Kan ej komma in i bios, USB-tangentbord dött vid uppstart...

Permalänk

Kan ej komma in i bios, USB-tangentbord dött vid uppstart...

Det här problemet verkar komma och gå för mig, oavsett vilken dator det gäller....

Just nu är det väldigt tråkigt då jag beställt lite nya saker till min dator och kommer behöva ha tillgång till bios vid uppstart.

Mina USB-enheter är stendöda vid uppstart. Det är först när windows laddats som jag kan använda dom. (Detta problemet hade jag inte för en vecka sedan, men nu är det dags igen tydligen... suck...)

Och nej jag har inget ps/2-tangentbord liggandes "ifall ifall" xD

Varför blir det så här och hur tusan löser jag det?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av diskmedel:

Det här problemet verkar komma och gå för mig, oavsett vilken dator det gäller....

Just nu är det väldigt tråkigt då jag beställt lite nya saker till min dator och kommer behöva ha tillgång till bios vid uppstart.

Mina USB-enheter är stendöda vid uppstart. Det är först när windows laddats som jag kan använda dom. (Detta problemet hade jag inte för en vecka sedan, men nu är det dags igen tydligen... suck...)

Och nej jag har inget ps/2-tangentbord liggandes "ifall ifall" xD

Varför blir det så här och hur tusan löser jag det?

Tacksam för svar

Kan det være strømsparing i driverutinene til USB portene der gjør at USB ikke svarer når maskinen er blitt satt i vente leie eller hibernering? Er alt i orden når du sjekker Device Manager i Windows? Du finner ikke noen utropstegn for USB eller andre enheter der?

Hva er det for hardvare i form av tastatur/moderkort? Har du seneste versjon av BIOS på ditt moderkort? (Kan skje at produsenten av moderkortet publisert oppdatering i BIOS for å forebedre måten chipsettet arbeider mot USB og andre enheter på moderkortet.)

Permalänk
Medlem

På mitt moderkort så kan man gå in på inställningar för USB och välja "Full initialization" eller nåt i den stilen, så att moderkortet känner av alla USB-enheter vid uppstart. För att ta dig in i BIOS så att du kan fixa inställningarna så borde det endast vara att koppla ur hårddisken så att när moderkortet går igenom boot ordningen så hittar den inget att boota ifrån utan går till BIOS istället.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z87-Pro | CPU: i5 4670K | CPU-kylare: CM Hyper 212 Evo | GPU: MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | RAM: 12GB 1333MHz | PSU: EVGA Supernova 850W G2 | SSD: 860 QVO 1TB | HDD: Seagate Barracuda 1TB | Chassi: Fractal Design Define R4 | OS: Windows 10 64-bit | Ljud: Beyerdynamic DT770 Pro 80Ω | Skärmar: BenQ XL2411Z & G2420HD

Permalänk

gigantrix, det är inte när datorn varit i viloläge, utan när jag bootar den ^^ jag har aldrig satt datorn i vänteläge förr.
allt ser bra ut i device manager. allt är precis som vanligt, fast mitt tangentbord går inte att använda innan windows startas.. :/
biosen är den senaste, och det fungerade utan problem för en vecka sedan... efter jag kopplat in min nya SSD är alla usb-portar "döda" tills windows laddats :/

APro7, jepp, kollade, det står något i den stilen i bios
och ja det är aktiverat
att plugga loss hårddiskarna varje gång jag vill in i bios låter lite jobbigt

Permalänk
Medlem

Hade så på min gamla burk också. Stängde av och drog ur strömmen så funkade det nästa gång.

Permalänk

Vad har du för moderkort? Vissa moderkort har mjukvaror med sig som man kan starta om datorn och göra så att du kommer direkt in i bios.

Jag har ett MSI moderkort och då har jag en mjukvara som heter "Fast Boot". Via det programmet så kan jag gå direkt in i bios.

Permalänk

jo, jag har också MSI (970a-g43 tror jag det hette, minns inte på rak arm) och fastboot. trodde först att ha fastboot aktiverat var orsaken, men beskrivningen på fastboot är att "du har mindre tid på dig att ta dig in i bios vid uppstart" eller liknande... i alla fall, fastboot är inte problemet... precis kopplat ur allt i sladdväg på datorns baksida också (skulle ändå kolla lite inne i burken så) men ingen ändring.
men fastboot stänger av datorn och tar dig direkt till bios... jag vill kunna stänga av datorn, göra ändringarna SEN gå in i bios xD innan uppstart