Nya plattor med Intels Atom z3000-serie och Win 8.1

Permalänk
Medlem

Lenovo Thinkpad 8 är tydligen tillgänglig i USA nu. Ser ut att vara en riktigt bra och högkvalitativ platta. Tyvärr så tycker jag att 8 tum är för litet om man vill kunna använda den ordentligt. För mobilitetens skull ja visst, men tror knappast att man får ner 8" i en ficka så man måste ändå bära den med sig.

10-11" Atom, 4 GB RAM, SSD M.2, WIFI 802.11ac, 4G, helst utbytbart batteri. Spec på min perfekta platta, undra när vi får se en sån

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Nu när Venue 8 Pro finns att beställa från Dell Sverige, finns det andra alternativ som tillkommit som är bättre/prisvärda.
Man får den för 2895 kr. Samt såg jag att Venue 8 Pro kommit med 3g i England, tyvärr gick det ej att beställa den från
deras site.
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Såg att Dustin har bra pris på Toshiba Encore nu, 2490kr + 500kr tillbaka efter köp:

http://www.dustinhome.se/product/5010756542/toshiba-encore-at...

Permalänk
Medlem

App för filmuppspelning av MKV

Hej!

Någon som hittat någon bra app för uppspelning av MKV? Upptäckte behovet nu när jag var ute o reste med min platta. XBMC o VLC funkar bra men är inte speciellt anpassade för touch, egentligen inte alls men funkar som nödlösning. Har provat mobile HD media player, Metro Media player samt PressPlay video, ingen av dem funkar bra med MKV, vissa filer klaras andra inte. Har inget emot att betala en slant för en spelare som funkar, hur svårt kan det va egentligen?

Permalänk
Medlem

Skrivit tidigare i tråden om mitt köp av HP Omni med enbart 32GB + windows (=disaster..?).
Plattan skickades ju tillbaks efter en och en halv månad då kortläsaren sade upp sig och allmänt buggig platta vilket var bra i övrigt (läs hårdvara)!

Nu har företaget som sålde HP'n återbetalt mig det jag betalde för den - dem kunde alltså inte heller fixa hårdvarufelet på deras verkstad...
Den plattan hade ju samma professor som Dell Venue (3770)...

Jag investerade ganska omgående (mitten januari) i ny platta från Komplett; Lenovo Miix 2 (10).
Eftersom jag läst mig till att många verkar nöjda med 8-tumsplattor och den lite "klenare" 3740 processorn.
Första gången jag äger en Lenovo privat och tycker allt verkar ok - känns mer... ...hmm hur skall jag säga - företagsaktig...
Alltså plattan är fyrkantigare, "plåtigare" än myspysplattan HP erbjöd.

Om det är fördel eller nackdel är ju personlig däremot vet jag att jag nu fick med tangentbord i köpet för femhundringen mer.
Hårdvarumässigt verkar denna platta väldigt gedigen! Med 64GB minneskort så ha man respektabelt med utrymme och Win 8.1 funkar klockrent.
Den kan ibland bete sig lite knepigt (småsaker, inget allvarligt) men inget en omstart råder bot på - men inte alls i samma utrsträckning som android-plattor.
Det jag vill säga är att 3740-processorn verkar bättre "kompatibel" med Win 8.1 (läs drivrutiner) än motsvarande 3770.

Miix'en i övrigt - plattan och tangentbord paras med hjälp av magnet och en utfasning som stelopererar plattan i viss vinkel.
Själva "infästningen" är allt annat än stabil men måste säga att tar man detta koncept för vad det är så funkar det _bra_!

Detta inlägg e förövrigt skrivet på tangentbordet. Kanske återkommer med mer.

Permalänk
Medlem

Är också sugen på att köpa en Lenovo miix 2 10". Kan du berätta lite mer om hur batteritiden är och lite mer vad du tycker är bra/dåligt med den?

