Greattech använder Windowslicenser flera gånger

Permalänk
Skrivet av Leopardkungens:

Kan slå vad om att 99.9% av alla i tråden aldrig handlat av GT

Kanske för att 99.9% av användarna på sweclockers aldrig skulle köpa en dator på blocket!?

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Medlem

Det ända korrekta svaret från GT till denna tråden bör ha varit "Hej TS, vad tråkigt att du ej är nöjd, va vänlig skicka ett PM till mig så löser vi ditt ärende."

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Jag och en vän köpte en dator därifrån för några år sedan. Mycket nöjda blev vi båda två, dock utan windows licens.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av godspeed:

En seriös firma som är systembyggare vet och gör rätt för sig, GT borde lära sig använda SYS PREP bland annat för att helt undvika sådant här struntprat och även klistra licensen på datorerna
Jobbat som retailer och systembyggare i över 15 år, och jobbar nu för en stor internationell firma och kan inte för mitt liv begripa hur man ens kan betraktas som seriös aktör på marknaden om man gör på det här viset och sen sitter och av vad jag tycker skriver en massa som enbart bygger på sitt rykte som oresonliga och ovilliga att hjälpa till

Sure, hänvisar gärna till supporten, men kan säga, att som sittandes som ansvarig för en stor bunt med människor som sköter support, att bara lyfta luren och ringa en sådan här kund omgående istället för att såhär låta det urarta och det kanske tar 10, 30 min att hjälpa honom och undvika dålig publicitet på det här viset är tusen gånger enklare

Att man sen får sådana här trådar på sig, det är enligt mig ganska mycket självförvållat, ifall de till pricka följde (har läst lite här hur de gärna påstår att andra gör olagliga saker och ljuger om aktiveringar etc.) sina egna råd och antydningar och höll sig till att göra det rätt från början så skulle aldrig en sådan här tråd ens dyka upp

TS kanske inte säger allt eller ljuger, vad vet jag, men vad jag vet är att det aldrig hänt mig i den här branschen -varför, jo för att vi gjorde det simpelt för folk genom att sätta licenserna där de skall vara, inte aktiverade i förväg, använde sysprep så att kunden tvingas gå igenom aktiveringsförfarandet om han ens ville använda sin dator etc
Framför allt också i förväg upplyser mina kunder om hur det fungerar, och innan de gör något de inte är säkra på lyfter luren och slår en signal och frågar en extra gång, det är alltid välkommet

Det mina forumvänner, är rätt väg att gå och inte det minsta svårt och gör att man undviker det här dampiga internetkriget där ord står mot ord och alla har åsikter till höger och vänster

Vad är det man säger, att fajtas på internet är som att vinna i special olympics eller något sådant, tror ni nog känner igen citatet.

Skrivet av running_wild:

Det ända korrekta svaret från GT till denna tråden bör ha varit "Hej TS, vad tråkigt att du ej är nöjd, va vänlig skicka ett PM till mig så löser vi ditt ärende."

Mycket välskrivet.

Jag har kommenterat i tidigare Greattech trådar med ungefär samma åsikter, men orkade inte riktigt här. Det spelar ingen roll vem som har rätt eller fel. Att föra argumentationen i en tråd på ett forum är aldrig rätt. ALDRIG! Det bästa Greattech kan göra är att försöka döda diskussionen och kontakta personen i fråga via andra kanaler. Det handlar inte om att bara buga och bocka för kundens krav. Det handlar om att förklara, att erbjuda vad man kan göra för att hjälpa kunden, kanske mot en skälig ersättning, osv. Men det går inte att göra detta i en pajkastningstråd på ett forum. Titta på andra leverantörer som agerar på SweClockers forum och ta lärdom Greattech.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Nu har jag följt tråden och blir ganska vimsig av alla påståenden hit och dit.
Nu ställer jag antagligen frågor som det resan finns svar på, isåfall ber jag om ursäkt.
Ts, du säger att du skulle uppgradera till win8. På vilket vis hade du fått licensen till den?
Alltså, var det ett klistermärke eller nyckel via mail eller liknande.

Ts, du säger även att du fick en repig skiva där licensen var använd...stod nyckeln på skivan då?
Eller var det att du skulle använda den tidigare nyckeln att installera med den skivan.

Jag försöker bara få lite klarhet i själva problemet som jag misstänker kan bottna i språkliga missförstånd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Skrivet av Hotfuzz08:

Nja, fungerar inte att ha flera oem-nycklar aktiverade på flera (aktiva)datorer samtidigt. Däremot så kan det gå att aktivera en oem-licens via telefon till en annan dator.

