Microsoft manar användare att byta från Windows XP med popup-fönster

Permalänk
Melding Plague

Microsoft manar användare att byta från Windows XP med popup-fönster

Om en månad upphör supporten för Windows XP och för att nå ut med den informationen till fler användare börjar Microsoft varna med popup-fönster i operativsystemet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Synd! För xp är bra på många sätt!

*Rensade ut pappas rum igår. Sa han att han inte behöver några saker så vad får man syn på då! Jag öppnade en låda och såg att tre plomberade (oanvända) Windows XP nycklar ..........

Permalänk
Medlem

En epok går i graven! Blandade känslor

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Entusiast

I det här faller är det väl lika bra, de flesta XP-användare sitter nog ovetandes om vad som komma skall så de behöver nog lite popups i ansiktet

Ser också dagligen en hel del datorer med Windows XP på gymnasiet man går på, är ju ganska skrämmande såhär nära till domedagen.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Mycket mer Windows 8.1 nu kan jag säga mycket trevligt! Företagen börjar gå över.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det kommer få så stor genomslagskraft. Jag ser 3 grupper här:

De som ignorerar popupen i tron att det är phishing.

De som mycket väl vet att supporten för XP upphör men mer eller mindre ingått äktenskap med operativsystemet och därför kommer ha kvar det "tills döden skiljer dem åt".

Och de som inte vet vad Windows är.

Sedan har vi ju företagsmarknaden men de lär inte sysas i statistiken framöver då de flesta lösningar jag känner till går ut på att bara tillåta att de datorerna har tillgång till intranät och dylikt. De lär få stå i många år. Det finns ju fortfarande burkar med NT4 på men de syns inte i statistiken längre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Sitter man på ett 12 år gammalt OS så förtjänar man en popup ruta

Permalänk
Medlem

Diggar hemsidan som nämns i andra artikeln där, http://amirunningxp.com/

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd

Ett mycket bra initiativ från Microsoft, jag har väntat på något sånt här. Många kör bara på i gamla spår utan att känna till fördelar med att uppgradera OS.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Inte så konstigt, ett 12 år gammalt OS..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Diggar hemsidan som nämns i andra artikeln där, http://amirunningxp.com/

Blev lite nervös om jag gjorde det, vilken tur att en sådan sida finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ett mycket bra initiativ från Microsoft, jag har väntat på något sånt här. Många kör bara på i gamla spår utan att känna till fördelar med att uppgradera OS.

Ja. Det är inget nytt operativsystem direkt. RTM släpptes tidigare än attackerna på World Trade Center ägde rum så det har några år på nacken.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bara bakåtsträvande att fortsätta använda Windows XP. Jag skulle fan välja Vista framför XP alla dagar i veckan.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Noooooo....!!

Börjar bli stressigt att få nya datorer på jobbet då, hoppas de har fixat mjukvarorna nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Beror väl på vilken dator man har. Min lilla Acer-netbook använder jag ibland och den kör XP. Tror knappt 7'an får plats på hårddisken ens. Det är väl knappast många som kör XP på nyare datorer.

Så att döma folk för att de kör XP är kanske lite hårt då det troligen är äldre datorer det handlar om. Och att motivera någon som kanske bara använder datorn som skrivmaskin att köpa en ny dator för flera tusen kronor är nog svårt.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Efter 12 år i tjänst så går Windows Xp i pension !

Permalänk

Ypperligt tillfälle för många att testa Linux då! Att fortfarande använda XP känns väldigt gammalt faktiskt även om det var bra när det kom.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Ypperligt tillfälle för många att testa Linux då! Att fortfarande använda XP känns väldigt gammalt faktiskt även om det var bra när det kom.

En ny version av Linux är helt klart ett mycket bättre alternativ än Windows XP.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

"Vet ej/osäker" är väl ett alternativ som fungerat på Aftonbladet. Här på Swec borde väl alla veta vad dom sitter på för operativsystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Synd xp är bra på många sätt!

*Rensade ut pappas rum igår. Sa han att han inte behöver några saker så vad får man syn på då! Jag som öppnade en låda med 3 plomberade (oanvända) Windows XP nycklar ..........

Fattar inte vad det är med er som nötar detta? XP var ett bra OS, det var.
I jämförelse med dagens operativsystem är XP dock helt värdelöst. Har folk, som tidigare sades av någon i tråden,
ett äktenskap med XP eller vad är det frågan om?