Permalänk
Medlem

Någon som har Toshiba Encore som har lust att komma med ett omdöme? Jag funderar på att införskaffa en för 2 500 och få 500 kr cashback från MS. Det känns ju i alla fall som att man får väldigt mycket hårdvara för de pengarna, det jag är mest bekymrad över är att den ska kännas för tjock och klumpig att släpa runt på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Någon som har Toshiba Encore som har lust att komma med ett omdöme? Jag funderar på att införskaffa en för 2 500 och få 500 kr cashback från MS. Det känns ju i alla fall som att man får väldigt mycket hårdvara för de pengarna, det jag är mest bekymrad över är att den ska kännas för tjock och klumpig att släpa runt på.

Har en Encore och är väldigt nöjd, tycker inte den är för klumpig. Hade tidigare Nexus 7 gen 1 och den här är mycket rappare och roligare att använda. Surfat tunga sidor utan lagg till skillnad mot Nexusen. Klarar att spela upp tunga Bluray på 45gb via XBMC utan problem.

Permalänk
Medlem

http://www.notebookcheck.net/HP-announces-the-ElitePad-1000-G...

HP announces the ElitePad 1000 G2

• Windows Pro 8.1 (64-bit) or Windows 8.1 (64-bit)

• 1.6 GHz quad-core Intel Atom Z3795 Processor (64-bit)

• 10.1-inch (1920 x 1200) display with Corning Gorilla Glass 3

• 4 GB RAM • 64 GB or 128 GB of internal memory

• microSD slot (Supports microSDXC cards up to 2TB)

• 802.11 a/b/g/n wifi (Miracast Compatible)

• Bluetooth 4.0

• Stereo speakers and dual microphones

• 2 MP Front-facing camera and 8 MP back-facing camera

• Microsoft Office Home & Student 2013

• Weight 680 grams (1.5 pounds)

verkar vara tillräckligt med prestanda.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wikingw:

Är också sugen på att köpa en Lenovo miix 2 10". Kan du berätta lite mer om hur batteritiden är och lite mer vad du tycker är bra/dåligt med den?

Batteritiden räcker ungefär exakt en arbetsdag för mig med surf och pill.
Skärmen e' nice. Funkar bra i alla lägen och har inte haft några problem med touch'en.
Plattan är _mycket_ kantigare än andra plattor.
Halare och det blir ganska lätt repor och till och med bucklor...

Tro definitivt inte att det är en bärbar dator (hopsatt med tangentbord), där finns ett spår och några kontakter som skall paras ihop. Innan detta har "slitits" ihop kan man få ha lite fingerkänsla för att få kontakt. Magneten håller plattan hyfsat på plats - tid får utvisa.
Tangentbordet tycker jag är alldeles utmärkt i övrigt att skriva på - t.o.m det bästa jag har provat på (kanske inte så många men ändå).
Man bär inte platta och tangentbord i "laptop-mode" - alldeles för instabilt.

Alltså nytänk om man är van soffpotatis med laptop...

Men för snabbhet, plocka fram tangentdockan och skriva denna extra redigeringen (t.ex.) för att sedan ta loss plattan och flytta tillbaks i soffan - funkar detta koncept utmärkt.

Läs i övrigt prisjakt och dess omdömen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

http://www.notebookcheck.net/HP-announces-the-ElitePad-1000-G...

HP announces the ElitePad 1000 G2

• Windows Pro 8.1 (64-bit) or Windows 8.1 (64-bit)

• 1.6 GHz quad-core Intel Atom Z3795 Processor (64-bit)

• 10.1-inch (1920 x 1200) display with Corning Gorilla Glass 3

• 4 GB RAM • 64 GB or 128 GB of internal memory

• microSD slot (Supports microSDXC cards up to 2TB)

• 802.11 a/b/g/n wifi (Miracast Compatible)

• Bluetooth 4.0

• Stereo speakers and dual microphones

• 2 MP Front-facing camera and 8 MP back-facing camera

• Microsoft Office Home & Student 2013

• Weight 680 grams (1.5 pounds)

verkar vara tillräckligt med prestanda.

