Razer lanserar Blackwidow Ultimate med egendesignade mekaniska brytare

Permalänk
Medlem

Bra initiativ, men dem borde verkligen se över kvalitén på sina tangentbord rent generellt, plastigare känsla är svårt att hitta i dem prisklasserna.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Det verkar vara en exakt kopia av Cherry's switchar men med minskad slaglängd? Inväntar en stämning från Cherry nu.

Permalänk
Medlem

Ducky Shine 3 har, som tidigare sagt, N-key rollover.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Bra initiativ, men dem borde verkligen se över kvalitén på sina tangentbord rent generellt, plastigare känsla är svårt att hitta i dem prisklasserna.

Black widow ultiamte 2013 har en variant där den är gjort i hård plast, typ silikon variant? Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det..?

Men jag sålde min här i marknaden pga. familjen blev tokig på ljudet.. Men annars var de guld o klicka på :3

Permalänk
Medlem

Nej tack för Razer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det låter skitjobbigt om jag ska vara helt ärlig. Hoppas att det blir bättre än jag kan tänka mig.

Jag tycker dock att de ska sluta med pianolacken. Och gärna macroknapparna också, men det lär inte hända. Behöver snart byta ut mitt Blackwidow Ultimate från 2011 för att det är omöjligt att hålla rent...

Pianolacken är väl borta?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av fogger:

Pianolacken är väl borta?

Tydligen! Vad trevligt! Fortfarande pianolack på Razer-loggan vilket är lite lustigt, men ja. Mitt Razer Blackwidow har fortfarande pianolack.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Nope, 0.3 mm skillnad. I videon sa de att normaly aktiveras efter 2.2 mm och deras 1.9 mm.

Dvs dom har satt en 0.3mm plastbit på en cherry switch för att trigga den snabbare, vilken magi lol.

Men visst, små ändringar kan spela rätt så stor roll. Ska bli intressant att se ett test.

Permalänk
Medlem

Det stora felet med Razor Black Widow är att bokstäverna på tangenterna ej är laserskurna, vilket innebär att du kan skrapa bort bokstäverna med nageln om du vill. Det gör man ju naturligtvis inte. Men tanke på priset så vill man ju ha det tangentbordet ett tag och då är det en fördel att man kan se vilka bokstäver som döljs under varje knapp efter en tids användning. Eller är det bara jag som är tramsig?

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anitramane:

Jag tycker om cherrys gröna <3

Älskar cherry gröna, tyvärr helt omöjliga typ att få tag på med svensk layout (under 1500kr)

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoriserad:

Visa mig ett mekaniskt tangentbord med full n-key rollover över USB?

http://www.inet.se/produkt/6101824/cm-storm-quick-fire-tk-red...

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Älskar cherry gröna, tyvärr helt omöjliga typ att få tag på med svensk layout (under 1500kr)

Är det inte alls

http://www.maxfps.se/tangentbord/cm-storm/quickfire-tk-keyboa...

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk

Jag har haft en black widow med den var skit jobbig att holla ren. Jag gav den till min bror när jag köpte en ibm model m på tradera. Älskar detta tangentbordet.

För de som undrar är den tillverkat i 1997 av ibm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoriserad:

Visa mig ett mekaniskt tangentbord med full n-key rollover över USB?

http://www.inet.se/produkt/6101693/qpad-mk-85-pro-gaming-mech...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElyziuM:

Personligen förstår jag mig inte alls på mekaniska brytare, ett tangentbord skall vara knäpptyst helst och ha "laptop-tangenter" för att jag skall kunna använda det.
Blir galen på alla som streamar på twitch som har dom där tangentborden, bara smäller hela tiden när dom spelar, går inte ens se på deras streams för man blir galen på ljudet.

Angående razers tangentbord har jag svårt att motivera varför man ska lägga ut 1200kr för ett tangentbord.

Många mekaniska tangentbord har väldigt gött ljud. Sen så är det mycket skönare att spela
med ett mekaniskt tangentbord men håller med om att platta tangenter eller "laptop tangenter" är skönare
om man ska skriva.

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle tro att dessa har tagits fram i samarbete med Cherry, grundkonstruktionen är ju densamma och förmodligen så ger detta möjlighet till nya "korsningar" av switchar.

Sen vet jag inte om man kan påstå att Razer var först med tangentbord för gamers, Cherry kunde ju tillverka samma tangentbord med bra resultat redan på 80-talet

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Entusiast

Jag som tycker att en av de sköna sakerna med att lämna mitt Logitech Illuminated för ett mekaniskt var den längre slaglängden. Fast är inte helt nöjd med svarta. Vill nog ha taktil feedback ändå men det får bli när jag har pengar över. Köpte ett Steelseries bara för att det var fruktansvärt billigt. Gillar inte deras layout riktigt. Varför gjorde en extra stor Enter och flyttade * till bredvid höger shift?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Skulle tro att dessa har tagits fram i samarbete med Cherry, grundkonstruktionen är ju densamma och förmodligen så ger detta möjlighet till nya "korsningar" av switchar.

Sen vet jag inte om man kan påstå att Razer var först med tangentbord för gamers, Cherry kunde ju tillverka samma tangentbord med bra resultat redan på 80-talet

Snarare kopierade rakt av och sedan ändra 0.03cm så att de inte kan bli stämda.

Blir antagligen mycket billigare att själva tillverka brytarna än att gå via en leverantör som i princip har monopol på mekaniska brytare.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoriserad:

Visa mig ett mekaniskt tangentbord med full n-key rollover över USB?

Ducky shine 3.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sony?:

Snarare kopierade rakt av och sedan ändra 0.03cm så att de inte kan bli stämda.

Blir antagligen mycket billigare att själva tillverka brytarna än att gå via en leverantör som i princip har monopol på mekaniska brytare.

Sanningen lär väl komma fram förr eller senare, men rent produktionstekniskt sett så vore det dumt att ens fundera på att planka någons konstruktion för att sen ändra den lite och bli tvungen att bygga upp en helt egen produktionsapparat till det. Även om en switch ser enkel ut så är det många plastbitar i dem och ganska fina toleranser, det är inget som man gärna tillverkar i småserier själv. Högst sannolikt samma tillverkare rakt av.

Motbevisa gärna och förklara produktionsprocessen och allt som är inblandat hur man kan tillverka motsvarande sak billigare i egen regi. Tips: ett tangentbord har drygt 100 knappar, switcharna står för en ganska stor del av tillverkningskostnaden och de består i sin tur av ganska många delar.

Cherry har knappast monopol på mekaniska brytare heller, det finns flera alternativ men Cherrys brytare är de som konsumenterna efterfrågar mest, därav störst på marknaden. Vill nån annan tillverka mekaniska switchar så är det fritt fram, men det är ingen jätteenkel sak att tillverka.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag har ett ducky nu, och även om jag kommer skaffa andra så tvivlar jag på att jag behöver det ^^

Skrivet av Timelord Sloth:

Ducky shine 3.

Jepp, that. Vita leds och bruna switchar. Inte filco men det är ett jävligt bra tangentbord ändå.

Nkro, 1000Hz pollrate över USB dessutom. Men visst, som om jag behövde mer än 100

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Sanningen lär väl komma fram förr eller senare, men rent produktionstekniskt sett så vore det dumt att ens fundera på att planka någons konstruktion för att sen ändra den lite och bli tvungen att bygga upp en helt egen produktionsapparat till det. Även om en switch ser enkel ut så är det många plastbitar i dem och ganska fina toleranser, det är inget som man gärna tillverkar i småserier själv. Högst sannolikt samma tillverkare rakt av.

Motbevisa gärna och förklara produktionsprocessen och allt som är inblandat hur man kan tillverka motsvarande sak billigare i egen regi. Tips: ett tangentbord har drygt 100 knappar, switcharna står för en ganska stor del av tillverkningskostnaden och de består i sin tur av ganska många delar.

Cherry har knappast monopol på mekaniska brytare heller, det finns flera alternativ men Cherrys brytare är de som konsumenterna efterfrågar mest, därav störst på marknaden. Vill nån annan tillverka mekaniska switchar så är det fritt fram, men det är ingen jätteenkel sak att tillverka.

Det jag tänker är att Razer är så pass stora att de har råd att skapa en helt egen produktionsapparat tillskillnad från många andra. Dessutom tänker de ju sälja brytarna till andra företag. Så nä, tror knappast att de har samarbetat med Cherry. Då borde det ha framgått, tex "We have collarborated with the leading expert cherry in mechanical switches to create the best gaming performance ... bla bla bla ..."

Och som du själv säger är det svårt att göra mekaniska brytare, kanske därför andra företag inte har lyckats skapa lika bra brytare som Cherry vilket gjort att ingen lyckats konkurrera med dem = monopol på marknaden. Alla mekaniska tangentbord man ser i affärer har brytare från Cherry.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

du har ju bara 10 fingrar, och hälften av dem styr musen...

För övrigt så använder jag lillfingret till både shift och ctrl samtidigt. sänker bara fingret mer då jag ska prata på team/mumble.
tummen anväds också till två samtidigt c, v, eller b samt space samtidigt. Så bara där är matematiken fel. Sen var det ofta så i åtminstone usb's barndom att antal knappar man max kunde hålla in var räknat på hela tangetrbordet. Men det var uppdelat i olika block. Så på mitt gamla MS hej och hå kan jag inte avända a shift och space samtidigt för den delen av tangetbordet klarade inte av mer än två. så då jag spelade NFS och tröck på space för handbroms så glömde den den första knappen som tryckts in i detta fall gas. Så jag hade bara Nitro och Handbroms. Då fick man släppa a och tryck in den igen. Då glömde den shift. så då hade man gas och handbroms men inte nitro.
Normalt när man skriver så trycker man inte mer än två knappar per avdelning. Men i spel gör man det.

Kör för övrigt fortfarande PS2 för tangetbordet trotts att det finns bra usb alternativ.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Nej precis! Har själv detta keyboard, det är helt underbart! Köpte det dock deras rea i december. Gav 799kr

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Nej precis! Har själv detta keyboard, det är helt underbart! Köpte det dock deras rea i december. Gav 799kr

Ja gröna brytare är riktigt underbara faktiskt!
Har själv ett Ducky med gröna och älskar det. Perfekt motstånd i tangenterna och klickar så satans gött.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Det står Razer hata den! Nä jag har aldrig gillat Razer, men detta låter intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoriserad:

Visa mig ett mekaniskt tangentbord med full n-key rollover över USB?

http://www.qpad.com/products/keyboards/mk-85/ Har ett själv

Permalänk
Medlem

Enligt Prisjakt är den släppt 2013, är det en annan modell som släpps nu?

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av datoriserad:

Visa mig ett mekaniskt tangentbord med full n-key rollover över USB?

Qpad MK-85 erbjuder full N-key Rollover (NKRO) via USB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hagge:

Black widow ultiamte 2013 har en variant där den är gjort i hård plast, typ silikon variant? Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det..?

Men jag sålde min här i marknaden pga. familjen blev tokig på ljudet.. Men annars var de guld o klicka på :3

Vet att deras articosas tangenter hade en form av gummiaktig yta över sig som gjorde tangentbordet enormt skönt att skriva på. Däremot deras billigare Lycosa är ju skräp och plast rakt igenom.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds