Nybörjare. Vattenkylning, Funderingar. Något man borde tänka på med Akrylrör?

Permalänk
Medlem

Nybörjare. Vattenkylning, Funderingar. Något man borde tänka på med Akrylrör?

Efter lite om och men så har jag satt ihop ett vattenkylnings packet till datorn. Blev inte så dyrt som jag trodde det skulle bli!

6 100 kr Ligger det på just nu Med vätska, Rör & Verktyg.
Utan Fittings.

Måtten är realistiska i förhållandevis till bilden så allting borde passa.
Ta upp hål i botten för radiator.
Håltagning för IN och OUTLET i topp och bottenvägg.

Tanken är att jag ska bygga med Akrylrör.
Vad tror ni? Något jag missar eller borde tänka om. Aldrig vattenkylt förut.

Produkt Pris Mängd Totalt
Adapter 45 roterbar svart 34:- 8st 272:-
Adapter 90grader svart 38:- 16st 304:-
Akryl extruderad 10/12 48:- 3st 144:-
Alphacool NexXxoS ST30 280 539:- 2st 1078:-
Alphacool NexXxoS XT45 280 629:- 1st 629:-
Alphacool VPP655 utan top 699:- 1st 699:-
Cuplex Kryos Delrin för 2011 399:- 1st 399:-
EK-D5 X-RES 100 CSQ Acetal 525:- 1st 525:-
EK-FC780 GTX Ti - Nickel 859:- 2st 1718:-
EK-FC780 GTX Ti Backplate Black 225:- 1st 450:-
EK-HD Adapter 10/12mm - Black 29:- 1st 464:-
EK-HD Tube D.I.Y. Kit 10&12mm 119:- 1st 119:-
Feser One Pure Clean 69:- 207:- 1st

Summa: 7 008 kr

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Efter lite om och men så har jag satt ihop ett vattenkylnings packet till datorn. Blev inte så dyrt som jag trodde det skulle bli!

6 100 kr Ligger det på just nu Med vätska, Rör & Verktyg.
Utan Fittings.

Måtten är realistiska i förhållandevis till bilden så allting borde passa.
Ta upp hål i botten för radiator.
Håltagning för IN och OUTLET i topp och bottenvägg.

Tanken är att jag ska bygga med Akrylrör.
Vad tror ni? Något jag missar eller borde tänka om. Aldrig vattenkylt förut.

Produkt Pris Mängd Totalt
Adapter 45 roterbar svart 34:- 8st 272:-
Adapter 90grader svart 38:- 16st 304:-
Akryl extruderad 10/12 48:- 3st 144:-
Alphacool NexXxoS ST30 280 539:- 2st 1078:-
Alphacool NexXxoS XT45 280 629:- 1st 629:-
Alphacool VPP655 utan top 699:- 1st 699:-
Cuplex Kryos Delrin för 2011 399:- 1st 399:-
EK-D5 X-RES 100 CSQ Acetal 525:- 1st 525:-
EK-FC780 GTX Ti - Nickel 859:- 2st 1718:-
EK-FC780 GTX Ti Backplate Black 225:- 1st 450:-
EK-HD Adapter 10/12mm - Black 29:- 1st 464:-
EK-HD Tube D.I.Y. Kit 10&12mm 119:- 1st 119:-
Feser One Pure Clean 69:- 207:- 1st

Summa: 7 008 kr

https://lpndiw.dm2302.livefilestore.com/y2pkHk3LU05iaC2I1JU0N...

https://lpnylq.dm1.livefilestore.com/y2p0n_1JhXeZoH-agvaX5doF...

Ser bra ut! Jag har också funderat på att slänga in en 240 radiator i botten på mitt Air 540. Du kan skippa Feser vatten och köra batterivatten med några droppar glykol, billigare.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Ser bra ut! Jag har också funderat på att slänga in en 240 radiator i botten på mitt Air 540. Du kan skippa Feser vatten och köra batterivatten med några droppar glykol, billigare.

Blir inte den blandningen strömförande? Vid läckage kan man ju kortsluta något.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Blir inte den blandningen strömförande? Vid läckage kan man ju kortsluta något.

