Corsair: "DDR3-1600 inte tillräckligt för Intel Haswell"

Permalänk
Hedersmedlem

Det rör sig inte om så många procent, men jag kan säga att när prisskillnaden mellan 2x4GB 1600MHz CL9 minnen och 2x4GB 2133MHz CL9 minnen är typ 100kr så kommer jag att satsa på de senare till min nya rigg. Det är ju inte så att det är dubbla priset. Och detta beslut hade jag fattat redan innan Corsair gjorde detta testet.

Snabbare minnen lönar sig, men man måste leta lite bland hastigheter och timings för att hitta de bra minnena, att bara köpa ett par med högre hastighet kan i vissa fall vara sämre om de har sämre timings.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Köp grafikkort istället för RAM minnen, man vinner mer på GPU.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyntax5574:

Jag behöver inte 7% mer prestanda, jag behöver mer MÄNGD minne.. Nu får dom fan ta å ge sig..

Vill ha en bättre minnes hantering. När jag är i Windows så märker jag hur datorn kan bli lite seg utav sig men själva cpu/minnes användningen är dock relativt låg. Har ungefär 10Gb oanvänt minne och cpun ligger på kanske 20%. Men lik fan blir den slö och nyttjar inte resten(allt är på SSD). Kanske något fel jag gör, inte speciellt insatt i Windows. Kanske måste in i registret och pilla med Windows 8.1 inst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Köp grafikkort istället för RAM minnen, man vinner mer på GPU.

Eller så har man redan ett bra GFX?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rildiz:

Vill ha en bättre minnes hantering. När jag är i Windows så märker jag hur datorn kan bli lite seg utav sig men själva cpu/minnes användningen är dock relativt låg. Har ungefär 10Gb oanvänt minne och cpun ligger på kanske 20%. Men lik fan blir den slö och nyttjar inte resten(allt är på SSD). Kanske något fel jag gör, inte speciellt insatt i Windows. Kanske måste in i registret och pilla med Windows 8.1 inst?

Om du använt datorn ett par timmar så ska du se att Windows kommer ha cachat hela din minnesmängd. Jag har t.ex. just nu 9,2 "In use", 6,7GB "Available" och "Cached" 6,6GB, Minnet som är tillgängligt är alltså cachat (används) och som Windows kommer frigöra om ett program vill ha det.

Aldrig märkt att min dator blir slö när jag har 16GB+ i minne och SSD.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Inaktiv

Tillverkarnas egna tester ska alltid tas med en nypa salt - Corsair's ska bara ignoreras.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De känns konstigt att en tillverkare med deras R&D och hjärnor bakom hur man tillverkar minnen och allt som hör till skulle ljuga. Jag tror nog Corsairs tekniker kan lite mer än 99% av folket här på sweclockers så vrf skulle dem ljuga. Vrf skulle dem gå ut med detta och sedan tro sig få sålt mera minnen knappast bra marknasföring för sina minnes moduler som är mest populära i världen?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk

På min Corsair H80i kartong står det 4,4Ghz på en i7 3770k som går i 45 grader i 100% load:P Då är rumstempen 20. Så man ska nog ta Corsairs tester med en nypa salt^^

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Snusfri

Det är som sagt inga abnorma skillnadar, det är ju inte som att de gjort en "bensinvirvlare" och gått ut med att det är fördubblad prestanda osv.

Sedan så skall man alltid ta sådana här tester med en nypa salt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Så jävla roligt o höra detta igen, stor humor att folk fortsätter att säga att det inte spelar någon roll, finns bevis överallt om att snabbare minne ger en prestandaskjuss, varför säljs det snabbare minnen ens för då? Är det bara en stor scam som folk gått på sedan 10 år tillbaka? Blir bara roligare att dom som säger att det inte är någon skillnad är dom som själva sitter på 1600MHz och tror allt dom läser på internet är sant.

Jag skulle aldrig röra ett par 1600MHz minnen, skräp, jag får upp till 10-15 FPS mer i genomsnitt i flera av spelen jag spelar, för tillfället kör jag 3st Vengeance 1600MHz CL9 1.5v i 2400MHz CL11, får 5 FPS högre minimum FPS i ArmA 3 som exempel, upp till 20 FPS i BF4

Suck. Blir dags att förbereda popcorn till hösten, köpa en hel lastpall, sitta där me näven i ansiktet när DDR4 kommer, med minnen i 5000MHz, upp från 1600MHz, skillnaden kommer vara ENORM, och folk som idag sitter och skriker att alla som köpt minnen över 1600MHz är idiot noobs som inte vet något om datorer, kommer inte längre kunna säga det, utan att framstå som totala nybörjare själva, som dom redan gör idag men ändå.

Otroligt hur kan folk tro att överklockare, som överklockat i 10 år, inte vet vad dom håller på med? Att dom rent ut sagt ljuger, och är okunniga? Makes no sense.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Tyvärr kan jag inte lita på tester som kommer från Corsair, så är det bara, de har redan visat att de inte vet vad de sysslar med.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bra Hemsida:

På min Corsair H80i kartong står det 4,4Ghz på en i7 3770k som går i 45 grader i 100% load:P Då är rumstempen 20. Så man ska nog ta Corsairs tester med en nypa salt^^

Men, du förstår väl att den är delidad ?

OnT: Så stora staplar, så få procent, snyggt redovisat !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lika mycket bullshit som när BF4 "krävde höga minneshastigheter".
Sluta nu Corsair, ingen tror er längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Köp grafikkort istället för RAM minnen, man vinner mer på GPU.

Må väl hända om man är en "SpelClockers" men om man är en SweClockers och gillar att klocka.

Vad vinner man mer på då?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Corsair har väl självklart gjort den värsta situationen möjligt och valt de sämsta resultaten de fick. Alltså är det kanske "sant", men i verkligheten är det knappast lika stor skillnad.

Skrivet av zhrooms:

Så jävla roligt o höra detta igen, stor humor att folk fortsätter att säga att det inte spelar någon roll, finns bevis överallt om att snabbare minne ger en prestandaskjuss, varför säljs det snabbare minnen ens för då? Är det bara en stor scam som folk gått på sedan 10 år tillbaka? Blir bara roligare att dom som säger att det inte är någon skillnad är dom som själva sitter på 1600MHz och tror allt dom läser på internet är sant.

Jag skulle aldrig röra ett par 1600MHz minnen, skräp, jag får upp till 10-15 FPS mer i genomsnitt i flera av spelen jag spelar, för tillfället kör jag 3st Vengeance 1600MHz CL9 1.5v i 2400MHz CL11, får 5 FPS högre minimum FPS i ArmA 3 som exempel, upp till 20 FPS i BF4

Suck. Blir dags att förbereda popcorn till hösten, köpa en hel lastpall, sitta där me näven i ansiktet när DDR4 kommer, med minnen i 5000MHz, upp från 1600MHz, skillnaden kommer vara ENORM, och folk som idag sitter och skriker att alla som köpt minnen över 1600MHz är idiot noobs som inte vet något om datorer, kommer inte längre kunna säga det, utan att framstå som totala nybörjare själva, som dom redan gör idag men ändå.

Otroligt hur kan folk tro att överklockare, som överklockat i 10 år, inte vet vad dom håller på med? Att dom rent ut sagt ljuger, och är okunniga? Makes no sense.

Du är väl den % som verkar ha någon form av vettig åsikt. Skimmar jag igenom kommentarerna så är de typ 4 stycken jag överhuvudtaget vågar ta på allvar. Men som företag är de inte korkat att gå ut och säga detta om man vill sälja dyrare minnes moduler ?

Är de inte en fråga återigen angående pris kontra prestanda ? Jag spelar mest så de verkar ju som de inte spelar så stor roll om du spelar om jag förstått det hela rätt. Men låt oss säga programering och diverse så är de en stor marginal ?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Så jävla roligt o höra detta igen, stor humor att folk fortsätter att säga att det inte spelar någon roll, finns bevis överallt om att snabbare minne ger en prestandaskjuss, varför säljs det snabbare minnen ens för då? Är det bara en stor scam som folk gått på sedan 10 år tillbaka? Blir bara roligare att dom som säger att det inte är någon skillnad är dom som själva sitter på 1600MHz och tror allt dom läser på internet är sant.

Jag skulle aldrig röra ett par 1600MHz minnen, skräp, jag får upp till 10-15 FPS mer i genomsnitt i flera av spelen jag spelar, för tillfället kör jag 3st Vengeance 1600MHz CL9 1.5v i 2400MHz CL11, får 5 FPS högre minimum FPS i ArmA 3 som exempel, upp till 20 FPS i BF4

Suck. Blir dags att förbereda popcorn till hösten, köpa en hel lastpall, sitta där me näven i ansiktet när DDR4 kommer, med minnen i 5000MHz, upp från 1600MHz, skillnaden kommer vara ENORM, och folk som idag sitter och skriker att alla som köpt minnen över 1600MHz är idiot noobs som inte vet något om datorer, kommer inte längre kunna säga det, utan att framstå som totala nybörjare själva, som dom redan gör idag men ändå.

Otroligt hur kan folk tro att överklockare, som överklockat i 10 år, inte vet vad dom håller på med? Att dom rent ut sagt ljuger, och är okunniga? Makes no sense.

Det finns faktiskt folk med olika system och olika prioriteringar. Att skriva sådär generellt visar bara på hur inskränkt du är och inte hur dumma alla andra är som tror att det är en scam. Eller tja 1600Mhz är ju skräp för Kalle som sitter med sin i3 och sitt 550ti och spelar Minecraft, helt klart värt med dyrare minne än grafikkortet för han. För väldigt många personer och i väldigt många vanliga situtuationer är det inte prisvärt med snabbare minnen än 1600Mhz, speciellt om man sitter på singel gpu. Klanka inte ner på andra bara för att du får en hyfsat boost av det i ARMA.

Med det sagt så börjar det faktiskt bli rimligare att köpa snabbare minnen med tanke på att de ser ut att ligga närmare varandra i pris än tidigare. När man kunde köpa 16GB 1600Mhz minnen för 600kr så kostade snabbare minnen betydligt mycket mer, nu skiljer det bara nån hundralapp.

Permalänk
Hjälpsam

För Haswell vet jag inte, men för Kaveri gör det stor skillnad, och Corsairs minnen på 2400 MHz är inte mycket dyrare, 16 GB kostar 1600kr på Dustin.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Så jävla roligt o höra detta igen, stor humor att folk fortsätter att säga att det inte spelar någon roll, finns bevis överallt om att snabbare minne ger en prestandaskjuss, varför säljs det snabbare minnen ens för då? Är det bara en stor scam som folk gått på sedan 10 år tillbaka? Blir bara roligare att dom som säger att det inte är någon skillnad är dom som själva sitter på 1600MHz och tror allt dom läser på internet är sant.

Jag skulle aldrig röra ett par 1600MHz minnen, skräp, jag får upp till 10-15 FPS mer i genomsnitt i flera av spelen jag spelar, för tillfället kör jag 3st Vengeance 1600MHz CL9 1.5v i 2400MHz CL11, får 5 FPS högre minimum FPS i ArmA 3 som exempel, upp till 20 FPS i BF4

Suck. Blir dags att förbereda popcorn till hösten, köpa en hel lastpall, sitta där me näven i ansiktet när DDR4 kommer, med minnen i 5000MHz, upp från 1600MHz, skillnaden kommer vara ENORM, och folk som idag sitter och skriker att alla som köpt minnen över 1600MHz är idiot noobs som inte vet något om datorer, kommer inte längre kunna säga det, utan att framstå som totala nybörjare själva, som dom redan gör idag men ändå.

Otroligt hur kan folk tro att överklockare, som överklockat i 10 år, inte vet vad dom håller på med? Att dom rent ut sagt ljuger, och är okunniga? Makes no sense.

"Ok"

Kul att det funkar för dig.
För mig blir det ingen som helst skillnad om jag kör 1333, 1600, 1833 eller 2133Mhz, exakt samma Fps ändå, men kul att ditt system är unikt och verkar må bra av snabbare minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chadreed:

De känns konstigt att en tillverkare med deras R&D och hjärnor bakom hur man tillverkar minnen och allt som hör till skulle ljuga. Jag tror nog Corsairs tekniker kan lite mer än 99% av folket här på sweclockers så vrf skulle dem ljuga. Vrf skulle dem gå ut med detta och sedan tro sig få sålt mera minnen knappast bra marknasföring för sina minnes moduler som är mest populära i världen?

Corsair tillverkar inte minnen, de tillverkar minnesmoduler. För de allra flesta är det bättre att hålla sig bort från Corsair, särskilt med tanke på att deras storsäljare kör By SPD 1333 och folk inte ställer in XMP i väldigt väldigt många fall. Rent produktionsmässigt är såklart Samsung (Hynix också) och Micron/Crucial mycket bättre. De tillverkar också minneskretsarna så de kan kommunicera inom koncernen något lättare än när en tredjepartstillverkare bygger DRAM-moduler med de kretsar de kommer över. De andra kan binda mycket mer kompetens direkt i hopsättning/produktion och test, så väl som konstruktion. Det är knappast deras egna tekniker och konstruktörer som skulle komma med något sånt här dumt, och med klippta grafer/staplar. För ett spelsystem duger 1600 bra, eller 1333/1600 som går att överklocka själv.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zhrooms:

Så jävla roligt o höra detta igen, stor humor att folk fortsätter att säga att det inte spelar någon roll, finns bevis överallt om att snabbare minne ger en prestandaskjuss, varför säljs det snabbare minnen ens för då? Är det bara en stor scam som folk gått på sedan 10 år tillbaka? Blir bara roligare att dom som säger att det inte är någon skillnad är dom som själva sitter på 1600MHz och tror allt dom läser på internet är sant.

Jag skulle aldrig röra ett par 1600MHz minnen, skräp, jag får upp till 10-15 FPS mer i genomsnitt i flera av spelen jag spelar, för tillfället kör jag 3st Vengeance 1600MHz CL9 1.5v i 2400MHz CL11, får 5 FPS högre minimum FPS i ArmA 3 som exempel, upp till 20 FPS i BF4

Suck. Blir dags att förbereda popcorn till hösten, köpa en hel lastpall, sitta där me näven i ansiktet när DDR4 kommer, med minnen i 5000MHz, upp från 1600MHz, skillnaden kommer vara ENORM, och folk som idag sitter och skriker att alla som köpt minnen över 1600MHz är idiot noobs som inte vet något om datorer, kommer inte längre kunna säga det, utan att framstå som totala nybörjare själva, som dom redan gör idag men ändå.

Otroligt hur kan folk tro att överklockare, som överklockat i 10 år, inte vet vad dom håller på med? Att dom rent ut sagt ljuger, och är okunniga? Makes no sense.

För 10 år sedan var snabbare minnen betydligt viktigare än de är idag. Nu har processorerna så stor cache och så bra branch predict att du sällan får cache-missar. De tillfällen du ser störst vinst är när du behöver väldigt hög bandbredd, alltså när du ska skyffla stora mängder data fram och tillbaks. Fast det är väl inte så många som enbart sitter och kör WinRar hela dagarna. Eller om du råkar köra på en iGPU. Så ja, till viss del lever folk kvar i forntiden då minneshastigheter var viktigt. Det var väl någonstans vid Core 2 när höga minnesfrekvenser slutade vara direkt relevant. Finns ju dock undantag. Kan rekommendera artikeln från Anandtech som länkades tidigare i tråden. Står mycket intressant där.

Skrivet av chadreed:

De känns konstigt att en tillverkare med deras R&D och hjärnor bakom hur man tillverkar minnen och allt som hör till skulle ljuga. Jag tror nog Corsairs tekniker kan lite mer än 99% av folket här på sweclockers så vrf skulle dem ljuga. Vrf skulle dem gå ut med detta och sedan tro sig få sålt mera minnen knappast bra marknasföring för sina minnes moduler som är mest populära i världen?

Du missade förra gången de publicerade minnestester som visade hur viktigt det var med snabba minnen?
http://www.sweclockers.com/nyhet/17773-corsair-battlefield-4-...
Deras siffror säger en ökning på 15 % i medelfrekvens och 20 % i minimum. Sedan testade Sweclockers själva:
http://www.sweclockers.com/artikel/17810-prestandaanalys-batt...
Där kom de fram till följande:

"Utan att göra några större analyser är det snabbt konstaterat att skillnaderna till stor del är väldigt små, speciellt med högre kvalitetsinställningar. Faktum är att den högre frekvensen till och med ger ett lägre snitt i vissa fall – väl inom felmarginalen givetvis, men ytterligare ett tecken på att andra parametrar spelar större roll."

Så baserat på Corsairs tidigare minnestester är det inte så konstigt att ingen tror dem den här gången. De har inte direkt visat sig pålitliga historiskt. Vi kan vända på det, varför skulle vi lita på Corsair? De har tidigare publicerat siffror som inte stämt. De har ett egenintresse av att sälja minnen. Varför ska vi lita på ett företags egna reklam? Vad hände med det kritiska tänkandet och källkritiken?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Dallebull:

"Ok"

Kul att det funkar för dig.
För mig blir det ingen som helst skillnad om jag kör 1333, 1600, 1833 eller 2133Mhz, exakt samma Fps ändå, men kul att ditt system är unikt och verkar må bra av snabbare minnen.

Du har ju en 3570K, så det går kanske inte att jämföra ditt system direkt mot zhrooms', som väl är baserat på 4960X eller liknande om jag inte minns fel.

Säger inte att det nödvändigtvis är så, men man brukar vilja ha allt annat likadant när man ska jämföra något.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av chadreed:

De känns konstigt att en tillverkare med deras R&D och hjärnor bakom hur man tillverkar minnen och allt som hör till skulle ljuga. Jag tror nog Corsairs tekniker kan lite mer än 99% av folket här på sweclockers så vrf skulle dem ljuga. Vrf skulle dem gå ut med detta och sedan tro sig få sålt mera minnen knappast bra marknasföring för sina minnes moduler som är mest populära i världen?

På samma sätt som alla andra tillverkare kommer med siffror som är från drömvärlden. Likaså som AMD hypade Bulldozer eller när nvidia skriver 25% bättre prestanda på sina fina grafer eller vid uppdateringar.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

För 10 år sedan var snabbare minnen betydligt viktigare än de är idag. Nu har processorerna så stor cache och så bra branch predict att du sällan får cache-missar. De tillfällen du ser störst vinst är när du behöver väldigt hög bandbredd, alltså när du ska skyffla stora mängder data fram och tillbaks. Fast det är väl inte så många som enbart sitter och kör WinRar hela dagarna. Eller om du råkar köra på en iGPU. Så ja, till viss del lever folk kvar i forntiden då minneshastigheter var viktigt. Det var väl någonstans vid Core 2 när höga minnesfrekvenser slutade vara direkt relevant. Finns ju dock undantag. Kan rekommendera artikeln från Anandtech som länkades tidigare i tråden. Står mycket intressant där.

Vad är din poäng? Absolut spelade det större roll förut, men det är fortfarande skillnad, vilket är vad alla nybörjare här säger att det inte är, verkligen dag/natt skillnad mellan 1600MHz CL9 och 2850MHz CL8.

Sen handlar det inte om priset som många här i tråden nämner, att man köper 1600MHz minnen för dom är billigare, bättre o lägga pengarna på GPU, redan där bevisas det hur lite dessa personer kan, du kan klocka upp 1333MHz minnen till 2800MHz, sålänge det är rätt minneskretsar, det handlar alltså om research, så kan du köpa dina 1600MHz minnen precis som du vill, fast dom har enorm överklockningspotential, så får du både mer pengar och lägga på GPU och samtidigt enormt snabba minnen. Att köpa snabbare minnen idag är mer lathet kan man säga, klart dyrare men du har en garanti på att minnerna klarar hastigheten som står skrivet, men som någon nämnde i tråden finns det billiga 2133MHz minnen, bara för någon extra hundralapp upp från 1600MHz, dessa 2133 minnen klarar enkelt 2400, då är vi uppe i 800MHz snabbare än 1600, jag kör själv för tillfälligt mina 3st (5 år gamla) Corsair Vengeance 4GB 1600MHz CL9 stickor i 2400MHz CL11, 50% snabbare än specificerade, utan att betala en krona mer för högre specificerade minnen.

SweClockers, där det inte överklockas

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Vad är din poäng? Absolut spelade det större roll förut, men det är fortfarande skillnad, vilket är vad alla nybörjare här säger att det inte är, verkligen dag/natt skillnad mellan 1600MHz CL9 och 2850MHz CL8.

Sen handlar det inte om priset som många här i tråden nämner, att man köper 1600MHz minnen för dom är billigare, bättre o lägga pengarna på GPU, redan där bevisas det hur lite dessa personer kan, du kan klocka upp 1333MHz minnen till 2800MHz, sålänge det är rätt minneskretsar, det handlar alltså om research, så kan du köpa dina 1600MHz minnen precis som du vill, fast dom har enorm överklockningspotential, så får du både mer pengar och lägga på GPU och samtidigt enormt snabba minnen. Att köpa snabbare minnen idag är mer lathet kan man säga, klart dyrare men du har en garanti på att minnerna klarar hastigheten som står skrivet, men som någon nämnde i tråden finns det billiga 2133MHz minnen, bara för någon extra hundralapp upp från 1600MHz, dessa 2133 minnen klarar enkelt 2400, då är vi uppe i 800MHz snabbare än 1600, jag kör själv för tillfälligt mina 3st (5 år gamla) Corsair Vengeance 4GB 1600MHz CL9 stickor i 2400MHz CL11, 50% snabbare än specificerade, utan att betala en krona mer för högre specificerade minnen.

SweClockers, där det inte överklockas

3 stickor? Kör du lga1366?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Avstängd

För övrigt kör jag själv med 2400MHz minnen i CL10 och märker en liten skillnad mot minnen i lägre hastigheter, både vad gäller MHz och timings. Det som påvärkas mest är som Zhrooms säger, minimum FPS. Det beror alltid på spelmotor men om jag kan få stabilare FPS från att skaffa bättre minnen, varför inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

3 stickor? Kör du lga1366?

http://i.imgur.com/tbApt6h.jpg

http://www.overclock.net/lists/display/view/id/5287396

*En hjälpande hand bara **

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Minneshastighetsskillnader är väl något jag hade kallat försumbart på de flesta processorer med integrerad minneskontroller, särskilt senare modeller av desamma.
AMD, både deras APUer och CPUer får ju fortfarande större reell skillnad i vardagsapplikationer.
Intel? Om du inte behöver enorm minnesbandbredd så är skillnaden helt försumbar. För de flesta blir bandbreddsvinsterna i vilket fall som helst utbalanserade mot de höga latenserna.

Jag känner inte att jag personligen har användningsområden som skulle nyttja högre minnesbandbredd på ett effektivt sätt, då jag spelar, surfar, konsumerar media och infrekvent (men definitivt förekommande) medieproduktion och -hantering. Då behåller jag hellre lägre latenser och en mindre prislapp.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Teddis:

3 stickor? Kör du lga1366?

Han kan ju köra 3 stickor på LGA 2011 så

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Han kan ju köra 3 stickor på LGA 2011 så

Mjo men man kör ju upp stickornas hastighet för att man vill ha hög minnesbandbredd, så det känns lite konstigt att stanna på tre stickor (kör LGA2011 triple channel eller asymmetric dual channel i detta fall?) och överklocka dessa, när fyra stickor till och med i långsammare hastighet borde ge bra mycket mer bandbredd hur som helst. Vad har jag missat?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zhrooms:

Vad är din poäng? Absolut spelade det större roll förut, men det är fortfarande skillnad, vilket är vad alla nybörjare här säger att det inte är, verkligen dag/natt skillnad mellan 1600MHz CL9 och 2850MHz CL8.

Sen handlar det inte om priset som många här i tråden nämner, att man köper 1600MHz minnen för dom är billigare, bättre o lägga pengarna på GPU, redan där bevisas det hur lite dessa personer kan, du kan klocka upp 1333MHz minnen till 2800MHz, sålänge det är rätt minneskretsar, det handlar alltså om research, så kan du köpa dina 1600MHz minnen precis som du vill, fast dom har enorm överklockningspotential, så får du både mer pengar och lägga på GPU och samtidigt enormt snabba minnen. Att köpa snabbare minnen idag är mer lathet kan man säga, klart dyrare men du har en garanti på att minnerna klarar hastigheten som står skrivet, men som någon nämnde i tråden finns det billiga 2133MHz minnen, bara för någon extra hundralapp upp från 1600MHz, dessa 2133 minnen klarar enkelt 2400, då är vi uppe i 800MHz snabbare än 1600, jag kör själv för tillfälligt mina 3st (5 år gamla) Corsair Vengeance 4GB 1600MHz CL9 stickor i 2400MHz CL11, 50% snabbare än specificerade, utan att betala en krona mer för högre specificerade minnen.

SweClockers, där det inte överklockas

Skillnad i vad mellan 1600 och 2833? Det är inte så enkelt att du är bandbreddsbegränsad med dina tre stickor RAM? Du har ju fyra kanaler på moderkortet så du kan öka bandbredden genom att bara peta in en modul till.

Fast när jag köpte minnen senast var 1600 MHz billigast. 1333 var svåra att få tag på. Kollade lite snabbt nu och skillnaden var någon tia eller två. Sjukt effektivt att köpa 1333 och klocka så sparar man tillräckligt med pengar för en halv pizza. Vidare bygger du fortfarande hela ditt resonemang på att folk faktiskt är intresserade av extremt höga frekvenser. Tittar vi på prioriteringsordningen på vad man ska köpa för att öka prestandan så ligger RAM i botten. Det är först när du redan har riktigt kraftiga grafikkort och en bra CPU som det är relevant att titta på RAM. Du motsvarar en försvinnande liten minoritet när det kommer till datorprylar. Dina råd är relevanta för dig en handfull andra. För resten är det bara dumt att lägga pengar på högt klockade minnen då de har en budget att hålla sig efter.

Så vad är det du vill ha sagt?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24