Det fungerar vist. kan inte säga mer, utan att bryta mot forumregler känner jag. Men det går att köra på flera datorer (i alla fall Win 7).

Det egentliga stoppet finns även i retail. Du kan bara installera den på tre olika datorer, dock inte samtidigt, sen är licensen förbrukad (vad jag hört om licensreglerna enligt MS). Så jag tycker det inte värt att betala 600kr extra för nästan samma licensregler, som OEM licensen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hade ni endast kontakt via e-post? Ingen telefonkontakt alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Men han har godtagit ett kvitto på win 7 i sex månader. Case closed.

TS har bara skrivit i den här tråden och det är Greattech som säger att det gäller Windows 8. Syftar du på en annan tråd är det även en annan kund. Han som har Windows 7 på kvittot hade köpt 8, men hade ändrat i ordern efter beställning (så båda parterna kom överens) men det gäller som sagt en annan kund och trådskaparen har Windows 8 på sitt kvitto.

Skrivet av HubbeT:

Skulle uppgradera till senaste W8 release, den gick bra till slutet när uppenbarligen Microsoft har koll. Uppgraderingen stoppades varför kontakt togs med Microsoft. Den licensen var blockerad då den använts på fler än 7 datorer enligt Microsoft. Därav kontakt med GT.

Dold text

Hade ingen skiva från GT. Inget licensmärke utan endast ett kvitto där det står att jag köpt en dator med W8.

De skickar en skiva som dyker upp, använd, bruten Windowsförpackning varför jag meddelar att jag gärna vill ha en oanvänd licens denna gång. Ringde MS och de säger att licensen är använd. GT tycker tydligen att Microsoft ska ändra sig.
Har köpt datorer många gånger men aldrig varit med om någon så här låg nivå samt bortförklaringar.
Datorn hämtades i deras butik, så något slarv kan dom glömma bort. Eftersom andra upplever precis samma sak kan man undra...

Dold text

Håll dig till ämnet.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknade problem med Greattech.

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1216107-pro...

Samma mönster, de kör med grym uttröttningstaktik.
Efter flera månaders brevväxling hjälpte de mig slutligen med ett licensnummer.
Däremot fick jag aldrig någon skiva med operativsystemet. Jag orkade helt enkelt inte tjata mer.

Ett tips till alla - handla någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leopardkungens:

Är du tappad? Du vet att företag idag använder blocket till reklam? Du kan sortera bort annonser från företag om du vill så slipper du dom. Om man tycker det är fel att använda blocket eller prisjakt eller liknande tjänster så förstår jag varför du är på TS sida. Du är en av många svenskar som kommer stampa på stället i många år och klaga på allt och alla, företag som chefer. Väl mött;)

Du kan ju läsa vad Greattech har skrivit istället för att diskutera företags annonsering på Blocket och kalla folk inskränkta. Du har ju helt fel i vad de själva sagt, du har inte läst men spekulerar i ditt inlägg och att komma in i och gissa massor i slutet av en diskussion visar inte på att du bemöter folk väl.

Prisjakt är för övrigt ingen bra plats för bondfångeri. Blocket har haft sin utveckling och jag tror inte folk har något emot att privatpersoner använder det heller, till skillnad från prisjakt finns det ingen omdömesfunktion för företag däremot, men jag tror inte de flesta bryr sig om att det numera går att köpa en korvkiosk på blocket. Både bland privat och företagsannonser finns det mindre välvilliga och mindre enkla människor att ha att göra med.

Permalänk

Det går ju att aktivera på en annan dator. Jag skrotade själv en dator och flyttade licenskoden till en annan jag själv handbyggt. Det är fullt möjligt som andra säger att aktivera en och samma kod på flera datorer samtidigt. Även windows 8. Och det är utan att ljuga till sig en kod via microsoft.

Greattech borde lära sig av erfarenhet att säljer man dynga så får man inget gott omdömme. Jag skulle aldrig changsa att köpa något där som jag inte vet omöjligt kan vara sönder. Jag är väldigt petig på att rätt skall vara rätt! Jag hoppas TS får ut en ny skiva som är obruten och oanvänd!

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Så greattech har alltså skickat en skiva och licensnyckel via posten till TS vid köpet av datorn då detta de kan se i deras kunddatabas; eftersom de inte har sagt att ett misstag föregicks så är det tryggt att anta att greattech i alla fall tror att detta är vad som hände. De väljer sedan att skicka skivan och nyckeln de hävdar redan finns hos TS ännu en gång till TS när han får licensproblem hos microsoft. Men TS skriver att han hämta datorn ur butik.

Inte bara det men det faktum att ni på efterhand kan hitta en kunds installationsskiva visar något allvarligt fel på hur ni hanterar produktion och frakt.

Ni säger att ni har en kunddatabas med skivorna och nycklarna som skickas. Men ni måste också ha lagerutrymme för skivor, nycklar samt kundinformation för att kunna skicka nyckeln 6-12 månader efter datorn som det här talas om. Varför, istället för att lägga in det på lagret, skickar ni inte den direkt när ni ser en adresserad nyckel liggandes på monteringsbordet? Det kan inte vara allt för svårt, då detta bevisligen hänt tidigare, att säga till vem de än är som jobbar i ert lager att inte sortera undan adresserade nycklar utan att posta dem till kunden. Det här är inte bara bättre för kunden utan även för Er när ni om 10 år översvämmas av kundernas windowsskivor.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har raderat 4 inlägg som antingen var otrevliga eller inte förde diskussionen framåt, alla föll under olika delar av §1 i reglerna.

De flesta har klarat av att diskutera sakligt och jag ber alla att hålla spåret och inte hänfalla till påhopp eller allmän smutskastning. Tack.

*Inlägg raderade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

Jag har varit med om EXAKT samma sak en gång. Jag säger inte att det var hos GT, men i mitt fall visade det sig att man hade gjort 1 installation på 1 dator, sen gjort en image/ghost/klon och imagerat dussintals likadana datorer med samma licens. Kan det vara så i detta fallet också ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Jag har varit med om EXAKT samma sak en gång. Jag säger inte att det var hos GT, men i mitt fall visade det sig att man hade gjort 1 installation på 1 dator, sen gjort en image/ghost/klon och imagerat dussintals likadana datorer med samma licens. Kan det vara så i detta fallet också ?

det kan stämma och att de då löser det genom att skicka riktiga licensen i separat paket som kunden ska aktivera datorns installerade image med vilket de verkar börjat göra efter första fallet där de skrevs hit och dit om att Ts inte fick skiva med till datorn...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Om du har en OEM-licens för Windows är det alltid datortillverkaren som ska ge support.

http://www.microsoft.com/sv-se/licens/om-licenser/olika-licen...

Som jag ser det så är det Greattchs ansvar att rätta till problemet!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Verkar vara en väldigt oseriös företag. Samma företag har varit uppe x antal gånger här på swec, jag hoppas folk googlar på företagen innan man gör ett köp hos de.

Kunden har alltid rätt, eller GT?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av amanito:

Verkar vara en väldigt oseriös företag. Samma företag har varit uppe x antal gånger här på swec, jag hoppas folk googlar på företagen innan man gör ett köp hos de.

Kunden har alltid rätt, eller GT?

Ett väldigt oseriöst företag?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Något jag ännu inte helt förstått är GTs argument att skicka klistermärke samt skiva separat för att göra det enklare att spåra paketet. De påstår det är för att kunna spåra det 1 år tillbaka i tiden så kunder ej kan lura de på gratisprodukter.

I de flesta butiker jag handlar från så får man en följesedel, på denna smarta lapp så står det exakt vad paketet innehåller och om nu en sådan skulle skickas med datorn samt skiva så har GT exakt samma möjlighet att spåra om produkten kommit fram. (om man nu sparar dessa internt, vilket vore logiskt).

Men om GT vill skicka skivan separat för den inte ingår i datorpaketen så bör de inte förinstallera produkten. Skicka skivan oöppnad såvida kunden inte specifikt bett er installera operativsystemet. Då vet kunden att de fått en oanvänd kod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonas1972:

Ett väldigt oseriöst företag?

Ja, var det något annat du inte förstod?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon200213:

Jag har varit med om EXAKT samma sak en gång. Jag säger inte att det var hos GT, men i mitt fall visade det sig att man hade gjort 1 installation på 1 dator, sen gjort en image/ghost/klon och imagerat dussintals likadana datorer med samma licens. Kan det vara så i detta fallet också ?

Det kan mycket väl vara så, men i så fall gör man fel. Man kan nämligen göra detta på ett sätt där man ändå måste lägga in licensen på varje dator.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det är ganska många företag som annonserar på Blocket, för att nå nya presumtiva kunder..
Men ska man hata ett företag, bara för att det annonserar sina grejer där?

Då kan man ju lika gärna hata Webhallen, som är ett av många företag som annonserar på Tradera.......

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD