DirectX 12 till både Windows och Xbox One

Permalänk
Datavetare
Skrivet av CGI:

Gör DX12 det möjligt att köra 1080p/60fps på Xbone..? Den som lever får veta.

Det går att köra 1080p/60FPS redan idag, faktum är att det finns PS3 spel som kör 1080p/60FPs, är bra en fråga om hur enkla scener som ska renderas.

Men de titlar som idag inte kan köra 1080p/60FPS lär inte kunna göra det med DX12 heller, begränsningen ligger i HW. Bl.a. har utvecklare nämnt att 32MB eSDRAM helt enkelt inte räcker till i 1080p för att hålla all den information man måste ha i snabbt minne för att nå vettiga FPS-nivåer.

Att man sedan låser titlar som Tomb Raider på 30FPS medan PS4 har "upp till" 60FPS tyder på att XBO helt enkelt inte har plats för trippelbuffring (i eSDRAM), med dubbelbuffring får du enda låsa till 30FPS eller så kommer du få "tearing" (då det inte är realistiskt att låsa på 60FPS).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ygd3n:

Okej.. Tänkte bara.. för att jag sitter på 2st 580.. Är det stor skillnad på prestandan kanske man får ta och skaffa sig nya kort helt enkelt!

Förmodligen inte då 500-serien är äldre än 7000/8000-serien och 600/700-serien och har en helt annorlunda uppbyggnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

men men men.. hur blir de me min gtx670 o windows 7? jag älskar ju detta system, windows 8 känns jätte jobbigt o använda :/

Kände precis som dig och jag bytte till Win 8.1 för ca 2 månader sen. Tog mig ca 1 vecka att vänja mig och jag ångrar inte en sekund att jag bytte. Fördelarna överväger nackdelarna.

Tycker om det så mycket att jag ska köpa ytterligare en licens till min andra dator som har mindre ram och är i större behov av ett resurssnålt operativ system.

Tror även Win 8.1 utnyttjar hårdvaran bättre, det känns så iallafall :).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ygd3n:

Okej.. Tänkte bara.. för att jag sitter på 2st 580.. Är det stor skillnad på prestandan kanske man får ta och skaffa sig nya kort helt enkelt!

Tror inte skillnaden blir jättestor, ungefär som Mantle kan jag tänka mig. Det är ju alltid gött om man kan klämma ut några extra procent

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det går att köra 1080p/60FPS redan idag, faktum är att det finns PS3 spel som kör 1080p/60FPs, är bra en fråga om hur enkla scener som ska renderas.

Men de titlar som idag inte kan köra 1080p/60FPS lär inte kunna göra det med DX12 heller, begränsningen ligger i HW. Bl.a. har utvecklare nämnt att 32MB eSDRAM helt enkelt inte räcker till i 1080p för att hålla all den information man måste ha i snabbt minne för att nå vettiga FPS-nivåer.

Att man sedan låser titlar som Tomb Raider på 30FPS medan PS4 har "upp till" 60FPS tyder på att XBO helt enkelt inte har plats för trippelbuffring (i eSDRAM), med dubbelbuffring får du enda låsa till 30FPS eller så kommer du få "tearing" (då det inte är realistiskt att låsa på 60FPS).

Hur menar du? Tripple buffering på egen hand dubblerar inte din framerate, vilket jag tolkar det som att du säger.
Är ju inte bara eSRAM som sätter stopp för samma prestanda med samma visuella godis. Finns en rå prestandaskillnad på ca 50% hos GPUn också.
Btw så är det mer eller mindre 60fps låst på ps4 när vi ändå har det i luften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Okej.. Tänkte bara.. för att jag sitter på 2st 580.. Är det stor skillnad på prestandan kanske man får ta och skaffa sig nya kort helt enkelt!

Vänta & se om dx12 medför ny hårdvara eller om det bara blir mjukvaruuppdatering, sen har du något bekymmer med att fylla behoven med dina 580 kort? Gissar att dom fortfarande maxar dom flesta spel.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller ser microsofts presentationer (slides) bara sämre och sämre ut fortlöpande ända sedan NT4. De där senaste ser ut som de är ritade i paint av chefens treåriga brorson..

