RockFord Fosgate T1 Power, baslåds bygge.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag blir bara förundrad över hur du tänker bygga, du verkar inte vilja lära dig teori vilket krävs om du ska bygga och det ska ha en chans att låta bra.
Du berättar inte heller hur hela systemet ska se ut och bygga ett system med en 15" bilbas och sedan "diskanter" utan att ha något som spelar mellanregistret är så konstigt att det inte går att inte reagera på det och du har ju skrivit ett par andra ljudtrådar som också varit väldigt konstiga.

Du bör lära dig teoribitarna om du ska bygga, åtminstone hur grundprinciperna ska tillämpas, du bör förstå varför du behöver ett delningsfilter och något som spelar mellanregister, du behöver inte kunna räkna ut och simulera allt perfekt men du bör förstå principerna för "varför" annars lär det bli problem med att saker går sönder och/eller dåligt ljud.

Ja men om jag nu ska veta hur mycket mdf skriva jag ska beställa tills på fredag nästa vecka så hinner jag kanske inte plugga på det? och har även för mycket annat att göra i skolan. Därför frågade jag om en ritning, jag hittade en själv till slut och följde den, och vadå behöver öva på för att bygga? Bygga kan jag men jag vet inte exakt hur många liter just denna basen behöver...
Tack så mycket för hjälpen iaf, och jag ska skaffa ett par sådana här liknande, (http://www.hifiklubben.se/Search/?q=CVXLS6BK)

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem

Ta måtten på lådan du fick med, även rörmått om den är portad så kan jag kika vad det är för nått.

Tycker också att du borde överväga att bygga lådan jag länkade som iaf. är anpassad för inomhusbruk och isf. bygga en ny billåda om 3år när det blir aktuellt och du faktiskt vet till vilken bil du ska ha den.

mvh

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Rekordmedlem

Du är lite för hetsig med byggandet, ta dig tid och lär dig teorigrunderna, det tar mindre än 1 minut att räkna ut en enkel baslåda om du vet hur du ska använda ett beräkningsprogram och du har T/S parametrarna.
Det går även rätt fort att göra ett enkelt filter som kanske inte ger jättebra ljud men det skyddar iallafall delarna så de inte går sönder.
Vill du inte lära dig teoribiten bör du köpa färdigbyggda saker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

fuck this, nu har jag redan beställt materialet och jag lovar att det kommer bli bra, det står inget om att lådan inte ska funka innomhus...

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

fuck this, nu har jag redan beställt materialet och jag lovar att det kommer bli bra, det står inget om att lådan inte ska funka innomhus...

Okej okej,

Självklart du som har sista ord då det är dina grejjer.

Lådan du tänker bygga spelar även inomhus, i en bil har du dock massor av förstärkning i djupbasen och därför behöver man inte bygga in det i en billåda.
77liters lådan har en "boost" vid 40-50hz men spelar knappt ner till 30hz vilket gör att du kommer missa mycket av svepen i Dubstep tex.
Risken finns också att du fysiskt bottnar ur basen om det kommer svep neråt 20hz när du spelar högt.

ha d fint

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem

Håller med qaffe, du bör lära dig teori. Jag var i din sits en gång i tiden för många år sedan. Jag kontaktade lokala biblioteket och dom lyckades låna hem Loudspeaker Cookbook åt mig, boken som länkades tidigare i tråden. Jag fick ha den i två veckor och jag hann lära mig otroligt mycket under den tiden. Tror det kostade 10 eller 20kr att fjärrlåna från Karlstad.

Vill du få ut maximal prestanda ur dina prylar så lägg ner några timmar på att lära dig teori. Det gör en jäkla skillnad om man har en bra uträknad låda eller om man har en dålig låda. Det är natt och dag skillnad.

Dessutom så bör du delar både basar och toppar med delningsfilter. Rekommenderar MiniDSP, billig DSP med massor av funktioner. Du kan använda den både som filter och EQ. Lätt att använda också.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Tha_Car:

Okej okej,

Självklart du som har sista ord då det är dina grejjer.

