Hur får surfplattan plats i era liv?

Permalänk

Det är väl som många har skrivit vad man har för behov. Frun har övergivit sin Dell Latitude E4300 där endast ekonomin hanteras numer och har gått över till iPad4 till 95%.
Själv blir det stationärt för Battlefield och en Dell Precision m4600 på jobbet samt en XPS 12 hybrid om jag måste gå långt eller resa. Använder själv aldrig iPaden.. behöver jag kommunicera eller kolla nått on the fly snabbt blir det Nokia 925an

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Riktigt bra inputs!

Men en bonusfråga: Finns det någon som kollar på film på sin 4.7-5" smartphone i sängen?

Inte film, men jag kollar däremot på streams varje natt innan jag somnar på min iPhone 5! Det bästa som finns innan man somnar!

Permalänk
Medlem

Min platta (10,1") fyller en livsviktig funktion och jag klarar mig inte utan den!
Den funktionen är att ligga brevid skithuset och agera pdfläsare till neddladdade pdf filer=tidningar och som alla vet klarar man sig ju inte utan en tidning när man ska gå på skithuset

I övrigt så kan den användas som pdfläsare till annat än tidningar nångång i månaden om det skulle behövas (dvs om man inte kan sitta vid datorn vill säga).
Surfa/spela har jag givetvis provat men näe det är bara en pina=slött/liten skärm/fingrar/hand i vägen så man inte ser/osv.
Smarta mobilen har jag öppnat webläsaren på 2-3 gånger och inte ens provat spela/pdf filer på då det är ännu mindre skärm.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag har två surfplattor, en Surface 2 (RT) och en Galaxytab 10.1.
Utöver en stationär dator, ett antal laptops och några smartphones.

Surfplattan används främst för i-soffan-surf eller kolla recept.
Men även till i-sängen-netflix, "htpc" åt sovrumms tvn, filmbibliotek på resan, Spotify m.m.

Plattan har i princip helt tagit över det jag använde laptops till tidigare.
Det är en förbaskat smidig liten pryl.

Har ännu inte provt banka på plattan, då jag ändå förvarar alla räkningar vid skrivbordet så blird et naturligt att datorn används till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Riktigt bra inputs!

Men en bonusfråga: Finns det någon som kollar på film på sin 4.7-5" smartphone i sängen?

självklart! detta gjorde jag innan min platta kom in i livet, det ironiska är att jag precis framför sängen har en hemmabioanläggning för ~50k men ändå så vart det film på mobilen

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Icte:

Riktigt bra inputs!

Men en bonusfråga: Finns det någon som kollar på film på sin 4.7-5" smartphone i sängen?

Har provat ett par gånger med min 4.7" HTC One X+ faktiskt med in-ear hörlurar och personligen tycker jag inte att det är så illa att jag inte skulle göra det "on the fly" men hemma så tittar man ju såklart på en TV istället.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Min Nexus 7:a (32 gb variant av första generationen) agerar mest e-mail och bordsklocka. När jag reser tar jag med den för böcker, film och spel-förströelse. Men till vardags är det telefonen och datorn som gäller.

Ser framför mig att skaffa en riktigt sto telefon istället då jag med telefonen stör mig på att det är svårt att skriva saker som är längre än en mening. Surfning och filmtittande och spel blir alla i mitt tycke bättre med stor skärm, medans plattor har stora skärmar men inte tillför tillräckligt mycket bättre interface.

En phablet hade nog passat bra för min del. Trist bara att skaffa en tredje pryl...

Permalänk
Medlem

Jag köpte min Tab 2 för att döda tid. När jag pluggade hade jag ca 3 timmar mellan föreläsningar. När jag flyger hem i nuläget har jag ofta 3-6 timmar att döda på flygplatsen, men i annat så ligger den och samlar damm på bokhyllan. Jag har inte hittat mer användnings syfte för den i tex jobb annat än mail och kalender, men det har jag i mobilen redan. GPS har den agerat ett par gånger.

Möjligtvis ifall den är laddad så är det en dassabok, eller om det är lördagslunch själv på någon resturang i närheten så kanske den halkar med. I annat så använder jag den iprinicp aldrig. Vilket känns jävligt dumt med tanke på att jag kfick reda på att jag kunde fått en iPad gratis två timmar efter inköp.

Det var en fräck grej i början, men personligen tycker jag att gapet mellan tex tablet och laptop är förstort för att det ska ersättas helt.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Surfplattan används uteslutande av min 3 åring som kollar "lets play" videor på You tube och ser barnprogram på svt!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Scenario:

Jag äger för tillfället en desktop, en laptop, en TV, en smartphone och en dumbphone (avstängd och dammar i garderoben). När jag åker till skolan så har jag alltid med mig min smartphone som jag surfar på, och ibland min laptop om jag behöver göra något skolarbete på den (t.ex. programmering).

Hemma så sitter jag antingen framför min desktop eller laptop, beroende på var jag är i hemmet. Mobilen sitter på bordet och använd endast för samtal och sms - för surf, spel eller media används TV:n eller datorerna.

Ni som sitter i samma sits som mig och har även en tablet/funderar på att skaffa en tablet, hur får den plats i era liv? Den enda användningen jag ser av min tablet är för film/spel i sängen/på flyget och småsurfande när man vill sitta i soffan, men är de extra 2-3 tusen kronorna värt att göra detta?

Diskutera!

Väldigt enkelt, min laptop tror jag att jag har startat 2 ggr i år och det var för att jag behövde "nånting" med en mobil ethernetanslutning, hade min thunderbolt<->ethernet-adapter passat i ipaden hade jag kört den istället.

Stationära datorn startas i stort sett endast för spelande.

Mao, allt från slösurfande, mailande till bankärenden etc gör jag på ipaden nuförtiden, den har totalt käkat upp det jag använde min dator&laptop till.

Permalänk

Kan inte klara mig utan min iPad (och då har jag iPhone5s, en Macbook Air, high-end PC m.m. m.m.), speciellt när jag är ute och reser, kikar på film, läser tidningar/manualer, läser RSS-flöden, småspelande (enkla tidsfördrivande saker), fjärrstyrning av servern hemma samt mycket mycket mer.

Det finns inget skönare än att parkera rumpan i dubbelsängen när sambon sitter i TV-soffan när hon skall kika på Vampire Diaries eller något annat fjös, då kan man ligga i sängen och läsa en skvätt eller kika på någon cool fototutorial eller annat, dessutom så gör det ju inget om man somnar

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i9-9900K | COOLING : Corsair Hydro H115i PRO | RAM: HyperX Fury Black 64GB@3200MHz | PSU: Corsair RM850x V2 | GFX: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC | STORAGE: 2 x Seagate FireCuda 510 SSD 1TB M.2 NVMe + 2 x Samsung 840 500GB SSD | MONITOR: Acer XB271HU + BenQ SW271 | CHASSI: F.D. Define C | OS: Win10

Permalänk
Medlem

Har en Microsoft Surface RT med tangentbord som fungerat utmärkt. Använder den till följande:

1. Anteckna föreläsningar, skriva hemtentor eller skriva ner sammanfattningar från böcker inför salstentor
2. Extremt bra för Skype, enkel att flytta och ta med.
3. Titta serier/Twitch
4. Surfa nyheter, forum och allt däremellan
5. Tar alltid med när jag åker utomlands. Liten och smidig.
6. Är egen företagare så kan sitta i chat-supporten vart jag än är.

Efter inköp av surfplattan hade jag inget behov av laptopen (eftersom jag även har en stationär), så laptopen såldes och jag "gick med vinst" hehe

Permalänk
Medlem

För några år sedan ville jag ha ett komplement till min desktop.
Jag var ute efter en notebook eller liknande, som jag kunde koppla till min hembioanläggning för att streama film och musik.
Ville även kunna slösurfa i soffan, ta med på resor och liknande.

I den vevan kom den första iPaden ut, så jag köpte en sådan.
Tyvärr uppfyller inte iPad alla mina krav. Många sidor jag använder har flash, man fick en sämre version av Youtube, man var tvungen att köpa dyra specialadaptrar osv.
Men min nuvarande Win8.1-platta (Acer W700) klarar det mesta som jag vill kunna göra. Men, nästa platta jag köper ska vara smidigare/lättare och stödja Miracast.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Surfplattan är ganska meningslös i mitt liv, men äger en Lenovo 7" som jag köpte för 999kr i somras. Den används knappt men köpte den för att ha med på resor, annars så små surfar jag i sängen med telefonen eller så sitter jag vid stationära.

Däremot ligger planerna i att köpa en ordentlig W8 platta, detta med Wacom digitizer. Denna ska ersätta min Wacom intous 4 och även utöka möjligheten att jobba på resande fot. Känner att jag har större behov av en sådan platta.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Desktop, ultrabook, ipad mini, iphone.

Paddan används typ bara under resor (lite större filmskärm än telefonen) och surfning från soffan. Men även "soffsurf" känns skönare med ultrabooken så länge batteriet räcker till. Den är ju rätt liten och smidig ändå och bra mycket kraftfullare utan några begränsningar.

När jag bara behöver checka upp något snabbt på någon webbsida så brukar jag ta till paddan för att det går så fort.

Tänker mer på att kanske uppgradera från min ivy bridge ultrabook när broadwell kommer. Paddan känner jag inte samma sug för. Den används nog lite för lite ändå..

Köpte en ipad mini åt min mamma och vet att hon använder den bra mycket mer än jag använder min. Tror det har lite att göra med hur mycket "power user" man känner att man vill vara.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Känner att jag också får hoppa in konversationen.

När första generations nexus 7 kom ut så köpte jag en under sen sommaren jag hade lite sämre telefon vid de tillfället och pendlade 1h enkel väg fram tillbaka till skolan varje dag, jag tänkte att den kunde va användbar men det blev faktiskt ytterst sällan som jag tog med den någonstans även om den bara va 7" kändes den ändå klumpig på något sätt att ha med sig, jag hade ju ändå laptop med mig därav fyllde den ingen direkt funktion för mig.

Efter ägt den cirka 8 månader använt den max 20h varav hälften säkert på tråkiga högtider som julafton osv så sålde jag av både surfplattan och telefonen och för pengarna jag fick ihop köpte jag mig en bättre telefon istället och ångrar inte valet alls.

Har inte saknat en surfplatta sen dess, en surfplatta för mig är bara en telefon med en förstorad skärm ända gången jag kan se en surfplatta ha ett syfte i mitt liv är om de skulle köra något annat os än android och fyller någon funktion som jag behöver som jag inte har i min telefon men i dagsläget kan jag tyvärr inte hitta någon legitim funktion som en surfplatta skulle uppfylla för mig.

Det man kan sakna ibland dock är den längre batteri tiden framför en telefon, men det e inget som ett extended battery och en portabel laddare inte kan lösa.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag skulle klara mig utan min iPad. Jo, det skulle jag nog, men det är ju en jäkla trevlig pryl
Min laptop samlar mest damm numera. Används som Plex server och lite annat paddan inte fixar. Inte mycket mao.

Köpte egentligen plattan som tidsfördriv när jag jobbade utomlands, och fick spendera mycket tid på flygplatser och hotell. Men upptäckte snart att den hade det mesta jag behövde.

Testade en Samsung Ativ Smart PC T500 med Win 8 i tron att jag hade den perfekta kombon av platta/dator men blev så sjukt besviken på operativet och prestandan att jag bara efter en månad gjorde mig av med den och gick tillbaka till min iPad.

Permalänk
Medlem

Mitt scenario:
Äger en stationär, laptop, smartphone samt surfplatta.
Stationär används till i princip allt hemma, laptop används till skolan, samt om jag behöver göra skolarbeten hemma. Smartphonen är en sgs2 som är jääävligt slö, och surfplattan är en nexus 7, som är en perfekt hybrid mellan smartphone och surfplatta imo. Jag använder idag inte min telefon till någonting förutom att dela ut internet till surfplattan samt att ringa med. ALLT annat som telefonen tidigare gjorde görs nu med nexus 7, och ja, jag har den med mig överallt. Den är underbar.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av truppenrille:

skithusplatta behöver jag säga mer ?

Min Nexus 7 håller mig sysselsatt på klubbhuset.

Ska man långskita är den perfekt!

Permalänk
Skrivet av brillorm:

Min Nexus 7 håller mig sysselsatt på klubbhuset.

Ska man långskita är den perfekt!

N7a här med!

Permalänk
Medlem

Jag gick åt andra hållet igår när jag fick hem min laptop. Köpte den enbart för att jag behöver en bärbar till exjobbsskrivande och jag har väldigt svårt att förställa mig att den kommer användas särskilt mycket utöver det syftet. Väldigt bökigt att bära med sig en dator istället för min kära surfplatta.

Får väl se hur det blir framöver men jag ser inte hur den bärbara ska kunna konkurrera ut min platta i detta nu. Kan även säga att jag knappt använder min smartphone alls för annat än att ringa på och om jag bara kunde ha bankdroid på en dumbphone skulle jag troligen haft en sån istället

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Extremt offtopic nu, men visst är man bortskämd i dagens samhälle? Förstå på "häst å vagn"-tiden, då var man glad över att man kom fram i ett stycke till sitt färdmål eller hade ett mål mat på bordet.