Det blir likadant med Feser One Pure, inte direkt givetvis! Vattnet samlar på sig föroreningar och blir strömförande. Jag har använt batterivatten och glykol i 10år utan problem med alger och rost. Lägg i glykol så vattnet får en svag blå färg. Får du inga läckor vid läck test, är sannolikheten att det kommer läcka väldigt låg. Jag har aldrig råkat ut för det själv.

Dock bör du vara försiktig med akrylrör, du måste vara mycket noga! Kanterna måste vara 100% raka, sandpapper på kanterna är att rekommendera. Jag håller mig till slang, jag har inget ork!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Om du hade tänkt bygga med akrylrör så får du absolut INTE ha någon form av alkohol i systemet, detta skulle skada akrylet och det kommer då spricka, inte omgående utan med tiden. Slang är generellt att föredra, kan inte se någon fördel med "rören" förutom att det är en aning annorlunda, men det skiljer sig säkert från person till person. Se till att testa för läckage, med batterivatten undviker du att kortsluta komponenter om det mot förmodan skulle läcka, PT NUKE är att rekommendera som tillsats till batterivattnet.

Lycka till

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Det ser rätt fullproppat ut i chassiet vart hamnar pump och reservoar någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Det ser rätt fullproppat ut i chassiet vart hamnar pump och reservoar någonstans?

troligtvis på baksidan

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

Kan bara hålla med Kvickstick om att akrylrör kanske inte är lämpligt första gången man ger sig på vattenkylning även om det kanske kan anses snyggare av vissa?

Sen så hittar jag ingen pump på din skiss av ett rätt fullt chassi, var hade du tänkt få in pump och reservoar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Efter lite om och men så har jag satt ihop ett vattenkylnings packet till datorn. Blev inte så dyrt som jag trodde det skulle bli!

6 100 kr Ligger det på just nu Med vätska, Rör & Verktyg.
Utan Fittings.

Måtten är realistiska i förhållandevis till bilden så allting borde passa.
Ta upp hål i botten för radiator.
Håltagning för IN och OUTLET i topp och bottenvägg.

Tanken är att jag ska bygga med Akrylrör.
Vad tror ni? Något jag missar eller borde tänka om. Aldrig vattenkylt förut.

Produkt Pris Mängd Totalt
Adapter 45 roterbar svart 34:- 8st 272:-
Adapter 90grader svart 38:- 16st 304:-
Akryl extruderad 10/12 48:- 3st 144:-
Alphacool NexXxoS ST30 280 539:- 2st 1078:-
Alphacool NexXxoS XT45 280 629:- 1st 629:-
Alphacool VPP655 utan top 699:- 1st 699:-
Cuplex Kryos Delrin för 2011 399:- 1st 399:-
EK-D5 X-RES 100 CSQ Acetal 525:- 1st 525:-
EK-FC780 GTX Ti - Nickel 859:- 2st 1718:-
EK-FC780 GTX Ti Backplate Black 225:- 1st 450:-
EK-HD Adapter 10/12mm - Black 29:- 1st 464:-
EK-HD Tube D.I.Y. Kit 10&12mm 119:- 1st 119:-
Feser One Pure Clean 69:- 207:- 1st

Summa: 7 008 kr

https://lpndiw.dm2302.livefilestore.com/y2pkHk3LU05iaC2I1JU0N...

https://lpnylq.dm1.livefilestore.com/y2p0n_1JhXeZoH-agvaX5doF...

Vet inte vad det är för 90 graders adaptrar du har i listan där, men jag köpte från EKs PSC och de läckte som såll nästan allihop. Vet inte om jag gjorde något fel, för mycket tryck på de kanske, men i den roterbara gängan läckte det hela tiden. Har nu bytt ut dem mot 45 graders eller dubbla 45 graders och det funkar klockrent.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Det blir likadant med Feser One Pure, inte direkt givetvis! Vattnet samlar på sig föroreningar och blir strömförande. Jag har använt batterivatten och glykol i 10år utan problem med alger och rost. Lägg i glykol så vattnet får en svag blå färg. Får du inga läckor vid läck test, är sannolikheten att det kommer läcka väldigt låg. Jag har aldrig råkat ut för det själv.

Dock bör du vara försiktig med akrylrör, du måste vara mycket noga! Kanterna måste vara 100% raka, sandpapper på kanterna är att rekommendera. Jag håller mig till slang, jag har inget ork!

Okey

Skrivet av Danmyr:

Om du hade tänkt bygga med akrylrör så får du absolut INTE ha någon form av alkohol i systemet, detta skulle skada akrylet och det kommer då spricka, inte omgående utan med tiden. Slang är generellt att föredra, kan inte se någon fördel med "rören" förutom att det är en aning annorlunda, men det skiljer sig säkert från person till person. Se till att testa för läckage, med batterivatten undviker du att kortsluta komponenter om det mot förmodan skulle läcka, PT NUKE är att rekommendera som tillsats till batterivattnet.

Lycka till

Har en 4liters dunk i garaget med batterivatten redan!
Tack för varningen! Vill inte ha några sprickor!

Skrivet av MarkSix:

Det ser rätt fullproppat ut i chassiet vart hamnar pump och reservoar någonstans?

På baksidan!

Skrivet av lowngcawt:

troligtvis på baksidan

Verkar som ingen kan se den andra bilden? Har lagt upp 2 bilder! Provar att redigera dem.

Skrivet av lanbonden:

Kan bara hålla med Kvickstick om att akrylrör kanske inte är lämpligt första gången man ger sig på vattenkylning även om det kanske kan anses snyggare av vissa?

Sen så hittar jag ingen pump på din skiss av ett rätt fullt chassi, var hade du tänkt få in pump och reservoar?

Jag har lagt upp en sådan skiss i bakre kammaren men den syns tydligen inte. Redigerar om genast.

Jag har ett fint garage med allt som behövs och sedan ingår det i mitt jobb att bygga tryck ledningar i form av luft och olje hydralic. Så akryl rören blir nog en baggis. Så länge man tar allting piano och övar lite vid sidan av innan man börjar. Sen kanske man får göra om en krök några gånger med den gör ju inget. Även om man byggt med slang i 10 år så tror jag man är lika grön på akryl första gången. Det får ta den tid det tar

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

Vet inte vad det är för 90 graders adaptrar du har i listan där, men jag köpte från EKs PSC och de läckte som såll nästan allihop. Vet inte om jag gjorde något fel, för mycket tryck på de kanske, men i den roterbara gängan läckte det hela tiden. Har nu bytt ut dem mot 45 graders eller dubbla 45 graders och det funkar klockrent.

Var det dom här? http://coolingstuff.se/p/591/adapter-90grader-svart

Tack för varningen!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Kan ni se bilden på bakre kammaren nu?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Kan ni se bilden på bakre kammaren nu?

Japp kan se dem!

värt att tänka på med EK HD tube är att det är ytterst noggrant att kanterna är raka och välslipade.

Använder du istället t.ex. Primochills fittings (de jag har i mitt bygge) så är kanterna inte lika viktiga, då Oringen ligger högre upp på röret!

Ska du böja och sådant så rekommenderar jag att du skaffar extra akryl du kan leka med först för att lära dig hur mycket du ska värma på.
Tänk också på att du behöver en silicon stav som du kan föra in i akrylröret så det inte kollapsar när du böjer!

Glykol är Big nono, etanol ska dock fungera fint!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Japp kan se dem!

värt att tänka på med EK HD tube är att det är ytterst noggrant att kanterna är raka och välslipade.

Använder du istället t.ex. Primochills fittings (de jag har i mitt bygge) så är kanterna inte lika viktiga, då Oringen ligger högre upp på röret!

Ska du böja och sådant så rekommenderar jag att du skaffar extra akryl du kan leka med först för att lära dig hur mycket du ska värma på.
Tänk också på att du behöver en silicon stav som du kan föra in i akrylröret så det inte kollapsar när du böjer!

Glykol är Big nono, etanol ska dock fungera fint!

Är ju dubbla o ringar i dom där EK HD. Är inte det bättre?
http://www.ekwb.com/news/372/19/EK-HD-Tubes-and-Adapters-rele...
Är det dom du menade?

Köper några meter extra. Kostade 49kr metern ^^
Sett en massa how to videos. Värm med värmepistol rätt länge men inte så det blir bubblor, se till att allt är riktigt varm innan man böjjer osv.
Finns ett start kit på Coolingstuff med 2 silikonstavar och handsåg. Jag har sticksåg med metallblad hemma det funkar ju.

Går inte en helt vanlig rör skärare bra? En sådan för kopparrör?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Japp nu ser man skissen på baksidan också. Det kommer säkert att blir riktigt snyggt. Must follow
Jag hoppas du gör detta till en bygglogg.

Permalänk
Medlem

Har pratat med Arthur på Coolingstuff. Han byter ut alla fittings i ordern mot Aphacools då Ek haft kvalitets problem med sina precis som kribol01 sa.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Har pratat med Arthur på Coolingstuff. Han byter ut alla fittings i ordern mot Aphacools då Ek haft kvalitets problem med sina precis som kribol01 sa.

Han är grym att ha att göra med Artur! Ja det var precis sådana fast silver.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Japp nu ser man skissen på baksidan också. Det kommer säkert att blir riktigt snyggt. Must follow
Jag hoppas du gör detta till en bygglogg.

Allt är beställt nu! Kommer ha en kran nära EXIT port vid botten som drainport med slanganslutning.
Kommer absolut en bygglog!

gaah vill ha grejjerna NUUU

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Jag har lagt upp en sådan skiss i bakre kammaren men den syns tydligen inte. Redigerar om genast.

Jag har ett fint garage med allt som behövs och sedan ingår det i mitt jobb att bygga tryck ledningar i form av luft och olje hydralic. Så akryl rören blir nog en baggis. Så länge man tar allting piano och övar lite vid sidan av innan man börjar. Sen kanske man får göra om en krök några gånger med den gör ju inget. Även om man byggt med slang i 10 år så tror jag man är lika grön på akryl första gången. Det får ta den tid det tar

Jaja, då är det bara att köra, omöjligt att veta vad folk har för bakgrundskunskaper ju

Angående slang och vatten vill jag ändå hävda att vana vid att hantera vattenkylning med slang är en fördel med slangar också. För då är man beredd på att det kommer bli blött, frågan är bara var och hur mycket

Permalänk

Kör med EK-HD fittings och hade nog hellre velat haft primochills variant, ett jäkla vickande och tryckande för att få in röret. ( ja o-ringarna är fuktade innan ) Men snyggt är det..

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Jaja, då är det bara att köra, omöjligt att veta vad folk har för bakgrundskunskaper ju

Angående slang och vatten vill jag ändå hävda att vana vid att hantera vattenkylning med slang är en fördel med slangar också. För då är man beredd på att det kommer bli blött, frågan är bara var och hur mycket

Det är iof sant! Sådana erfarenheter kan ju få en att hajja till betydligt fortare vid eventuellt läckage. Samtidigt vara mer förbered med handen på strömbrytaren så att säga.

Jag har valt en D5 pump med variabel hastighet.
Kanske skulle vara smart att köra på lägsta hastigheten när jag fyller systemet första gången. Håller systemet tätt kan jag sakta men säkert öka trycket tills jag når maximalt flöde.

Hur länge bör man köra loopen innan man kan hävda att den är tät?
Att läckage testa med resten av systemet urkopplat kan väl också vara en fördel.

Skrivet av ante_ante:

Kör med EK-HD fittings och hade nog hellre velat haft primochills variant, ett jäkla vickande och tryckande för att få in röret. ( ja o-ringarna är fuktade innan ) Men snyggt är det..

Hade du slipat av kanterna på rören också?

Anslutningar för slangar klämmer ju åt slangen hårdare ju hårdare man drar åt.
Som det ser ut så sitter slangen verkligen fast hårt när användaren dragit åt kompressions anslutningen.
Man får känslan att man lätt kunnat dra ganska hårt i en monterad slang utan att den skulle släppa.

Angående anslutningar för Akrylrör, är det endast o ringarna som lägger trycket mot rören?
Hur hårt sitter röret fast i anslutningen när man väl tryckt dit den?

