Permalänk
Medlem

Datorn nekar Origin

Hej!

Jag har problem att ladda ner, installera samt använda Origin på min dator. Jag har precis köpt SimCity och registrerat koden i mitt konto på Origins hemsida. Det är först när jag skall försöka ladda ner eller använda programmet Origin som det börjar strula.

Inledningsvis går det ej att komma åt Origins officiella hemsida, åtminstone inte den länk som öppnar nedladdningen av själva installationsfilen.
HÄR går att hitta en gul länk där det står "laddda ner origin till PC". Den länken fungerar inte med min dator oavsett vilken webbläsare jag använder. Den går dock att öppna från andra datorer och till och med med min Iphone. Jag har testat att ominstallera firefox samt att använda internet explorer. Jag har även avinstallerat "Akamai", en slags downloadmanager som är installerad på min dator och vars namn utav någon anledning tillkommer i länken när jag klickar på den gula länken.

Dessa problem kan jag naturligtvis kringgå genom att låta en annan dator ladda ner filen, överföra filen till den här datorn och därefter installera den. Jag kan också finna andra sidor på internet som erbjuder olika versioner av Origin för direkt nedladdning. Men när jag väl installerat programmet och skall starta det stöter jag åter på problem. Origin säger vid uppstart att det inte har kontakt med servern och därför ej kan uppdateras. En version som jag hittade på en sida som jag nu inte minns namnet på startade faktiskt, men med ett annat problem, nämligen att inga grafiska detaljer fungerade i fönstret. Det gick heller inte att logga in på sitt konto.

Är det någon här som vet bot på detta problem?

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Coveise:

Hej!

Jag har problem att ladda ner, installera samt använda Origin på min dator. Jag har precis köpt SimCity och registrerat koden i mitt konto på Origins hemsida. Det är först när jag skall försöka ladda ner eller använda programmet Origin som det börjar strula.

Inledningsvis går det ej att komma åt Origins officiella hemsida, åtminstone inte den länk som öppnar nedladdningen av själva installationsfilen.
HÄR går att hitta en gul länk där det står "laddda ner origin till PC". Den länken fungerar inte med min dator oavsett vilken webbläsare jag använder. Den går dock att öppna från andra datorer och till och med med min Iphone. Jag har testat att ominstallera firefox samt att använda internet explorer. Jag har även avinstallerat "Akamai", en slags downloadmanager som är installerad på min dator och vars namn utav någon anledning tillkommer i länken när jag klickar på den gula länken.

Dessa problem kan jag naturligtvis kringgå genom att låta en annan dator ladda ner filen, överföra filen till den här datorn och därefter installera den. Jag kan också finna andra sidor på internet som erbjuder olika versioner av Origin för direkt nedladdning. Men när jag väl installerat programmet och skall starta det stöter jag åter på problem. Origin säger vid uppstart att det inte har kontakt med servern och därför ej kan uppdateras. En version som jag hittade på en sida som jag nu inte minns namnet på startade faktiskt, men med ett annat problem, nämligen att inga grafiska detaljer fungerade i fönstret. Det gick heller inte att logga in på sitt konto.

Är det någon här som vet bot på detta problem?

Istället för att ta bort tråden, beskriv gärna hur du löste problemet ifall andra får samma problem som du.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Coveise:

Hej!

Jag har problem att ladda ner, installera samt använda Origin på min dator. Jag har precis köpt SimCity och registrerat koden i mitt konto på Origins hemsida. Det är först när jag skall försöka ladda ner eller använda programmet Origin som det börjar strula.

Inledningsvis går det ej att komma åt Origins officiella hemsida, åtminstone inte den länk som öppnar nedladdningen av själva installationsfilen.
HÄR går att hitta en gul länk där det står "laddda ner origin till PC". Den länken fungerar inte med min dator oavsett vilken webbläsare jag använder. Den går dock att öppna från andra datorer och till och med med min Iphone. Jag har testat att ominstallera firefox samt att använda internet explorer. Jag har även avinstallerat "Akamai", en slags downloadmanager som är installerad på min dator och vars namn utav någon anledning tillkommer i länken när jag klickar på den gula länken.

Dessa problem kan jag naturligtvis kringgå genom att låta en annan dator ladda ner filen, överföra filen till den här datorn och därefter installera den. Jag kan också finna andra sidor på internet som erbjuder olika versioner av Origin för direkt nedladdning. Men när jag väl installerat programmet och skall starta det stöter jag åter på problem. Origin säger vid uppstart att det inte har kontakt med servern och därför ej kan uppdateras. En version som jag hittade på en sida som jag nu inte minns namnet på startade faktiskt, men med ett annat problem, nämligen att inga grafiska detaljer fungerade i fönstret. Det gick heller inte att logga in på sitt konto.

