Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompanhuhu:

Hur klarar en DC3217BY av diverse playkanaler, viaplay, netflix, hbo, tv4, svt osv ?

Som har nämnts många gånger tidigare i tråden: inga som hellst problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tompanhuhu:

Hur klarar en DC3217BY av diverse playkanaler, viaplay, netflix, hbo, tv4, svt osv ?

Den sväljer allt, nemas problemas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Som har nämnts många gånger tidigare i tråden: inga som hellst problem.

Tack Var lite förmånga sidor att läsa igenom allt, ursäkta min lathet!

Skrivet av trollhattan:

Den sväljer allt, nemas problemas.

Schyst då blir det ett köp!

Permalänk
Medlem

Jag har egentligen samma D34010WYKH/D54250WYKH-bryderi som de flesta andra, fast med en liten knorr.

Jag tänkte sampla för 100 boblight-leddar. Klarar i3 av det med high-bitrate-material, eller bör jag välja i5 i detta fall?

Fast... egentligen borde man väl välja i5 för att framtidssäkra lite mer (hej x265?). Fast det är ju ingen som har den fillifjonkande burken i lager :=)

Permalänk
Skrivet av JanJoh:

Jag har egentligen samma D34010WYKH/D54250WYKH-bryderi som de flesta andra, fast med en liten knorr.

Jag tänkte sampla för 100 boblight-leddar. Klarar i3 av det med high-bitrate-material, eller bör jag välja i5 i detta fall?

Fast... egentligen borde man väl välja i5 för att framtidssäkra lite mer (hej x265?). Fast det är ju ingen som har den fillifjonkande burken i lager :=)

Jag skulle välja i5:an. Det skiljer ju bara några hundra. Finns i lager här om jag inte ser helt fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rosapennan:

Jag skulle välja i5:an. Det skiljer ju bara några hundra. Finns i lager här om jag inte ser helt fel?

Du ser fel. Notera SKU

(Det saknas ett H, och jag vill ha det större chassit)

Permalänk
Skrivet av backspace:

Självklart får du fråga.
Jag använder den som en navigationsfjärr, om det var det du ville veta?

1. Ställ in vilket ir-protokoll som skall användas.
2. Kör igång ir-keytable för att registrera knapptryckningar och vilka "scancodes" dessa genererar för varje knapp och anteckna dessa.
3. Lägg till ir-starten med tillhörande konfiguration (textfilsnamn apple) för fjärren i autostart.
4. Skapa en textfil som heter "apple" där varje scancode motsvarar en navigation, t.ex KEY_MENU, KEY_RIGHT, KEY_OK osv.
5. Starta om Openelec.

Självklart kan du byta plats på steg tre och fyra om du vill.

Aha... ingen ide om hur man ska göra i windows? Kan inte få till det alls
Kör windows 8.1 på nucen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirrabelle:

Aha... ingen ide om hur man ska göra i windows? Kan inte få till det alls
Kör windows 8.1 på nucen

Tyvärr.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av tompanhuhu:

Tyvärr inte. 1.5V minnen är inte supported.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

Tyvärr inte. 1.5V minnen är inte supported.

Hörde att icke-haswell modeller stödjer 1.5v, men kan ha fel

Permalänk
Skrivet av JanJoh:

Du ser fel. Notera SKU

(Det saknas ett H, och jag vill ha det större chassit)

My bad!

Men här finns den iaf nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av e_kjellgren:

Kräver detta nån speciell BIOS-inställning?

Ursäkta sent svar..

Nej, jag har inte gjort någon speciell bios-inställning, bara installerat drivrutinerna för ir-porten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0&_from=R40&_nkw=rii+mi...

i25 verkar vara en väldigt trevlig styrenhet som påminner en hel del om Boxee Boxs dito.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

Självklart får du fråga.
Jag använder den som en navigationsfjärr, om det var det du ville veta?

1. Ställ in vilket ir-protokoll som skall användas.
2. Kör igång ir-keytable för att registrera knapptryckningar och vilka "scancodes" dessa genererar för varje knapp och anteckna dessa.
3. Lägg till ir-starten med tillhörande konfiguration (textfilsnamn apple) för fjärren i autostart.
4. Skapa en textfil som heter "apple" där varje scancode motsvarar en navigation, t.ex KEY_MENU, KEY_RIGHT, KEY_OK osv.
5. Starta om Openelec.

Självklart kan du byta plats på steg tre och fyra om du vill.

Hmm ok, inte windows alltså.
Jag har installerat ubuntu och openelec vid sidan av windows på nucen nu.
Jag kan ställa in IR-protokoll, får igång ir-keytable -t och kan läsa av scancodes. Men när jag gör ett styrdokument och lägger i autostart.sh så fungerar det inte iaf :/
Har jag glömt något? Står något i stil med ir-keytable -p NEC -w/.config/apple

mvh
Mirra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirrabelle:

Hmm ok, inte windows alltså.
Jag har installerat ubuntu och openelec vid sidan av windows på nucen nu.
Jag kan ställa in IR-protokoll, får igång ir-keytable -t och kan läsa av scancodes. Men när jag gör ett styrdokument och lägger i autostart.sh så fungerar det inte iaf :/
Har jag glömt något? Står något i stil med ir-keytable -p NEC -w/.config/apple

mvh
Mirra

Jag ska försöka återknyta till detta lite senare.
Var god dröj...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

Jag ska försöka återknyta till detta lite senare.
Var god dröj...

