Vad kör ni på eran server?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxell_79:

Hej,

Uppgraderade du till R2 från 2012?

/Pete

Ja, körde 2012 tills R2 kom och uppgraderade/uppdatera då.

Permalänk
Medlem

Kör en RAID1 i min HTPC där jag har en virituell Ubuntu Server 12.04.

På denna kör jag endast Owncloud för filsynkning, kalender, kontakter och lånar även ut plats till vänner som inte gillar NSA eller FRA då owncloud är en helt egen lösning.

Sjävklart är både filsynk, kalender och kontakter kopplade till mobilen.

www.owncloud.org

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Ubuntu 12.04 LTS för hemma server/mediamaskin kopplad till TV:n. Än så länge kör den bara en privat Minecraft server för släkt och vänner då jag inte fått tid eller tummen ur med fildelning och annat.

Permalänk
Medlem

Syfte: Att synca alla nya filer (filmer/serier) som laddas ner på en seedbox. Har ett RSS filter på seedboxen som laddar ner alla serier automatiskt och min server laddar då ner de till hemmet, oftast på natten då det är då de oftast blir upplagda.

OS: Ubuntu 13.10

Programvara:

  • LFTP - FTP Program med sync funktion

  • apache2 - För att hosta en sida

  • fail2ban-server - Bannar bots som prövar att logga in via FTP och SSH hela tiden.

  • Plex media server - Steama film/serier/musik

  • vsftpd - FTP program

  • Webmin - Kontrolpanel med grafiskt gränssnitt

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Datavetare

Ububtu server 12.04 på en dual core ULV Pentium M @ 1.2GHz. Förväntar mig att den havererar snart då den stått på 24/7 under väldigt många år nu (körde tidigare Ubuntu 8.04).

Den används bl.a. för VPN (agerar då DNS för datorerna innanför VPN:et), Samba, WWW-server, subversion- & git-repo (över SSH). Användes tidigare även som print-server, men har nu skaffat en skrivare med inbyggd sådan funktion (via WiFi).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Server 1 (yggdrasil):
* Liten Atombräda körandes FreeBSD.
* Används primärt som router med DHCP, DNS samt brandvägg (pf).
* Sekundärt agerar den webbserver med Apache, PHP och PostgreSQL.

Server 2 (nasheim):
* AMD Opteron 3350 på ett SuperMicro H8SML-7F-O körandes FreeBSD
* Primärt används den som filserver med ZFS, NFS och samba, samt hantering av backup av samtliga maskiner i hushållet.
* Har ett flertar virtuella maskiner i VirtualBox som kan vara bra att ha. Ingen kör någon speciell tjänst i dagsläget men planer finns för torrent, irc samt extern backup.
* Servern är fortfarande under uppsättning men övergripligt så är det enligt ovan. Planen är bland annat att gå över till kryptering på all lagring.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Windows 7 Home Premium
Webbserver (Apache) som hostar produktionswebbsidor (med 97% uptime)
HTPC / XBMC -klient
Samba, Owncloud
Mumble
qBittorrent-WebUI
OpenVPN
Funderar för tillfället på hur man skulle implementera en videokomprimeringstjänst som jag kan fjärrstyra.

Permalänk
Medlem

Debian
Minecraftserver
Apache
Minidlna och gstreamer för att spela musik till högtalarna från telefon och liknande.
Quakeserver
Smb för fildelning
Owncloud
Mumble
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Windows 7 Home Premium
Webbserver (Apache) som hostar produktionswebbsidor (med 97% uptime)
HTPC / XBMC -klient
Samba, Owncloud
Mumble
qBittorrent-WebUI
OpenVPN
Funderar för tillfället på hur man skulle implementera en videokomprimeringstjänst som jag kan fjärrstyra.

Skall det vara videokomprimering on demand för att kunna se film i telefon/platta ? då kanske airvideo kan vara ett alternativ?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olol:

Skall det vara videokomprimering on demand för att kunna se film i telefon/platta ? då kanske airvideo kan vara ett alternativ?