Tyvärr faller den ju helt på priset. Hamnar runt samma prisklass som Surface Pro 2 om man går efter det som står. Varför skulle man då välja denna? Z processorerna kanske är framtiden men tvivlar på att den nya slår en i5:a. Men det kanske den gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Har en Encore och är väldigt nöjd, tycker inte den är för klumpig. Hade tidigare Nexus 7 gen 1 och den här är mycket rappare och roligare att använda. Surfat tunga sidor utan lagg till skillnad mot Nexusen. Klarar att spela upp tunga Bluray på 45gb via XBMC utan problem.

Köpte en encore igår, har i princip bara hunnit packa upp den, men måste säga att den inte känns alls så tung och klumpig som befarat. Snarare gedigen.

Kvalitetsmässigt ger den ett bra första intryck, jag gillar verkligen den räfflade baksidan.

Enda smolket är en död pixel, vi får se om jag orkar göra nåt åt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f4mv:

Det jag vill säga är att 3740-processorn verkar bättre "kompatibel" med Win 8.1 (läs drivrutiner) än motsvarande 3770.

Tror inte det ligger någon sanning i det du skriver. Har en Dell Venue 11 Pro med Z3770 och jag har inte haft några problem alls än så länge.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Tyvärr faller den ju helt på priset. Hamnar runt samma prisklass som Surface Pro 2 om man går efter det som står. Varför skulle man då välja denna? Z processorerna kanske är framtiden men tvivlar på att den nya slår en i5:a. Men det kanske den gör

Du tänker bara på prestanda, och det är fine om det är det enda man bryr sig om.....

Själv tycker jag det är grymt att ha en dator som är helt knäpptyst och kyls helt passivt. Samlar inget damm etc. Blir bara passivt för mig i fortsättningen när jag skall byta. Tom blivit sugen att sälja min stationära till någon som gillar oväsen och bygga en helt passiv lösning.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

http://mytechpartner.com/intel-atom-z3795-review-specs/

"The Atom Z3770 that is being used in Dell Venue Pro 11 got 931 and 2948 in the tests respectively."

Z3795 är marginellt snabbare MEN har stöd för 64-bit och mer ram.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

"The Atom Z3770 that is being used in Dell Venue Pro 11 got 931 and 2948 in the tests respectively."

Z3795 är marginellt snabbare MEN har stöd för 64-bit och mer ram.

Hur "hungrig" är den då (inkl. minnet), läs energisnål?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Tror inte det ligger någon sanning i det du skriver. Har en Dell Venue 11 Pro med Z3770 och jag har inte haft några problem alls än så länge.

Bra.
Funderar på om det kan ha å göra med Bios/Eufi eller vad det nu kallas nuförti'n.
På HP Omni'n (3770) fanns Bios...
Miix 2 (3740) ingen Bios....

Permalänk
Medlem

Känner efter ett tag nu med T100an att jag kanske ändå behövde mer prestanda än vad jag trodde.
Kommer skaffa en Lenovo Yoga istället.

Men nu till frågan. Vad skulle man kunna ta för en 3-4månader gammal Asus T100 som är lite kantstött på höger topp sida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/703/i8jw.jpg

http://mytechpartner.com/intel-atom-z3795-review-specs/

"The Atom Z3770 that is being used in Dell Venue Pro 11 got 931 and 2948 in the tests respectively."

Z3795 är marginellt snabbare MEN har stöd för 64-bit och mer ram.

Z3770 och Z3740 + (Z3740D & Z3770D) hade väl stöd för 64-bit, för dom hade båda upp till 4GB RAm, men Win 8.1 som kom med dessa plattor hade inte stöd, eller fanns inte i 64-bitar för dessa SoC?

Spec:
Atom Z3740 (Valleyview, platform Bay Trail) 22 nm x86-64 <---
Atom Z3770 (Valleyview, platform Bay Trail) 22 nm x86-64

Plus dom nya:
http://www.cpu-world.com/news_2014/2014022701_Atom_Z3775_and_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Z3770 och Z3740 + (Z3740D & Z3770D) hade väl stöd för 64-bit, för dom hade båda upp till 4GB RAm, men Win 8.1 som kom med dessa plattor hade inte stöd, eller fanns inte i 64-bitar för dessa SoC?

