Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hoppas jag kan ge ett storslaget argument vad gäller "770 VS 280X"

Idag skulle jag aldrig(!) betala pengar för ett grafikkort med 2 GB "Punkt!"

Tack för mig

Tur då att R9 280X finns med 3 GB grafikminne.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Samma GPU. Alltså presterar kortet identiskt.

Har tagit den diskussionen med honom i en annan tråd, Men han vägrar acceptera

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av H4nsson:

Har tagit den diskussionen med honom i en annan tråd, Men han vägrar acceptera

Han menar kanske att 7970 GHz prestetrar liiite bättre i stock, jag tror faktiskt att Sweclockers första test visar detta.

Javisst var det så, här är testet:

Permalänk
Medlem

AMD brukar koda in illaluktande bajskorvar i drivers till sina kort har jag hört. Nvidia ska vara bättre på att uppdatera drivers.

Vet inte hur sanningsenligt detta är och orkar inte gå på googlejakt, tänkte bara jag kunde nämna det så att TS har möjlighet att eventuellt väga in det i sitt beslut.

Över 2gb VRAM är att rekommendera om du har planer på att behålla riggen och eventuellt uppgradera till CF/SLI i framtiden.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha mantle i framtiden så kör amd, men nvidia har shadowplay vilket är riktigt trevligt. Har du större upplösning än 1080p så vinner amd. Annars är nog 770 snäppet snabbare.

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JoeliusCeasar:

AMD brukar koda in illaluktande bajskorvar i drivers till sina kort har jag hört. Nvidia ska vara bättre på att uppdatera drivers.

Vet inte hur sanningsenligt detta är och orkar inte gå på googlejakt, tänkte bara jag kunde nämna det så att TS har möjlighet att eventuellt väga in det i sitt beslut.

Över 2gb VRAM är att rekommendera om du har planer på att behålla riggen och eventuellt uppgradera till CF/SLI i framtiden.

1.. Så mogen man kan vara då.
2.. AMD har inte sämre drivrutiner än Nvidia. Båda dras med sina egna problem.

Skrivet av furuliden:

Han menar kanske att 7970 GHz prestetrar liiite bättre i stock, jag tror faktiskt att Sweclockers första test visar detta.

Javisst var det så, här är testet:
http://www.sweclockers.com/image/diagram/4594?k=d912c178cde08...

Referensdesignen går inte att hitta någonstans så det påståenden är ganska utdaterat.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Referensdesignen går inte att hitta någonstans så det påståenden är ganska utdaterat.

Varför det?
HD 7970GHz är också svår att hitta i referens utförandet. De flesta varianterna är lite överklockade.

Mitt inlägg gav en ganska rimlig förklaring till den andra snubbens uttalande. Kom med en bättre förklaring själv om du kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du är ute och cyklar för att du hänvisar till ett test som inte överensstämmer med någon annan hemsidas tester. Ta bara och jämför med Sweclockers så får du se. GTX 780 presterar mellan 22-23% än HD7970 Ghz. GTX 780 slåss mot R9 290.

Det handlar om preferenser egentligen. Båda presterar hyfsat lika. Det som avgör är egentligen priset (om du nu inte är ute efter G-sync och PhysX).

Fel. GTX 780 presterar ungefär 20-23% bättre även enligt Anandtech.

http://www.anandtech.com/show/6973/nvidia-geforce-gtx-780-rev...

Är det inte lite skumt att två tester skiljer sig enormt mellan varandra även på samma sida?

Sedan att du hänvisar till att du läst 3Dguru borde få dig att läsa deras egentliga test. För det testet motbevisar det du faktiskt påstår att du ska ha läst på 3D guru. Även där handlar det om 20-23% beroende på spel mellan GTX 780 och 280X. Däremot kostar också GTX 780 nästan tusen kronor mer.

http://www.guru3d.com/articles_pages/geforce_gtx_780_review,1...

Jag kan fortf. länka flera olika källor där korten presterar snarlikt. "Läsa deras egentliga test", vad får dig att säga vad som är det "egentliga" testet? Läste ett test med ett 280x, det tycker jag är ett "egentligt" test. Sett till teoretiska synvinkeln så 290 vs 780 och 770 vs 280x, ja, men som sagt finns det många spel där 280x definitivt presterar snarlikt 780, och det är min poäng.

Herregud vad trött man blir på folk. <3 Sluta kringgå min poäng eller misstolka det man skriver. Sen tycker jag personligen att ett kort som kostar så pass mycket mer än ett 280x bör prestera rätt kraftigt mycket bättre än 280x i samtliga spel, vilket det väldigt långt ifrån gör.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lossah:

Jag kan fortf. länka flera olika källor där korten presterar snarlikt. "Läsa deras egentliga test", vad får dig att säga vad som är det "egentliga" testet? Läste ett test med ett 280x, det tycker jag är ett "egentligt" test. Sett till teoretiska synvinkeln så 290 vs 780 och 770 vs 280x, ja, men som sagt finns det många spel där 280x definitivt presterar snarlikt 780, och det är min poäng.

Herregud vad trött man blir på folk. <3 Sluta kringgå min poäng eller misstolka det man skriver. Sen tycker jag personligen att ett kort som kostar så pass mycket mer än ett 280x bör prestera rätt kraftigt mycket bättre än 280x i samtliga spel, vilket det väldigt långt ifrån gör.

Jag tror poängen här är att det Anandtech presenterar är en mashup av test. Jag litar oftast inte på just den jämförelsen du länkar till eftersom det inte finns någon information om hur testen är gjorda eller någon information runt. Jag har fortfarande inte sett så mycket konkret utöver jämförelsen på Anandtech som pekar på att 280X är snarlikt ett GTX 780. I vissa speciella fall kan man säkert få snarlika siffror, men det betyder inte att korten är snarlika. Vissa spel är ju tex kraftigt optimerade för antingen AMD eller Nvidia och andra är bara hopplöst dåliga på att utnyttja kraftiga GPU'er och använder man dem för att uttrycka en sanning tycker jag att man är fel på det.

Just runt GTX 770 och R9 280X går det en brytpunkt när det gäller pris prestanda. Upp till den nivån så är förhållandet mellan varje spenderad krona och prestandan man får ganska linjärt. Efter den nivån brakar priserna fullständigt iväg och vi hittar kort för de som bara vill ha det värsta oavsett pris.

Edit: Såg att du också länkat en recension hos techPowerUp. Men återigen, tittar man på enskilda spel så kan det peka hit eller dit. Om du dock tittar på summeringen för hela testet så kommer du att se att GTX770 stock är strax över 280X stock. Med 280X OC är det mer jämnt och det beror på upplösning vilket kort som är bäst.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!