Permalänk
Medlem

Ny router, kommer inte åt servern

Fick ny router från Telia (Technicolor TG799vn v2) idag pga den gamla strulade.

Nu när jag installerat nya routern så kommer jag inte åt servern (win 7 burk), varken när jag försöker komma in på den via Remote Desktop eller när jag pingar den.

Körde in en skärm för att kolla så att inget var galet men allt ser bra ut och jag kan surfa från servern osv.
Pingar jag andra datorer i nätverket så får jag kontakt, bara servern jag inte kommer åt.

Har kollat både i inställningarna på routern så att jag använder rätt IP-adress och dubbelkollade även på servern.

Någon som vet vad som kan vara problemet?

Permalänk
Medlem

Kan du ge oss IP-adressen på din dator, servern och routern så att vi har nåt att gå på?

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

Interna IP-adresser?

Lyckades pinga min dator från servern men inte tvärtom...

Permalänk
Medlem

Det är troligtvis 2 olika orsaker.

Om du har fått en ny router så måste du tillåta Remote Desktop (TCP 3389) till din server, och det gör du i den nya routern.

Att du inte kan pinga server måste vara för att Windows brandväggen sätter stop för det. Testa stänga av den alternativ kolla vad för profil för nätverkanslutningen du har. Det finns ju 3 olika profiler - hem, arbete och publik. Publik stryper brandväggen väldigt hårt och gör att du inte kan pinga servern. Testa då att byta till "hem" profilen.