Gigabyte släpper moderkort för LGA 2011 med 10 Gigabit Ethernet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Man måste inte ha kapacitet att maxa 10 Gbit/s för att tycka det vore bra. Räcker att 1 Gbit/s är flaskhals. Det är ju lätt att man maxar 1 Gbit/s när man överför videofiler mellan datorerna hemma så nätverket är en flaskhals. Har två datorer med ZFS raid som internt kommer upp i minst 250 MB/s så jag skulle vilja ha minst 2 gigabit mellan dessa datorer. Går väl att fixa med dubbla gigabit-portar, teaming och round-robin och alt vad det heter men det känns krångligt. Tänk om 10 Gbit/s hade varit standard, då hade man sluppit flaskhalsen över hemmanätverket.

Att jag "bara" har 50 Mbit/s till/från internet har inget med saken att göra. Det är ju mellan datorerna hemma man vill ha prestandan.

Men switchar för 10 Gbit/s är inte så billigt. Inte ens begagnat på ebay. Så än så länge är det bara en dröm.

Exakt! Runt 3-4Gbit så är jag nöjd ett bra tag framöver, maxar alltid mitt gigabitnät när jag flyttar mellan mina datorer.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

Hur mycket ligger ett 10Gbps-nätverkskort för pci-e på?

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168331060...
662usd ser det ut som Men det är med två stycken

Permalänk

>1gbit är ganska billigt ifall man väljer att shoppa runt på ebay eller dyl och inväntar fynden, tex 40gbit/56gbit dubbla portar för dryga tusingen
Annars är 10gbit för några hundringar vardagsmat...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk

Va F*N är det för j*vla fullskärms bio reklam som inte går att klicka vidare från(vidare knappen är trasig iaf i chrome) som dyker upp ibland när man postar?!?!?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Avstängd
Skrivet av excepto:

Sedan så finns ju problemet att man bara har 8Mbit/s...

Sedan finns problemet att man surfar på sin brödrost.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av cardeci:

Tja, de flesta a*1gbps + 10gbps switchar har SFP-port.

No shit. Jag menar mer att man kanske vill kunna routa vidare till en till 10Gbps-anslutning eller liknande.
10Gb är lite svårt att fylla ut ordentligt med en ensam dator.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

>1gbit är ganska billigt ifall man väljer att shoppa runt på ebay eller dyl och inväntar fynden, tex 40gbit/56gbit dubbla portar för dryga tusingen
Annars är 10gbit för några hundringar vardagsmat...

10gbit för några hundringar..... sluta snacka skit, 10gbit är fortfarande snuskdyrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Hur många har gigabit internet här egentligen.

Jag har... men tror inte man köper det här kortet för att kunna surfa med 10 gigabit, är nog huvudsakligen mer bara för nätverkslagring o.s.v.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Skrivet av kufra:

10gbit för några hundringar..... sluta snacka skit, 10gbit är fortfarande snuskdyrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Dyrt om man lever under en sten sedan flera år tillbaka kanske...
Utan att jaga billigaste, http://www.ebay.com/itm/Mellanox-Infiniband-HCA-PCIe-Card-MHES18-XT-/121285131761?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c3d283df1 ~130kr + frakt (visserligen mer än själva priset)

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

Dyrt om man lever under en sten sedan flera år tillbaka kanske...
Utan att jaga billigaste, http://www.ebay.com/itm/Mellanox-Infiniband-HCA-PCIe-Card-MHES18-XT-/121285131761?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c3d283df1 ~130kr + frakt (visserligen mer än själva priset)

Hmm, jag kanske har levt under en sten... men är detta skräp eller varför säljs skiten så billigt?

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Skrivet av kufra:

Hmm, jag kanske har levt under en sten... men är detta skräp eller varför säljs skiten så billigt?

Ett par år gammal semi-enterprise hårdvara som passerat bäst före när det gäller funktion och prestanda i jämförelse med dagens produkter.
Inget RDMA-stöd under smb3 tex och lite annat lull lull... Presterar dock bra mycket bättre än 1gbit ethernet...

Snabb-sök gav träff på 2-ports varianten, osäker om det är samma spec i övrigt: http://www.servethehome.com/lowcost-mellanox-mhea28xtc-10gbps-infiniband-performance-ubuntu-1204/

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

Ett par år gammal semi-enterprise hårdvara som passerat bäst före när det gäller funktion och prestanda i jämförelse med dagens produkter.
Inget RDMA-stöd under smb3 tex och lite annat lull lull... Presterar dock bra mycket bättre än 1gbit ethernet...

Snabb-sök gav träff på 2-ports varianten, osäker om det är samma spec i övrigt: http://www.servethehome.com/lowcost-mellanox-mhea28xtc-10gbps-infiniband-performance-ubuntu-1204/

Satt precis och läste den och http://en.wikipedia.org/wiki/InfiniBand men förstår ändå inte riktigt. Går det skicka TCP/IP över detta?
Verkar som man att det bara är byggt för att sätta upp SAN:s med iSCSI targets.

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk

IPoIB löser det...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Patan77:

Jag har... men tror inte man köper det här kortet för att kunna surfa med 10 gigabit, är nog huvudsakligen mer bara för nätverkslagren o.s.v.

Var bor du och vilken isp har du och hur mycket betalar du varje månad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

Ett par år gammal semi-enterprise hårdvara som passerat bäst före när det gäller funktion och prestanda i jämförelse med dagens produkter.
Inget RDMA-stöd under smb3 tex och lite annat lull lull... Presterar dock bra mycket bättre än 1gbit ethernet...

Snabb-sök gav träff på 2-ports varianten, osäker om det är samma spec i övrigt: http://www.servethehome.com/lowcost-mellanox-mhea28xtc-10gbps-infiniband-performance-ubuntu-1204/

Men det verkar inte vara standard nätverkskablar man ansluter där?
Och hur funkar det med switchar, routrar och sådant? Är det också billigt?

Men det hade ändå varit intressant att testa en direktförbindelse mellan två datorer med det där. Tack för informationen, detta hade jag missat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Jag menar mer att man kanske vill kunna routa vidare till en till 10Gbps-anslutning eller liknande.
10Gb är lite svårt att fylla ut ordentligt med en ensam dator.

Tja, inte om man har en filserver. Och det blir ju inte enklare att fylla det med en dator bara för att den har två portar, det blir ju 20gbit man ska kunna skicka ut ur datorn istället för 10.. Eller menar du att man seriekopplar sina datorer istället för att koppla in dem i en switch? Det känns ju lite suboptimalt, i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men det verkar inte vara standard nätverkskablar man ansluter där?

Tja, infiniband får nog sägas vara mer standard än 10+gbps ethernet. Från vad jag har sett på jobbet etc iaf.

Citat:

Och hur funkar det med switchar, routrar och sådant? Är det också billigt?

Er, nja, inte direkt (tm).

Permalänk
Skrivet av cardeci:

Tja, inte om man har en filserver. Och det blir ju inte enklare att fylla det med en dator bara för att den har två portar, det blir ju 20gbit man ska kunna skicka ut ur datorn istället för 10.. Eller menar du att man seriekopplar sina datorer istället för att koppla in dem i en switch? Det känns ju lite suboptimalt, i så fall.

Jag menar vad jag skrev, att man kanske vill routa. Tänk t.ex. ett scenario med en 10Gb-lina in, sen använda datorn som router och brandvägg, föra vidare trafiken till en eller flera gigswitchar.
Jag har riktigt dålig koll på vad "riktiga" rackade brandväggar kostar, men det känns som att det här skulle kunna bli ett kostnadseffektivt alternativ ifall två portar funnits.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Men det verkar inte vara standard nätverkskablar man ansluter där?
Och hur funkar det med switchar, routrar och sådant? Är det också billigt?

Men det hade ändå varit intressant att testa en direktförbindelse mellan två datorer med det där. Tack för informationen, detta hade jag missat!

Inte vanliga nätverkskablar, hemligheten är att ha is i magen om invänta fynden...

Infiniband-switchar var sist jag kollade i runt 3000 dollar beg, säkert billigare idag... Annars så köper man kort med minst två portar så går det att bygga mini-nätverk utan att det krävs mängder med pci-express slots...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av lacrits:

För en vanlig dödlig knegare med en snäv privatekonomi så finns det inte på kartan idag att sätta upp ett 10Gb LAN hemma! Kanske om en 3-5år eller så?

En Netgear 10 Gbit XS708E switch kostade för någon månad sedan 5859+moms och Intel X540-T1 2150+moms. Jag funderar starkt på att hotta upp mitt hobby-nät bestående av 3 esxi-burkar, 1 hyper-v, nas och san - nu när kostaden är mer realistisk.

http://www.netgear.com/business/products/switches/unmanaged-p...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:

En Netgear 10 Gbit XS708E switch kostade för någon månad sedan 5859+moms och Intel X540-T1 2150+moms. Jag funderar starkt på att hotta upp mitt hobby-nät bestående av 3 esxi-burkar, 1 hyper-v, nas och san - nu när kostaden är mer realistisk.

http://www.netgear.com/business/products/switches/unmanaged-p...

Vad har du alla de burkarna till?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anon114264:

Vad har du alla de burkarna till?

...som alla andra barn med prylar, leker. Med stigande ålder kostar dock leksakerna kanske lite mer. Med en telefon i örat hela dagarna är det en befrielse att få mickla utan att någon stör kvällar/nätter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:

...som alla andra barn med prylar, leker. Med stigande ålder kostar dock leksakerna kanske lite mer. Med en telefon i örat hela dagarna är det en befrielse att få mickla utan att någon stör kvällar/nätter.

Du svarade inte på frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Du svarade inte på frågan.

Leker!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD