Kretstillverkning med wafers på 450 millimeter senareläggs – till 2023

Permalänk
Melding Plague

Kretstillverkning med wafers på 450 millimeter senareläggs – till 2023

Låg utnyttjandegrad lämnar inte enbart en fabrik tom hos Intel, utan sätter käppar i hjulen för hela halvledarindustrin och utvecklingen av wafers i 450 millimeter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det går inte bra för datorbranschen idag. Vi är mitt i en övergång till portabla enheter och entusiasterna räcker nog inte till att vända på alltihop.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

2023? Dit är det ju en och en halv evighet!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Väntar på virtual voids bidrag...

Permalänk
Medlem

.... 2023

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

På grund av minskad lönsamhet/ökade kostnader tvingas man alltså skjuta upp något som skulle minska kostnaden och öka lönsamheten? :/

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

På grund av minskad lönsamhet/ökade kostnader tvingas man alltså skjuta upp något som skulle minska kostnaden och öka lönsamheten? :/

Troligtvis enorma investeringar som krävs för att man ska kunna köra igång på 450mm.
Typ, I princip bygga helt nya fabriker då allt måste anpassas för den större storleken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

På grund av minskad lönsamhet/ökade kostnader tvingas man alltså skjuta upp något som skulle minska kostnaden och öka lönsamheten? :/

Antagligen är det väl så att de skulle inte tjänat in dessa investeringar tillräckligt snabbt pga att all produktionskapacitet inte används?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Troligtvis enorma investeringar som krävs för att man ska kunna köra igång på 450mm.
Typ, I princip bygga helt nya fabriker då allt måste anpassas för den större storleken.

Skrivet av Peking:

Antagligen är det väl så att de skulle inte tjänat in dessa investeringar tillräckligt snabbt pga att all produktionskapacitet inte används?

Sant. En investering är inte en investering om man inte räknar med att tjäna in kostnaden.

Men de borde kunna lösa det. De kunde ju t. ex hyra ut till andra eller något, som TMSC och Global Foundries.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

450 mm O_o
och jag sitter och pular med 1" och 2"s ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

2023? Dit är det ju en och en halv evighet!

Ja, och troligtvis är man redan död. I alla fall jag som inte tillhör de yngre medlemmarna

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Ja, och troligtvis är man redan död. I alla fall jag som inte tillhör de yngre medlemmarna

Medellivslängden för män i Sverige är väl 81.4 år, tror jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Plötsligt känns första människan på mars närmare än det här steget för informationsteknologin. Men jag tror vi är väldigt snabba att sukta efter det nya, vilket är rätt naturligt. Tittar vi på vad vi som både entusiaster och normalkonsumenter idag har tillgång till så har vi våra behov täckta så att säga. Tycker jag i alla fall, finns alltid de som ska pressa prylar till det yttersta och inget fel i det heller.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

trist betyder lägre utvecklingstakt när Intel som är ledande backar trist både för att hålla ner priset per krets + att utvecklingen stannar av, är dock intresserad hur Intel tänkt sig att komma ner under 7 nano på transistorer (nån som vet?)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Umbrellas:

Väntar på virtual voids bidrag...

Har kommenterat detta ett par gånger, håller helt med ARMs chef-tekniker här: det är inte längre ekonomiskt försvarbart att jaga krypning då det inte går att använda de extra transistorerna till högre enkeltrådprestanda och man får inte längre automatiskt lägre strömförbrukning av en krypning (det slutade vara sant runt 45nm enligt ARM).

Stephen Hawking har ju också gjort en kommentar kring detta, enskilda CPU-kärnor kommer inte blir speciellt mycket snabbare innan vi knäcker gåtan att skicka signaler snabbare än ljuset... Riktigt trist att höra när man är CPU-nörd, men gissar att naturen börjar visa vem som sätter reglerna

För vissa typer av systemkretsar kan krypningar fortfarande vara vettigt då det gör det möjligt att få in fler funktioner på ett krets, men det är väl kanske det Intel inser, massmarknaden har ingen större nytta av krypningar längre.

Edit: Enligt ARM så är 28nm just nu och i alla fall ett par år framöver den billigaste noden, så vi kommer nog få se rätt mycket saker stanna här ett tag.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

& vem bryr sig om arm, gammla risc processorerarketekturen för mobilt skit, tycker att dom senaste processorerna från både AMD & Intel bringat stora fördelar med krympning. Kan tänka mig att Arm sidan som ligger efter i prestanda & storlek vill försöka påstå detta.
Det som är intressant är vad framtiden bringar, blir det Grafen eller ljusbaserade prollar, kvantfysikbaserade eller en annan teknik.
Fast oroväckande att marknaden stagnerar på utvecklingen, speciellt att Intel som alltid satsat framåt (pengamässigt) på ny teknik drar in.
Men i dessa tider där folk tycker om bärbart dravel ( där marknaden växer) så får väl vi entusiaster glömma någon vidare utveckling i prestanda.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Yoshman:

Har kommenterat detta ett par gånger, håller helt med ARMs chef-tekniker här: det är inte längre ekonomiskt försvarbart att jaga krypning då det inte går att använda de extra transistorerna till högre enkeltrådprestanda och man får inte längre automatiskt lägre strömförbrukning av en krypning (det slutade vara sant runt 45nm enligt ARM).

Stephen Hawking har ju också gjort en kommentar kring detta, enskilda CPU-kärnor kommer inte blir speciellt mycket snabbare innan vi knäcker gåtan att skicka signaler snabbare än ljuset... Riktigt trist att höra när man är CPU-nörd, men gissar att naturen börjar visa vem som sätter reglerna

För vissa typer av systemkretsar kan krypningar fortfarande vara vettigt då det gör det möjligt att få in fler funktioner på ett krets, men det är väl kanske det Intel inser, massmarknaden har ingen större nytta av krypningar längre.

Edit: Enligt ARM så är 28nm just nu och i alla fall ett par år framöver den billigaste noden, så vi kommer nog få se rätt mycket saker stanna här ett tag.

Dennard Scaling sägs ju av många lite mer välskrivna artiklar brutit ner kring 90nm. Detta handlade nog främst kring x86 dock.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DavidtheDoom:

Dennard Scaling sägs ju av många lite mer välskrivna artiklar brutit ner kring 90nm. Detta handlade nog främst kring x86 dock.

Även ARM var lite osäkra på exakt när man ska säga att detta hände. De ansåg att det var senast 45nm men den kan även redan ha hänt vid 65nm. Lite svårt att säga exakt då man typiskt gjort andra förbättringar i samband med krypning av nod, så 90nm är är också helt rimligt.

Att Intel fick så stor vinst i "idle" förbrukning när de gick från 32nm -> 22nm var ju inte krypningen i sig, tvärt om så försämrade krypningen just läckströmmen. I stället var det övergången till FinFET och att man helt enkelt började prioritera låg "idle" förbrukning genom bl.a. mycket mer finmaskig "power-gating".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

trist betyder lägre utvecklingstakt när Intel som är ledande backar trist både för att hålla ner priset per krets + att utvecklingen stannar av, är dock intresserad hur Intel tänkt sig att komma ner under 7 nano på transistorer (nån som vet?)

Gick det ens att komma till 7nm? Det handlar ju om ett fåtal atomer mellan gaterna.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Yoshman:

Även ARM var lite osäkra på exakt när man ska säga att detta hände. De ansåg att det var senast 45nm men den kan även redan ha hänt vid 65nm. Lite svårt att säga exakt då man typiskt gjort andra förbättringar i samband med krypning av nod, så 90nm är är också helt rimligt.

Att Intel fick så stor vinst i "idle" förbrukning när de gick från 32nm -> 22nm var ju inte krypningen i sig, tvärt om så försämrade krypningen just läckströmmen. I stället var det övergången till FinFET och att man helt enkelt började prioritera låg "idle" förbrukning genom bl.a. mycket mer finmaskig "power-gating".

3D-transistorna ger ju en högre snittarea att leda strömmen genom gate:n. Finns ju även andra förslag på hur man ska utforma tvärsnittet i ledningsbanorna och transistorerna för att minska läckström.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

Vad fan. Kul att höra det här på en fredag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Gick det ens att komma till 7nm? Det handlar ju om ett fåtal atomer mellan gaterna.

Det är väl till 7mm dom har färdiga planer sen måste ny teknik till som jag fattat det.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Det är väl till 7mm dom har färdiga planer sen måste ny teknik till som jag fattat det.

Planer innebär inte att de löst de tekniska utmaningarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Planer innebär inte att de löst de tekniska utmaningarna

Nä men vad dom visar för allmänheten, media är inte samma som dom har i sina labb, dom brukar mer eller mindre vara klara med nästa gen i labben (förutom förändringar förbättringar) när dom släpper en ny gen. Fast jag kan ju ha fel.
(P.S har för mig att dom har planerat 8nm inte 7)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

kan dem inte istället satsa på kvant tekniken eller är den för stark för att tjäna pengar på?

Visa signatur

Gigabyte GA-X99-UD7,Intel 5820k, 32Gb DDR4 3000Mhz, Sapphire R9 290 4Gb Tri-x Crossfire x3, Samsung 850pro 1Tb, EVGA Supernova 1300w G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ACR83:

kan dem inte istället satsa på kvant tekniken eller är den för stark för att tjäna pengar på?

Kvantdatorer ligger långt in i framtiden. Gissar på minst 20 år.

Permalänk
Medlem

Tycker det ser mörkt ut för Intel framöver. Inget företag jag skulle investera pengar i

Förutom att tekniken när det gäller CPU kanske börjar stöta på begränsningar, så tror jag inte konsumenterna efterfrågar så mycket mer prestanda när det gäller cpu. Man får ingen större nytta av att byta, det är bara "nördarna" som slänger sina surt förvärvade pengar efter nytt trots att det egentligen är bortkastat.....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Kvantdatorer ligger långt in i framtiden. Gissar på minst 20 år.

Ja om den ens någonsin blir verklighet. Det är väl högst osäkert?

Allt som har med kvant att göra är extremt osäkert och svårt att jobba med vad jag förstått...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Hur mycket snabbare blir wafers egentligen är det fortfarande värt att satsa på gammal teknik?

Visa signatur

Gigabyte GA-X99-UD7,Intel 5820k, 32Gb DDR4 3000Mhz, Sapphire R9 290 4Gb Tri-x Crossfire x3, Samsung 850pro 1Tb, EVGA Supernova 1300w G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Tycker det ser mörkt ut för Intel framöver. Inget företag jag skulle investera pengar i

Förutom att tekniken när det gäller CPU kanske börjar stöta på begränsningar, så tror jag inte konsumenterna efterfrågar så mycket mer prestanda när det gäller cpu. Man får ingen större nytta av att byta, det är bara "nördarna" som slänger sina surt förvärvade pengar efter nytt trots att det egentligen är bortkastat.....

Mer prestanda är alltid välkommet, är snarare bristen på nya innovationer som saknas. Förut så sparkade spelen på utvecklarna att göra snabbare ,bättre , men nu när leksaksplattor & telefoner driver på utvecklingen så har allt stannat upp. Skulle behövas nya grafikmotorer för pc marknaden.Occulus Rift kan nog skapa ett litet behov kanske. När mer prestanda dykt upp så har alltid nya sätt att utnyttja detta alltid funnits, är snarare bristen på mer prestanda som hämmat utvecklingen.
(även konsoller, bärbart som hållit tillbaks utvecklingen. mer lönsamt för företagen kanske)

Visa signatur

Arne Berg