Fick till det efter lite pill, hade glömt line endings etc.. Tack för hjälpen iaf

Permalänk
Medlem

God kväll!

Jag har just införskaffat mig en NUC (DN2820FYKH) och nu när jag ska köra in Win 8.1 så hittar inte installationen disken (Intel 530 series 180GB)? Bios hittar disken och har prövat den på en annan dator den funkar, har uppdaterat både bios och firmware på disken men utan resultat. Ska man köra in en drivrutin till disken under installation? Hittar ingen sådan på intels sida.. Någon som har en lösning? Skulle verkligen uppskattas (har inget hår kvar på huvudet)

Tack på förhand
Jerko!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerkovic:

God kväll!

Jag har just införskaffat mig en NUC (DN2820FYKH) och nu när jag ska köra in Win 8.1 så hittar inte installationen disken (Intel 530 series 180GB)? Bios hittar disken och har prövat den på en annan dator den funkar, har uppdaterat både bios och firmware på disken men utan resultat. Ska man köra in en drivrutin till disken under installation? Hittar ingen sådan på intels sida.. Någon som har en lösning? Skulle verkligen uppskattas (har inget hår kvar på huvudet)

Tack på förhand
Jerko!

Jag hade samma problem med min NUC när jag körde installationsstickan från USB3-porten. Jag bytte till en USB2-port och då funkade det. Stickan var USB2 men av någon anledning så strulade det ändå.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GauntMan:

Jag hade samma problem med min NUC när jag körde installationsstickan från USB3-porten. Jag bytte till en USB2-port och då funkade det. Stickan var USB2 men av någon anledning så strulade det ändå.

Pröva just ditt tips men tyvärr funka det ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerkovic:

Pröva just ditt tips men tyvärr funka det ej.

Kan ju tipsa om att kolla upp om din SSD är kompatibel med din NUC. Jag la själv 2 dagar på ett sånt problem. Köpte nyligen NUC i3 haswell versionen och den har inte stöd för SSD som har en kretstyp på under Sandforce 2200.
Så det är värt att kolla.

Permalänk

Nu har jag fått hem min D5a o dragit igång den.
Nu är bara frågan hur jag ska ställa in allt :S
Ska man ha på 23p Hz eller 50 osv osv.

Någon som styr sin via Harmony One o vet vilken "device" man ska lägga in?
Hittade en som fungerade o styr allt men knapparna är lite felkonfigurerade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AndreasNo:

Nu har jag fått hem min D5a o dragit igång den.
Nu är bara frågan hur jag ska ställa in allt :S
Ska man ha på 23p Hz eller 50 osv osv.
.

Det beror på vad du ska se på. De flesta Hollywoodfilmer är i 23Hz medans svenska filmer oftast är i 25Hz tror jag. Jag vet att XBMC och MPC-HC har en inställning som ändrar uppdateringsfrekvensen automatiskt beroende på vad källan har för FPS.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av Casgar:

Det beror på vad du ska se på. De flesta Hollywoodfilmer är i 23Hz medans svenska filmer oftast är i 25Hz tror jag. Jag vet att XBMC och MPC-HC har en inställning som ändrar uppdateringsfrekvensen automatiskt beroende på vad källan har för FPS.

Såklart är det så, varför göra nånting enkelt?

Permalänk
Skrivet av AndreasNo:

Nu har jag fått hem min D5a o dragit igång den.
Nu är bara frågan hur jag ska ställa in allt :S
Ska man ha på 23p Hz eller 50 osv osv.

Ställ in att windows ska köra 60hz, sen aktiverar du i XBMC att den ska ändra uppdateringsfrekvensen till filmkällans vid uppspelning. Så har jag gjort på min och det fungerar klockrent.

Visa signatur

joråsåatte

Permalänk
Skrivet av Kloroform:

Ställ in att windows ska köra 60hz, sen aktiverar du i XBMC att den ska ändra uppdateringsfrekvensen till filmkällans vid uppspelning. Så har jag gjort på min och det fungerar klockrent.

Okey, då provar jag med det

Några som har några tips på bra settings på saker o ting i övrigt?
tex nå bra inställningar på Harmonyn man inte tänkt på, snabbknappar osv.

Permalänk
Medlem

Finns det nån i Göteborgsområdet med omnejd som kan tänkas mot betalning hjälpa mig med min Intel NUC 2820?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tuffodum:

Finns det nån i Göteborgsområdet med omnejd som kan tänkas mot betalning hjälpa mig med min Intel NUC 2820?

Vad är problemet?
Beskriv ditt problem och vad du gjort hittills för att lösa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Vad är problemet?
Beskriv ditt problem och vad du gjort hittills för att lösa det.

Lyckades uppdatera BIOS till senaste, lyckades hitta OpenElec installationsfilen på ett USB minne men när jag valde att köra den så hängde sig allt och bilden bara fryser.

Skulle testa lite olika varianter av boot i BIOS och lyckades välja UEFI boot till legacy mode så nu får jag ingen HDMI signal, så nu har jag en "död" NUC.
Den startar som den ska men har ingen bild...

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha tips på minnen till denna, många tillverkare skriver inte hur många volt dom går på. hittat på webhallen en sticka på 4 gigabyte men jag skulle klara mig bra på kanske 2gb eller dualchannel 1x1 gb finns det med 1.35 volt?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.