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Är det bara jag eller ser microsofts presentationer (slides) bara sämre och sämre ut fortlöpande ända sedan NT4. De där senaste ser ut som de är ritade i paint av chefens treåriga brorson..

Dom ska väl matcha x-box konceptet eller win8

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Så var Mantle dött dvs det blir som Nvidia PhysX. Endast fåtal titlar kommer stödja det. Tror många spelutvecklare kommer hoppa på Microsofts DX12 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wenazen:

Ge det en chans, installera 8.1 o boota direkt till skrivbordet.
Kan du inte navigera utan klassiska startmenyn så finns det program för att få tillbaka den.
Själv vill jag nu inte gå tillbaka till 7 och vara lika "negativ" som de flesta andra då win 8 släpptes.
win 8 ÄR bättre än 7.

Sorgligt nog måste jag hålla med dig, jag var så anti windows 8 förut men efter att suttit med det i ett halv år på min laptop drar jag mig för att använda min speldator med windows 7. jag köpte till och med en windows 7 licens för att ha till min laptop som bara ligger och skräpar nu

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Vänta & se om dx12 medför ny hårdvara eller om det bara blir mjukvaruuppdatering, sen har du något bekymmer med att fylla behoven med dina 580 kort? Gissar att dom fortfarande maxar dom flesta spel.

Maxar gör dom väl inte men de kan köra rätt höga inställningar på vissa spel.. Men då sätter det lite stopp med bara 1 .5gb vram.. Annars funkar det rätt bra.. Men tycker ändå det är bra att AMD satt fart på Nvidia. DirectX 11 har väl varit ett tag nu!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Så var Mantle dött dvs det blir som Nvidia PhysX. Endast fåtal titlar kommer stödja det. Tror många spelutvecklare kommer hoppa på Microsofts DX12 istället.

Det finns ju även Linux /Steam OS, där kanske dom kan använda det.
Fast skulle ju behöva släppas/anammas av Intel & Nvidia för att det ska ha en framtid.
Värsta scenariot är väl att det fortsätter vara AMD exklusivt precis som det är nu, när dom håller på att utveckla det.
Hoppas på att dx 12 blir bra.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Datavetare
Skrivet av kitanii:

Hur menar du? Tripple buffering på egen hand dubblerar inte din framerate, vilket jag tolkar det som att du säger.
Är ju inte bara eSRAM som sätter stopp för samma prestanda med samma visuella godis. Finns en rå prestandaskillnad på ca 50% hos GPUn också.
Btw så är det mer eller mindre 60fps låst på ps4 när vi ändå har det i luften.

Om du har dubbelbuffering så har du en "frame" du just nu visar och en du renderar på. Om du gör ett icke synkroniserat byte av den buffer du visar så blir det mer eller mindre "tearing"-effekt.

Om du har trippelbuffering så visar du en "frame", du renderar nästa frame, så fort du är klar med den så börjar du rendera på den 3:e "framen". Du byter buffer du visar vid ett tillfälle när det inte orsakar "tearing" ("v-sync").

Det trippenbuffering ger dig är

  • samma fördel i att du aldrig behöver vänta på "v-sync" som man får "v-sync" av + dubbel buffering

  • samma fördel att inte få "tearing" som man har när man har "v-sync" på (för hela pouängen med trippel-buffering är att ha "v-sync" på, är meningslöst att köra v-sync av + trippelbuffer)

Försökte inte hävda att trippel buffering ger dubbel FPS, så är inte alls fallet. Vad det ger är möjlighet att låta GPU-delen jobba nära 100% utan att ge "tearing", med dubbel-buffering får du endera leva med "tearing" eller så kommer GPU-delen ibland bara vänta på "v-sync" och således vara mindre än 100% lastad.

Hur mycket effekt man får beror helt på vilken FPS man skulle få utan "v-sync" resp med "v-sync" just för tillfället. Så effekten kan vara 31FPS i stället för 30FPS, men den kan också vara 57FPS mot 30FPS.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Maxar gör dom väl inte men de kan köra rätt höga inställningar på vissa spel.. Men då sätter det lite stopp med bara 1 .5gb vram.. Annars funkar det rätt bra.. Men tycker ändå det är bra att AMD satt fart på Nvidia. DirectX 11 har väl varit ett tag nu!

Ja är ju inte som så att hårdvaran inte hinner med utvecklingen i spel nuförtiden ,man kan sitta på gammal processor, gamla grafikkort utan att det spelar så stor roll längre. Men ska bli intressant & se vad som kommer framöver DX12 ,Maxwell ,SSD er osv.
(det ironiska är väl att hårdvaran räcker lika länge på en PC som på en konsoll nuförtiden, vilket skulle vara fördelen med Konsoll )

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det går att köra 1080p/60FPS redan idag, faktum är att det finns PS3 spel som kör 1080p/60FPs, är bra en fråga om hur enkla scener som ska renderas.

Men de titlar som idag inte kan köra 1080p/60FPS lär inte kunna göra det med DX12 heller, begränsningen ligger i HW. Bl.a. har utvecklare nämnt att 32MB eSDRAM helt enkelt inte räcker till i 1080p för att hålla all den information man måste ha i snabbt minne för att nå vettiga FPS-nivåer.

Att man sedan låser titlar som Tomb Raider på 30FPS medan PS4 har "upp till" 60FPS tyder på att XBO helt enkelt inte har plats för trippelbuffring (i eSDRAM), med dubbelbuffring får du enda låsa till 30FPS eller så kommer du få "tearing" (då det inte är realistiskt att låsa på 60FPS).

All right. Jag tänkte mer att de titlar som idag kanske bara "klarar av" 900p@60fps kanske (med hjälp av den ev. optimering som finns i DX12) kan nå 1080p@60fps. För min del spelar det egentligen noll roll, för jag kommer aldrig att köpa en Xbox One.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Så var Mantle dött dvs det blir som Nvidia PhysX. Endast fåtal titlar kommer stödja det. Tror många spelutvecklare kommer hoppa på Microsofts DX12 istället.

AMD samarbetar med Microsoft kring DirectX, Mantle gör varken till eller från, arbetet med DirectX 12 var påbörjar innan Mantle presenterades..

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Jovisst, men du tror inte att pyttemjuk på något vis kan komma att prioritera bra prestanda för Xbox? Eller utveckla med Xbox i åtanke och på så vis ge AMD en fördel? Låter inte otroligt om du frågar mig iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skriver du pyttemjuk?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Varför skriver du pyttemjuk?

Pytte == liten == micro
Mjuk == soft

Pytte+mjuk == Micro+soft

Permalänk
Medlem

Så vad betyder detta för oss som fortfarande ligger kvar på Win 7?
Om man har en AMD GPU?
Om man inte har en AMD GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Så vad betyder detta för oss som fortfarande ligger kvar på Win 7?
Om man har en AMD GPU?
Om man inte har en AMD GPU?

Det vet vi när vi får veta om DX 12 blir exklusivt för Win 9 / 8.1 eller 8,2 eller om det kommer funka från Vista & framåt eller hur det blir.
Sen så om du har AMD eller inte har inte någon betydelse alls (förutom för Mantle då)
P:S var det inte den 20e info skulle komma ,du får ge dig till tåls 10 dagar till.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Detta KOMMER att komma för Windows 8 och frammåt jag låvar

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Så var Mantle dött dvs det blir som Nvidia PhysX. Endast fåtal titlar kommer stödja det. Tror många spelutvecklare kommer hoppa på Microsofts DX12 istället.

Om DX12 inte kommer till Windows 7 kvittar det.

Jag tror inte heller att DX12 kommer innebära någon förbättring på Xbox One, kan t.o.m. bli tvärtom.
Förutsatt att Microsoft inte gjort bort sig totalt med Xbox Ones nuvarande API, ser jag ingen anledning till varför Xbox One skulle tjäna prestanda på att använda ett API som ska fungera på diverse olika grafikkort. En av de främsta fördelarna med konsoler är ju just att de möjliggör att "koda direkt till hårdvaran".

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Om DX12 inte kommer till Windows 7 kvittar det.

Jag tror inte heller att DX12 kommer innebära någon förbättring på Xbox One, kan t.o.m. bli tvärtom.
Förutsatt att Microsoft inte gjort bort sig totalt med Xbox Ones nuvarande API, ser jag ingen anledning till varför Xbox One skulle tjäna prestanda på att använda ett API som ska fungera på diverse olika grafikkort. En av de främsta fördelarna med konsoler är ju just att de möjliggör att "koda direkt till hårdvaran".

Dom använder väl någon form av dx 11.2 idag, så om dom inte gör bort sig så borde det väl funka lika bra som med nuvarande. Synd om konsoll fantasterna att
vi PC användare snart har samma funktion(koda direkt till hårdvara) (vilket jag har för mig att Open GL inte är så pjokigt på, eller Mantle då)
Själv hoppas jag på mer än att spelutvecklare ska kunna koda direkt till hårdvaran ,nya funktioner bättre effekter, snyggare grafik är vad jag vill se.
(sen är väl det att det finns bara den här hårdvaran i en konsoll som gör kodandet lite lättare,+ även sätter begränsningarna)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Den intressanta frågan är vilken hårdvara som kommer funka bra med dessa nya DX12 ändringar/tillägg...
Om inte nuvarande hårdvara så lär det bli tveksamt om Maxwell/Pirate Islands varit för långt gångna och då snackar vi hösten/vintern 2015...

Någon som har koll på läget?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Pytte == liten == micro
Mjuk == soft

Pytte+mjuk == Micro+soft

Den där vart riktigt jävla dålig faktiskt.

Men ändå lite småskön

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Di(e)rectX 12 betyder ju inte ett skit när dom nämner det på detta sätt, ingår ju en hel del med crap men det vi är intresserade av är ju Direct3D...

Permalänk
Medlem

Har de tjuvkikat på AMD-mantle eller är det bara ett samamnträffande att båda valt att jobba nära hårdvaran? Eller det kanske bara är så att nya grafikkortsarkitekturer möjliggjort att man kan det

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Har de tjuvkikat på AMD-mantle eller är det bara ett samamnträffande att båda valt att jobba nära hårdvaran? Eller det kanske bara är så att nya grafikkortsarkitekturer möjliggjort att man kan det

Tror att dom mest kikat på sin utveckling av X-box,( men det är vad jag tror) sen att Mantle satt lite fart på Karusellen har nog bara skyndat på lite.
Grafikkortsarketekturen har inget med det att göra snarare så att dom bygger in funktioner efter DX inte tvärtom (Men är nog samarbete av både Nvidia, AMD, Intel & MS Som ger nya funktioner.
Men är ingen expert bara en entusiast.(kan vara arkitekturberoende också men både Nvidia & AMD brukar komma ut med nytt dx stöd ganska samtidigt)
Att utvecklare vill jobba nära hårdvaran är ingen nyhet det har dom velat i många år, Open Gl, DX, Mantle eftersträvar nog det alla. Men som jag fattat det så har Open GL ett ganska bra stöd för detta. (Sen att AMD har hittat på ett eget koncept det är en helt annan femma, Dom kanske vill sälja fler AMD kort men marknadsföringen /propagandan verkar ju funka hyfsat bra iallafall) Sen får nog tiden visa vilket som är bäst.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

men men men.. hur blir de me min gtx670 o windows 7? jag älskar ju detta system, windows 8 känns jätte jobbigt o använda :/

Vi som kör 7:an blir nog utan. Microsoft lär ju inte missa en chans att med lock&pock försöka få fler att "uppgradera" till 8:an. Å andra sidan kanske kommande versioner får ett godtagbart gränssnitt som gör det intressant att uppgradera trots allt?

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Vi som kör 7:an blir nog utan. Microsoft lär ju inte missa en chans att med lock&pock försöka få fler att "uppgradera" till 8:an. Å andra sidan kanske kommande versioner får ett godtagbart gränssnitt som gör det intressant att uppgradera trots allt?

Ja win 9 dyker ju upp bakom knuten hur det nu blir har jag ingen aning om.

Visa signatur

Arne Berg