Virusfråga: Hjälapa komis? är han paranoid.

Permalänk

Virusfråga: Hjälapa komis? är han paranoid.

Själv är jag rätt van vid datorer bygger dessa själv installerar OS med mera...Har i modern tid aldrig haft problem med några virus Typ.

Jag vill här höra om det finns någon möjlig sanning i detta.

Kompisen berättade att han har fått ett värstingvirus eller trojan. Han säger så här för att göra en lång historia kort:

"Dom" har kapat datorn, den blev helseg med mera... Oanvändbar. Aha ok säger jag... men kom över till mig så lägger jag OS på en skiva " Hans Windows fungerar inte säger han? Dom har kapat min windows? Aha säger jag...men då fixar jag en ny då sa jag kom över till mig. La detta på en USB... Skit i det där radera hela disken och lägg in ett nytt. Varför krångla till det tänker jag.

Hemma hos mig bablar han om kapningen av windows och jag listar sen ut att det är NYCKELN han menar...

Så då har jag den frågan kan man "kapa" nyckeln... Sen säger han att dom lagt en massa filer med text i windowskattalogen som han läst där dom tydligen driver med att användaren lämnar en dator helt öppen..Det är en konversation där tydligen men inte sett den själv. Han började påstå därefter att dom har hackat BIOS och lagt en kod där så att man inte kan komma in i BIOS. Varje gång man tar bort det så läggs det in på nytt? Eh! ? Sen sa han att dom har nog även lagt in något i grafikkortet så att det sprids runt... OK!

Här fick jag en stor känsla av att han är helt okunnig... Paranoid med mera... jag vill inte hjälpa honom för jag tänker att är något påväg att gå sönder så får jag skullen om jag petar i datorn.

Ändå kunde jag inte låta bli så jag dog hem till honom för att kolla lite snabbt... Botade upp datorn, diskarna var utdragna. Tog mig in i BIOS... Första gången kom mycket riktigt en ruta uop där lösen krävdes... Sket i detta... Botade om och vipps var jag inne i BIOS. Ställde den USB sticka jag hade med mig som första botprio. Det läste fint av min sticka och började läsa in Windows installationsfiler. Ok fint tänkte jag då är det ju bara att radera disken och köra...

Han började då gapa att det går inte för det ligger i bios och sprider sig sen... Ok vi Flachar bios då sa jag ... Nä det ligger nog i grafikkortet.

Jag tror att det bara är snack...

Jag tror att det är möjligt att han har något Virus, trojan, mask på disken... Där blev han paranoid. Det är möjligt att det är något hårdvaruproblem kanske så att något segar sig och beter sig konstigt eller att datorn återställt sig och tappat drivrutiner,... tänker jag och därför vill inte jag vara där och pilla och få skulden för detta.

Kanske har batteriet dött på moderkortet och därför glömmer BIOS inställningar och återställer sig och han blir ännu mer paranoid.

I alla fall jag la ner och gick hem... pratade med sambon och han har surat och hållit på och muttrat i en vecka.

Jag vill bara ha brakött på benen om jag skall hjälpa honom när han totalt gett upp det där om ett par veckor om jag har lust...? Skiter nog i det men vill i alal fall veta om det finns sanning i det han säger... Kan "Dom" lägga filer i BIOS eller grafikkort som sen sprider sig? nej säger jag...

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Lägga sig på grafikkortet? Wut?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Dra CMOS batteriet, det fixar bort lösenordet till BIOS (och andra inställningar) sen är det bara till att installera in laglig version av Windows och försäkra han om att virus inte sprider sig mellan hårdvara...

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående, kolla vad han rökt på, samt undersök om han ens bör få äga en dator med internetanslutning.

OnT: Nej, du kan inte lägga filer "på/i" grafikkortet, möjligtvis att du krånglar med drivrutinerna för kortet, men det är allt.
BIOS kan man i många fall uppdatera etc direkt från Windows. Dock finner jag det tveksamt att du kan lägga in någon sorts skadlig kod där, rätta mig gärna dock om jag har fel.

Permalänk
Skrivet av Modellören:

Jag tror att det bara är snack...

Det är nog bara snack...

Förresten så skulle jag rekommendera honom att gå över till Mac...
Stället där inga virus existerar och bios inte kan bli kapat eftersom det inte finns något bios eller nycklar...

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk

Gör en foliehatt till vännen och säg att "Dom" inte kan läsa hans tankar om han bär den.

Späd på och prata om Matrix eller NSA/CIA/FBI och lite sånt.

Du verkar ha en lätt instabil vän.

Tveksamt om jag hade hjälp till även om killen var min polare, då det är som du säger risk att vad du än gör så kan du få skuld för diverse fel, om du inte hitta konversationen "dom" lagt i datorn som polarn sa.

Permalänk
Avstängd

Jo du har nog blivit uttsatt för NSA's specialkår av uuber-hackare tyvärr
Dom är så in i förbannat duktiga (du vet så där bra som folk i filmer brukar va ?) att dom kan infektera varje enskilld komponent som har en firmware i sig.
Så för att bli av med detta måste du tyvärr kasta datorn i en tunna,
hälla på syra tills datorn är täckt, på med locket (vattentätt givetvis).
Sök upp en flod/vattendrag med starka strömmar, och kasta i tunnan.
Nu kommer vi till den knepiga delen i processen.. Här är det absolut lättast om man har en Apache attackhelicopter, för nu måste vi spränga tunnan efter att den flytit med strömmen ca. 3-6 km (detta för att dom har troligtvis kodat in en gps tracker i nätverksadaptern).
En dirtbike och granater går bra också om du har en kompis som kan hjälpa.

Tyvärr det här är sånt som kan hända vem som helst av oss som håller på med datorer..
Om du använt sökfunktionen skulle du nog hittat svar på denna fråga också

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Låter som att din kompis har hängt på diverse konsiprationsforum och blivit invigd i foliehattens brödraskap. Det är bara att skaffa en ny kompis för denna är redan förlorad!

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Medlem

Har din kompis möjligen läst om #badBIOS? Isf borde din kompis läsa:
http://www.rootwyrm.com/2013/11/the-badbios-analysis-is-wrong...

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Håller med ovanstående, kolla vad han rökt på, samt undersök om han ens bör få äga en dator med internetanslutning.

OnT: Nej, du kan inte lägga filer "på/i" grafikkortet, möjligtvis att du krånglar med drivrutinerna för kortet, men det är allt.
BIOS kan man i många fall uppdatera etc direkt från Windows. Dock finner jag det tveksamt att du kan lägga in någon sorts skadlig kod där, rätta mig gärna dock om jag har fel.

moderkort innan år 1998 hade kass säkerhet där och kunde låta virus skrivas in där för att göra datorn oanvändbar (raderar bios eller ersätter det med en egen bios screen och säger till hårddiskar att skriva över sig själva var en av de jag läst om.)

virus kan idag sprida sig till usb minnen eller genom nätverket...
att windows nyckeln blir falsk är nog någon annan som reggat sitt windows med den nyckeln och då har en annan dator med samma nyckel
(och din kompis burk blivit upptäckt med samma nyckel som den nyregistrerade datorn någon annan stans och blivit med ditt windows är förfalskat) (man kan ringa microsoft om detta och få återställd kod.)

Det är dock inte något virus och det är flera saker än virus som gör datorn seg (fragmentering t ex (händer oavsett vad man gör med datorn och då är det defragmentering som gäller.) windows egna eller annat program T ex smart defrag från iobit som gäller.

(dåligt fungerande nätdel som ger för ojämn eller låg spänning till komponenterna kan ha med saken och göra också)
sedan kan en processor som går för varmt få datorn väldigt seg
(min cpu T ex om den går över 62c så klockar den ned sig ända ner till 800mhz om det behövs göras snabbt)
Klarar den inte av detta så stannar den på 800 mhz konstant för att hålla sig så sval som möjligt.
och för att hålla sig inom sina ström specifikationer 125w tdp är en visning av vad den kan dra enligt specifikationer och i en sval temperatur
(den stiger nämligen en bit med värmen och för att skydda moderkorten som är lite billigare så satte de gränsen där nere på 62c helt enkelt istället för att få tillverkare att göra tåligare M-atx moderkort för att klara processorerna.)

grafikkort kan också gå varma men då är det mer spel och möjligtvis program som använder sig av grafikkortet delvis för att hjälpa till med kraft när det behövs t ex photoshop eller blender kan använda grafikkortets kraft till en viss del.

sedan kan hårddiskar bli dåliga och långsamma också... (lite lotto att få hårddiskar som håller i fler år än 5 år liksom.)
om han har pengar och spendera på datorn säg till han att köpa en SSD disk för operativsystemet och lite vettigare processorkylare om han har originalkylaren. (att inte är en bärbar då heh då är det ssd disk som motverkar datorns seghet.)

säg även till honom att skanna efter virus någon gång i månaden tillsammans med att rensa lite med cccleaner och defragmentera sina hårddiskar (inte ssd disken om han har en sån redan.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Tack alla...Nä men då är det som jag tror(Vet) då... Jo SSD har han så. Ja det är bara att köra in nya filer så är det säker helt ok. Fan ta alla som håller på och glorifierar droger... Ser ju själv vad fan som händer. Jävla trist...allt är bara vanligt gräs, sånt som folk säger är helt ofarligt.

Nä nog pratat om det... men då var det nog i den ordningen som jag trodde.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Det är nog bara snack...

Förresten så skulle jag rekommendera honom att gå över till Mac...
Stället där inga virus existerar och bios inte kan bli kapat eftersom det inte finns något bios eller nycklar...

hah...

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Det är nog bara snack...

Förresten så skulle jag rekommendera honom att gå över till Mac...
Stället där inga virus existerar och bios inte kan bli kapat eftersom det inte finns något bios eller nycklar...

Jo då det finns och de har varit rejälare att få bort än windows virus vissa utav dem.

http://macviruscom.wordpress.com/apple-malware-descriptions/ googlade lite och hittade detta.

Gillar också att iphone's säkerhet sägs vara bra men ändå så kan de kapas på några sekunder om man surfar på fel ställe sochi var det katastrof T ex
Och att de sen ger ut nyheter om vart skadlig programvara kan ta sig in är ju jättesmart och göra innan de uppdaterar och får skydd mot den :P.

Android är inte så himla säkrare heller för den delen men där finns det lite lättare lösningar att ta backup på saker och få bort skadlig kod
och de går inte ut med vart skadlig programvara tar sig in utan släpper updates när de finns och nämner dem då i en kort mening.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Mac är väll säkert för den använder man inte till så mycket... Dyr... kan köpa både en lapptopp och en stationär med något extra till för samma peng. Vita lådor finns också till PC nuförtiden.

Avskyr vissa saker med MAC som hur dom målar in sig i hörn med egna film och musikformat som måste gå genom deras webbsida.

NEJ TACK

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Skrivet av Sweede:
Skrivet av mini-z1994:

Jo då det finns och de har varit rejälare att få bort än windows virus vissa utav dem.

http://macviruscom.wordpress.com/apple-malware-descriptions/ googlade lite och hittade detta.

Gillar också att iphone's säkerhet sägs vara bra men ändå så kan de kapas på några sekunder om man surfar på fel ställe sochi var det katastrof T ex
Och att de sen ger ut nyheter om vart skadlig programvara kan ta sig in är ju jättesmart och göra innan de uppdaterar och får skydd mot den :P.

Android är inte så himla säkrare heller för den delen men där finns det lite lättare lösningar att ta backup på saker och få bort skadlig kod
och de går inte ut med vart skadlig programvara tar sig in utan släpper updates när de finns och nämner dem då i en kort mening.

Ledsen, dåligt formulerat och fel ordval. Får skylla på att jag inte hade vaknat helt.
Hela min skola har iaf Mac, än så länge har ingen råkat ut för några virus och då har ändå nästan hela skolan brandväggen öppen.
Byggde ganska nyligen min första dator och laddade ner Cpu-z, dum som jag var så laddade jag ner det från något som hette softonic. Plötsigt kom det mindre trevliga annonser (porr, prostitution) i operativsystemet/skrivbordet.

Det var givetvis dumt gjort men det är fortfarande sant att det är betydligt ovanligare att råka ut för virus på mac

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Ledsen, dåligt formulerat och fel ordval. Får skylla på att jag inte hade vaknat helt.
Hela min skola har iaf Mac, än så länge har ingen råkat ut för några virus och då har ändå nästan hela skolan brandväggen öppen.
Byggde ganska nyligen min första dator och laddade ner Cpu-z, dum som jag var så laddade jag ner det från något som hette softonic. Plötsigt kom det mindre trevliga annonser (porr, prostitution) i operativsystemet/skrivbordet.

Det var givetvis dumt gjort men det är fortfarande sant att det är betydligt ovanligare att råka ut för virus på mac

Så bara för att du inte kan använda sunt förnuft så är Mac virusfri?

Permalänk
Medlem

Hahahahaha! Kunde inte låta bli och garva åt texten Nä, din kompis vet inte själv vad han ens snackar om

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Det är nog bara snack...

Förresten så skulle jag rekommendera honom att gå över till Mac...
Stället där inga virus existerar och bios inte kan bli kapat eftersom det inte finns något bios eller nycklar...

Fast de har ju motsvarande UEFI istället för BIOS som finns på nya PCs nu med. Dock är inte Mac-datorer förskonade från vanliga virus ska tilläggas, även om Mac-människor verkar tro det.

Jag har själv sett virus på Mac och Apple har själva släppt en fix för javascript-virus som kom förra året och smittade ner hundratusentals Mac:ar runt om i världen.

Permalänk
Skrivet av oTiuZ:

Hahahahaha! Kunde inte låta bli och garva åt texten Nä, din kompis vet inte själv vad han ens snackar om

har också stundtals svårt att hålla mig...

Fast min kompis mår periodvis inte bra och det är inte så jätteroligt. Villa bara ha mer kött på benen därav den startade tråden... Vill inte sätta ner foten och sen ha fel på den här killen Omnått smyger mellan och man har fel då är det rätt kört på någon som är paranoid. Kommer dock inte ge mig i i några längre diskussioner. kanske inte handlar om den här datorn... han mår kasst heltenkelt.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Modellören:

har också stundtals svårt att hålla mig...

Fast min kompis mår periodvis inte bra och det är inte så jätteroligt. Villa bara ha mer kött på benen därav den startade tråden... Vill inte sätta ner foten och sen ha fel på den här killen Omnått smyger mellan och man har fel då är det rätt kört på någon som är paranoid. Kommer dock inte ge mig i i några längre diskussioner. kanske inte handlar om den här datorn... han mår kasst heltenkelt.

Men om det är fallet så tycker jag du borde hjälpa han med att söka hjälp istället för att bevisa att han har fel angående sina delusions.
Lycka till

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

haha. tack för dagens skratt, med lite läsk på skärmen.
nu får jag gå och köpa en microfiberduk

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Det är nog bara snack...

Förresten så skulle jag rekommendera honom att gå över till Mac...
Stället där inga virus existerar och bios inte kan bli kapat eftersom det inte finns något bios eller nycklar...

hah...
http://macworld.idg.se/2.1038/1.437860/myten-om-den-sakra-mac...

Nja, Mac är inte mycket säkrare - det är dock än mindre andel som använder mac:ar. Men eftersom att ökningen av OSx användare ökar så ökar också virusen.
Kolla flashback viruset som låg osynlig i flera år på OSx enheter, inte ens Apple kunde åtgärda felet utan bad kunder köpa virusskydd för att skydda sig.

Nu senaste har det kommit fram att iOS aldrig haft en kompetent variant av säkeranslutning (SSL/TLS) tills 7.0.6. OSx har tydligen fortfarande det här problemet. Att inte ha en säker TLS/SSL anslutning är helt absurt.
http://9to5mac.com/2014/02/22/apple-patched-a-major-ssl-bug-i...
(Till er som inte förstår innebörden med HTTPS/FTPS/etc. så är det att anslutningen är krypterad med asymetriska nycklar. Om anslutningen inte är krypterad kan vem som helst i mellan ligga och lyssna på trafiken. Man kan även kopiera cookies som skickas och "lura" servern genom att kapa dessa cookies, easy access till alla sidor som använder sessioner!)

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Skrivet av WongFeiHung:

Men om det är fallet så tycker jag du borde hjälpa han med att söka hjälp istället för att bevisa att han har fel angående sina delusions.
Lycka till

Hmm vem säger att han inte har hjälp?

Det har han redan massor av...professionellt.

/eller därmed inte sagt att det är bra alla gånger i dag... Likagärna kan man få en burk piller och bli hemskickad. Så ser det ut i dag tyvärr... under dagen regering och den förra.

I dag har man bara tur att få rätt hjälp och det är som ett lotteri. Visst borde han få hjälp med det men... vetifan...faktiskt.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk

Ok.

Det var några loggar i Windowskattalogen som dom där hackerserna lagt textfiler där dom pratar med varandra. Tidigare har han pratat om detta och säger att dom säger att bland annat ja det är otroligt att någon lämnar datorn öppen... Detta är vad min kompis tidigare påstått.

Pratade med honom nyss...han låter glad och så säger han så här: han gick igenom dom där textloggarna... hittar emailadess till dom och mailar där han säger att nä nu vill jag ha tillbaka datorn. Sen säger han så här: det rasslade till i datorn och nu kan jag använda den.

Givetvis så fortsätter han att tjata om det där med kapat BIOS och Grafikkort. jag säger att blås ut allt och lägg ett nytt windows...

Kan det vara nån granne som hackat sig in via hanns trådlösa nätverk och laggt någon på datorn som segar ner den...och sen driver med honom? frågar bara för att utesluta det ena och andra.

Är fan orolig för min kompis på riktigt.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Ok.

Det var några loggar i Windowskattalogen som dom där hackerserna lagt textfiler där dom pratar med varandra. Tidigare har han pratat om detta och säger att dom säger att bland annat ja det är otroligt att någon lämnar datorn öppen... Detta är vad min kompis tidigare påstått.

Pratade med honom nyss...han låter glad och så säger han så här: han gick igenom dom där textloggarna... hittar emailadess till dom och mailar där han säger att nä nu vill jag ha tillbaka datorn. Sen säger han så här: det rasslade till i datorn och nu kan jag använda den.

Givetvis så fortsätter han att tjata om det där med kapat BIOS och Grafikkort. jag säger att blås ut allt och lägg ett nytt windows...

Kan det vara nån granne som hackat sig in via hanns trådlösa nätverk och laggt någon på datorn som segar ner den...och sen driver med honom? frågar bara för att utesluta det ena och andra.

Är fan orolig för min kompis på riktigt.

Att virus/malware-makare kapar datorer är ju inget nytt direkt. Det har hänt både min kompis flickvän, min syster och min far. Oftast ha den skadliga koden kommit in genom att en "varningsruta" dykt upp medans offret surfar på nätet. Varningsrutan som egentligen är en pop-up ser hyffsat legitim ut för en ovan användare, och meddelandet är oftast att "Ditt virusskydd har upptäckt X antal skadliga filer på din dator. Klicka OK för att skydda dig." Varpå offret klickar på knappen och virus/malware tar sig in. Efter detta brukar datorn bli förpestad med varningsrutor, allt går långsamt, filkopiering förhindras osv. I rutorna som dyker upp finns oftast länkar till hur man ska ta bort skiten, givetvis genom att betala in en summa pengar någonstans så att man får ett verktyg för att rensa datorn. Antivirusprogram och anti malware diton brukar inte kunna rå på detta av någon anledning.
Samtliga gånger har en formatering samt ominstallation varit enda hjälpen.

Jag tvivlar på att man ens får hjälp om man betalar pengar till kaparna.
Jag tvivlar ännu mer på att man som okunnig användare lyckas hitta deras e-postadress.
Jag tvivlar Ännu mer på att man helt enkelt bara kan maila kaparna och att de då helt sonika tar bort skiten.
Jag tvivlar Mest på att det rasslade i datorn, och sen blev allt bra

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Prova att slå med hammare i datorn, det gjorde jag en gång fungerade perfekt. Om det inte skulle fungera kan du prova att hälla majonäs på den istället.

Permalänk
Skrivet av Zero Cool:

Att virus/malware-makare kapar datorer är ju inget nytt direkt. Det har hänt både min kompis flickvän, min syster och min far. Oftast ha den skadliga koden kommit in genom att en "varningsruta" dykt upp medans offret surfar på nätet. Varningsrutan som egentligen är en pop-up ser hyffsat legitim ut för en ovan användare, och meddelandet är oftast att "Ditt virusskydd har upptäckt X antal skadliga filer på din dator. Klicka OK för att skydda dig." Varpå offret klickar på knappen och virus/malware tar sig in. Efter detta brukar datorn bli förpestad med varningsrutor, allt går långsamt, filkopiering förhindras osv. I rutorna som dyker upp finns oftast länkar till hur man ska ta bort skiten, givetvis genom att betala in en summa pengar någonstans så att man får ett verktyg för att rensa datorn. Antivirusprogram och anti malware diton brukar inte kunna rå på detta av någon anledning.
Samtliga gånger har en formatering samt ominstallation varit enda hjälpen.

Jag tvivlar på att man ens får hjälp om man betalar pengar till kaparna.
Jag tvivlar ännu mer på att man som okunnig användare lyckas hitta deras e-postadress.
Jag tvivlar Ännu mer på att man helt enkelt bara kan maila kaparna och att de då helt sonika tar bort skiten.
Jag tvivlar Mest på att det rasslade i datorn, och sen blev allt bra

Asså jag är helt på din linje...Detta är ungefär vad som hänt och det är precis det jag vill göra/skulle gjort om datorn var min och något pinnhuvud vart och pillat med den. För mig är det ganska enkelt... inte för honom.

i går sa jag bara nej det där går inte och så funkar det inte men han ger sig inte. blev mer sur på mig "eftersom att jag inte fattar" och ifrågasätter. Han satt vid datorn och pillade i typ 6 timmar och lyder nog uppmaningar medan jag satt i köket och pratade och hade trevligt med sambon... det blir nog som jag trott... han kommer att hålla på och sura och hålla i ett par veckor och vara glad när han tror att han fixat något.

Senariet i går var ju att den var lite piggare och han sa bara glatt jap...han satte och bytte ut alla lösenord bland annat. Sen blev den seg igen.

Han pratade om att han nog köper nytt grafikkort eftersom att den är infekterad, sen sa han också en hel del annat...bland annat ovan nämnt i tidigare poster... Suck.

Tack för support. lite chockad att ha en vänn som böjar snacka så här... helt förståeligt om morsan och den generationen börjar snacka åt det där hållet men...

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Jag har raderat en meme-bild.

Permalänk
Medlem

Din kompis låter som en amfetaminist.