Tänkte för ibland när man ska in och gräva bland kablarna där det är trångt så kan man ju trycka till komponenter i datorn.
Borde man oroa sig mer för att orsaka ett läckage med akrylen?

Alla med erfarenhet av akryl får gärna lämna en åsikt om detta.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Jag läckt testade min rigg ca 12 h. Massa torky papper i burken o översyn med jämna mellanrum. Och endast pumpen som får ström.

Vissa säger 24h , jag har bytat/gjort om min burk 4 gånger o läck testade
12h utan läckor var gång.

Lycka till. Blir nog läckert

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

I regel så börjar det läcka på en gång när man testar sitt system. Och det är ytterst sällan det läcker efter man kört ett tag. Så jag pumpar på med full syra ganska så snart efter jag har fått bort all luft ur systemet. Jag har alltid gjort så och alldrig haft ett missöde. Men det är jag det men andra får göra på sitt vis.

Kan tycka att 12-24h är lite väl långt test.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

I regel så börjar det läcka på en gång när man testar sitt system. Och det är ytterst sällan det läcker efter man kört ett tag. Så jag pumpar på med full syra ganska så snart efter jag har fått bort all luft ur systemet. Jag har alltid gjort så och alldrig haft ett missöde. Men det är jag det men andra får göra på sitt vis.

Kan tycka att 12-24h är lite väl långt test.

Har både hört o läst om miniläckor som endast syns efter 3-4h o en droppe kan bli poff

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

I regel så börjar det läcka på en gång när man testar sitt system. Och det är ytterst sällan det läcker efter man kört ett tag. Så jag pumpar på med full syra ganska så snart efter jag har fått bort all luft ur systemet. Jag har alltid gjort så och alldrig haft ett missöde. Men det är jag det men andra får göra på sitt vis.

Kan tycka att 12-24h är lite väl långt test.

Håller med dig, angående 12-24h. Läcker det inte när man fyllt systemet helt och kört igång så är risken lika liten efter 1h som 6 månader.
Skulle bli ganska dyrt att ha röris krypande på golvet i 12-24h och kika efter läckor när man bytt ut radiatorerna i kåken

Men jag kör själv 4-5h för att det känns bra, samtidigt som man kör ur den sista luften och toppar upp innan start. Vill man köra 12-24h för att känna sig säker, gör man det...

Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk
Skrivet av Mogwaii:

Har både hört o läst om miniläckor som endast syns efter 3-4h o en droppe kan bli poff

Ha ja då har man inte varit noga i sitt byggande kan jag säga.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Ha ja då har man inte varit noga i sitt byggande kan jag säga.

Behöver inte vara byggarens fel. Det är omöjligt att alla anslutningar som tillverkas är 100% felfria. Radiatorer trycktestas visserligen men man kan aldrig någonsin vara säker på att det inte ska läcka!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Behöver inte vara byggarens fel. Det är omöjligt att alla anslutningar som tillverkas är 100% felfria. Radiatorer trycktestas visserligen men man kan aldrig någonsin vara säker på att det inte ska läcka!

Jag vet att alla anslutningar inte kan vara 100% felfria. Men det är ytterst sälla en loop blir felade under 12-24 timmar. För är det felande så läcker det på en gång eller så har man skruvat ditt sakerna fel och då har man inte varit noga i sitt byggande. Och trycket i en loop är inte stort det är inte någon vattenledning i ett villaområde vi pratar om.

Men som jag sa vill man köra 12-24 så gör det jag har bara delat med mig av mina erfarenheter och vad jag hört och läst. Trodde du ville veta det när du frågade den frågan i tråden om hur länge man ska testa systemet.

Nu ska du använda dig av akrylrör o det har jag ingen erfarenhet av och det verkar krångligt. Så läck test i 12-24 timmar kan vara bra.

Lycka till

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga här att från det du ritat från bakre kammaren så ser det ut som att du har "IN" i toppen av reservoaren, får du itne vattenfalls effekt om du gör så? Både IN och UT-lopp ska väll vara i botten på reservoaren?