Nej, det är konvertering av video till webbformat. En .avi eller högupplöst .mp4 in, ut kommer en .mp4 med lägre upplösning och bitrate lämpad för att läggas upp på webben. Jag har testat MediaCoder i en virtuell maskin via RDP, men då MediaCoder körs i Virtualbox så kommer den inte åt Intel Quick Sync.

Permalänk

Har en server med VMware 5.5 installerat, enterprise license.

På den har jag en Windows Server 2012, för AD, en Windows Server 2012 för deployment.

pfSense är installerat och används som router+vpn.

vcenter är installerat på en Windows Server 2012 R2 maskin, för test. finns inget stöd för r2 men gick att lösa endå.

En HTPC som körs via ett Radeon HD6450, fungerar fint. Ljud och bild via det kortet.

Diverse labburkar.

Behöver utöka min lagring, och mer minne för att kunna köra mera maskiner, som det är nu slukar min HTPC 4GB minne.
Har 16GB i servern.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Server 2012R2 DC01
DHCP
DNS
Routing
WSUS

Server 2012R2 CM2012R2
Config Manager 2012R2 med OSD
MDT 2013
WDS för PXE boot

Används för labb

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Ubuntu Server

Apache
Mysql
Samba
NFS
Minidlna
Cups
SSH
Munin/Monit

Permalänk
Medlem

ESXi 5.5

-PfSense
Vpn,dns,dhcp, osv... amazing software

-freenas
*datastore för servern NFS och iscsi
*"NAS" för hemmet

-Ubuntu 12.04 server
*lamp (Apache php mysql)
*rtorrent

-win7
*plexserver
*btsync
*bubbleupnp

-win7
*gaming maskin med 6970 och usb passthrough

-massa lab å lek maskiner

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Skrivet av kufra:

ESXi 5.5

-PfSense
Vpn,dns,dhcp, osv... amazing software

-freenas
*datastore för servern NFS och iscsi
*"NAS" för hemmet

-Ubuntu 12.04 server
*lamp (Apache php mysql)
*rtorrent

-win7
*plexserver
*btsync
*bubbleupnp

-win7
*gaming maskin med 6970 och usb passthrough

-massa lab å lek maskiner

Kör du pfsense virtualiserat? Funkar det bra? Har du bryggat från ditt modem/router eller kör du direkt till servern?

Extra fråga: Ser ut som att du kör din speldator i en VM när du skriver sådär. Gör du det och hur fungerar det isåfall? Vad har du för labbmaskiner?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ubuntu x64
Apache
nignx
bind
ssh
memcache
elasticsearch
fail2ban
mysql
postfix
courier (pop3, imap)
opendkim

Server :
Supermicro
Intel E3
16GB RAM
1TB Western Black
240GB SSD (Databas)

1Gbit Glesys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

ESXi 5.5

-PfSense
Vpn,dns,dhcp, osv... amazing software

-freenas
*datastore för servern NFS och iscsi
*"NAS" för hemmet

-Ubuntu 12.04 server
*lamp (Apache php mysql)
*rtorrent

-win7
*plexserver
*btsync
*bubbleupnp

-win7
*gaming maskin med 6970 och usb passthrough

-massa lab å lek maskiner

Skickades från m.sweclockers.com

Btsync, hur fungerar det och vad använder du det till? Jag är nämnligen på jakt efter en mjukvara som jag remote kan ladda ner torrents till min NAS via mobilen.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stylaren:

Btsync, hur fungerar det och vad använder du det till? Jag är nämnligen på jakt efter en mjukvara som jag remote kan ladda ner torrents till min NAS via mobilen.

Vad gäller remote på torrent så kör jag transmission-daemon på ubuntu, finns sedan en app i Play som heter tansmission remote eller nåt, fungerar klockrent!
Från den stationära finns sedan transmission remote för att styra transmission-dameon, riktigt bra!

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

iMac (Mavericks och Apple Server)
- VPN
- Filserver
- Plex media server
- Time machine server
- Webb (Utveckling bara för interna)
- Git server
- Xcode server (Börjat testa hur det fungerar)

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

Hemmaservern (i3 3225, 8GB RAM, 9TB HDD):
Ubuntu med endast Docker installerat, ska byta till CoreOS när nya HTPCn kommer.
Det funkar att köra mediacenter i docker men det blir mer krångligt än det behöver vara så det ska bli skönt att separera det.
Docker containers:

  • remoteserver | ubuntu nodejs server, har en app med webbsida som jag kan styra belysning, mediauppspelning, nerladdningar till transmission etc..