Permalänk
Medlem

Lånade en surfplatta samsung galaxy rätt så länge.. var bra att ha med på resa och så, men hemma när det finns en riktig dator så känns det ingen mening med surfplatta. Samma är nog om jag haft en laptop så hade den nog gått före surfplattan på hotelrummet också.

Visst kul pryl, men tycket man saknar tangentbord på dom.
Även om det nu finns surfplattor med tangentbord.. Asus transformer etc.
Men då känns det mer som om surfplattan var något sidosteg, som har utvecklats tillbaka till mini-laptop.

Permalänk
Medlem

10721a;14424854]Extremt offtopic nu, men visst är man bortskämd i dagens samhälle? Förstå på "häst å vagn"-tiden, då var man glad över att man kom fram i ett stycke till sitt färdmål eller hade ett mål mat på bordet.[/QUOTE]

På den gamla goda tiden hade man trälar som gjorde allt smutsarbete, eller ja, utom om man själv var träl då och fick göra allas smutsarbete.

I princip allt var sämre förr, utom möjligtvis nivån av miljöförstöring.

Permalänk
Medlem

Jag var lite skeptisk till surfplattor innan jag skaffade min första i somras (iPad mini) och skaffade den egentligen bara för att använda den som nav & flygplaneringshjälpmedel. Nu använder jag den dagligen från surfande till att strömma svtplay/you tube/Spotify via airplay. Jäkligt smidigt! Min stationära dator används allt mindre...
Perfekt också på resa då min lilla 2-åring kan underhållas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brillorm:

Min Nexus 7 håller mig sysselsatt på klubbhuset.

Ska man långskita är den perfekt!

För min del är det e-bok i smartphonen som gäller

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Hm. Jag har idag ingen surfplatta. Men just nu lever jag lite på resande fot, med min desktop undanställd.

Min laptop är med mig, men jag tycker att den är så onödig. Jag avskyr verkligen laptops. Allt mitt surfande är ändå på telefonen. Där känner jag att jag kan ha något bättre än en Nexus 4 som har kass batteritid, särskilt på 3g.
Så planen är väl att skaffa en ny telefon och en lte-platta. Sedan ställa undan laptopen för allt annat än skolarbete till dess att jag kan bo lite mer fast, då jag ställer undan den permanent. Just nu används ju laptopen för både skolarbete och Hearthstone. Vid lansering av Hearthstone så släpps ju även Ipadversionen så då har jag ingen användning av en laptop.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min surfplatta används endast när jag ligger i sängen och telefonen laddas. Sorgligt men sant.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Som många andra skrev så är den ju guld att läsa på!

Jag brukar streama från den, säg att jag typ kokar pasta eller någonting, då sätter jag upp plattan en bit ifrån och streamar till min twitchsida, så kan jag se om det kokar över eller om något blir bränt XD.

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Medlem

Har stationär dator och laptop. Har haft både en iPad 2 och en Nexus 7.

I mitt fall blev inte varken iPaden eller Nexusen särskilt använda. Skulle jag ligga och kolla på film var det bekvämare att ställa laptopen på bordet eller lägga den på magen än vad det var att krångla med att antingen hålla i plattan eller ställa den i ett ställ.

Behövde man skriva mail, köra ssh, chatta eller ta längre anteckningar blev det genast ett stort projekt. Skaffade mig även ett blåtandstangentbord, men det gjorde inte situationen mycket bättre, för nu hade man plattan, stativet och tangentbordet att hålla koll på. Inget man med lätthet ställde upp på tåget eller satt med i knät.

Vetskapen om att inte kunna göra något seriöst, som att dra igång ett "riktigt" spel, köra utveckling, ha kortare räckvidd på wlanet och inte samma nätverksverktyg gjorde att jag aldrig kunde känna mig trygg i att bara ta med mig plattan på en resa. Samtidigt räckte alltid min telefon om jag ville packa lätt och bara behövde kolla några saker, läsa ett kapitel eller titta på ett videoklipp.

Med risk för fanboyism så tror jag största anledningen att jag ratade plattorna är det välfungerande viloläget och touchpaden i min macbook. Detta gör laptopen lika lättanvänd (om än större) som en platta i manövrering och uppstartstid. Hade jag haft en laptop med "normal" (läs värdelös) touchpad hade jag nog tyckt plattan var mycket smidigare att ha att göra med i soffan eller sängen.

Kan tänka mig att någon som har en billigare 15" laptop i halvtaskig byggkvalité, som inte alltid går ur viloläge, som bränns på undersidan och konstant fläktar inte delar min åsikt.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB