränsat med möjligheter!

Jag har främst tänkt använda min Raspberry för XBMC och streama film på nätverket hemma men såg att det gick göra allt möjligt med den och då började jag tänka på vad jag ville mer att den skulle kunna. Det verkar som att man väljer distribution efter vad man ska använda den till men då känns det som att man låser den till just ett specifikt syfte? Jag skulle t.ex. vilja kunna köra XBMC när jag vill det, använda som retrokonsol (koppla in ps3 kontroll med bluetooth om det går?), styra spotify genom telefonen (android) och sist använda som filserver för mindre filer (dokument). Skulle detta vara möjligt att använda den till allt? Borde det inte gå installera en "standard" distribution och sedan lägga in alla saker en efter en? Eller finns det ett smartare sätt att kunna ta del av flera av de saker jag vill använda den till? Allt kanske inte går men ju fler desto bättre, för mig är de sakerna jag vill ha det i följande prioriteringsordning:

1: XBMC
2: Retrokonsol
3: Airplay för android
4: Filserver

Man kanske inte kan alternera mellan användningsområdena (ska inte köra sakerna samtidigt förutom om filservern kan vara på i bakgrunden) men det känns som att det borde gå bara man har tillräckligt stora minne är min spontana tanke åtminstone.

Är helt ny på detta och hittade inget vid sökningar och manuell check utav flera sidor bakåt så hoppas att någon kan bidra med info!

Permalänk
Medlem

Du kan ju ha flera olika minneskort.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Du kan ju ha flera olika minneskort.

Ja det är ju fullt gångbart men min tanke är att slippa byta kort för varje ändamål om det skulle vara möjligt!

Permalänk
Medlem

XBMC har ju addons för allt det du nämner, minus PS3 vilket jag inte vet om den har.

Jag har kört en SVN server, Torrent Client och XBMC samtidigt utan problem men det flyter ju inte precis i menyerna.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Romoes:

Det var precis något sådant som jag sökte! Tack för länken!

Permalänk
Medlem

Jag kör XBIAN på min, där får jag XBMC. Jag kan välja till airplay och det fungerar OK. Jag använde den även lite som filserver förut (via SSH), det gick OK men var lite segt. Håller på att installera retropie till denna xbian installation nu och ska se hur det fungerar. Följer denna guiden: http://thinwrists.co.uk/posts/2013/04/07/installing-retropi-e...

Återkommer med resultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

Jag kör XBIAN på min, där får jag XBMC. Jag kan välja till airplay och det fungerar OK. Jag använde den även lite som filserver förut (via SSH), det gick OK men var lite segt. Håller på att installera retropie till denna xbian installation nu och ska se hur det fungerar. Följer denna guiden: http://thinwrists.co.uk/posts/2013/04/07/installing-retropi-e...

Återkommer med resultat

Även detta ser ju lovande ut faktiskt, däremot tror jag det blir bättre för mig att köra på den andra uppsättningen som länkades tidigare i tråden då det verkade mer basic och jag känner att jag måste få in lite känsla med linux och allt vad det innebär.

Du får gärna posta en uppdatering om hur det gick sen för dig, det kan ju vara mkt bättre än lösning #1 så då kan du gärna ta med mig på den vågen!