Asus RT-56U, tappar anslutning till modemet.

Permalänk
Medlem

Asus RT-56U, tappar anslutning till modemet.

Hej!

Har en RT-56U router som har fungerat felfritt i ett par veckor, men efter ett strömavbrott så har jag fått problem med den, (antar att det är den som krånglar). Den tappar anslutningen till ADSL-modemet/ ISPn varje timme, eller 3-4h om man har tur. Det jag lär göra då är att koppla ur både modem och router en stund så fungerar det igen. Har testat Asus senaste firmware, och Padavan 3.0.3.7-079. Padavan verkar vara något stabilare, dock händer samma sak igen efter några timmar.

Har slut på idéer vad jag kan göra nu. Någon annan med samma router som haft liknande fel?

Permalänk
Medlem

Hur vet du att det är routern som krånglar? Kan ju vara ditt modem som går ner. Kör direkt mot modemet ett tag så du är säker på VAD som inte funkar.

Permalänk
Medlem

Hur upplever du att den "tappar anslutningen"?

Om det sker med någorlunda jämna mellanrum så tror jag nästan att det är modemet som har problem att förnya DHCP-leasen från din operatör, men som sagt mer info, tack

Permalänk
Medlem

Det sker med ganska jämna mellanrum ja, så det är förmodligen som du säger. Ska fortsätta köra med bara modemet ett tag och se om det händer igen.

Edit:
Här här loggen från när det hände senast,

Feb 20 19:30:30 detect_link: WAN link down detected!
Feb 20 19:30:38 detect_link: WAN link restored!
Feb 20 19:30:42 detect_link: Perform WAN DHCP renew...
Feb 20 19:31:14 detect_link: WAN link down detected!
Feb 20 19:32:42 detect_link: WAN link restored!

Mellan 19:30:42 och 19:32:42 var jag utan Internet, och jag behövde inte starta om modemet/ routern den här gången.

Permalänk
Inaktiv

Köp en ny powersupply till ditt modem. Samma volttal men högre ampere. Testa och jag tror att dina problem försvinner.

Permalänk

Han/hon i tråden verkar ha liknande problem, loggen är ju postad så du kan ju jämföra om du blir något klokare. Verkar som det löste sig med beta firmwaren, har du provat den?

http://forums.hardwarezone.com.sg/internet-bandwidth-networki...

Enklast är ju att börja med att koppla förbi routern som någon nämnde tidigare alt prova med en annan router.

Offtopic så äger jag samma router själv och upplever den seg emellanåt, såg forumtråden igår pga detta och kom och tänka på den när jag läste om ditt problem.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan1980:

Han/hon i tråden verkar ha liknande problem, loggen är ju postad så du kan ju jämföra om du blir något klokare. Verkar som det löste sig med beta firmwaren, har du provat den?

http://forums.hardwarezone.com.sg/internet-bandwidth-networki...

Enklast är ju att börja med att koppla förbi routern som någon nämnde tidigare alt prova med en annan router.

Offtopic så äger jag samma router själv och upplever den seg emellanåt, såg forumtråden igår pga detta och kom och tänka på den när jag läste om ditt problem.

Lycka till!

Tackar för länken! Kör med enbart modemet just nu och har klarat sig i ett par timmar utan avbrott. Kopplar in routern imorgon och testar beta firmwaren om problemet återkommer.

Permalänk
Medlem

Har nu testat i ett par dagar och det är inga problem med modemet. Jag fick routern att "fungera" i en dag eller två, utan omstarter, men i spel så blev det lagspikar hela tiden. Startat om allting igen och det ursprungliga problemet är tillbaka igen. Testat en hög med olika firmwares, startat om på alla möjliga sätt.

Finns det något mer jag kan göra eller är det bara att skicka tillbaka skiten?

Edit: Kanske ska nämna att min gamla D-link Dir 655 betedde sig på ett liknande sätt. Antingen fungerade en firmware fast med samma sorts lagspikar som jag upplever nu, eller alla andra firmwares fungerade utan lagspikar men routern startade om sig varje gång en wi-fi enhet kopplade upp sig (vilket var anledningen till köpet av ny router).

Permalänk
Medlem

Tror ni fortfarande att det kan vara modemet som jäklas? Undrar vad ni tror om saken innan jag testar med att köpa ett nytt modem.

Det här händer med D-link Dir-655 hela tiden, flera gånger per minut tills det går ner helt och måste då starta om modemet:
WAN interface cable has been connected
WAN interface cable has been disconnected

Samma sak med Asus RT-N56U, som i loggen jag postade innan:
WAN link down detected!
WAN link restored!

Dock så fungerar modemet helt felfritt när jag kör den mot en dator utan router, vilket fick mig att först tro på att det var routern som krånglade. Är det nytt modem som gäller?

Permalänk
Medlem

Jag hade lagt mina pengar på ett nytt ADSL-modem helt klart. Något med så lite funktioner som möjligt eller med möjlighet att brygga

Permalänk
Medlem

Efter att ha ändrat WAN portens hastighet till 10 mbps så har det varit felfritt, jämfört med auto som det var på innan. Inga WAN disconnects än så länge, dock med begränsad hastighet som väntat.