Används fruktansvärt mycket bandbredd som jag inte vet vart den går.

Permalänk
Medlem

Används fruktansvärt mycket bandbredd som jag inte vet vart den går.

Jo, senaste 4 timmarna då datorn har stått igång utan några som helst program igång så ser min statistik ut som följande:
1.83 TB mottaget och 237 GB skickat.

Jag antar att jag har någon typ av virus eller trojan, även fast Antimalware bytes eller mitt antivirus inte hittar något, så det blir en omformatering.

Då till min fråga, vad fan vill ett Virus/Trojan ladda ned massa skit för? Jag har endast en 256GB SSD inkopplad för tillfället, och ingenting nytt har kommit in på min hårddisk.
Vad är det rent teoriskt sett som sker i datorn när sådana här massiva överföringar pågår i bakgrunden utan att något lagras på hårddisken?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Det verkar ju rätt hysteriskt att du skickar och tar emot data på sammanlagt 2tb dvs typ 500GB i timmen tycker det låter väldigt konstigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av sovde:

Det verkar ju rätt hysteriskt att du skickar och tar emot data på sammanlagt 2tb dvs typ 500GB i timmen tycker det låter väldigt konstigt

Ja, det är väldigt skumt. Har en genomsnittlig nedladdningshastighet på 125 MB/s och uppladdning på 15,9 MB/s senaste 5 timmarna.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja, det är väldigt skumt. Har en genomsnittlig nedladdningshastighet på 125 MB/s och uppladdning på 15,9 MB/s senaste 5 timmarna.

Du maxar alltså en gigabit-lina ner och mer än en hel 100mbit-lina upp??

Permalänk
Medlem
Skrivet av traebit:

Du maxar alltså en gigabit-lina ner och mer än en hel 100mbit-lina upp??

Jag har dubbla 1000 Mbit/s linor. Jag vill ju inte att någon snyltar på min bandbredd, speciellt inte om det är till något olagligt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jo, senaste 4 timmarna då datorn har stått igång utan några som helst program igång så ser min statistik ut som följande:
1.83 TB mottaget och 237 GB skickat.

Jag antar att jag har någon typ av virus eller trojan, även fast Antimalware bytes eller mitt antivirus inte hittar något, så det blir en omformatering.

Då till min fråga, vad fan vill ett Virus/Trojan ladda ned massa skit för? Jag har endast en 256GB SSD inkopplad för tillfället, och ingenting nytt har kommit in på min hårddisk.
Vad är det rent teoriskt sett som sker i datorn när sådana här massiva överföringar pågår i bakgrunden utan att något lagras på hårddisken?
http://i.imgur.com/ZqalbKp.png

Verkar ju som någon kanske snyltar på din lina?

Förresten, hur kollar du hur mycket som skickas/tas emot?

Visa signatur

-Citera för svar-

Permalänk
Medlem
Skrivet av didde31:

Verkar ju som någon kanske snyltar på din lina?

Förresten, hur kollar du hur mycket som skickas/tas emot?

Netlimiter och Networx.
http://www.softperfect.com/download/

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av didde31:

Verkar ju som någon kanske snyltar på din lina?

Förresten, hur kollar du hur mycket som skickas/tas emot?

Har inget Wifi på min dator, och kablarna går direkt in i burken.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Inaktiv

Någon som tar backup på all din data?

Permalänk
Medlem

dra igång wireshark och kolla vad det är för paket du skickar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Visar inte Netlimiter vilket program som använder bandbredden och vilken/vilka ip du laddar upp till?

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Visar inte Netlimiter vilket program som använder bandbredden och vilken/vilka ip du laddar upp till?

Jo, i vanliga fall. Detta verkar smyga under radarn.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

wireshark är ett bra alternativ å se vad som händer på in och utgående trafik men kräver också en bra kunskap. första frågan är. är den statistiken på routen eller från din dator. om på routen så finns de wifi igång där. byt lösen å sätt ett 32- 64 tecken.

Visa signatur

Antec P180 | i5 3570K | Corsair 16GB @ 1600 | Asus P8Z77-V | Sparkle GeForce GTX580 GURU 1536MB | Corsair TX 750W V2 80+ Bronze | Cooler Master Hyper 212 EVO | Intel SSD 520 Series 120GB
Är dyslektiker och hoppas med översenede pga detta

Permalänk
Medlem

Kolla Netstat + kanske i routern? Jag har en flik i min router som visar alla öppnade connections o vad som händer

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMyxo:

wireshark är ett bra alternativ å se vad som händer på in och utgående trafik men kräver också en bra kunskap. första frågan är. är den statistiken på routen eller från din dator. om på routen så finns de wifi igång där. byt lösen å sätt ett 32- 64 tecken.

Kör en switch, som sedan går in i en router till ett par datorer. Annars kör jag direkt ifrån Switchen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Kör en switch, som sedan går in i en router till ett par datorer. Annars kör jag direkt ifrån Switchen.

vet inte om de täckte frågan

jag måste veta var ifrån statistiken som är på bilden kommer från, antar att den är från datorn.

och då borde nått på datorn ta väldigt mycket prestanda. cpu främst. då borde de iaf gå att se vilket program som använder prestanda.

Visa signatur

Antec P180 | i5 3570K | Corsair 16GB @ 1600 | Asus P8Z77-V | Sparkle GeForce GTX580 GURU 1536MB | Corsair TX 750W V2 80+ Bronze | Cooler Master Hyper 212 EVO | Intel SSD 520 Series 120GB
Är dyslektiker och hoppas med översenede pga detta

Permalänk

Testa TCPView, den visar alla anslutningar till datorn, och om du sorterar efter kolumnen längst till höger så kan du se vilket program som tar emot mest data.
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb897437

Permalänk

Jag har erfarenhet av networx att inte fungera optimalt.. Hade en 100 switch men skickade ändå 1GB/s i flera timmar enligt programmet.. Så du kan nog skippa det

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMyxo:

vet inte om de täckte frågan

jag måste veta var ifrån statistiken som är på bilden kommer från, antar att den är från datorn.

och då borde nått på datorn ta väldigt mycket prestanda. cpu främst. då borde de iaf gå att se vilket program som använder prestanda.

Det är direkt på datorn, som sitter i Switchen.

Skrivet av tomerello:

Jag har erfarenhet av networx att inte fungera optimalt.. Hade en 100 switch men skickade ändå 1GB/s i flera timmar enligt programmet.. Så du kan nog skippa det

CTRL + Shift + escape visar under nätverksanvändning att anslutningarna belastas, men jag vet inte vart trafiken går.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Rekordmedlem

Har du valt att övervaka all trafik eller bara den som går externt ?
Det verkar gå att mäta per ip och program med Netbalacer i gratisversionen https://netbalancer.com/
Så här kan man få infon:

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hur har du kopplat?
Vad jag förstår på din beskrivning så har du kopplat dina två linor till en switch?
Är det två olika ISPar? Är dom separerade i olika VLAN?
Jag tycker mig se symptom på att du routar mellan två nät (ISParnas) med din router.

Rita ihop en bild på hur du har gjort hela vägen fram till din dator.

Visa signatur

Medlem #14