Skrivet av BlackBird:

Beror väl på vilken dator man har. Min lilla Acer-netbook använder jag ibland och den kör XP. Tror knappt 7'an får plats på hårddisken ens. Det är väl knappast många som kör XP på nyare datorer.

Så att döma folk för att de kör XP är kanske lite hårt då det troligen är äldre datorer det handlar om. Och att motivera någon som kanske bara använder datorn som skrivmaskin att köpa en ny dator för flera tusen kronor är nog svårt.

Sen har vi ju dom som sitter på en gamingburk med hårdvara från ~09 som kör XP...
Dags att vakna kanske?

Permalänk
Medlem

XP är snabbt, simpelt och resurssnålt. Det är nog anledning nog för många att hänga kvar tills deras favoritprogram inte längre går att köra. Problem som att det är utdaterat och inte är särskilt säkert, är trots allt inget som syns så länge du bara besöker aftonbladet och startar wow/lol.

Personligen skulle jag inte få för mig att nyinstallera en dator med XP. Samtidigt skulle jag inte ha direkt bråttom att ominstallera en maskin med fungerande installation heller.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av BlackBird:

Beror väl på vilken dator man har. Min lilla Acer-netbook använder jag ibland och den kör XP. Tror knappt 7'an får plats på hårddisken ens. Det är väl knappast många som kör XP på nyare datorer.

Så att döma folk för att de kör XP är kanske lite hårt då det troligen är äldre datorer det handlar om. Och att motivera någon som kanske bara använder datorn som skrivmaskin att köpa en ny dator för flera tusen kronor är nog svårt.

Linux är ett bra alternativ till äldre datorer annars

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Tycker det är intressant med inläggen som i princip handlar om "om man har en gammal dator eller operativsystem är man antingen dum i huvudet eller gammal". Det finns många parameter att väga in, användning, intresse, ekonomi m.m. Det låter lite som om man inte har en bil från 2014 är man en konstig kuf. Lite skärpning kanske. Användare på denna sida har säkert nyare datorer och operativsystem, men man behöver inte spy galla över allt annat folk.
Windows XP var ett bra operativsystem, tycker fortfarande det ser tilltalande ut. Ingen kamrat jag har som provat Windows 8 har varit nöjd, antingen sitter de och är arga eller installerat Windows 7 igen.

RED
Om det är den popuprutan som kommer visas antar jag det är många som tror att det är något lurt på gång, den såg inte tilltalande ut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

XP är snabbt, simpelt och resurssnålt. Det är nog anledning nog för många att hänga kvar tills deras favoritprogram inte längre går att köra. Problem som att det är utdaterat och inte är särskilt säkert, är trots allt inget som syns så länge du bara besöker aftonbladet och startar wow/lol.

Personligen skulle jag inte få för mig att nyinstallera en dator med XP. Samtidigt skulle jag inte ha direkt bråttom att ominstallera en maskin med fungerande installation heller.

Jag vill nog inte hålla med dig. Jag har kört med Win7 nu i 2 år utan att märka att datorn blir tröttare pga Windows knepiga upplägg (XP), medan man rutinmässigt gjorde en format C var 6e månad när man hade XP för att det kändes som någon hällt sirap i HDDn

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Medlem

Då kanske vi äntligen kan få nya datorer eller i alla fall nyare OS på sjukhuset. Inget emot XP, men måste dra in Chrome på varenda dator jag kommer till då de bara har en uråldrig variant av IE.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

Känns som om att en del kommer bli oroade över detta och tro att dom fått virus!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Jag har en maskin kvar med XP...min gamla laptop som jag bara surfar på...har nämligen inga drivrutiner till den med andra operativsystem. Annars hade jag bytt:(

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Sen så får ni inte glömma att MS släpper uppdateringar för sitt antivirus Security Essentials för XP fram till Juli 2015, även andra företag kommer uppdatera sina virusskydd, så helt oskyddad är man inte. Dock så släpps ju inte uppdateringar för själva operativsystemet vilken innebär säkerhetsrisker.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Har själv XP på en äldre dator och har ingen tanke på att lägga tid och pengar på att byta till ett nyare Windows på den.

Glöm heller inte att folk som har gamla datorer kanske inte ens har drivrutiner till de nyare Windows-versionerna. T.ex. så har AMD inget stöd för Windows 8.1 ens på sina DX10/10.1-kort

Permalänk
Medlem

Har en laptop på 1,8 GHz och 1,5 GB RAM som fortfarande används då och då. Windows 7 ville inte ens installera på den så XP får snällt rulla vidare.