Permalänk
Medlem

Big Bro' Prodigy - Vattenkylt E-ATX Prodigy

Hej där!

Efter att ha slutfört projektet Big Bro' Prodigy och den tillhörande projektloggen så var det dags för ett hederligt galleri!

Kort och gott har projektet gått ut på att modifiera ett Bitfenix Prodigy mITX till ett chassi som sväljer mitt E-ATX moderkort, GTX 780 och vattenkylning med bland annat 2x 240 radiatorer. Vill ni veta mer och se hur det har gått under loppets gång, samt se alla slutliga bilder (då jag bara visar en del här) så besök gärna projektloggen. http://www.sweclockers.com/forum/143-projektloggar/1156044-pr...

Hårdvara:

  • GIGABYTE Z77X-UP7

  • GIGABYTE GTX 780 Windforce 3X 450w OC

  • Intel Core i7 3770k

  • BeQuiet! Dark Power Pro 750w

  • Bitfenix Prodigy

Vattenkylning:

  • Alphacool NexXxoS XP³ Light - Black Chrome Edition

  • 2x Alphacool NexXxos ST30 240mm

  • Alphacool HF 38 Cape Cyclen 150

  • Laing DDC-pump 12V DDC-1T

  • Alphacool Laing DDC Acetal top

  • Mayhem Paster Ice White

Specielt tack:

Innan jag presenterar galleriet vill jag ännu en gång tacka mina sponsorer som gjort detta möjligt. Jag vill även tacka alla personer, min far och er medlemmar här på forumet, som fått mig att pusha mig själv och fortsätta jobba fast det varit en väldigt svår väg då och då. Utan varken sponsorer eller er medlemmar hade detta inte gått och detta projekt hade aldrig blivit en möjlighet. Tack, tack tusen tack!

Lämna gärna en kommentar och ett betyg! Tack

Final Pictures of Big Bro' Prodigy

Big Bro' Prodigy - Vattenkylt E-ATX Prodigy

Permalänk
Master of Overkill

Skit fint och älskar tangentbordet

Keep going Nikko

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt!

Permalänk
Medlem

För jävla snyggt, lätt en 5:a!

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

ujj ujj ujj som jag väntat på detta galleri! Kommer ihåg när du startade tråden och frågade om vi kunde gissa vad du hade för planer 5/5!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Sjukt trevligt bygge! Det enda jag har lite svårt för är u-listen vid fönstret, föredrar utan men det är ju bara jag! Otroligt iallafall, 5/5

Visa signatur

"If you don't controll your mind, someone else will."
- John Allston

Permalänk

Lika snyggt på skärmen som det var på DHW13! Grymt bra jobbat! 10/10

Visa signatur

Specs:Prolle - Intel i5 2500k @4.0ghz, Mobo - Gigabyte z68 ud3p, Ram - 8gb ddr3, Nätagg - Fractal design newton r2 1000w, Graffe - Gtx670 2gb

Permalänk
Medlem

Jag brukar tycka det ser gräsligt ut med komponenter utanför lådan, men slangarna ovanpå lådan var riktigt tufft.
Lite synd dock att du bara kör singelkort, det stödjer ju till och med mITX

OT: Vad är det för hållare till skärmen?

Permalänk
Medlem

Tyckte att baksidan hade förtjänat någon form av kantlist också, annars var allt underbart!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk

Hmm, jaa, vad ska man säga?
Jag har följt byggloggen sedan jag blev medlem på Sweclockers i somras.
Det var den loggen som fick mig att göra min egna och det är det här bygget som inspirerar mig nu medans jag håller på att rita ett eget.

5/5, inget snack om saken, "allt annat känns puckat".

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk

Sjukt snyggt bygge och ballt med ett så stort MB i ett så litet chassi.

Får man fråga varför du valt att inte vattenkyla grafikkortet?

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Entusiast

När jag såg länken till galleriet på Facebook trodde jag att någon hade halvsov när de skrev det. E-ATX i ett Prodigy? Det är ju ett chassi för små moderkort. De måste ju blandat ihop E och M på tangentbordet tänkte jag men klickade ändå för att se hur någon hade våldat in vattenkylning och radiatorer i ett så litet chassi. Höll på att tappa hakan när jag såg att det faktiskt var E-ATX. Väldigt imponerade och underbart galet projekt. Älskar när folk går ett par steg längre än vad som egentligen är nödvändigt bara för att se om det går.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Är det Arla eller skånemejerier i slangarna?

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem

Trevligt Enda jag inte riktigt diggar är att de exponerade rören på ovansidan. Skulle vartit snyggt om det suttit vit meshplåt mellan bärhandtagen så de varit dålda.

Men snyggt bygge hur som

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Helt sjukt fint. Även det lilla man ser av hörnan ser väldigt fint ut.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk

Äckligt snyggt gjort. Hade köpt direkt!

Visa signatur

Mvh Emil Kihlström
|| Intel Core i5 750 @ 3,7 ghz || Corsair H50 || Asus P7P55D PRO || A-data 8GB || AMD 6970 || Corsair HX 750W || Lian Li K62 || Windows 8 || Samsung P2350 || Logitech MX518 || Razer Lycosa || Klipsch F3 5.1 || Infocus IN80 || Sherwood R972 || iPhone 5S 16GB ||

Permalänk
99:e percentilen

Stod och beundrade den en bra stund på DreamHack. Den visar hur fail Prodigy är, som bara tar Mini-ITX när det uppenbarligen egentligen klarar E-ATX! Prodigy M (mATX) är förstås en förbättring, men når inte upp till Big Bro's nivå.

Fint bygge!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Snyggt, på så många vis.
DU/ni är duktiga, det må jag säga...
grattis och tack, för Bilderna.

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem

Holy smokes! En lätt 5:a, djävulskt snyggt måste jag säga. Ganska avundsjuk just nu

Du förresten, är det KRK ROKIT 5 G2 jag ser? Har nyss beställt likadant fast G3 Är dom värda pengarna tycker du när det kommer till ljudet? Vill veta om jag gjorde ett bra köp eller inte

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Skit fint och älskar tangentbordet

Keep going Nikko

Haha, tacktack! Tangentbordet är underbart! Svarta ALPS-brytare. Hittade det för 20kr på en loppis!

Skrivet av Bosson:

Riktigt snyggt!

Skrivet av frizzy10:

För jävla snyggt, lätt en 5:a!

Skrivet av Marticus:

ujj ujj ujj som jag väntat på detta galleri! Kommer ihåg när du startade tråden och frågade om vi kunde gissa vad du hade för planer 5/5!

Skrivet av YellowSnOw:

Sjukt trevligt bygge! Det enda jag har lite svårt för är u-listen vid fönstret, föredrar utan men det är ju bara jag! Otroligt iallafall, 5/5

Skrivet av MatrixAxel:

Lika snyggt på skärmen som det var på DHW13! Grymt bra jobbat! 10/10

Tack så mycket alla, uppskattas

Skrivet av biorrith:

Jag brukar tycka det ser gräsligt ut med komponenter utanför lådan, men slangarna ovanpå lådan var riktigt tufft.
Lite synd dock att du bara kör singelkort, det stödjer ju till och med mITX

OT: Vad är det för hållare till skärmen?

Tacktack, tyckte det kunde vara lite banbrytande att prova ha slangar på utsidan, hehe.
Skärmstativet är faktiskt ett 3-skärmsstativ (3x 22") jag köpte på Komplett när de hade REA för ynka 300kr. Istället för 3st 22" så kör jag en 27", funkar skitbra

Skrivet av hag.com:

Tyckte att baksidan hade förtjänat någon form av kantlist också, annars var allt underbart!

Tack! Funderade på det men blir problem med att få bakdelen att sitta intakt mot chassit samt att sidoplåtarna hade varit svåra att få på

Skrivet av Wille1504:

Hmm, jaa, vad ska man säga?
Jag har följt byggloggen sedan jag blev medlem på Sweclockers i somras.
Det var den loggen som fick mig att göra min egna och det är det här bygget som inspirerar mig nu medans jag håller på att rita ett eget.

5/5, inget snack om saken, "allt annat känns puckat".

Tack, uppskattas verkligen och kul att höra att jag indirekt hjälpt dig komma igång! Du får gärna dela med dig av dina ritningar i ett meddelande så kan jag ta en titt!

Skrivet av fredrikstorm:

Sjukt snyggt bygge och ballt med ett så stort MB i ett så litet chassi.

Får man fråga varför du valt att inte vattenkyla grafikkortet?

Tack! Har hittills inte funnit anledning att vattenkyla det faktiskt. Är toknöjd med kylarens prestanda och ljudnivå och sen är jag en person som kör CPU-krävande program och inte spelar så mycket, så roligare att leka med processorn istället

Skrivet av Zotamedu:

När jag såg länken till galleriet på Facebook trodde jag att någon hade halvsov när de skrev det. E-ATX i ett Prodigy? Det är ju ett chassi för små moderkort. De måste ju blandat ihop E och M på tangentbordet tänkte jag men klickade ändå för att se hur någon hade våldat in vattenkylning och radiatorer i ett så litet chassi. Höll på att tappa hakan när jag såg att det faktiskt var E-ATX. Väldigt imponerade och underbart galet projekt. Älskar när folk går ett par steg längre än vad som egentligen är nödvändigt bara för att se om det går.

Tack så mycket för dina fina ord! Haha, ja som du själv säger så är 2x 240 radiatorer en grov overkill för en CPU men jag kände att - om jag kan försöka, varför inte pusha på gränserna? Visst, uppoffringar får göras såsom HDD- och 5.25"-platser, men man skräddarsyr ju det så det passar en själv

Skrivet av WijK:

Är det Arla eller skånemejerier i slangarna?

Tysk mjölk från Lidl.

Skrivet av BlackBird:

Trevligt Enda jag inte riktigt diggar är att de exponerade rören på ovansidan. Skulle vartit snyggt om det suttit vit meshplåt mellan bärhandtagen så de varit dålda.

Men snyggt bygge hur som

Tack. Dock ville jag sätta de på ovansidan med flit just för att det är ganska unikt och en trevlig touch till ett chassi som jag vill få att se industrialistiskt ut

Skrivet av Waloth:

Helt sjukt fint. Även det lilla man ser av hörnan ser väldigt fint ut.

Skrivet av ME4FASHION:

Äckligt snyggt gjort. Hade köpt direkt!

Skrivet av HurMycket:

Stod och beundrade den en bra stund på DreamHack. Den visar hur fail Prodigy är, som bara tar Mini-ITX när det uppenbarligen egentligen klarar E-ATX! Prodigy M (mATX) är förstås en förbättring, men når inte upp till Big Bro's nivå.

Fint bygge!

Skrivet av tal666:

Snyggt, på så många vis.
DU/ni är duktiga, det må jag säga...
grattis och tack, för Bilderna.

Tack alla! Kanske ska sätta igång och börja serieproducera det? Haha skämtåsido, sådan tid finns inte till!
Håller med om att mATX är på rätt väg, men genom att designa om det lite kan de få in ATX också! Visst, inte många hårddiskar och 5.25" enheter då, men inte alla som använder det ändå

Skrivet av prixt:

Holy smokes! En lätt 5:a, djävulskt snyggt måste jag säga. Ganska avundsjuk just nu

Du förresten, är det KRK ROKIT 5 G2 jag ser? Har nyss beställt likadant fast G3 Är dom värda pengarna tycker du när det kommer till ljudet? Vill veta om jag gjorde ett bra köp eller inte

Tack så mycket!
Yes, det är ett par Rokit G2 5". Jag är nöjd med dem efter att för ett par år sedan bytat upp mig från ett par Logitech. Jag är långt ifrån audiofil eller finlyssnare, men jag tycker de är hemskt trevliga då de är väldigt snygga samt har extremt mycket kräm man kan kräma ur dem genom att öka på rattarna baktill. Jag kör mina på det lägsta och ändå tycker jag det är för högt många gånger, haha.
Tror du kommer bli toknöjd!

MVH
Nikkop

Permalänk
Medlem

Äntligen klar alltså?
Kan inte förstå hur länge jag väntat på att få se resultatet, men bra blev det iallafall. Snyggt jobbat

Permalänk

Pricket över i skulle vart fler grafikkort, det skulle vara sjukt. Annars skitballt bygge.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk

Fantastiskt bygge. Tangentbordet sätter verkligen pricken över i:et

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

http://i1302.photobucket.com/albums/ag128/nikkoprojects/bigbr...

Hej där!

Efter att ha slutfört projektet Big Bro' Prodigy och den tillhörande projektloggen så var det dags för ett hederligt galleri!

Kort och gott har projektet gått ut på att modifiera ett Bitfenix Prodigy mITX till ett chassi som sväljer mitt E-ATX moderkort, GTX 780 och vattenkylning med bland annat 2x 240 radiatorer. Vill ni veta mer och se hur det har gått under loppets gång, samt se alla slutliga bilder (då jag bara visar en del här) så besök gärna projektloggen. http://www.sweclockers.com/forum/143-projektloggar/1156044-pr...

Hårdvara:

  • GIGABYTE Z77X-UP7

  • GIGABYTE GTX 780 Windforce 3X 450w OC

  • Intel Core i7 3770k

  • BeQuiet! Dark Power Pro 750w

  • Bitfenix Prodigy

Vattenkylning:

  • Alphacool NexXxoS XP³ Light - Black Chrome Edition

  • 2x Alphacool NexXxos ST30 240mm

  • Alphacool HF 38 Cape Cyclen 150

  • Laing DDC-pump 12V DDC-1T

  • Alphacool Laing DDC Acetal top

  • Mayhem Paster Ice White

Specielt tack:

Innan jag presenterar galleriet vill jag ännu en gång tacka mina sponsorer som gjort detta möjligt. Jag vill även tacka alla personer, min far och er medlemmar här på forumet, som fått mig att pusha mig själv och fortsätta jobba fast det varit en väldigt svår väg då och då. Utan varken sponsorer eller er medlemmar hade detta inte gått och detta projekt hade aldrig blivit en möjlighet. Tack, tack tusen tack!

http://img15.imageshack.us/img15/4513/qm6u.jpg

Lämna gärna en kommentar och ett betyg! Tack

Final Pictures of Big Bro' Prodigy

Big Bro' Prodigy - Vattenkylt E-ATX Prodigy

Visst va det denna maskinen som sågs på Dreamhack Winter 2013-2014 den var vacker

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)