Samsung 250GB från 2006

Permalänk

Samsung 250GB från 2006

Hej!
Tänkte höra här om en hårddisk från 2006 (Samsung hårddisk som i rubrik) skulle kunna påverka datorns prestanda? Tänkte om den kan sega ner spel och så vidare.

/ Jimmy

Visa signatur

| Gigabyte B550M DS3H | AMD Ryzen 5600 | NZXT Kraken X73 | MSI RTX3070 | Corsair Vengeance 16x2GB 3200MHZ DDR4 | Kingston KC3000 M.2 SSD 1024GB | Coolermaster CMP510 | Corsair RM750X v2 |

Permalänk
Skrivet av jimmooooo:

Hej!
Tänkte höra här om en hårddisk från 2006 (Samsung hårddisk som i rubrik) skulle kunna påverka datorns prestanda? Tänkte om den kan sega ner spel och så vidare.

/ Jimmy

Väldigt svårt att svara på när man inte har något att jämföra med...

Vad är den segare än? en nyare hårddisk?

Är en bil från 2006 säkrare?

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Skrivet av Bordsvatten:

Väldigt svårt att svara på när man inte har något att jämföra med...

Vad är den segare än? en nyare hårddisk?

Är en bil från 2006 säkrare?

Menar lite om den kan t.ex. dra ner fps i något spel eller så.. Till exempel BF4?

Visa signatur

| Gigabyte B550M DS3H | AMD Ryzen 5600 | NZXT Kraken X73 | MSI RTX3070 | Corsair Vengeance 16x2GB 3200MHZ DDR4 | Kingston KC3000 M.2 SSD 1024GB | Coolermaster CMP510 | Corsair RM750X v2 |

Permalänk
Skrivet av jimmooooo:

Menar lite om den kan t.ex. dra ner fps i något spel eller så.. Till exempel BF4?

Nae, det är bara laddtiderna som blir lidande.

Laddtiderna beror dock på hårddiskens hastighet; rotationshastighet och överföringshastighet, inte på åldern

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jimmooooo:

Menar lite om den kan t.ex. dra ner fps i något spel eller så.. Till exempel BF4?

En hårddisk har aldrig någon impakt på prestandan rent FPSmässigt däremot kan laddningstider och sådant flerdubblas i tid. Kommer in på 10 sec med min SSD däremot när BF4 låg på hårddisken tog det uppemot en minut.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Tumnus:

En hårddisk har aldrig någon impakt på prestandan rent FPSmässigt däremot kan laddningstider och sådant flerdubblas i tid. Kommer in på 10 sec med min SSD däremot när BF4 låg på hårddisken tog det uppemot en minut.

Vissa spel, exempelvis en del MMO:er, är mer diskintensiva än BF4 och hårddisken kan då påverka prestandan i allra högsta grad.

TS, att ha en åtta år gammal snigeldisk i en så fin dator som du har är väldigt märkligt. Jag tycker att en SSD är ett givet köp för dig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Vissa spel, exempelvis en del MMO:er, är mer diskintensiva än BF4 och hårddisken kan då påverka prestandan i allra högsta grad.

TS, att ha en åtta år gammal snigeldisk i en så fin dator som du har är väldigt märkligt. Jag tycker att en SSD är ett givet köp för dig.

Anledningen till att jag har den gamla hårddisken är att jag har en 500GB och 1TB på 2 år, båda har gått sönder.. Så det har blivit min gamla som har fått rulla på i den här datorn då. Märkligt att dom gick sönder, nåja.. Kanske var otur. Den här disken har dock fungerat riktigt bra, och den har hållt bra!
SSD är på inköpslistan

Visa signatur

| Gigabyte B550M DS3H | AMD Ryzen 5600 | NZXT Kraken X73 | MSI RTX3070 | Corsair Vengeance 16x2GB 3200MHZ DDR4 | Kingston KC3000 M.2 SSD 1024GB | Coolermaster CMP510 | Corsair RM750X v2 |