Permalänk
Medlem

Kylning - Bra min value xD

Jo, jag denna helgen så gick min process väldigt lågt ner.. Undra bara, är det bra eller dåligt för den ifall den ligger på 9-10? ..

Den låg på 9 innan det blev ett ström avbrott.. Efter det kom det bara ner till 10.

Permalänk
Medlem

Ja en sak som är säker är att temperatursensorn inte fungerar något vidare, om du nu inte har fruktansvärt kallt inne eller någon riktigt exotisk kylningslösning.

Annars så är mintemperatur sällan något att oroa sig för.

Permalänk

AMD FX processorer visar fel när dom ligger under 30°C. (tror det är 30°C...)

Visa signatur

Snuttinuttan
CPU: Intel Core i5-4670k@4,5ghz GPU: MSI GTX 760@Stock
RAM: 12GB Okänt märke 1333mhz 9-9-9-24 PSU: OCZ-ZS 550
MOBO: ASRock z87m-pro4 CASE: Cooler Master CM690

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sizkest:

Jo, jag denna helgen så gick min process väldigt lågt ner.. Undra bara, är det bra eller dåligt för den ifall den ligger på 9-10? ..

Den låg på 9 innan det blev ett ström avbrott.. Efter det kom det bara ner till 10.

https://imageshack.us/a/img199/3254/x3bc.png

Du lär ha sensorfel om du inte har datorn stående utomhus eller med kompressorkylning.
Du kan inte få ned temp. lägre än rumstemperatur (där datorn står) och inte i närheten av det heller.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Ja en sak som är säker är att temperatursensorn inte fungerar något vidare, om du nu inte har fruktansvärt kallt inne eller någon riktigt exotisk kylningslösning.

Annars så är mintemperatur sällan något att oroa sig för.

Skrivet av SirMacke:

Du lär ha sensorfel om du inte har datorn stående utomhus eller med kompressorkylning.
Du kan inte få ned temp. lägre än rumstemperatur (där datorn står) och inte i närheten av det heller.

Jag tro den fungera helt okej då.. När jag I helgen såg detta var när jag och några kompisar spelade tsm och det blev varmt i rummet så vi öppnade fönstret och datorn är inte alls lång från fönstret och jag kunde känna på mina fötter (2m) bort från fönstret att det blev jävla kallt och datorn är nog 30-60cm från fönstret xD Och det var nog då den låg så långt ner xD

Permalänk
Medlem

Klassiskt sensorfel där orimligt låga temps visas, händer med en del amd-processorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sizkest:

Jag tro den fungera helt okej då.. När jag I helgen såg detta var när jag och några kompisar spelade tsm och det blev varmt i rummet så vi öppnade fönstret och datorn är inte alls lång från fönstret och jag kunde känna på mina fötter (2m) bort från fönstret att det blev jävla kallt och datorn är nog 30-60cm från fönstret xD Och det var nog då den låg så långt ner xD

Låter ändå väldigt osannolikt. Du skulle behöva ha en utomhustemp på ca 2-5c och en ruskigt bra tower-kylare för att kunna närma dig 10 grader.

Killarna på Swec vet vad dem snackar om. En sensor fungerar så att den mäter resistans, inte värme, och gör en beräkning på det för att se hur varm processorn kan vara. Detta medför sensorfel under en viss temperatur då resistansen och beräkningen inte blir linjär eller så fungerar inte uträkningen längre.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Låter ändå väldigt osannolikt. Du skulle behöva ha en utomhustemp på ca 2-5c och en ruskigt bra tower-kylare för att kunna närma dig 10 grader.

Killarna på Swec vet vad dem snackar om. En sensor fungerar så att den mäter resistans, inte värme, och gör en beräkning på det för att se hur varm processorn kan vara. Detta medför sensorfel under en viss temperatur då resistansen och beräkningen inte blir linjär eller så fungerar inte uträkningen längre.

Det låter ösannolikt ja men tro den var endå ganska låg då .. Det va runt 0-3c klockan 2 på morgonen och jag har en processorkylare som är stor och gör sitt jobb och då datorn var väldigt nära fönstret. Kan ju alltid vara fel men det va fan kallt i rummet alla fall nära mig då jag sätt närmast fönstret.

Permalänk
Medlem

Hur som helst är dom tempsen inga problem sålänge det inte blir kondens.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 2x Samsung 128GB | GeForce GTX 1080TI | Gigabyte P850-GM | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |