KÖP INTE SLI-Crossfire med 290-290X-780-780Ti med AMD's FX8350. CPU Flaskhalsar rejält.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anjora:

kostar inte fx8320 omkring 1200kr. en begagnad i7-3930K får man ge iallafall 2600kr inklusive frakt för så det är naturligtvis inte rättvist att ställa dem mot varandra men denna tråden handlar om att fx8300 serien helt enkelt inte är ett lämpligt val när man köper grafikkort för över 10000kr. Om man har ett ensamt 7970 så är det naturligtvis en annan sak.

Visst.. Lägger man ut 10.000 på grafikkort så har man antagligen budgeten att lägga ut även en större summa på CPU. Det gäller att balansera ett system. Däremot verkar visa ha tolkat denna tråd som att FX8320 är värdelös OBEROENDE av konfiguration vilket är så osant som det kan bli. Ingen kunnig person förväntar sig att FX8320/50 ska gå upp emot 3930K eller 4960X tex. Bara det faktum att de kostar dubbelt så mycket i vissa fall borde ju vara en riktvisning. FX8350 är bra för de som sitter på en tightbudget och i de flesta fall är skillnaden gentemot tex. 4670K ganska försumbar. Däremot börjar du slänga in två-tre kort i datorn så det lite dumsnålt att snåla med processorn.

Skrivet av simon253:

Jag orkar inte läsa hela tråden men det är väl helt självklart att man inte kör på en 8350 eller LGA 1150/1155 processor när man ska köra SLI med 780ti eller liknande?
Jag är ofta en som säger att folk borde köpa en I5 istället för I7 men det är ju för att dom ofta har en tajt budget och kommer inte köra SLI/CF med top korten endå.

Nej. Det är inte självklart och nej. Det är inget krav att köra LGA2011 med två kort eftersom skillnaden sällan märkbar. Ska du bara spela så rekommenderar jag alltid LGA1150 pga. dess pris kontra prestanda. LGA2011 är inte en socket för spel primärt utan det är bra kombination om du även ska utnyttja flertrådade applikationer.

Skrivet av DevilsDad:

Spelar ni starcraft 2 i 1920*1080 kommer båda era CPU:er garanterat flaska. Spelar ni BF4 i 4k och ultra settings kommer de inte göra det. Vill ni ha bättre svar än så får ni vara mer specifika.

Alla spel fördelar belastningen mellan CPU och GPU olika, därför kan i5 + 780ti SLI vara perfekt kombination för ett spel medan 6kärnig i7 + 770 kan vara perfekt kombination för ett annat.

Nej. Även i CPU tunga spel som Starcraft 2 så presterar min 2500K bra. 4770K presterar bättre.

Skrivet av Tobbbe__:

Åå ja du visste om det redan du.. Med gud så duktig du är! Bessevisser idioter.

Det är bra.. Förolämpa de du försöker övertyga. För det gör ju under för din tråd.

Dessutom stavas det besserwisser.. Inte bessevisser.

Skrivet av thereal_twisted:

Kan lova dig att din inte är annorlunda än någon annans

Man får ta i ganska rejält för att få in rakbladet mellan IHS/Chip.

Ser i din sign. att du kör 4,5Ghz@1,36V, det låter sjukt högt. Min 2500k gick på lägre volt än så vid samma OC. Båda mina 3770k gick absolut inte att köra på 1,36V innan delidding, över 1,3V drog iväg mot 95C direkt(på custom loop). Har deliddat båda och nu kan mata 1,6V utan problem med bara en H100i. Så du har nog ett ex. som inte har extrema problem med värmen.

Det bättre exemplaret fixar 4,5Ghz@1,2V och den andra lite sämre behöver ca 1,24V vid samma klock.

Du borde kunna få ner volten endel alternativt höja OC, båda mina fixar 4,8Ghz på 1,36V.

EDIT: Ang. jämförelsen i 3Dmark, windows 8.1 ger betydligt högre poäng än win7, vilket bidrar till en ännu sämre avspegling av den praktiska spelprestandan.

Jaså? Kan du garantera vilket exakt klock han kommer att få? Ingen CPU är identisk med den andra. Detta lär man sig ganska tidigt. Om du jämför olika CPU:er från samma serie så kommer du att se att vissa även har fysiska skillnader på IHS och annat.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Jaså? Kan du garantera vilket exakt klock han kommer att få? Ingen CPU är identisk med den andra. Detta lär man sig ganska tidigt. Om du jämför olika CPU:er från samma serie så kommer du att se att vissa även har fysiska skillnader på IHS och annat.

*** raderat *** Alla cpu's är olika(har ett tiotal hemma fn.), vilken klock han får beror till stor del hur erfaren han är och kylningen. Någon ny stepping känner jag inte till.

Det kostar enorma pengar att ändra saker i tillverkningsprocessen, dom skulle då få bygga om stora delar av fabriken osv. GPU's är en annan femma dock.

Benching och överklockning är det jag pysslar med mest så jag tror mig ha hyffsad koll på hur det funkar.

Onödigt
Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Med det resonemanget så är alla jubelidioter eftersom man kan inte veta allt och det bara behövs en liten sämre rekommendation från någon som utger sig för att vara expert för att de ska inköpa denna processor. Däremot kan du dubbla den summan och ändå få en flaskhals. Priset stämmer inte alltid överens med prestanda. Sluta kalla folk för diverse saker för att de gjort ett misstag för just nu för (bla. du) sandlåderesonemang. Alla sitter inte på Sweclockers, alla vet inte diverse saker om datorer och detta är ignorant att inte inse.

Visst sandlåderesonemang kan jag hålla med om.

Annars en vanlig orsak till att en viss komponent är underdimensionerad är att de ej inköpte i efterhand och man skulle aldrig i dagsläget ha köpt den konfigurationen. Sitter man med en viss processor så kan kostnaden för att byta moderkort och cpu bli onödigt stor och man får sätta kostnaden i förhållande till vinsten. (i detta fall prestanda, men det skulle tillgång till nya direktX eller whatever)

Att alla inte kan allt, så bör folk inse sina begränsningar och då låta andra hjälpa en att dimensionera enskilda komponenter. Och detta gäller precis allt, där visa saker som persondatorer finns väldigt gott om folk med grundläggande datakunskaper.

Angående pris så är det ett dåligt mätetal för prestanda, men man kan ändå använda denna för att lista ut saker utan att vara det minsta insatt i området. -Köper man ett par högtalare för säg 10 000kr/st, så bör man ta en funderare på om den där förstärkaren för 1500kr är det mest optimala. Och processorn är som sagt den viktigaste komponenten i en dator vilket var ren allmänkunskap redan tidigt 90tal.

Sedan självklart är inte AMD processorer dåliga, ytterst få personer köper spelgrafikkort för över 10 000kr och det är för personer som inte tänker göra detta fullkomligt irrelevant vad som är bäst för dem. På samma sätt att professionella cadanvändare sitter med riktiga cadkort, inte är något argument för en gamer att också köpa ett cadkort.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Kan lova dig att din inte är annorlunda än någon annans

Man får ta i ganska rejält för att få in rakbladet mellan IHS/Chip.

Ser i din sign. att du kör 4,5Ghz@1,36V, det låter sjukt högt. Min 2500k gick på lägre volt än så vid samma OC. Båda mina 3770k gick absolut inte att köra på 1,36V innan delidding, över 1,3V drog iväg mot 95C direkt(på custom loop). Har deliddat båda och nu kan mata 1,6V utan problem med bara en H100i. Så du har nog ett ex. som inte har extrema problem med värmen.

Det bättre exemplaret fixar 4,5Ghz@1,2V och den andra lite sämre behöver ca 1,24V vid samma klock.

Du borde kunna få ner volten endel alternativt höja OC, båda mina fixar 4,8Ghz på 1,36V.

EDIT: Ang. jämförelsen i 3Dmark, windows 8.1 ger betydligt högre poäng än win7, vilket bidrar till en ännu sämre avspegling av den praktiska spelprestandan.

jag har försökt både rakblad och skruvstäd. När jag körde skruvstäd så gav träbiten vika före limmet. Till slut blev jag så frustrerad att jag tog ett metallblock och slog och slog och till slut så flög det loss en liten bit av pcb'n, men inte tusan lossnade IHS'n. Nä, blir nog haswell E för mig när det kommer.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har säkert missat en hel del, och det går inte att försöka läsa igenom allt, men några inlägg har jag raderat och även redigerat bort en del onödiga saker ur andra inlägg. Någon klagade på att "moderatorer tillåter" vissa saker, men det bör i så fall klargöras att moderatorer är beroende av att andra medlemmar hjälper till genom att anmäla olämpliga inlägg.

/KimTjik

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

*** raderat *** Alla cpu's är olika(har ett tiotal hemma fn.), vilken klock han får beror till stor del hur erfaren han är och kylningen. Någon ny stepping känner jag inte till.

Det kostar enorma pengar att ändra saker i tillverkningsprocessen, dom skulle då få bygga om stora delar av fabriken osv. GPU's är en annan femma dock.

Benching och överklockning är det jag pysslar med mest så jag tror mig ha hyffsad koll på hur det funkar.

Ifrågasatte inte din koll på saker och ting utan bara ditt påstående som inte stämmer överens med verkligheten. Ingen CPU är den andra lik och de klockar alla olika till olika volt och de har även ibland fysiska skillnader. GPUs är precis som CPUs i den aspekten att en GPU aldrig är helt identisk med en annan GPU. Vissa klockar sämre än andra, vissa går varmare än andra och vissa presterar inte identiskt med varandra etc.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Hm, blev lite fundersam beroende på det där med flaskhals och upplösningar nu enligt den här tråden där han har testat gtx780 sli i 5670x1080 i Bf3 så verkar det ju som om fx8350 klarar det ganska bra?

#14115506

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbobbin:

Hm, blev lite fundersam beroende på det där med flaskhals och upplösningar nu enligt den här tråden där han har testat gtx780 sli i 5670x1080 i Bf3 så verkar det ju som om fx8350 klarar det ganska bra?

#14115506

Min tråd de där! Ska skaffa ett till 780 eller försöka låna ett av en polare så ska jag forska vidare men denna gång i 5760x1200 har skaffat nya dell 16:10 skärmar!

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Min tråd de där! Ska skaffa ett till 780 eller försöka låna ett av en polare så ska jag forska vidare men denna gång i 5760x1200 har skaffat nya dell 16:10 skärmar!

Haha ja där ser man! ja gör det snälla! för jag vill verkligen skaffa ett till gtx780 så jag kör i 5670x1080. men efter den här tråden så är man ju en "jubelidiot" och gudarna vet allt om man överväger det haha

Permalänk
Skrivet av NinjaMartin:

Tack men har det redan fungerande till tex cs:go osv men det funkar inte i BF4 :/

Rätt säker på att det inte funkar för att bf4 är 64-bitars applikation.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Ber om ursäkt, läste tråden från början och märkte nu att det blivit flera sidor extra sen jag började. Tankspridd är man

Visa signatur

StorBurken | CPU:i5 4670K@ 4.3ghz 1.275v | Moderbord:Asus Maximus VI Hero | Ram:Crucial ballistiX sport 16gb 1600mhz | GPU:EVGA GTX 780 Classified@1293/6804| Storage:Samsung 840 Pro 256gb + 3 tb Seagate Barracuda | Kylare:Noctua NH-D14

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Fortfarande kan man inte kalla honom dum i huvudet!

Men när trådar spårar ut med kommentarer såsom "bajskärnor" exempelvis om AMD´s processorer är det svårt att vara allvarlig i forumet när moderatorerna tillåter avföringsvokabulär här.

Det är trist när folk är sådana, japp.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Ser i din sign. att du kör 4,5Ghz@1,36V, det låter sjukt högt. Min 2500k gick på lägre volt än så vid samma OC.

Det kallas kisellotteriet , vissa går på en riktig nitlott. Jag har fått en av de sämsta 2500k. Min 2500k @ 4.4ghz behöver 1.36v. För att klara 4.5 stabilt vill den ha 1.4 och så högt tänker jag inte gå.

Permalänk
Medlem

FX8350 stock + Geforce 780 SLi Stock
Battlefield 4 - Ultra settings - 5760x1200 64 players siege of shanghai

2014-03-02 19:54:16 - bf4
Frames: 40072 - Time: 1017719ms - Avg: 39.374 - Min: 1 - Max: 78

Tabbade ur mitt i stid och såg en cpu använding på 78 % (glömde ta en printscreen) Men det kommer

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Skrivet av Ac3R:

FX8350 stock + Geforce 780 SLi Stock
Battlefield 4 - Ultra settings - 5760x1200 64 players siege of shanghai

2014-03-02 19:54:16 - bf4
Frames: 40072 - Time: 1017719ms - Avg: 39.374 - Min: 1 - Max: 78

Tabbade ur mitt i stid och såg en cpu använding på 78 % (glömde ta en printscreen) Men det kommer

Synd att du inte har 290X istället så du kunde köra Mantle.
Mycket konstigt bygge du har ;-/

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

Synd att du inte har 290X istället så du kunde köra Mantle.
Mycket konstigt bygge du har ;-/

Vad är det som är konstigt med mitt bygge?

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Vad är det som är konstigt med mitt bygge?

Inget konstigt alls vad jag kan se

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ac3R:

Vad är det som är konstigt med mitt bygge?

Du har ett modekort och inget moderkort enligt din signator.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Agree! Jag köpte 2600K och två 7970 (det ena begagnat senare). Med facit i hand hade jag köpt en 3930K och ett 7970, då min CPU begränsar mig och jag ändå inte kan använda båda korten att spela på. (Kepler hade inte lanserats när jag köpte min dator så jag hade inte kunnat köpa Nvidia.)

Min nästa dator ska förhoppningsvis ha en bra CPU och förmodligen bara ett grafikkort.

Ursäkta, va? En 2600K klockar utan problem >=4.5 ghz och då ska den ta mig fan inte flaska 2st 7970.

edit: insåg nu att din post var närmare 2 månader gammal. Någon/några kanske redan har svarat och ni har kanske redan diskuterat detta, har inte kollat igenom samtliga 5 sidor på denna tråd.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Du har ett modekort och inget moderkort enligt din signator.

En som har ögonen kvar. Inte ens jag la märke till det ^^

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Du har ett modekort och inget moderkort enligt din signator.

Jag har ett modekortet men ändå inte har ett modekort? Du brukar inte lyckats förvirra mig Ratatorsk men nu har du lyckats :S

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Jag har ett modekortet men ändå inte har ett modekort? Du brukar inte lyckats förvirra mig Ratatorsk men nu har du lyckats :S

Det heter moderkort och inte modekort. Du har skrivit fel med andra ord

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Du har ett modekort och inget moderkort enligt din signator.

Oj inte sett det! Snacka om du har ett öga för detaljer.

Skrivet av AMD-FX:

Det heter moderkort och inte modekort

Fixat

Tror dock inte det personen tyckte de va konstigt med bygget.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ac3R:

Oj inte sett det! Snacka om du har ett öga för detaljer.

Fixat

Tror dock inte det personen tyckte de va konstigt med bygget.


Ditt bygge ser fint ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

8350 flaskar ju ett high end grafikkort i 1920x1080 i dom flesta spelen, eftersom dom flesta är singeltrådade.

8350 singelcore prestanda är sämre en gamla Core 2 Duo. http://www.cpu-world.com/Compare/452/AMD_FX-Series_FX-8350_vs...

Så det är inte så konstigt att jag själv fick en sådan enorm prestanda boost i Dayz och Planetside 2 som jag själv spelar. Även i BF4 64P fick jag 15 mer min FPS med Intel (1920x1080).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Inledning

En kille med 2st 780Ti SLI hade prestanda problem och vände sig till mig i PM. Efter lite efterforskningar så kom jag fram till att det är hans AMD prolle som sätter käppar i hjulen. Dem låga spikarna i FPS är tveklöst processorns fel. Kan inte vara något annat då hans system stödjer SLI, han har bra drivrutiner,SLI Aktiverat, Brygga osv.

Många här på Sweclockers vet redan om att Intels prollar är bra mycket kraftfullare än AMD's men när man ser personer med FX-8350 som köper 780Ti SLI så kan man tycka att fler borde få reda på varför CPUN är så viktig i ett Multi-Gpu system så att sådana här tråkiga händelser inte inträffar. Samma sak gäller även dem lägre stående Intelprollarna med Z77 och Z87.

Alla har inte råd att köpa nytt nytt nytt varenda gång något flaskhalsar. Många kanske har lagt allt dom äger för att dom hoppas att dom ska få bättre FPS och så blir det bara pannkaka. Inte kul alls!

Mitt och hans Test sida vid sida.
AMD FX-8350 780Ti SLI VS 4930k 780Ti SLi
http://www.3dmark.com/compare/fs/1495370/fs/1306850

Mitt svar till honom.
Efter att ha jämför våra tester så kommer jag fram till att oberoende av min överklockning på mina 2 780Ti's.
Så agerar din processor flaskhals i vissa tester. Det syns väldigt tydligt i Combined Test där både Cpu och Gpu belastars hårt. Samma gäller i Battlefield 4. Det är ett otroligt CPU tungt spel och din amd prolle håller dina 2 780Ti tillbaka.

Combined Test
Din score 13.9
Min score 39.7 fps

Physics Cpu test
Din score 7926.0
Min score 17454.0

Dem enda processorer idag som är lämpligt för att driva 2st GK110 baserade kort är 3930k-4930k eller någon av X modellerna men dom är överprisade.

Intels prollar idag är betydligt bättre. Visst Amd's modeller har 8st kärnor men dom är fortfarande flera år efter Intel och fler kärnor säger egentligen inte så mycket om kraften i processorn.
Mitt råd till dig. Köp ett Socket 2011 med X79 styrkretsen. Para ihop med valfri 6 kärning cpu från antigen äldre Sandybridge-E eller nya Ivybridge-E.

Vidareutveckling.

Letade också reda på ett av mina tester där jag kör med Intels gamla Nehalem processor, I7 950 i 4.4Ghz med 1st 780Ti.
Den gamla trotjänaren fick bättre physics score än FX-8350 och dessutom högre lägsta FPS i vissa tester.

I7 950 i 4.4Ghz 1st 780Ti VS FX-8350 780Ti SLI
http://www.3dmark.com/compare/fs/1234436/fs/1495370

Varför är CPU Viktigt vid SLI/Crossfire.
För någon dag sedan svarade jag på en tråd där en användare hade 670 SLI och ovanligt låg prestanda. Samma historia där. För vek processor.
Jag kastade ihop en enkel förklaring varför processorn är så viktig när man har SLI och Crossfire och klistrar bara in den förklaringen här.

Nu vet jag inte så mycket om AMD's sockets chipsets osv. Men jag tror inte du kan montera någon av dagens AMD prollar på ditt moderkort då dom har AM3+.
Rätta mig gärna om jag har fel i den frågan.

Skulle jag ha rätt så tycker jag att du ska köpa en cpu ur AMD Phenom™ II X6 Processor familjen för dom passar direkt på ditt moderkort.
Gärna 1100T*eller 1090T*

Men som sagt. Finns väldigt många begagnade 1366 system och en del 2011 system till salu här på sweclockers marknad.
Där hittar du garanterat mest bang for the buck så att säga.

Har en i7 950 i 4.3Ghz 4core 8 threads och den är bra mycket starkare än vad du har nu och den flaskade i BF4 rejält. Men det var med 2st GK110 kort och dom kräver en 6 kärning cpu för att få sträcka på benen.

Processorns jobb är att förse dina grafikkort med den information dom behöver för att kunna skapa bilder. I bästa tänkbara situation ska grafikkorten aldrig någonsin dippa under 100% i gpu-usage.

Lägger du till ett kort som du gör med SLI så dubblerar du belastningen för din cpu. Kan inte cpun hantera den extra belastningen så sjunker gpu-usage. Allt från 10% till 50%beroende på cpu och grafikkort.

Vissa spel tex BF4 kan hantera den kraft som finns flerkärniga processorer med många trådar.

Exempel. "for dummies" Nu är inte allt jag skriver skrivet i sten så att säga men den är inte långt från sanningen häller.
Cpu belastas 75% under spelande.
Resultat är att CPUn orkar hålla din GPU i 100% konstant utan dippar.
Din avrage framerate ligger kring 50Fps.

Du vill har mer fps så du lägger till ett kort i SLI eller crossfire.
Du har nu dubblerat belastningen för din cpu.

Resultatet

Cpu belastas 100% under spelande och flaskhalsar dina kort.
GPU usage som tidigare låg på 100% sjunker och fördelas mellan korten till 75% vardera. 75%+75%=150%
Din tidigare avragefps låg på 50. Med en 50% ökning i GPU kraft ökar din fps med 25fps. Din nya avragefps blir alltså 75.

Eftersom din cpu redan låg på bristnings gränsen med ett kort så blir effekten av en till kort väldigt liten.
Med en kraftfull CPU så hade ökningen från ett till två kort gett närmare 90-95% mer fps tack vare den extra gpun.

För varje kort man lägger till i en SLI-Crossfire konfiguration så ökar kravet av en kraftfull CPU. Det är därför många som väljer multi gpu lösningar har Socket 1366 X58 - Socket2011 x79 Chipset. E seriens processorer lämpar sig bättre för multi gpu konfigurationer än dem mer vanliga konsumentmodellerna. Mer PCI-E lanes osv. Födelarna är många.

En sak som många glömmer.
Ju mer kraftfull en GPU är ju mer kraftfull måste Cpun också vara. Oavsett mängd kort.

Då ett 780Ti tex är lika kraftfullt som 2st 680's i SLI kräver dom lika stark CPU.
Så för 2st 780Ti's krävs en processor som klarar av Quad 680's.
Det är egentligen den sammanlagda gpu kraften som bestämmer kravet på CPU inte mängden grafikkort. Men det är enkelt att tänka så.

Sådärja! gör vad ni vill av denna informationen. Använd den, sprid den, kasta den i soptunnan eller något!
Någon som är duktigare än mig får gärna skriva ihop en (A)(MVG) uppsats tråd där allt är mindre rörigt än den där.
Kanske en som går mer in på djupet.
Har helt enkelt inte tiden att göra det bättre än såhär!

HINT OBS VIDAREBEFORDRA.
Det bästa egentligen vore om våran kära Redaktion Sweclockers kunde kasta ihop ett test med den här linjen.
För dom kan nå så många fler användare än vad vi kan här i forumet.

Tack för mig!

Mycket tveksamheter kring resonemanget även om huvuddragen såklart stämmer till det mesta.

Osäkert huruvida ett dubbelt så snabbt grafikkort kräver dubbelt så kraftfull processor, har svårt att se att belastningen skulle vara så linjär.

Den som haft enklare matematik på gymnasium och vet vad räta linjens ekvation är för något (y=kx+m) inser ganska snart att ett spel i stor mån har en viss mängd av processorbelastning oavsett grafikkort, m värdet. (processorn gör ju bra mycket mer än att enbart förser grafikkorten med information, exempelvis hanterar multiplayer, ljud, styr triggers, styr dator "bottar" m.m. m.m.) Eftersom att detta värde alltid är konstant krävs inte dubbel cpu prestanda om man dubblar gpu prestandan, eftersom att du inte dubblar m värdet när gpu prestandan dubbleras (Processorn får ju inte svårare att ex hantera ljud eller styra "bottar"). Om låt säga m värdet utgör 80% och kx värdet 20% vid ett grafikkort så kommer kravet på cpu bli 120% av ursprungliga 100% när man dubblerar gpu prestandan givet dessa värden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Massor av text.

Kul att någon faktiskt tar sig tid och grottar i sånthär. Jag skulle nog rekommendera s2011 iaf till dom som kan och vill lägga lite pengar. Har man väldigt lite skulle jag säkert köra på ett AMD-system med apu av nyare modell. Det ger bästa möjliga maskin för minst pengar känns det som. Är man på andra sidan av pengar mot prestanda så blir der 2011 och fina nätagg osv.

Bra skrivet och det är alltid ett välkommet inlägg om man motiverar sig som du gjort

Permalänk
Skrivet av Ac3R:

Vad är det som är konstigt med mitt bygge?

Haha, nej det var inte det att du hade en modekort Det såg inte ens jag, det jag tycker är lite snedvridet (konstigt är väl fel ord..?) är att det är så påkostade grafikkort och skärmar att jag nästan tycker det är en skam att du inte köpte dig en i7a som du överklockade också för att se till att processorn aldrig är efter för att hjälpa grafikkorten :- )

Visst kan man resonera att vid så hög upplösning så är det ändå grafikkorten som sätter de största käpparna, men processorn utgör trots det ändå en flaskhals vid minimum fps nivån, och många spel är ju bundna av processorn också.. Tycker att när det ändå gått så mycket pengar så kan man ändå stöta till på en i7 också :- )

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om en 2600K i 4,4Ghz med 2x Evga 780 SC ? Kommer det flaska ?

Visa signatur

Moderkort: Sabertooth P67 | Processor: Intel i7 2600K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i | Grafikkort: EVGA GTX 780 SC 3 GB SLI. | RAM-Minnen: HyperX Blue 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Nätagg: Corsair TX 750W | Display: AOC 24" G2460PQU 144hz / 3x AOC 24" LED E2461FWH | Mus: Razor Deathadder | Headphones: QPad- QH90 | Keyboard: QPad MK-80 | Chassie: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

Haha, nej det var inte det att du hade en modekort Det såg inte ens jag, det jag tycker är lite snedvridet (konstigt är väl fel ord..?) är att det är så påkostade grafikkort och skärmar att jag nästan tycker det är en skam att du inte köpte dig en i7a som du överklockade också för att se till att processorn aldrig är efter för att hjälpa grafikkorten :- )

Visst kan man resonera att vid så hög upplösning så är det ändå grafikkorten som sätter de största käpparna, men processorn utgör trots det ändå en flaskhals vid minimum fps nivån, och många spel är ju bundna av processorn också.. Tycker att när det ändå gått så mycket pengar så kan man ändå stöta till på en i7 också :- )

Datorn byggdes med en AMD plattform under den tiden jag inte hade så jätte gott om pengar och drev eget. Sedan gick mitt företag bättre än någonsin och skötte sig själv plus jag fick anställning heltid med väldigt bra lön så fyrdubbla mina inkomster.

Så då på företaget ville jag inte ta ut för mycket lön så därför jag köpte in skärmarna för behövde till med arbete plus de är onödigt och ha för hög utgående moms.

CPU´n flaskar nästan inte i något i den upplösningen så därför har de inte blivit att byta ut den pågrund av lathet och att de ändå fungerar. Men risken finns att de kommer ett ASUS X79-DELUXE + Intel Core i7-4930K i slutet av månaden och min fx8350 får agera som mediaserver.

Skrivet av Maarlow:

Vad tror ni om en 2600K i 4,4Ghz med 2x Evga 780 SC ? Kommer det flaska ?

Borde inte va nån jätte fara tycker jag. Självklart kommer de uppstå det i vissa titlar och lite beroende vilken upplösning du kör.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Borde inte va nån jätte fara tycker jag. Självklart kommer de uppstå det i vissa titlar och lite beroende vilken upplösning du kör.

Kör i 1080p, Har inte så jätte koll på dethär men nu när jag spelar Bf4 tex belastas CPU:n med 50-56% så skaffar jag ett till kan det altså flaska på ungefär 12% har jag fattat det rätt då ?

Visa signatur

Moderkort: Sabertooth P67 | Processor: Intel i7 2600K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i | Grafikkort: EVGA GTX 780 SC 3 GB SLI. | RAM-Minnen: HyperX Blue 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Nätagg: Corsair TX 750W | Display: AOC 24" G2460PQU 144hz / 3x AOC 24" LED E2461FWH | Mus: Razor Deathadder | Headphones: QPad- QH90 | Keyboard: QPad MK-80 | Chassie: Fractal Design Define R4.