Spec:
Atom Z3740 (Valleyview, platform Bay Trail) 22 nm x86-64 <---
Atom Z3770 (Valleyview, platform Bay Trail) 22 nm x86-64

Plus dom nya:
http://www.cpu-world.com/news_2014/2014022701_Atom_Z3775_and_...

Absolut helt rätt. Enda skillnaden mellan Z3770 och Z3795 är att den senare har lite högre klockfrekvens. Så plattor med 64 bit och 4 GB RAM skulle kunna komma med Z3770 också nu. Hjälper ju dock inte oss som redan köpt en platta.

Undra hur snabbt dessa "nya" plattor med 64-bits OS hittar in på marknaden. Dom med 32-bits OS släpptes ju inte för länge sedan alls (i alla fall i Sverige) och om ett halvår drygt kommer uppföljaren till Bay Trail.

2 GB går väl dock hyfsat bra tycker jag. Tydligen så skall uppdateringen till Win 8.1 vara mer resurssnålt på RAM. Undra hur mycket mer resurssnålt det handlar om.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Känner efter ett tag nu med T100an att jag kanske ändå behövde mer prestanda än vad jag trodde.
Kommer skaffa en Lenovo Yoga istället.

Men nu till frågan. Vad skulle man kunna ta för en 3-4månader gammal Asus T100 som är lite kantstött på höger topp sida?

Det jag saknar mest är ett tangentbord Nu har jag ju tangentbord med bluetooth och mus men det är ju inte riktigt lika lätt att slänga upp som att öppna en bärbar. Speciellt när man sitter på buss eller tåg.

Dock gillar jag det passiva konceptet så det är något som i alla fall jag kommer köra vidare på och det kommer säkert dröja ett tag till man ser en liten bärbar som är helt passivt kyld dessvärre.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pessimismo:

Hade jag lagt 2000 på en platta idag hade det blivit Toshiba encore.
W8, 2gig ram intel atom z3740. Verkar prisvärd, har dock inte kännt på en.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2347891

Just nu får du en Toshiba Encore och en Nokia Lumia 520 för 2000kr på dustinhome
http://www.dustinhome.se/product/5010756542/toshiba-encore-at...
Ips skärm, 4-kärnig atomprocessor med 2 gig ram och full windows, dvs det är i princip en laptop i surfplatteformat. Går att installera alla vanliga windowsprogram osv.

Slog till själv. Tänker sälja telefonen för kanske 800kr och alltså bara betala 1200 kr för plattan

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Någon som har Toshiba Encore som har lust att komma med ett omdöme? Jag funderar på att införskaffa en för 2 500 och få 500 kr cashback från MS. Det känns ju i alla fall som att man får väldigt mycket hårdvara för de pengarna, det jag är mest bekymrad över är att den ska kännas för tjock och klumpig att släpa runt på.

Undrar om du har en länk till 500kr Cashback. Skulle ju vara super om man kunde kombinera det med erbjudandet ovan.

Edit. Nevermind, verkar som att det erbjudandet bara gällde fram till 13e mars.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullen:

Undrar om du har en länk till 500kr Cashback. Skulle ju vara super om man kunde kombinera det med erbjudandet ovan.

Edit. Nevermind, verkar som att det erbjudandet bara gällde fram till 13e mars.

Vore bra om någon hade PDF-kupongen för Dustin. Man kan ju alltid prova att skicka in ändå, får man cash back så får man. Kan ju vara värt brevporto.

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd med min Toshiba Encore. Den känns väldigt gedigen och den klarar allt jag har försökt mig på. Använder den mest för att surfa, kolla på streams samt spela Hearthstone och Heroes of Newerth. Spelar även upp 1080p via HDMI till min TV utan några problem överhuvudtaget.

Skaffade den mest för att spela Hearthstone och för att kunna använda plugins i Chrome för att komma åt större utbud på Netflix.