Lådan du tänker bygga spelar även inomhus, i en bil har du dock massor av förstärkning i djupbasen och därför behöver man inte bygga in det i en billåda.
77liters lådan har en "boost" vid 40-50hz men spelar knappt ner till 30hz vilket gör att du kommer missa mycket av svepen i Dubstep tex.
Risken finns också att du fysiskt bottnar ur basen om det kommer svep neråt 20hz när du spelar högt.

ha d fint

Men den lådan jag ska bygga är 92L hur funkar det då?
tack dsm

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Håller med qaffe, du bör lära dig teori. Jag var i din sits en gång i tiden för många år sedan. Jag kontaktade lokala biblioteket och dom lyckades låna hem Loudspeaker Cookbook åt mig, boken som länkades tidigare i tråden. Jag fick ha den i två veckor och jag hann lära mig otroligt mycket under den tiden. Tror det kostade 10 eller 20kr att fjärrlåna från Karlstad.

Vill du få ut maximal prestanda ur dina prylar så lägg ner några timmar på att lära dig teori. Det gör en jäkla skillnad om man har en bra uträknad låda eller om man har en dålig låda. Det är natt och dag skillnad.

Dessutom så bör du delar både basar och toppar med delningsfilter. Rekommenderar MiniDSP, billig DSP med massor av funktioner. Du kan använda den både som filter och EQ. Lätt att använda också.

jag fattar nada, jag SKA PLUGGA HAR JAG SAGT men jag har tyvär inte tid just nu! jag har vart extremt noga när jag har bet dom jag har köpt mdf skivorna av att såga dom, jag har vart extrems noga med mm osv

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Men den lådan jag ska bygga är 92L hur funkar det då?
tack dsm

Har faktiskt knappat in båda lådorna och de är avstämda på samma sätt, peakar 40hz.
Det går att sätta längre rör i 92L lådan men då spelar den mycket lägre volymmässigt.

Kort sagt så spelar en billåda Hardstyle högt inomhus men har problem med djupare bas.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Skrivet av Tha_Car:

Har faktiskt knappat in båda lådorna och de är avstämda på samma sätt, peakar 40hz.
Det går att sätta längre rör i 92L lådan men då spelar den mycket lägre volymmässigt.

Kort sagt så spelar en billåda Hardstyle högt inomhus men har problem med djupare bas.

Okej, men det funkar fin fint sen när jag skaffar bil då? eller det beror väll på vad jag har för bil förstås..

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rasmusen98:

Okej, men det funkar fin fint sen när jag skaffar bil då? eller det beror väll på vad jag har för bil förstås..

Du kommer nog att bygga en låda som passar till bilens mått om det ska bli bra, man anpassar ju lådan så den får plats, volymen kan ju vara konstant även om man ändrar måtten på väggarna.
Det är för det mesta rätt opraktiskt att bara ställa in en "oanpassad" 4 kantig låda, den blir dels svår att fästa och den kan ju ta upp ett alldeles för stort utrymme eller inte rymmas alls.

Jag har byggt seriöst i bil 2 ggr och ena gången blev det så att jag bytte ut baksätets ryggstöd helt mot en baffel som såg ut som och kläddes med samma tyg som bilens inredning.
Andra gången var det i en kombi och då ersatte jag hatthyllan med en baffel med uppåtriktade basar och topparna som satt i samma låda var uppvinklade och såg ut som en sorts nackstöd.
Inget av byggena syntes som billjudsbyggen utan smälte in tämligen osynligt även om det var "stort" och de hade definitivt inga 4 kantiga standardlådor utan det var rätt mycket pyssel med att få det att smälta in så det både skulle bli osynligt och sitta fast och låta bra.

Jag gillar inte billjud som syns och ser ut som blinkande plastleksaker utan tycker att det ska matcha bilen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

jag fattar nada, jag SKA PLUGGA HAR JAG SAGT men jag har tyvär inte tid just nu! jag har vart extremt noga när jag har bet dom jag har köpt mdf skivorna av att såga dom, jag har vart extrems noga med mm osv

Har du inte tid att lära dig teori så kanske det är bättre att vänta en vecka eller två med bygget?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kommer nog att bygga en låda som passar till bilens mått om det ska bli bra, man anpassar ju lådan så den får plats, volymen kan ju vara konstant även om man ändrar måtten på väggarna.
Det är för det mesta rätt opraktiskt att bara ställa in en "oanpassad" 4 kantig låda, den blir dels svår att fästa och den kan ju ta upp ett alldeles för stort utrymme eller inte rymmas alls.

Jag har byggt seriöst i bil 2 ggr och ena gången blev det så att jag bytte ut baksätets ryggstöd helt mot en baffel som såg ut som och kläddes med samma tyg som bilens inredning.
Andra gången var det i en kombi och då ersatte jag hatthyllan med en baffel med uppåtriktade basar och topparna som satt i samma låda var uppvinklade och såg ut som en sorts nackstöd.
Inget av byggena syntes som billjudsbyggen utan smälte in tämligen osynligt även om det var "stort" och de hade definitivt inga 4 kantiga standardlådor utan det var rätt mycket pyssel med att få det att smälta in så det både skulle bli osynligt och sitta fast och låta bra.

Jag gillar inte billjud som syns och ser ut som blinkande plastleksaker utan tycker att det ska matcha bilen.

Ja det är klart att det ska matcha bilen men det eftersom rockford fosgate har gjort denna beskrivningen själva och dom säger att det är med denna lådan man får ut mest kraft så litar jag nog mer på dom än er?
Men tack så mycket för hjälpen, lådan ska jag trä på högtalartyp på så att den pasar den mörka inredningen i bilen sen.

Skrivet av Kalium:

Har du inte tid att lära dig teori så kanske det är bättre att vänta en vecka eller två med bygget?

För sent :/

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Skrivet av Rasmusen98:

Ja det är klart att det ska matcha bilen men det eftersom rockford fosgate har gjort denna beskrivningen själva och dom säger att det är med denna lådan man får ut mest kraft så litar jag nog mer på dom än er?

Inom rimliga gränser är det inga problem att ändra lådans proportioner så länge innervolymen blir densamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

fuck this, nu har jag redan beställt materialet och jag lovar att det kommer bli bra, det står inget om att lådan inte ska funka innomhus...

Varför ber du om råd och sedan struntar du TOTALT i alla tips du får????

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Varför ber du om råd och sedan struntar du TOTALT i alla tips du får????

För att jag först inte visste hur jag skulle göra, sen så hittade jag rockfords egna ritning och sket i er...

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem

Det är inte alltid som tillverkarens rekommendation är bäst. Jag skulle personligen aldrig enbart lita på tillverkarens rekommendation. Jag skulle göra egna simuleringar och anpassa lådan till mina egna önskemål och sedan utifrån det bygga lådan.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem

Även om man bygger efter RFs ritning och den ger det bästa möjliga ljudet så är det ju inte säkert att lådan passar i bilen och då är den inget värd ändå
Att sätta sig in i grunderna så pass att man åtminstone kan räkna fram en låda/avstämning är nog det minsta man ska göra om man ska bygga själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Dessutom, bygger man en låda som är tänkt att användas i bil så låter den ofta dåligt i ett hus. Detta för att man siktar efter en annorlunda tonkurva för att passa en bil (litet utrymme) jämfört med hus (stort utrymme). Så RF-lådan kanske ger en bra tonkurva för bilbruk men den kommer låta svindåligt inomhus.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Dessutom, bygger man en låda som är tänkt att användas i bil så låter den ofta dåligt i ett hus. Detta för att man siktar efter en annorlunda tonkurva för att passa en bil (litet utrymme) jämfört med hus (stort utrymme). Så RF-lådan kanske ger en bra tonkurva för bilbruk men den kommer låta svindåligt inomhus.

Det tror inte jag. Lådan i databladet verkar vara en helt traditionell 'max flat'-avstämning vid 30 Hz, volymen verkar väl anpassad till elementet (om mycket dämpningsmaterial används -- databladet nämner inte något om detta).

(Däremot är det helt sant att bilbasar ofta är designade för att leverera mer tjoff på bekostnad av rak frekvensgång och djupbas. Det här verkar dock inte vara en av dem.)

Permalänk

Till TS, lyssna på mrqaffe och Kalium istället för att bli sur så blir det säkert skitbra ska du se

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Det tror inte jag. Lådan i databladet verkar vara en helt traditionell 'max flat'-avstämning vid 30 Hz, volymen verkar väl anpassad till elementet (om mycket dämpningsmaterial används -- databladet nämner inte något om detta).

(Däremot är det helt sant att bilbasar ofta är designade för att leverera mer tjoff på bekostnad av rak frekvensgång och djupbas. Det här verkar dock inte vara en av dem.)

Har du provat simulera nån av lådorna från databladet?
Både 77'an och 92'an gör samma sak med skillnaden att 92'an peakar ett par Db högre.

Här är en bild på simulering med 92L lådan.
Porten är som i databladet 16,5x3tum med längden 26tum.
Simuleringen säger fb 36Hz och f3 30Hz:

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Skrivet av Tha_Car:

Har du provat simulera nån av lådorna från databladet?

Oj, har jag kollat på fel datablad? Jag hittar inte någon 92-literslåda.

Jag simulerade med parametrarna för TID215 i föreslagen portad låda (volym: 75,32 liter, en port med diameter 10,16 cm och längd 25,4 cm). Databladet saknade lite information, så jag fick räkna baklänges från Vas och Sd för att få fram Cms. BL-produkten gick inte att få fram, så jag snodde helt fräckt motsvarande siffra från en Dayton-bas. Så länge Thiele/Small-parametrarna finns angivna borde det inte vara något problem att räkna på frekvensgång.

Sedan stoppade jag in hela härligheten i ett onlineverktyg. Med 75,32 liters tom låda finns en hyggligt störande puckel på grund av portens höga avstämning. Om man fyller lådan med dämpning sänks Q-värdet på resonansen och samtidigt ökar isotermiseringen i lådan. Bägge dessa effekter slätar ut puckeln, så slutresultatet blir nog inte alls tokigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Oj, har jag kollat på fel datablad? Jag hittar inte någon 92-literslåda.

Jag simulerade med parametrarna för TID215 i föreslagen portad låda (volym: 75,32 liter, en port med diameter 10,16 cm och längd 25,4 cm). Databladet saknade lite information, så jag fick räkna baklänges från Vas och Sd för att få fram Cms. BL-produkten gick inte att få fram, så jag snodde helt fräckt motsvarande siffra från en Dayton-bas. Så länge Thiele/Small-parametrarna finns angivna borde det inte vara något problem att räkna på frekvensgång.

Sedan stoppade jag in hela härligheten i ett onlineverktyg. Med 75,32 liters tom låda finns en hyggligt störande puckel på grund av portens höga avstämning. Om man fyller lådan med dämpning sänks Q-värdet på resonansen och samtidigt ökar isotermiseringen i lådan. Bägge dessa effekter slätar ut puckeln, så slutresultatet blir nog inte alls tokigt.

Du har inte kollat lufthastigheten i den porten ?
Kommer han att spela basen fullt ut så kommer han att få blåsljud.

Permalänk
Medlem

Här är länken till Rockfords Box advisor.
Om det inte är förvalt så är det Power T115D2 som TS har.
Rullar du ner till Vented förslaget så finns där en flik "Woofer quantity" där du kan välja"powerful enclosure" vilken är vad TS bestämt sej för att bygga.

TS för T115D2/4 finns här Power T115

mvh

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Skrivet av micke7406:

Kommer han att spela basen fullt ut så kommer han att få blåsljud.

Ja.

Permalänk
Skrivet av Tha_Car:

Här är länken till Rockfords Box advisor.
Om det inte är förvalt så är det Power T115D2 som TS har. TS för T115D2/4 finns här Power T115

Aha, det förklarar saken. Och nej, den där lådan såg inte alls rolig ut. Edit: Jag skulle rekommendera ungefär dubbla längden på portarna -- kan det vara så att någon av herrarna Rockford och Fosgate valt längden baserat på en ensam port?

Permalänk

TS är väl fjortis och bara ska ha untzuntz som skramlar i hans 740 så låt han bygga som han vill det dunkar nog på bra

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Det är inte alltid som tillverkarens rekommendation är bäst. Jag skulle personligen aldrig enbart lita på tillverkarens rekommendation. Jag skulle göra egna simuleringar och anpassa lådan till mina egna önskemål och sedan utifrån det bygga lådan.

Okej, men tyvärr så har jag redan beställt materialet, jag får se om det blir bra eller inte, om inte så åter kommer jag tack för hjälpen.

Skrivet av mrqaffe:

Även om man bygger efter RFs ritning och den ger det bästa möjliga ljudet så är det ju inte säkert att lådan passar i bilen och då är den inget värd ändå
Att sätta sig in i grunderna så pass att man åtminstone kan räkna fram en låda/avstämning är nog det minsta man ska göra om man ska bygga själv.

Jo men den lådan kommer att passa i den bilen jag vill ha, om inte så bygger jag om den då.

Skrivet av Kalium:

Dessutom, bygger man en låda som är tänkt att användas i bil så låter den ofta dåligt i ett hus. Detta för att man siktar efter en annorlunda tonkurva för att passa en bil (litet utrymme) jämfört med hus (stort utrymme). Så RF-lådan kanske ger en bra tonkurva för bilbruk men den kommer låta svindåligt inomhus.

Det är möjligt att den låter sämre innomhus och jag har flyttat ner i källaren för att kunna lyssna på musik på nätterna osv, och ljudet stuttsar mycket sämre här nere, alla mina högtalare lät bättre uppe. jag förväntar mig inte piss mycket utav detta, Jag tror som dig att det säkert låter sämre innomhus än i en bil men jag ska ha det i bilen sen ju?

Skrivet av waspen123:

Till TS, lyssna på mrqaffe och Kalium istället för att bli sur så blir det säkert skitbra ska du se

Ja jag försöker, men har redan beställt materialet. :/

Skrivet av Tha_Car:

Här är länken till Rockfords Box advisor.
Om det inte är förvalt så är det Power T115D2 som TS har.
Rullar du ner till Vented förslaget så finns där en flik "Woofer quantity" där du kan välja"powerful enclosure" vilken är vad TS bestämt sej för att bygga.

TS för T115D2/4 finns här Power T115

mvh

Japp det är exakt den ritningen jag kör på ( Powerful Enclosure 92L )

Skrivet av SimpanDirr:

TS är väl fjortis och bara ska ha untzuntz som skramlar i hans 740 så låt han bygga som han vill det dunkar nog på bra

Haha, njae. Saker i bilen kommer nog att skramla men inte basen hoppas jag inte ^^. Min kusin kör runt med en sönder trimmad saab med en dålig 12" kenwood allt skramlar sönder. ^^

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Rekordmedlem

Detta har inget med basbygget att göra men man brukar vilja undvika att ljudet studsar i rummet för det är något som försämrar det rejält, du bör försöka få in mer textilier i rummet och se till att bli av med alla släta ytor, in med bokhyllor med böcker och möbler, och räcker inte det får du dämpa tex med markskiva elerl vanlig mineralull, det är inte så dyrt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.