Är det någon här som vet bot på detta problem?

Origin använder sig väl av Akamai-nätverket?
Och Origin ska man absolut inte ladda ner från andra sidor som du gör. Byt lösenord direkt, kör en virusscan. Sen laddar du ned det från officiella sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

har samma problem som du har, hur löste du detta??
Nån annan som vet va sjutton man ska göra.

Permalänk
Medlem

Samma strul här för ett tag sedan, efter upprepade försök jag gav upp att försöka får igång Origin.....Online skräptrams program.
Spelet låg på hyllan ett tag tills jag fick ny ork att prova igen....och ta mig f-n, nu funkade allt med en gång.
Jag kollade runt i lite forum och det verkade som om Origin hade haft stora problem under en viss tid och det
var löst när jag testade igen. Det är möjligt att dom har fått "nya" problem som kommer ta tid att lösa.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft problem med detta.
Men skulle tippa på att det har med portar att göra.

Vad har ni som har problem för ISP?

Kolla denna länk för mer info om vilka portar etc.
http://help.ea.com/en/article/connection-issues-with-origin/

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem

jag har telia adsl.

De funkade att komma in på origins hemsida på min bärbara dator som är ansluten till samma router.
Känns som de är min dator som ställer till de på nåt sätt.
Kör windows 8.1
och på min bärbara har jag vista.

Länken funkar inte ens att öppna på min dator ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogge:

jag har telia adsl.

De funkade att komma in på origins hemsida på min bärbara dator som är ansluten till samma router.
Känns som de är min dator som ställer till de på nåt sätt.
Kör windows 8.1
och på min bärbara har jag vista.

Länken funkar inte ens att öppna på min dator ?

Testa stänga av windows brandvägg tillfälligt om du har den igång.
Testa pinga länk som du inte kommer åt
Testa köra en tracert till länk du inte kommer åt

Då kan du se om det är nåt hopp du inte kommer vidare på.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem

brandväggen är av, då jag har en i routern.

Hur gör jag för att pinga länken och tracert ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogge:

brandväggen är av, då jag har en i routern.

Hur gör jag för att pinga länken och tracert ?

Säker på att du inte har nån annan brandvägg antivirus eller dylikt först ?

via menyn run/kör skriv cmd
Kommer det upp ett kommandofönster
skriv ping sen url till den du inte kommer åt.
tracert url

exempel:

ping www.sunet.se tracert www.sunet.se

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem

Microsoft Windows [Version 6.3.9600]
(c) 2013 Microsoft Corporation. All rights reserved.

C:\Users\Kalle>ping http://help.ea.com/en/article/connection-issues-with-origin/

Ping request could not find host http://help.ea.com/en/article/connection-issues
-with-origin/. Please check the name and try again.

C:\Users\Kalle>tracert http://help.ea.com/en/article/connection-issues-with-orig
in/

detta får jag upp då
pingade till sunet.se och de gick bra.

både brandvägg och virus program avstängda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogge:

Microsoft Windows [Version 6.3.9600]
(c) 2013 Microsoft Corporation. All rights reserved.

C:\Users\Kalle>ping http://help.ea.com/en/article/connection-issues-with-origin/

Ping request could not find host http://help.ea.com/en/article/connection-issues
-with-origin/. Please check the name and try again.

C:\Users\Kalle>tracert http://help.ea.com/en/article/connection-issues-with-orig
in/

detta får jag upp då
pingade till sunet.se och de gick bra.

både brandvägg och virus program avstängda.

prova help.ea.com , inte hela adressen.
Dock så filtrerar de ICMP så du kommer inte få något svar från den servern.
Men jag tror också på att det är något i din dator som ställer till det om det funkar på en annan dator inkopplad på samma nät.

Säker på att du stängt av Windows brandväggen som är på som default?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

nopp gick inte med help.ea.com heller ?

japp är bombsäker på att den är avstängd.
Testade sätta på och av , men funka inte heller

Permalänk
Medlem

Precis testa mot typ:
www.dm.origin.com
help.ea.com

Samt testa samma sak på datorn som fungerar.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem

körde
www.dm.origin.com
fick fram detta

Welcome to nginx!

If you see this page, the nginx web server is successfully installed and working. Further configuration is required.

For online documentation and support please refer to nginx.org.
Commercial support is available at nginx.com.

Thank you for using nginx.

körde sen help.ea.com

som inte funka

på min bärbara funkar de hur bra som helst

Permalänk
Medlem

Testa starta datorn i "Felsäkert läge med nätverk" och testa länkarna då.

Hur du gör detta finns på google

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem

Finns några av origins servrar blockade i host-filen kanske?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

funkade ej med felsäkert läge heller

hur kollar jag host filen?

Permalänk
Medlem

fixade de
rensade host filen, sen funkade allt
tack alla inblandade