  • mediacenter | ubuntu med fluxbox som wm, använder vlc och livestreamer för videouppspelning av twitch.tv och lokala filer

  • mongodb | ubuntu med en mongodb

  • transmission | ubuntu med transmission-daemon

Server hos DigitalOcean (1 core, 512MB RAM, 20GB SSD):
Ubuntu med Docker (väntar fortfarande på CoreOS här..)
Docker containers:

  • znc | min IRC bouncer

Har inte kommit så långt med mina servrar då jag mest håller på att koda på min remote server applikation, finns mycket planer för utökning. Först blir nog att fixa till en filserver container sen blir det nog owncloud.

Permalänk
Medlem

Windows Home Server 2011
Phenom2 965
16Gb Ram
12TB disk

Plex Media Server
FTP-Server
Torrent-låda
Backup på 5-6 klienter

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av enoch85:

Kör en RAID1 i min HTPC där jag har en virituell Ubuntu Server 12.04.

På denna kör jag endast Owncloud för filsynkning, kalender, kontakter och lånar även ut plats till vänner som inte gillar NSA eller FRA då owncloud är en helt egen lösning.

Sjävklart är både filsynk, kalender och kontakter kopplade till mobilen.

www.owncloud.org

Kan FRA installera ny firmware på din hårddisk kan de nog se vad du lagrar i ditt owncloud

Permalänk
Medlem
Skrivet av pineapple:

Som rubriken säger så tänkte jag att man kan berätta lite vad man kör på sin server. Gärna med OS och vad fär grejer som rullas på det.

Själv kör jag inget större för stunden.
OS: Debian Server
Minecraft server för kompisarna
Samba share för delning av filer mellan datorerna i nätverket.

Inte så mycket att bidra med egentligen men berätta gärna vad ni kör på eran server och vad det har för syfte, man kanske kan få lite inspiration av varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

OS: Debian 7.0 x64

Filserver
Webserver (LAMP)
IRC Server
Irssi
CS Server samt MC Server

Permalänk
Medlem
Skrivet av pineapple:

Kör du pfsense virtualiserat? Funkar det bra? Har du bryggat från ditt modem/router eller kör du direkt till servern?

Skrev långt inlägg från mobilen i morse, skickade precis när telefonen anslöt mot nått korkat wlan på väg till jobbet "no connection".... Här kommer nytt försök hemifrån.

Jag kör PfSense virtualiserat ja. Har ett av moderkortets NIC skickat till maskinen via passthrough för att få tillgång till internet. Min ISP envisas med att bara dela IP på dhcp, och om jag kör med en vswitch emellan som lösningen annars hade varit så får inte det virtuella NIC:et någon IP adress eftersom det fysiska NIC:et är "i vägen" och allokerar upp adressen med dess MAC adress.
Kör E1000 virtuella NIC för LAN DMZ och Test.

Skrivet av pineapple:

Extra fråga: Ser ut som att du kör din speldator i en VM när du skriver sådär. Gör du det och hur fungerar det isåfall? Vad har du för labbmaskiner?

Som lab har jag en hel hög med maskiner för att testa nätverksprestanda, gjort en del tester med vmxnet3 vNIC:et. Ubuntu till Ubuntu (linux till linux gäller det nog) fungerar snuskigt bra med typ 18 Gbit/s för ett vmxnet3 vNIC. Dock freeBSD och Solaris fungerar sämmre. Har postat en tråd med det här någonstans.

Försökte sätta upp en cloudstack miljö virtuellt också. En storage server (Ubuntu server 12.04), en cloudstack manager (CentOS 6?) och en virtuell ESXi 5.1 maskin (Nested). Har dock inte fått detta att fungera, också provat med en CentOS virtuell KVM maskin som host men "no mas".

Har också testat olika NAS mjukvaror virtuellt, freeNAS, OpenIndiana + Napp-it, Nas4Free, XPEnology. Faktiskt riktigt imponerad av XPEnology, men kör FreeNAS då jag tycker ZFS är för awesome för att inte köra. hmm det är nog det jag hunnit med att leka med än så länge.

Skrivet av Stylaren:

Btsync, hur fungerar det och vad använder du det till? Jag är nämnligen på jakt efter en mjukvara som jag remote kan ladda ner torrents till min NAS via mobilen.

BTsync ( Bittorrent sync) är precis vad det låter som, en synkroniserings mjukvara som använder bittorrent för att flytta data. Så du installerar den på maskiner du vill synka data mellan, säg mobil+laptop+stationär+NAS sen kommer programmet att synka data mellan enheterna. Om du vill tanka torrents remote finns det många sätt att göra detta på. Lite osäker här vad man bör skriva här på forumet dock så jag håller mig kort.

  • RuTorrent, frontend till rtorrent för linux.

  • Transmission webInterface.

  • µTorrent webUI

  • Torrentflux

  • deluge

Den första kör jag, de andra känner jag till.

Om jag gick över gränsen nu så editera gärna bara bort den sista halvan av inlägget tack

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chichin:

Vad gäller remote på torrent så kör jag transmission-daemon på ubuntu, finns sedan en app i Play som heter tansmission remote eller nåt, fungerar klockrent!
Från den stationära finns sedan transmission remote för att styra transmission-dameon, riktigt bra!

Tack för detta Chichin, detta måste man testa!

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Medlem

Esxi 5.1 med 2 centos 6.4 installationer.
Nåt moderkort med cpu inbyggd från amd, 4 gig ram och lite diskar 16tb.
Irssi
Http
Mysql
Rtorrent/rutorrent
Vsftpd
Op5 monitor
Tinyfugue

Däremot så tyckte nätagget att det skulle pajja och ta med sig moderkortet så letar lite nya prylar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

ESXi kluster med 2st hosts (totalt 144GB RAM, specs i sign.), följande VMar:

vCenter + vCenter mobile
2st Observium (ubuntu)
GhettoVCB för backup av VMar (ubuntu server, backas up till dedikerad server i frankrike)
SSH gateway (ubuntu server)
Reverse proxy (debian)
AD/DC (2012R2)
4st pfSenser
webserver + DNS, redundanta såklart (ubuntu)
Mediawiki (ubuntu)
Torrentserver (ubuntu)
Sophos UTM för labnät
Plex server (ubuntu)
2st terminalservrar (2012R2)
Ett par nestade ESXi'er för test
Några solaris, windows, linux testburkar (ca 10-15st)

Filserver med OmniOS och ZFS, 72GB RAM och 12st 2TB diskar i 2xRAIDZ. Agerar NFS datastore för ESXi burkarna samt NFS och SMB för klienter.

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Jag kör PfSense virtualiserat ja. Har ett av moderkortets NIC skickat till maskinen via passthrough för att få tillgång till internet. Min ISP envisas med att bara dela IP på dhcp, och om jag kör med en vswitch emellan som lösningen annars hade varit så får inte det virtuella NIC:et någon IP adress eftersom det fysiska NIC:et är "i vägen" och allokerar upp adressen med dess MAC adress.
Kör E1000 virtuella NIC för LAN DMZ och Test.

Även jag kör pfSense virtuellt på ESXi. Har dock en vSwitch emellan och det är inga problem, själva vSwitchen tar inte upp någon IP adress om du stänger av management på den vswitchen. Sen är det säkrare att köra passthrough då man slipper ett potentiellt säkerhetshål i stacken.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Kör FreeNAS (minns inte versionen) med CIFS share. Inte så spännande

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

ssh-server för administration och sshfs/sftp
Samba
Apache
Web-baserad rumstermometer (Temper USB-givare plus specialscript)
Krypterad fillagring.
En specialanpassad startsida/gästbokfunktion åt far som saknar kunnandet att navigera på andra sociala medier och chattklienter.
Munin
rtorrent
fail2ban

CPU:n flaskar dock Gbit-anslutningen. Är därför på gång att uppgradera den till Bay-Trail och kanske använda en kärna till att virtualisera en desktop-dist som man kan köra fjärrskrivbord mot och finns tillgänglig 24/7.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2