blir snart galen på bredbands bolaget internet

Permalänk
Avstängd

blir snart galen på bredbands bolaget internet

Hej, som några kanske vet så har vi vårt hushåll haft problem med bredbands bolaget sedan förre året, internet började fungera dåligt för min pappa så han kontaktade dem dem bytte modem enda sedan dess har internet fungerat uselt för mig också.

Vi har nu bytt modem runt 3 gånger, bredbandsbolaget själva säger att dem se att det är fel eftersom dem ser det själv, sista gången vi bytte modem eller router var för 2 veckor sedan ungefär internet fungerade "ok" ett litet tag sen gick det ner till 0 igen min pappa har fått sms att dem fortfarande jobbar på att försöka fixa det dem har haft tekniker här och ALLT.

Internet kan antingen fungera halvt, sidor tar runt 1 min att ladda och laddar totalt trasiga bilder laddar inte eller så kan det vara totalt dött då bara program som skype fungerar men inte steam, väntar jag lite och kör refresh på en sida så kommer det tillslut.

Nu till problemet jag KAN INTE leva utan internet, eftersom det jag gör på youtube mitt "jobb" behöver internet så jag är TVINGAD att köra 4g genom min telefon och jag har en gräns på runt 1 gb på mitt tele 2 abbonemang, sen kostar varje extra 500 mb runt 40 kr.

förra månaden fick jag en räkning på 2000.kr

Och nu har det börjat igen jag har flera gånger svarat "500" på smsen jag får, och det bara idag jag blir GALEN på detta jag kommer snart bli totalt ruinerad

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att brygga modemet du fått av BBB och använda en egen router för att se om det hjälper?

EDIT: glömde fråga om du kör med kabel eller trådlöst till datorn.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Avstängd

Fungerar det dåligt på alla datorer mobiler?
Vilken hastighet betalar du för?
Vilken hastighet får du med bredbandskollen?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Lite off topic men om du vill spara lite pengar på telefonräkningen så kan du köpa detta med obegränsad mobilsurf i två månader och använda i en mobil för att dela ut internet till datorn tills du lyckats lösa problemen.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mange43:

Fungerar det dåligt på alla datorer mobiler?
Vilken hastighet betalar du för?
Vilken hastighet får du med bredbandskollen?

jag har 24 mbit jag får runt 12 mbit

Skrivet av Mange43:

Fungerar det dåligt på alla datorer mobiler?
Vilken hastighet betalar du för?
Vilken hastighet får du med bredbandskollen?

ja det fungerar dåligt på alla datorer jag kör kabel

Permalänk
Skrivet av zzcool:

jag har 24 mbit jag får runt 12 mbit

ja det fungerar dåligt på alla datorer jag kör kabel

Temporär lösning medans bredbandsbolaget fixar det, om du har laptop gå till biblioteket.

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Avstängd

Något du kan testa som hjälpte mig (jag har oxå BBB) Ring till dom och säg att dom ska strypa din hastighet till 13.5 mbit.Lustiga är att bbb har något eget mätsystem på vad kunden får i verkligheten.Så får du 12 mbit så säger dom säkert att du får ca 14 mbit.För mig va problemet att dom försökte pressa ut 24 mbit i telekablarna,med resultat av ständiga down perioder.Så nu har dom låst hastigheten till 16 mbit och jag får ut ca 14 mbit. Och det funkar klockrent.Kanske ej hjälper dig men ge det ett försök

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd

nu fortsätter det jag har försökt använda kabel får köra refresh runt 5 gånger tills en sida laddar rätt

det är svårt att beskriva hur frustrerande detta är

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

nu fortsätter det jag har försökt använda kabel får köra refresh runt 5 gånger tills en sida laddar rätt

det är svårt att beskriva hur frustrerande detta är

Någon form av kompensation borde ni ha rätt till då ni inte får den kvaliteten ni betalar för, kolla med BBB om detta när problemet väl är löst så tror jag nog att dom är med på att ersätta er för era problem

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk

Ibland kan det hjälpa att begränsa sin egen hastighet. Om det finns någon sådan inställning i den utrustning du använder (modem, router) så aktivera den och sätt den hyfsat lågt. Alternativt kan man installera programvara på sin datorn med samma funktionalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Något du kan testa som hjälpte mig (jag har oxå BBB) Ring till dom och säg att dom ska strypa din hastighet till 13.5 mbit.Lustiga är att bbb har något eget mätsystem på vad kunden får i verkligheten.Så får du 12 mbit så säger dom säkert att du får ca 14 mbit.För mig va problemet att dom försökte pressa ut 24 mbit i telekablarna,med resultat av ständiga down perioder.Så nu har dom låst hastigheten till 16 mbit och jag får ut ca 14 mbit. Och det funkar klockrent.Kanske ej hjälper dig men ge det ett försök

Jag hade också BBB förut med exakt samma problem och lösning som du gjorde. På 12Mbit gick det utmärkt, men med 24Mbit gick det inte alls.

@TS, Om inte ledningarna har den kapaciteten som man pressar får man inte ut någonting. Vet inte exakt vad det beror på men så är det.
Be dom sänka hastigheten till 12Mbit och kolla om det fungerar bättre. Det var i alla fall lösningen för mig och många andra som t.ex Mange43

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Rekordmedlem

Varför skaffar du inte en egen företagsanslutning om det är "ditt jobb" ?
Det låter hursomhelst underligt om du använder adsl för en massa uppladdning,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

vill skicka ett mail till dem MEN NEJ dem har ingen mail adress får försöka ringa och be dem strypa hastigheten

här har vi min anslutning i sin naturliga miljö lägg märke till steam offline

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zzcool:

vill skicka ett mail till dem MEN NEJ dem har ingen mail adress får försöka ringa och be dem strypa hastigheten

här har vi min anslutning i sin naturliga miljö lägg märke till steam offline

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/t31/19...

Det går att maila enligt deras hemsida
Maila oss:
kundarende@bredband.com
för kundserviceärenden eller
supportarende@bredband.com
för support.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

I feel you. Hade liknande problem med BBB fast vårt bredband och telefoni bara försvann från ingenstans. Efter 3 veckor lyckades dom fixa det... Har också haft problem med att jag inte kan gå in i sidor fast skype funkar. Helt sick BBB.

Permalänk
Medlem

Har du testat att ansluta till trådlösa med telefonen och sedan dela internet från telefonen till datorn?
Om det funkar så kommer du runt problemet med 1gb gränsen iaf.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det går att maila enligt deras hemsida
Maila oss:
kundarende@bredband.com
för kundserviceärenden eller
supportarende@bredband.com
för support.

tack ska försöka maila dem då

en ny kul bild

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kollat om det är dns servern som strular?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du kollat om det är dns servern som strular?

Får lite sådana vibbar.
Testa att dra iväg några pings i cmd till google.com och se hur de kommer fram eller inte.
Därefter testa pinga "8.8.8.8" som sagt nedan för att se om detta fungerar bättre.
Cmd --> ping google.com -t
Cmd --> ping 8.8.8.8 -t
För att rensa dns cachen skriv ipconfig /flushdns.
Du borde även testa byta DNS server till googles som då är just 8.8.8.8.
Det gör du genom att högerklicka på din nätverksadapter > egenskaper > markera ipv4, tryck egenskaper igen > ange sedan dns server adress manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyoln:

Får lite sådana vibbar.
Testa att dra iväg några pings i cmd till google.com och se hur de kommer fram eller inte.
Cmd --> ping google.com -t
Kan även testa --> ipconfig /flushdns

Borde han inte använda en ip istället om det skulle vara fel på DNS:en?
t.ex. "ping 8.8.8.8 -t"

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ponanmsi:

Borde han inte använda en ip istället om det skulle vara fel på DNS:en?
t.ex. "ping 8.8.8.8 -t"

får oftast fel meddelande om "dns servern"

eftersom jag inte kan mycket om detta lust att göra en dum steg guide hur jag gör detta steg för steg

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zzcool:

får oftast fel meddelande om "dns servern"

eftersom jag inte kan mycket om detta lust att göra en dum steg guide hur jag gör detta steg för steg

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-tcp-ip-sett...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

får oftast fel meddelande om "dns servern"

eftersom jag inte kan mycket om detta lust att göra en dum steg guide hur jag gör detta steg för steg

Öppna start och sök på "cmd" och öppna det, skriv sedan "ping 8.8.8.8 -t" i fönstret och låt det köra i kanske en timme, tryck sedan Ctrl + C och se hur många procent du får på "Lost" (med en bra uppkoppling brukar man få 0%) om du får hög procent så betyder det att det inte är DNS:en som är felet.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk

Du skriver att "BBB ser att det är fel", det betyder att det blir fel i länken mellan modem och dslam (telestationen), rimligtvis så blir det en massa CRC-fel i trafiken vilket leder till omsändningar och i slutänden sämre hastighet för dig.
Beroende på graden av felöverföringar så kan det här innebära allt från knappt märkbart till i praktiken helt tvärstopp.

Fel på DNS-servern är bara trams, att felmeddelanden om DNS-servern är vanligt förekommande är för att DNS-servern är det första som datorn försöker kontakta när du skall in på en webbsida, felet här är att det mesta av trafiken "försvinner" men det gäller inte enbart trafiken till och från DNS-servern.

Att sänka hastigheten kan vara ett sätt att komma runt problemet, men det är inte en lösning på problemet då hastighetssänkningen endast gör så att man inte sänder data på de frekvenser som har störningar, lösningen på problemet är snarare att skicka ut en skanovatekniker som åtgärdar den dåliga skarv eller ärgade kronekoppling som ofta orsakar felet.

Det är också vanligt att felet finns i kundmiljön i form av t.ex. förlängningssladdar eller felaktigt kopplade telefonjack, det kommer BBB att kunna hjälpa dig att ta reda på om du ringer dem, och mitt tips är alla gånger att ringa, det kommer att göra det mycket snabbare och enklare för BBB att dokumentera den felsökning som behövs för att de skall kunna skicka ut skanova.

Gällande vad du har rätt till i form av ersättning så regleras det av användaravtalet, du har rätt att få tillbaka det du betalat för tjänsten under tiden från att du felanmält problemet tills dess att det blivit löst. Ersättning för din mobilräkning på 2000:- är inget du kan kräva men en gratis månad eller liknande som plåster på såren är vanligt förekommande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zzcool:

Hej, som några kanske vet så har vi vårt hushåll haft problem med bredbands bolaget sedan förre året, internet började fungera dåligt för min pappa så han kontaktade dem dem bytte modem enda sedan dess har internet fungerat uselt för mig också.

Vi har nu bytt modem runt 3 gånger, bredbandsbolaget själva säger att dem se att det är fel eftersom dem ser det själv, sista gången vi bytte modem eller router var för 2 veckor sedan ungefär internet fungerade "ok" ett litet tag sen gick det ner till 0 igen min pappa har fått sms att dem fortfarande jobbar på att försöka fixa det dem har haft tekniker här och ALLT.

Internet kan antingen fungera halvt, sidor tar runt 1 min att ladda och laddar totalt trasiga bilder laddar inte eller så kan det vara totalt dött då bara program som skype fungerar men inte steam, väntar jag lite och kör refresh på en sida så kommer det tillslut.

Nu till problemet jag KAN INTE leva utan internet, eftersom det jag gör på youtube mitt "jobb" behöver internet så jag är TVINGAD att köra 4g genom min telefon och jag har en gräns på runt 1 gb på mitt tele 2 abbonemang, sen kostar varje extra 500 mb runt 40 kr.

förra månaden fick jag en räkning på 2000.kr

Och nu har det börjat igen jag har flera gånger svarat "500" på smsen jag får, och det bara idag jag blir GALEN på detta jag kommer snart bli totalt ruinerad

3GB kostar 149 kr extra hos Tele2. Pengar verkar inte vara ett problem för dig. Skaffa en 4G surf !med 100GB i månad för 399 kr hos Tre. 4g sticka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon2110:

3GB kostar 149 kr extra hos Tele2. Pengar verkar inte vara ett problem för dig. Skaffa en 4G surf !med 100GB i månad för 399 kr hos Tre. 4g sticka.

Skickades från m.sweclockers.com

vill då ha det i telefonen annars blir det 2 abonnemang

Permalänk
Inaktiv

Kör som cammen3 skrev i den andra tråden. 3G surf 100GB och ett 3extraSim till telefonen. Då delas surfen också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Med vänlig hälsning
MichaSWE

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming